ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

چگونه کاربران اپلیکیشن خود را راضی نگه داریم؟ ۶ راه حل برای توسعه دهندگان

در چند سال گذشته، رشد بازارهای اپلیکیشن ها و سودآوری آنها غیر قابل انکار بوده است. اپ ها حال به کاربرد اصلی تلفن های هوشمند تبدیل گشته و صاحبان موبایل ها، بیش از ۸۶٪ از ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ بهمن ۱۳۹۳ | ۲۱:۰۰

در چند سال گذشته، رشد بازارهای اپلیکیشن ها و سودآوری آنها غیر قابل انکار بوده است. اپ ها حال به کاربرد اصلی تلفن های هوشمند تبدیل گشته و صاحبان موبایل ها، بیش از ۸۶٪ از زمانی که با تلفنشان مشغول هستند را در حال گشت و گذار در اپلیکیشن ها سپری می کنند. این رقم را مقایسه کنید با ۱۴ درصد باقی مانده که مربوط به جستجو در اینترنت می شود.

این اعداد این حقیقت را بیان می کنند که در صورت ارائه ی اپلیکیشنی بهینه، توسعه دهندگان بهترین راه را برای جلب توجه کاربران در اختیار خواهند داشت.

اپلیکیشن در موبایل ها به زمان های دور بر میگردد؛ به سال ۱۹۹۸ و بازی Snake که می توان از آن به عنوان اولین اپ برای دستگاه های همراه نام برد. این بازی به شکل پیش فرض در تلفن های نوکیا ۶۱۱۰ نصب شده بود و به شکل تک رنگ و با پیکسل هایی آجر مانند، بر روی نمایشگر به تصویر کشیده می شد. امروزه اپ ها برای جایگیری بر روی صفحه اصلی تلفن همراه کاربران، نیاز به خلاقیت های بسیار بیشتری دارند و الزاما «باید» بسیاری از خواسته های استفاده کنندگان را بر آورده سازند.

در ادامه، به مرور شش راه حل خواهیم پرداخت که توسعه دهندگان می توانند با تمرکز بر روی آنها اپلیکیشن های موفقی ارائه نمایند؛ با دیجیاتو همراه باشید.

۱- در رقابت «کارایی» برنده باشید

چیزی که در دنیای اپ های موبایلی باعث فروش می شود، سرعت است. کاربران این روزها منتظر لود شدن و یا نصب آپدیت های مکرر اپلیکیشن های شما نخواهند شد. حتی کاربران دیگر نگران مصرف بیش از اندازه اپلیکیشن محبوبشان از پهنای باند اینترنت نیز نیستند و تنها چیزی که اهمیت دارد، روانی و کارکرد سریع آن است.

مشتریان اپ شما، در صورت عدم کارکرد مناسب آن به سادگی هر چه تمام تر اقدام به حذفش از تلفن همراه خود می کنند. بنا به تحقیقات موسسه ی Compuware، اینچنین به نظر می رسد که ۵۹ درصد از کاربران گفته اند که در صورت عدم کارکرد سریع یک اپلیکیشن، آن را به سرعت کنار خواهند گذشت. آمارها همچنین نشان می دهد اگر کاربری در حین استفاده از اپ توییتر یا فیس بوک با مشکل مواجه گردد سریعاً به سراغ نسخه ی تحت وب این شبکه ها خواهد رفت که خود این امر به تنهایی بیانگر اهمیت کارایی محصول شما است.

۲- پیچیدگی ها را تا حد امکان کاهش دهید

Business-database-server-600x342

زمانی که به طراحی بخش ظاهری اپلیکیشنتان می رسید، به سادگی و بی آلایشی آن توجه خاصی داشته باشید. بار ها شده که یک اپ برای طراحی و دیزانش ستوده شده اما به آن که می نگرید صرفا با چند صفحه ی ساده رو به رو خواهید شد. دلیل این امر چیست؟ کاربران به دنبال سادگی می گردند. سادگی باعث سرعت بخشیدن به امور روزانه آنها می شود و دقیقا هر آنچه را که انتظار دارند در اپلیکیشن شما، به راحتی خواهند یافت.

وقتی کاربر تان بر روی منو کلیک می کند دقیقا در پس زمینه ی ذهنش می داند چه اتفاقی رخ خواهد داد و بعد از آن نیز به کجا خواهد رسید. آنها دوست ندارند حدس بزنند که در کدام بخش باید به دنبال گزینه ی مورد نظر خود بگردند.

طراحی ظاهری یک اپلیکیشن از مهم ترین بخش های آن است؛ بر اساس نظرسنجی EPiServer، ۴۷ درصد از کاربران گفته اند در صورت مشکل بودن استفاده از یک اپ، آن را از موبایلشان پاک خواهند کرد. این دقیقا همان کاریست که بسیاری از کاربران iPhone در سال ۲۰۱۲ و زمانی که افتضاحی به نام Apple Maps به بار آمد انجام دادند.

این اپلیکیشن تا حدی بد طراحی شده و دارای اشکال بود که تعداد زیادی از کاربران آیفون مجدداً به Google Maps کوچ کرده و برای همیشه آنجا ماندند.

۳- بر روی تمام دستگاه ها، یک تجربه ی کاربری مشابه به ارمغان آورید

برخی از کاربران از خرید درون اپلیکیشنی بر روی گجتی مانند تبلت خود امتناع می کنند -مثل خرید یک ارتقا یا کاراکتر جدید در یک بازی- زیرا می دانند که این خرید بر روی همان اپلیکیشن در تلفن هوشمند آنها در دسترسشان نخواهد بود.

نکته ای که در این بخش بسیار مهم است، اینجاست که کاربران این روزها باید به سادگی قادر باشند تا در بین گجت های خود و در یک برنامه به ادامه کارشان بپردازند، بدون اینکه این احساس به آنها دست دهد که در دیوایس جدید از صفر شروع کرده اند.

کمبود کیفیت در این زمینه، امروزه در میان اپلیکیشن های نوپا به شدت دیده می شود؛ این مشکل حس نا امیدی بدی به کاربر داده و این در زمانیست که هر فرد، معمولا بیشتر از یک دستگاه برای انجام امور روزانه اش بهره می گیرد. در حقیقت Cisco پیشبینی می کند که تا سال ۲۰۱۸، تعداد ۱.۴ دیوایس همراه به ازای هر فرد وجود داشته باشد.

سوئیچ کردن میان دستگاه ها در یک اپلیکیشن باید به سادگی صورت پذیرد؛ دقیقا مانند زمانی که در حال رانندگی در بزرگراهی هستیم و تصمیم به تعویض لاین خود می گیریم. اگر چه خط خود را عوض کرده ایم اما همچنان در یک مسیر مشخص در حال راندن اتومبیلمان هستیم.

۴- خون آشام نسازید

بر اساس تحقیقات، اپلیکیشن ها آن چیزی هستند که هم موبایل ها را به عرش برده و هم گاهی آنها را به فرش می رسانند. اپ ها میلیون ها تجربه ی کاربری برای استفاده کنندگانشان خواهند داشت اما این پتانسیل می تواند به سادگی نیز با پیاده سازی نامناسب به هدر رود. در اصطلاح به برخی اپ ها «Vampire apps» گفته می شود.

اما یک Vampire app چیست؟ اپ های خون آشام به اپلیکیشن های گفته می شود که مصرف باتری را به شدت بالا می برند و همچنین استفاده ی بسیار زیادی از اینترنت داشته و پهنای باند کاربر را هدر می دهند. اگرچه حال اپلیکیشن های کمکی بسیاری هستند که از مصرف بیش از اندازه باتری توسط یک اپ خاص جلوگیری به عمل می آورند و خود کاربر نیز با اعمال تغییراتی قادر است در این مهم نقش تعیین کننده ای داشته باشد اما این مصرف کننده نیست که باید نگران مصرف بیش از حد یک اپ باشد و خطاهای آن را با استفاده از راه های مختلف جبران نماید بلکه این مسئولیت بر عهده ی شمای توسعه دهنده است.

۵-  به خاطر داشتن «قوانین مورفی»

apps

اگر فقط یکی از امکاناتی که در اپ خود قرار داده اید به درستی کار نکند، کاربران بر روی آن تاکید خواهند نمود و این موضوع را به نداشتن کلی کیفیت اپلیکیشن بسط می دهند. بعضی از آنها پیش دوستانشان گلایه کرده و برخی نیز در مارکت ها به آن صرفا یک ستاره داده و گروه دیگری آن را کاملا پاک خواهند نمود.

تصور کنیم به توسعه ی اپلیکیشنی برای کرایه دادن خودرو پرداخته اید. این اپ حال قادر است تا تمام خودرو ها را با جزئیاتی نظیر مدل، سال ساخت و...  در یک بخش به نمایش بگذارد. تا اینجا کارتان عالی بوده اما اگر به دلیل اختلالات شبکه،‌ شخص قادر به انجام رزرو خود نشود و یا ایمیل تایید در صندوق پیام های کاربر جای نگیرد، چه اتفاقی خواهد افتاد؟ این ها مشکلاتی بسیار کوچکی به نظر می رسند که در اصل اعتماد کاربران را سلب خواهند نمود.

۶- با سایر اپ ها دوستانه برخورد کنید

اپلیکیشن های موفق معمولا تلاش ندارند تا کاربران را در محیط بسته ی خود نگه دارند. در عوض، سازندگان اپ ها با همدیگر به تعامل پرداخته و به کاربران اجازه می دهند از محیط یک اپ، به اپلیکیشن دیگر‌ (بدون رفتن به صفحه اصلی تلفن همراه) منتقل شوند.

برای مثال، کاربران اینستاگرام حال می توانند به صورت خودکار تصاویر را به اپلیکیشن Photos، در آیفون خود منتقل کنند. همچنین قادر هستند تا بر طبق سلیقه ی خود آنها را با فیلتر ها ادیت کرده و یا نسخه ای ادیت نشده را برای دوستانشان که از این اپ استفاده نمی کنند بفرستند.

عملکرد قوی یک اپلیکیشن صرفا به کاربری بدون مشکل آن برنگشته و درک این نکته برای یک توسعه دهنده بسیار مهم است که یک اپ خود را چگونه در یک اکوسیستم بزرگ جای دهد.

موقعیت ها در می زنند

اگر بتوانید کاربر یک آیفون ۶ را به گذشته بفرستید تا با Snake بر روی نوکیا ۶۱۱۰ بازی کند، قاعدتا تصورش از آن، یک بازی سریع، دارای رابط کاربری آسان و تعامل گرا با سایر اپلیکیشن ها نخواهد بود. در نتیجه همانگونه که زمان در حال گذر است، انتظارات کاربران نیز در زمینه اپ های با کیفیت تر بالاتر می رود.

توسعه دهندگانی که می خواهند زندگی خویش را بر این پایه بنا سازند باید به درک این موضوع برسند که روان اجرا شدن اپلیکیشن های آنها در حقیقت به منزله ی روانی لولا های درب های موفقیت و گشوده شدنشان به سوی آنهاست. هر چقدر در پشت صحنه اوضاع آشفته باشد، چیزی که در اختیار کاربر قرار می گیرد باید تجربه ای راحت و ساده را شکل دهد.

پشت صحنه ی اپ ها برای استفاده کنندگان نامرئیست و آنها نخواهند دانست که یک اپلیکیشن به شکل پیشرفته ای طراحی گشته تا از تکنیک توزیع داده هوشمند بهره گیرد؛ چیزی که کاربران به سرعت متوجه می شوند، تاخیر های لحظه ای در اجرای دستورات است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (16 مورد)
  • TROOL
    TROOL | ۴ اسفند ۱۳۹۳

    عالی بود مثه همیشه مرسی

  • مهدی
    مهدی | ۲۶ بهمن ۱۳۹۳

    به نظر من رابط کاربری بیشتر از هر چیزی امروزه باید مورد اهمیت قرار بگیره (فک نکنین واسه خودم می گما!!!). اگه اخبار "حذف بعضی اپ ها از استور اپل" رو شنیده باشین میدونین که تو سیاست جدید این شرکت رابط کاربری اپلیکیشن ها خیلی مورد توجه قرار گرفته و بخاطر همین قضیه خیلی از اپها از استور حذف شدن.

    تو کشور این مورد هنوز جا نیافتاده و توسعه دهنده ها می خوان همه کارها رو خودشون تنهای انجام بدن و اینجا به اینجور توسعه دهنده ها باید بگم که کار اشتباهی انجام میدن. کار رو باید به کاردانش سپرد!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی