ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

کلید موفقیت ویندوز ۱۰ در دست استور یکپارچه جدید و توسعه دهندگان است

[digisqoute person="ساتیا نادلا" image="https://digiato.com/wp-content/uploads/2015/04/0130-satya-nadella-630x420-300x300.jpg" ]ویندوز ۱۰ اهدافی بسیار بلندپروازانه تر از صرفا حضور در کامپیوترهای شخصی دارد. ویندوز حال تبدیل به یک هسته شده، یک فروشگاه نرم افزاری جامع خواهد داشت و در مجموع یک ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰
ساتیا نادلا

ساتیا نادلا

ویندوز ۱۰ اهدافی بسیار بلندپروازانه تر از صرفا حضور در کامپیوترهای شخصی دارد. ویندوز حال تبدیل به یک هسته شده، یک فروشگاه نرم افزاری جامع خواهد داشت و در مجموع یک پلتفرم کامل است.

نادلا در مصاحبه هفته اخیر خود با مجله Fortune چنین می گوید و به سادگی برنامه و اهداف مایکروسافت را پیش از عرضه رسمی ویندوز در انتهای تابستان جاری، برایمان مشخص می سازد.

مایکروسافت جدید، اهمیت نمی دهد ویندوز ۱۰ را در چه محصولی به کار خواهید گرفت زیرا برنامه های زیرکانه ای برای اپلیکیشن های یکپارچه خود دارد و تلاش می کند تا یک نوع از رابط کاربری را به کاربران و در همه محصولات خود تقدیم کند؛ این همان «یک هسته» و «یک پلتفرم جامعی» است که نادلا در خصوصش سخن رانده و می خواهد تا نهایتا سه سال آینده، ویندوز ۱۰ را با همین راهکار، راهی یک میلیارد دستگاه بکند.

اما در حال حاضر، ابعاد و بار حجمی اندک فروشگاه ویندوز فون و فروشگاه ویندوز، نقطه ضعف این پلتفرم در برابر اندروید و iOS و حتی Mac App Store است. در چنین موقعیتیست که ایده ی «یک فروشگاه» نادلا، وارد میدان می شود و مشخصا در شرایط فعلی، تنها راه موفقیت و پیروزی ویندوز ۱۰، استفاده از یک فروشگاه یکپارچه و جامع برای همه محصولاتی که از این نسخه ویندوز بهره می گیرند است. با دیجیاتو همراه باشید.

نظرتان چیست ابتدا اندکی تاریخ را مرور کنیم؟ در گذشته نه چندان دور، خبری از فروشگاه های یکپارچه از طرف شرکت ها نبود. کاربران برای دریافت یک اپلیکیشن، مجبور بودند مراحل بسیاری را طی کنند؛ ابتدا جستجو در اینترنت، سپس دانلود نرم افزار، بعدا نصب آن و... . حتی گاهی برای نصب یک نرم افزار، به یک اپلیکیشن جانبی دیگر نیز نیاز بود. حال به این نکته نیز توجه داشته باشید که پروسه ای به نام بروز رسانی خودکار نیز اساسا وجود خارجی نداشت و برای آپدیت نرم افزار ها، مجبور بودیم تمام مراحل فوق را دوباره تکرار کنیم. در برخی موارد هم ابتدا نیاز بود تا نسخه پیشین حذف گشته و سپس نسخه جدید نصب شود.

در ابتدا موبایل ها این موضوع را بهبود بخشیده و «درد» را کاهش دادند. اپل، اپ استور را معرفی کرد، سپس غول جستجو با گوگل پلی برای اسمارت فون های اندرویدی به میدان آمد. [گوگل حتی اجازه داد تا فروشگاه های جانبی نیز برای اندروید به کار مشغول شوند.]

پروسه بسیار آسان تر شد، درد نصب نرم افزار و اپلیکیشن ها نیز کاهش یافت؛ اپ مورد نظرتان را پیدا کنید، بر رویش کلیک کرده و نصبش کنید. به همین راحتی. پروسه بروز رسانی هم،‌ همین آسانی را به همراه دارد. حتی اگر موبایلی جدیدتر تهیه کردید نیز مشکلی نیست، لیست اپلیکیشن های شما در اکانتتان موجود هستند و به راحتی می توانید همه را دوباره و با اشاره انگشتتان نصب کنید. در این شرایط، عملیات پیچیده نصب شدن از چشمان کاربران پنهان بوده و پس از چند لحظه می توان به راحتی با اپلیکیشن جدید کار کرد.

windows-phone-store-logo

در این بین، کار برای توسعه دهندگان نیز بسیار آسان شد و این افراد می توانستند درآمدهای خود را افزایش داده و به راحتی نیز سهم خود از خریدهای کاربران را دریافت کنند؛ هرچند که فروشگاه های یاد شده معمولا بخش قابل توجهی از درآمد را برای خود نگه می دارند.

مایکروسافت هم در این میان دنباله روی ایده اپل و گوگل شد و فروشگاهی برای ویندوز فون ارائه داد اما مشکلش اینجاست که هنوز نتوانسته تعداد اپ ها را به میزان قابل توجهی برساند و یا برخی اپلیکیشن های ضروری و مورد نیاز کاربران را به آن وارد کند.

حتی در صورت وجود اپ ها، بیشترشان نسخه هایی ضعیف تر از نمونه های نوشته شده برای iOS و اندروید هستند. در همان زمان نیز بود که مایکروسافت حاضر شد پول های بسیاری را هزینه کند تا اپلیکیشن ها -هر نوع اپلیکیشنی- به فروشگاه ویندوز فون نیز وارد شوند.

کاربران اما هنوز تمایلی به رها کردن اپ استور و پلی استور و پیوستن به ویندوز فون نشان نداده اند؛‌ دلیلش هم مشخص است: اپلیکیشن های کاربردی یا برای ویندوز فون وجود ندارند و یا نسخه های ضعیف تری از iOS و اندروید برای پلتفرم مورد بحث سر هم بندی شده اند. به طور کلی توسعه دهندگان هم دلیلی نمی دیدند تا فروشگاه های پر سود دیگر را رها کرده و برای نوشتن اپلیکیشن در یک پلتفرم نوپا، وقت خود را هدر دهند. نتیجه حال مشخص است؛ ویندوز فون با سهم بازار اندک خود از موبایل های هوشمند، حرفی برای گفتن در برابر دو پلتفرم رقیب ندارد. کاربران تمایل دارند به پلتفرمی پا بگذارند که اپلیکیشن های زیادی برای استفاده داشته باشند نه اینکه در انتظار برای نوشته شدن اپ ها بنشینند.

Windows-8-App-Store

در همین حین، ویندوز ۸ هم برای خود یک فروشگاه اپلیکیشن دارد اما ضعف کار در آنجاست که فروشگاه ویندوز ۸ و ویندوز فون به شکل کامل از یکدیگر جدا هستند. همین موضوع باعث می شود که اگر یک کاربر بخواهد یک اپ را بر روی موبایل و کامپیوتر خود داشته باشد، مجبور به پرداخت دو هزینه برای دریافت آن گردد. از طرف دیگر جدا بودن فروشگاه ها، منجر خواهد شد تا توسعه دهنده نیز مجبور شود دو بار و به شکل کاملا جداگانه اپلیکیشن خود را برای دو پلتفرم پی سی و موبایل بنویسد.

اکنون نادلا وعده می دهد که ویندوز ۱۰، می آید تا همه این مشکلات را حل کند؛ یک فروشگاه بزرگ که همه محصولات ویندوزی را پشتیبانی خواهد کرد، زیرا اپلیکیشن ها قرار است به گونه ای نوشته شوند که در همه محصولات ویندوزی به شکلی تقریبا یکسان مشغول به کار گردند.

این در حالیست که حتی اپل هم نتوانسته ایده Mac App Store را به درستی اجرا کند. مشکل اینجاست که اپل می خواهد کنترل و نظارت بیش از اندازه ای بر روی اپلیکیشن های نوشته شده داشته باشد و از طرف دیگر توسعه دهندگان مدعی هستند از اپ هایی که برای مک می نویسند پول زیادی دریافت نمی کنند زیرا به طور کلی این اپلیکیشن ها فروش چندان بالایی ندارند.

مایکروسافت خود می گوید که توسعه دهندگان صرفا لازم است یک اپلیکیشن بنویسند تا کاربران بتوانند آن را بر روی تمام محصولات ویندوز به اجرا در آورند، اما مسئله ای که باعث تردید می شود، آن است که تحلیلگران اذعان دارند به طور کلی نوشته شدن چنین اپلیکیشن هایی به هیچ عنوان آسان نیست.

windows-store

اگر این اتفاق رخ دهد، کاربران ویندوز به راحتی می توانند بدون داشتن پروسه ای غم انگیز برای یافتن و نصب دستی اپ ها، به استفاده از آنها بپردازند و مایکروسافت با راهکار خود، و در صورت موفقیت، می تواند مشکلات نسخه های قدیمی ویندوز را تا حد بسیار زیادی کاهش داده و پلتفرم خود را جذاب تر کرده و به آرزوهای بلند پروازانه خود نیز برسد.

اگر این اتفاق رخ ندهد اما، باز هم با شلختگی اپلیکیشن های ویندوز رو به رو خواهیم بود. باز هم باید برای دریافت اپ ها، دست به دامن گوگل شویم و هیچ ضمانتی هم وجود نخواهد داشت که پس از دانلود و نصب یک اپلیکیشن در سرفس خود، بتوانید از قابلیت های لمسی دستگاهتان نیز استفاده کنید. نحوه ساخته شدن اپلیکیشن های یکپارچه و کارکرد صحیحشان نیز از موارد ضروری دیگر است. اگر کاربران نتوانند به درستی از تمام قابلیت های یک اپ در همه دستگاه هایشان بهره گیرند، ماهیت اپ های یکپارچه به شکل کامل زیر سوال خواهد رفت و صرفا باعث سردرگمی بیشتر کاربران خواهند شد.

اگر ایده های مایکروسافت به حقیقت تبدیل نشوند و یا در سناریویی غم انگیز تر، توسعه دهندگان همکاری و مساعدت لازم را با این شرکت نداشته باشند، می توان گفت دوباره باید با راه و روش قدیمی برای ویندوز، نرم افزار پیدا کنیم، چرا که توسعه دهنده می تواند اپلیکیشن خود، که با صرف وقت فراوان نوشته را در فضای مجازی برای دانلود قرار دهد و به شکل مستقیم از کاربران پول دریافت کند. ردمونی ها نیز مجبور خواهند شد تا ایده فراگیر شدن ویندوز ۱۰ را به همراه تمام آرزوهای زیبایشان، به دست فراموشی بسپارند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (65 مورد)
  • سلمان
    سلمان | ۴ خرداد ۱۳۹۴

    اونای که ویندوز فون دارن میدونن چی میگم هر برنامه که شما بگی تو آپ استور هست شاید اسمش فرق داشته باشه ولی هست مخصوصا حالا که پای ایرانیهای برنامه نویس وسط کشیده شده هر روز به مراتب بهتر میشه مثل یک دانشجوی هست که به سرعت داره واحدها پاس میکنه

  • R3D
    R3D | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

    رفتم پاپ كورن خريدم براي كامنت هاي اين پست،اصن يه فيلم سينمايي اين جور پستا. :)

  • امیر پارسا
    امیر پارسا | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    آقایون بزرگ و ابوالفضل@
    در خوب بودن ویندوز شکی نیست
    اما ویندوز کلا شاخه ای جداست توی دنیای مورد بحث ما
    ویندوز یه وسیله ای حرفه ای بوده تا امروز
    درصورتی که طیف وسیعی از کاربران حدود 90% فقط استفاده کنندگان از محتوا هستند
    شکی نیست در برتری ویندوز در مقابل اون دوتا
    اما مگر چند درصد از کاربران نیاز به برنامه حسابداری دارند؟!
    و واسه یه کاربر عادی شبیه ماها که با متلب کاری نداریم اندروید و ios اقتصادی ترو کارا تره
    کــاربر عادی!
    چون ویندوز الان اپ های لازم واسه یه کاربر عادی رو واقعا نداره
    مثال هم زدم
    اما ادر اینده میتونه داشته باشه

  • Mr. Android
    Mr. Android | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    هیچ چیز خاصی توی ویندوز 10 نمیبینم در واقع بنظرم ویندوز 10 همون 8 هستش با کمی بهبود. ماکروسافت اومده نسخه های مختلف ویندوز اسماشون رو یکی کرده استور هاشون هم ادغام بقول خودش انقلاب کرده.
    استور یکپارچه و اپ یونیورسال شعاره. برنامه هایی که برای arm نوشته میشن با برنامه های x86 تفاوت های ریشه ای دارن.

    • مرتضی توسلی
      مرتضی توسلی | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

      عزیزم‌شما برای وینفون برنامه نوشتی و یا صرفا بخاطر اینکه پردازنده arm ویا x86 هست این حرف را زدید؟
      مهم کدهای یکسان و اتصال به سرور های مایکروسافت هست...

    • امیر
      امیر | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      دوست عزیز همین الان توی استور ویندوز ۱۰ گوشی برنامه هایی وجود داره که از x86 x68 arm پشتیبانی میکنه زیاد با کلمات بازی نکن اینا شعار نیست. دوست داشتی بگو بهت لینک بدم

  • امیر پارسا
    امیر پارسا | ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴

    امیدوارم به عنوان یه مصرف کننده که
    استور پر بشه از اپ های استفاده از محتوا
    واتز اپ وایبر لاین اینستا و برنامه های گوگل
    .
    امیدارم مایکی بتونه توسعه دهندگان عادی نتها شرکت ها رو اشتی بده با ویندوز(چون اون ها باعث قوت ios و اندروید شدند)
    .
    امیدوارم مایکی دست از زیاده خواهی و پولپرستیش برداره و تمامه نسخه های فروخته شده و قانونی بعد از7 رو رایگان به 10 اپدیت کنه تا همه راحت و بی دردسر بتونن از زحمتاش استفاده کنه و احترام بزاره با این کار به مشتری هاش
    منی که پول پرداختم بابت ویندوز 8 روی سرفیس 3ماه پیش نباید بازهم بابت 10 باید با نهایت احترام باهام برخورد بشه
    همین طور سایر خریداران ویندوز
    ماها خدمتی بنام ویندوز خریدیم نه شماره ویندوز

    • مرتضی توسلی
      مرتضی توسلی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      خیلی بد اشتباه برداشت کردی... قراره فقط از کسانی که ویندوز غیرقانونی دارند مقداری پول بگیره و اونطور که من تو سایت های مختلف خوندم کاربر کرکی آپگرید می کنه ولی ویتدوزش جنیون شده نیست و برای پروداکت کی باید پول بده وگرنه واتر مارک مخصوص میاد که میگه ویندوز قانونی نیست...درضمن به راحتی میشه با اینسایدر شدن ویندوز قانونی داشت...

    • مرتضی توسلی
      مرتضی توسلی | ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۴

      الآن متوجه نشدم...استور ویندوز،یا ویندوز ۱۰ و یا کلا ویندوز؟...اگه نیازات رو بر آورده نمی کرد که ۱.۵ میلیارد آدم بیکار نبودند سمتش برند...

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی