ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پردازش ابری چیست و ریشه این عبارت از کجا آمده است؟

ابر؟ چه ربطی به کامپیوتر و پردازش کامپیوتری دارد؟ احتمالا اولین باری که عبارت پردازش ابری، Cloud Computing و یا The Cloud را شنیده اید، با خود فکر کرده اید که یک ابر چه ارتباطی با ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۳ اسفند ۱۳۹۳ | ۲۳:۳۰

ابر؟ چه ربطی به کامپیوتر و پردازش کامپیوتری دارد؟

احتمالا اولین باری که عبارت پردازش ابری، Cloud Computing و یا The Cloud را شنیده اید، با خود فکر کرده اید که یک ابر چه ارتباطی با مسائل تکنولوژیک داشته و علت انتخاب چنین نامی، چه بوده است؟

اجازه دهید ابتدا بحث را با یک مثال از اینتل آغاز کنیم؛ Intel Inside یک کمپین موفق تبلیغاتیست که باعث گشته بدون اینکه فکر کنیم، به اینتل اعتماد داشته باشیم. فعالان تبلیغاتی می خواهند در خصوص کلاود و عملکردش نیز چنین حالتی به کارابران دست دهد. در واقع نیاز نیست بدانید «ابر» چیست و چه می کند؛ چشمان خود را بسته و صرفا به کار کردنش اهمیت دهید.

مایکروسافت آگهی های تبلیغاتی خود را دارد که در آنها، انواع سرویس های ابری را به رخ می کشد؛ در یکی از این آگهی ها دیدیم که سرویس های ابری، از راه دور پزشکان و محققان را به یکدیگر متصل کرده و آنها می توانند نتیجه کار خود را با هم به اشتراک گذاشته و یا از نقاط مختلف جهان، بر روی یک پروژه تمرکز کنند. ما هم که پنداری از جزء به جزء نحوه کارکرد «پردازش ابری» اطلاع داریم، با نگاهی عاقل اندر سفیه، سر خود را به نشانه تایید، تکان می دهیم. تنها چیزی که کاربران می دانند و می بینند، بی سیم شدن و قابلیت های بهبود یافته در این سرویس هاست. همه چیز به شکلی جادویی کار می کند و نیازی به اینکه بدانیم این اتفاقات در پس پرده چگونه می افتند، نیست.

اما بیایید به اندکی عقب تر و به اوایل دهه ۹۰ میلادی برگردیم و ببینیم به طور کلی، ریشه ی عبارت «پردازش ابری» یا «Cloud Computing» از کجا آمده است؛ در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

همانگونه که گفتیم، همه چیز به اوایل دهه ۹۰ میلادی مربوط می شود؛ دانشمندان و مهندسان، دنبال راهی می گشتند تا به راحتی و به شکلی قابل فهم، به «شبکه» اشاره کنند. شبکه ای بسیار عظیم که از تعداد بسیار زیادی کامپیوتر و البته فضای ذخیره سازی آنها تشکیل می شد. به زبانی ساده تر، دانشمندان می خواستند به بخشی اشاره کنند که مسئولیتش با آنها نبوده و وظیفه ی تجهیز و پیشبرد آن بر عهده ی شخص دیگری بود.

دانشمندان تصمیم گرفتند تا در نهایت نام Cloud را برای توضیح شبکه انتخاب کنند. یکی از اولین استفاده های دانشمندان و مهندسین از ابر، به پتنت شماره 5,485,455 بر می گردد. این پتنت که در سال ۱۹۹۴ به ثبت رسیده و شامل این مورد بوده است: «شبکه ای ایمن و سریع، با کیفیتی گارانتی شده و دسترسی بالا»

us5485455-8

اگر به دقت به تصویر بنگرید، بخشی که «شبکه» یا «Network» در آن تعریف شده، شباهت بسیاری به یک «ابر» دارد. مقوصد به ثبت رساننده پتنت فوق، این بوده که نمایان سازد این قسمت، یعنی شبکه، ربطی به آنها نداشته و در هدفشان نیز تاثیری ندارد؛ از سوی دیگر توسط شخص ثالثی هم اداره و پشتیبانی می شود.

اما نوبت به پتنت شماره 5,790,548 رسید که مربوط به «دسترسی جهانی به داده های چند رسانه ای» می شد. این پتنت در سال ۱۹۹۶ به ثبت رسیده، همانطور که در تصویر پایین می بینید، اینجا دوباره با هاله ای ابر مانند طرف هستیم.

us5790548-1-1

به شکلی که قبلا نیز ذکر شد، هدف به ثبت رساننده های پتنت های فوق این بوده که توصیف کنند اتفاقاتی که در این ابر می افتند، در جای دیگری هستند و به آنها ربطی ندارند.

بر این اساس، عبارت «cloud computing» از همین جا شروع شد و کم کم بیشتر از پیش، برای اشاره به سرور، شبکه و دیتا سنتر ها مورد استفاده قرار گرفت. از سندی که در سال ۱۹۹۶ تنظیم شده،‌ در اصل به عنوان اولین استفاده رسمی از این عبارت یاد می شود. در سال ۲۰۰۶، Elastic Compute Cloud یا (EC2) در سرویس های وب آمازون مورد بهره برداری قرار گرفت، از همینجا به بعد بود که سرعت استفاده از عبارت مذکور قوت گرفت و در نهایت نیز به نقطه ی امروزی رسید.

EC2 از آمازون، در اصل سرورهای مجازی را به کمپانی ها می فروشد. کم کم شرکت های دیگر هم از راه رسیدند، Salesforce نرم افزار ارائه داد و Box هم فضای ذخیره سازی، اما حالا شاهد آفیس ۳۶۵ هستیم که هر دو را با هم ادغام نموده و محصولی کامل را به کاربران و سازمان ها ارائه می دهد.

شرکت ها می خواهند کارشان انجام شود و نیازی هم ندارند که بدانند سیستم های پردازش ابری چطور کار کرده و چگونه اداره می شوند. آنها صرفا سرویس یا سرور مجازی مورد نیاز خود را می خرند و بقیه ماجرا و اداره ی این سرویس ها، مشکل فروشنده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • سعید یاری
    سعید یاری | ۲۵ دی ۱۳۹۴

    مفهوم پردازش ابری کلا مبحثش با زخیره سازی ابری فرق می کنه و نسل جدید برنامه نویسی برای توسعه دهندگان و برنامه نویسان هست. که تو مقطع کاردانی حرم افزار تا حدودی اشاره میشه که من تا حدودی پیشو گرفتم . مبحث فوق العاده ای هست.

  • maryam
    maryam | ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴

    میشه لطفا اگر مقاله ای چه انگیسی چه فارسی در خصوص پردازش ابری دارید به ایمیل من ارسال کنید اگر وقت دارید لطفا...!؟
    ممنون میشم اگر در اختیلرم قرار بدید موضوع جالبی هست

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی