ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شهر پرنده ناسا
تکنولوژی

شهر شناور ناسا بر فراز ابرهای سیاره ناهید

تعدادی از آژانس های فضایی دنیا از جمله ناسا، چندی است که تلاش های خود برای اکتشاف در منظومه خورشیدی را روی سیاره مریخ متمرکز کرده اند. اما باید بگوییم که براساس بررسی های انجام شده این سیاره ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱ دی ۱۳۹۳ | ۱۹:۰۰

تعدادی از آژانس های فضایی دنیا از جمله ناسا، چندی است که تلاش های خود برای اکتشاف در منظومه خورشیدی را روی سیاره مریخ متمرکز کرده اند. اما باید بگوییم که براساس بررسی های انجام شده این سیاره بهترین گزینه برای زندگی بشر به نظر نمی رسد.

بر این اساس، سیاره ناهید که در برد 38 الی 261 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارد گزینه به مراتب بهتری نسبت به مریخ (که در فاصله 56 الی 401 میلیون کیلیومتری است) به شمار می رود و نزدیک ترین همسایه به زمین است.

این سیاره از نظر ابعاد نیز بیشترین شباهت را به زمین دارد- شعاع آن برابر با 6052 کیلومتر و شعاع زمین معادل با 6371 کیلومتر است و جالب است بدانید که از نظر ترکیبات شیمیایی بیشترین شباهت را به این کره خاکی دارد.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

اما در حال حاضر هر چیز دیگری در رابطه با سیاره ناهید غیر قابل رویت است. البته لازم به ذکر است که تابحال سفینه های فضایی متعددی به سطح این سیاره ارسال شده اند اما به خاطر شرایط نامساعد آن تنها 2 ساعت دوام آورده و سپس نابود شدند.

همانطور که گفته شد شرایط نامساعدی بر این سیاره حکم فرماست که از آن جمله می توان به فشار هوایی تا 92 برابر بیشتر از زمین، دمای هوای 462 درجه سلسیوس (معادل با 863 درجه فارنهایت)؛ فعالیت های آتش فشانی شدید؛ جو بسیار فشرده و متراکم که عموما از دی اکسید کربن و میزان کمی نیتروژن تشکیل شده و در نهایت یک لایه ابری اشاره نمود که از سولفوریک اسید تشکیل شده است.

به طور خلاصه می توان گفت که ناهید مقصد بسیار خوبی برای گذراندن تعطیلات نخواهد بود.

ناسا بر این باور است که می تواند به راهکاری مناسب برای فرستادن بشر به این سیاره دست پیدا کند و این راهکار چیزی نیست جز شهر ابری (یا Cloud City).

HAVOC نوعی سیاره مفهومی است که توسط تیمی در واحد مدیریت مفاهیم و تحلیل سیستم ها در مرکز پژوهش های Langley ناسا طراحی شده و هدف از ساخت آن هم انجام عملیات های اکتشافاتی در سطح ناهید است.

این راکت سبک تر از هوا به گونه ای ساخته می شود که بالاتر از ابرهای اسیدی قرار گیرد و می تواند تا 30 روز در آنجا باقی بماند و به این ترتیب فضانوردان می توانند اطلاعات کافی در مورد جو این سیاره را جمع آوری نمایند.

سطح ونوس به گونه ای است که می تواند یک انسان را از بین ببرد با این حال اگر انسان در ارتفاع 50 کیلومتری (30 مایلی) روی سطحی متحرک در بالای ابرهای آن قرار بگیرد، فضایی مانند زمین را تجربه خواهد کرد.

به این ترتیب فشار جو محیط شبیه به زمین و نیروی جاذبه هم اندکی از گرانش سطح زمین کمتر خواهد بود و انسان می تواند مدت طولانی تری را در این فضا بماند و دیگر اثری از عوامل آزار دهنده که در اقامت های طولانی مدت در شرایط جوی بدون گرانش به وجود می آیند، نخواهد بود.

دمای هوا در این سطوح در حدود 75 درجه سلسیوس خواهد بود که به مراتب داغ تر از دمای قابل تحمل برای انسان است با این حال باز هم قابل مدیریت خواهد بود.

در نهایت جو موجود در این فضا  حفاظت کافی را در برابر تشعشعات خورشیدی خواهد داشت و از این لحاظ می توان آن را به زندگی در کانادا تشبیه کرد.

شهر پرنده

این ماموریت آنگونه که ناسا به مجله IEEE Spectrum گفته است نخست با ارسال یک سفینه رباتیک به ونوس آغاز می شود تا بررسی های اولیه را انجام دهد. پس از دریافت اطلاعات اولیه تیمی متشکل از چندین فضانورد مدت 30 روز را به صورت شناور و بالای این سیاره سپری خواهند کرد تا هدف نهایی که البته حضور دائمی بشر در یک شهر ابری شناور است محقق گردد.

طبق اعلام ناسا این شهر ثابت خواهد بود و عملیات های اکتشافاتی از طریق یک واحد سیار انجام می گیرد؛ بالنی به طول 130 متر که با گاز هلیوم پر شده است و یک بالن رباتیک کوچکتر به ابعاد 31 متر آن را همراهی می کند.

نزدیک بودن به خورشید برای این بالن نوعی مزیت محسوب می شود: در حدود 1000 متر مربع از سطح رویی آن به پنل های خورشیدی مجهز شده که برق مورد نیاز آن را تأمین می کند.

قرار است که این بالن با استفاده از فناوری های حال حاضر دنیا یا فناوری هایی که دستیابی به آنها در آینده نه چندان دور محقق خواهد شد، ساخته شود، هرچند که براساس برآوردهای انجام گرفته تا عملی شدن این پروژه دست کم یک یا دو دهه زمان باقیست.

امید می رود که عملیاتی شدن این طرح راهی دیگر پیش روی بشر قرار دهد تا زندگی را روی سیاره ای غیر از زمین تجربه کند.

مرحله بعدی برای نزدیک شدن به این هدف، شبیه سازی شرایط ناهید روی کره زمین است و چندی است که ناسا در حال بررسی این مسأله است؛ این سازمان پیشتر مقاله ای را در مورد امکانات و توانمندی های فعلی خود برای اجرایی کردن این تست ها منتشر کرد.

کریس جونز از مرکز تحقیقاتی Langley در این رابطه اظهار داشت که «ارزش ناهید از آن جهت است که می توان از آن برای اکتشافات و در نهایت سکونت بشر استفاده نمود، اما از سوی دیگر این سیاره مکملی است برای طرح های فعلی در حال اجرا روی مریخ».

او در ادامه گفت «اگر فعالیت های اکتشافاتی نخست روی سطح ناهید انجام گیرند می توان با بهره گیری از دستاوردهای این فعالیت ها و با اطمینان خاطر بیشتر بشر را به سطح مریخ فرستاد و در واقع این شانسی است برای آزمون فعالیت هایی که قرار است روی مریخ انجام گیرند.

[videojs mp4="http://cdn.digiato.com/A-Way-To-Explore-Venus.mp4"]

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • miss Rahavi
    miss Rahavi | ۱۵ دی ۱۳۹۳

    واقعا متاسفم واسه طرز فکر عده ای!
    دروغو فریب چیه؟
    اینکه دارن تلاش میکنن یه محل زندگیه دیگه پیدا کنن چه عیبی داره؟ نه مثلا شما خوبب که میای روی تحقیقاتشون تهمت میزنی؟
    یکم به این فکر کنید که به جای ابنکارا، ماهم به نوبه ی خودمون تحقیق کنیم و این فعالیتا رو توی کشور خودمون هم شروع کنیم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی