ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اندروید M؛ بهبودهایی اندک که منجر به تاثیراتی شگرف خواهند شد

سال گذشته گوگل یک بروز رسانی عالی برای پلتفرم موبایل خود را به کاربران معرفی کرد که از لحاظ طراحی، دچار تحولات بسیاری شده و در محصولات مختلفی نیز از قبیل موبایل، ساعت، تلویزیون های ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۲ خرداد ۱۳۹۴ | ۲۳:۳۰

سال گذشته گوگل یک بروز رسانی عالی برای پلتفرم موبایل خود را به کاربران معرفی کرد که از لحاظ طراحی، دچار تحولات بسیاری شده و در محصولات مختلفی نیز از قبیل موبایل، ساعت، تلویزیون های هوشمند و حتی خودروها به کار گرفته شد. امسال ولی گوگل با نسخه ی M، قصد دارد همان تلاش سال گذشته اش را بهبود بخشد.

ارتقاء سلانه اکنون دیگر برای کاربران در دنیای تکنولوژی به امری عادی بدل شده، اما همواره سخت می توان حدس زد اصلاحات و ارتقاهای بعدی گوگل چه خواهند بود. معمولا چند بهینه سازی را در ذهن داریم که همواره در حال پیشرفت هستند، افزایش عمر باتری، منوی تنظیمات بهتر، حذف نکات گیج کننده و... . بروز رسانی امسال به نام M، در نگاه اول بسیار کم اهمیت جلو می کند اما در واقع، یک آپدیت بسیار بزرگ است. شاید بهتر باشد ابتدا چنین سوالی را مطرح کنیم: چگونه می توانیم از موبایلی انتظار داشته باشیم کارهای بیشتری انجام دهد، بدون اینکه گیج کننده تر شود؟

گوگل اینگونه به چنین پرسشی پاسخ می دهد: «آن را باهوش تر می کنیم.»

بزرگ و مهم ترین قابلیت اندروید ام، ویژگی Now on Tap است. می توان گفت Google Now اکنون تبدیل به یک محصول انقلابی شده؛ محصولی که به محتوای شما نگاه می کند و بر اساس آنها، اطلاعات مورد نیاز را در اختیارتان می گذارد. پیشتر این ویژگی آمده بود تا صرفا برخی کارت ها را به شکل هوشمندانه به شما نشان دهد اما اکنون همه ی اپلیکیشن ها را مورد پایش قرار می دهد تا اطلاعات لازم را در زمان مناسب برایتان فراهم آورد.

اکنون سه سال می شود که گوگل، Now را معرفی نموده و در این مدت تلاش داشته تا همواره آن را هوشمند تر ساخته و دیتابیسش را نیز غنی تر کند. Google Now امروز هوشمند تر از هر زمان دیگری شده و دست به هر کاری می زند تا در خدمت شما باشد. با دیجیاتو همراه باشید.

کلید هوم را در هر اپلیکیشنی پایین نگه دارید، Now محتوای اپ را مورد بررسی قرار داده و کارت های مفیدی در همان رابطه را در اختیارتان قرار می دهد. Aparna Chennapragada، یکی از مدیران ارشد گوگل می گوید: «اکنون می توانید به Now همانند یک copy و paste هوشمندانه نگاه کنید.» صرفا به جای اینکه این کپی به شکل دستی انجام گرفته و سپس در گوگل Paste شود، کلید هوم به شما این قابلیت را می دهد که گوگل Now برایتان محتوای مورد نظر را جستجو کند.

ساندر پیچای از طرف دیگر اذعان دارد که ماموریت اصلی تیمش را در گوگل، سازماندهی اطلاعات کاربران می داند. وی باور دارد که موبایل باید به شکل سریع عمل کرده و نیازی به دردسر کشیدن زیاد برای رسیدن به پاسخ نباشد؛ برای همین هم این شرکت تصمیم گرفته تا از یادگیری ماشینی در محصولات خود بهره گیرد.

قابلیت جدید Now با همه ی اپلیکیشن ها کار می کند؛ جدا از متن، می تواند تصاویر و نشانه ها را نیز تشخیص داده و بر اساس آنها به جستجو بپردازد. فرقی نمی کند که کلید هوم را فشار دهید یا بگویید «Okay Google» و سوالی در مورد آنچه بر روی نمایشگر می بینید، بپرسید.

حال گوگل می بیند که درون اپلیکیشن های ساخته نشده توسط خودش، چه می کنیم.

پیشرفتی اینچنین، اندکی ترسناک است. استفاده از تاریخچه جستجو، تاریخچه مکان هایی که بوده ایم، نگاهی به درون جیمیل، تقویم و بسیاری دیگر... حقیقت این است که گوگل در مورد هر کدام از ما اطلاعات بی شماری را کسب و جمع آوری نموده. اکنون Now می بیند که درون محتوای ساخته نشده توسط گوگل هم در حال انجام چه کاری هستیم و چه می خوانیم.

خوشبختانه، در درجه اول، استفاده از چنین سرویس هایی انتخابی بوده و دوم نیز اینکه Chennapragada می گوید گوگل ناو صرفا زمانی در پی جستجوی محتوا بر خواهد آمد که شما از او بخواهید. در نهایت نیز عنوان می کند که ما چنین داده هایی را نگه داری نکرده و آنها را از بین می بریم.

قابلیت مورد بحث بر اساس سرویسی در پلتفرم اندروید به نام Assist API توسعه یافته؛ به معنی آنکه هر توسعه دهنده ای می تواند سرویسی را بسازد که توسط آن، داده های نمایش داده شده بر روی نمایشگر مورد تحلیل قرار گیرند. در مجموع، این اندروید است که محتویات موجود بر روی نمایشگر موبایل شما را مورد بررسی قرار می دهد نه گوگل.

حقیقت این است که گوگل در مورد هر کدام از ما اطلاعات بی شماری را کسب و جمع آوری نموده.

در هر صورت، برای کاربران زیادی، Now on Tap صرفا یک قابلیت جدید است که می توانند توسط آن، از یادگیری ماشینی و پردازش ابری این ابرقدرت دنیای تکنولوژی نهایت استفاده را ببرند. از طرف دیگر، سازندگان اپلیکیشن ها مشخصا تلاش خواهند کرد تا محتوای خاص را در اپلیکیشن هایشان به شکل ویژه تری به نمایش کشند تا توسط هوش مصنوعی گوگل به شکل راحت تری قابل تشخیص گردد. به جنبه ی مثبت ماجرا که نگاه می کنید، قطعا از چنین پیشرفت و همکاری هایی هیجان زده خواهید شد. با این پیشرفت ها، موبایل شما دیگر یک وسیله نیست که می تواند به اینترنت متصل شود، بلکه تبدیل به بخشی از خود اینترنت خواهد شد.

Hiroshi Lockheimer، معاون ارشد بخش مهندسی اندروید مثال ساده تری می زند: «در اندروید M، تمام تلاش خود را بکار گرفته ایم تا تجربه کاربری پلتفرم خود را بالاتر برده و آن را ارتقا دهیم. اکنون زمانش رسیده تا پاسخ تلاش هایمان را در بروز رسانی اندروید آب نبات چوبی بگیریم.» او معتقد است که طراحی، در نسخه گذشته آنطور که باید، انجام شده و اینبار همه تلاش روی هوشمندسازی قرار گرفته.

یکی دیگر از همین هوشمند سازی ها، اجازه برای دسترسی به بخش های مختلف موبایل شما توسط اپلیکیشن هاست. تا کنون، زمانی که اقدام به نصب یک اپلیکیشن می کردید، در همان ابتدا در اصل اجازه استفاده بخش های مورد نیاز را توسط اپلیکیشن صادر می نمودید؛ در اصل، برای داشتن یک اپ، مجبور به انجام چنین کاری می شدید، که البته واقعا ترسناک نیز بود.

در اندروید M اما دیگر چنین نیست و توسعه دهنده برای کارکرد صحیح اپلیکیشنش، باید از شما اجازه داشته باشد که برای مثال، از دوربین موبایلتان بهره گیرد. این ویژگی، شباهت بسیاری به iOS دارد و بهتر بود گوگل مدت ها قبل از چنین رویکردی استقبال می کرد. Lockheimer می گوید: «فکر می کنیم مهم است که توسعه دهندگان، اکنون برای دسترسی به بخش های مختلف، نیازمند دریافت اجازه از طرف کاربر هستند.»

android_002.0.0-w600

در مجموع اندروید M بهبود های کلی زیادی داشته است: منوی اپلیکیشن ها اکنون با حروف الفبا از هم جدا شده، می توانید موبایل خود را به شکل صحیح سایلنت کنید، قابلیت cut و paste بهبود یافته و یکی از بهترین ها مربوط به بخش اشتراک گذاری می گردد. اکنون زمانی که به این قسمت وارد می شوید، می توانید مخاطبین خود را مشاهده نمایید که در اصل کار به اشتراک گذاری را آسان تر نموده است.

این ها همه ی تغییرات اندروید M نیستند؛ این نسخه دارای قابلیت تازه به نام Doze شده که در اصل یک الگوریتم مدیریت باتریست؛ الگوریتمی که دست کم برای اندروید، جدید است. چنین الگورتمی تشخیص می دهد که به شکل مداوم از موبایل خود استفاده می کنید یا خیر و اگر حدس زند که از دستگاه اندرویدی بهره نمی گیرید، برخی منابع مصرف انرژی را قطع خواهد کرد. نکته اینجاست که اگر گوگل بتواند به شکل صحیحی Doze را پیاده سازی کند، کاربران به طور کلی نخواهند فهمید چنین قابلیتی در اندروید وجود داشته و صرفا با عمر باتری بهتر در محصول اندرویدی خود رو به رو می شوند. Lockheimer می گوید: «استفاده کنندگان از دستگاه های اندرویدی اصلا نباید به وجود چنین قابلیتی فکر کنند؛ بلکه ویژگی مورد بحث است که باید به شکل صحیح وظایف خود را انجام دهد.»

اپل قابلیتی مشابه را مدت ها پیش در iOS قرار داده بود. اپلیکیشن ها می توانند در پس زمینه ی این پلتفرم مشغول به کار باشند اما صرفا به واسطه ی محدودیت هایی که سیستم عامل برای آنها تعریف می کند. گوگل نیز به سراغ راه حلی مشابه برای افزایش عمر باتری اندرویدی ها آمده ولی با یک رویکرد متفاوت. به جای اینکه محدودیت ها را مانند اپل سرسختانه در خصوص اپلیکیشن ها اعمال کند، اپ ها را به شکل هوشمندانه و با استفاده از الگوریتم خود به کار می گیرد؛ گوگل می خواهد تا اندروید درک کند شما چه زمانی به یک اپلیکیشن نیاز دارید و چه زمانی کارکردش در پس زمینه، صرفا هدر رفتن باتریست.

گوگل هنوز عنوان ننموده که Doze، دقیقا تا چه مقدار مصرف باتری را کاهش خواهد داد اما Lockheimer می گوید که نتایج بسیار عالی بوده اند.

گوگل در مراسم I/O، در کنار اندروید M از اندروید Pay نیز پرده برداشت. در حقیقت این ویژگی صرفا مخصوص اندروید M نبوده و در فروشگاه گوگل پلی برای آب نبات چوبی و همچنین کیت کت نیز ارائه خواهد شد. تاریخچه ی پرداخت های موبایلی، بخصوص در اندروید، بسیار پیچیده یا بهتر است بگوییم آشفته بوده زیرا تکنولوژی های متفاوتی در میان چنین موبایل هایی به کار رفته بودند. گوگل والت ۴ سال پیش معرفی شد اما نتوانست توجه کاربران را به خود معطوف نموده و یا دست کم، وجود کیف پول را بی اهمیت کند.

داستان اندروید Pay اما ساده نویسی شده؛ گوگل شرکتی را به نام Softcard خرید، فناوری هایش را به شکل مطلوب ارتقاء داد و سپس با نامی جدید آن را معرفی کرد. حال مردم می دانند که به واسته ی اندروید پی، می توانند با تمام موبایل اندرویدی خود هزینه هایشان را پرداخت کنند.

گوگل والت مشکلی در نحوه ی کارکرد نداشت بلکه مشکل در جای به کارگیری اش بود. هیچگاه نتوانست در موبایل های زیادی قرار گرفته و یا از طرف دیگر، به میان فروشگاه های بی شماری راه یابد تا قادر گردد یک تاثیر کلی بر روی نحوه پرداخت کاربران بگذارد. اکنون ولی بیش از ۷۰۰.۰۰۰ فروشنده برای دریافت اندروید پی در فروشگاه هایشان ثبت نام کرده اند، پس می توان انتظار داشت که شاهد یک تحول در پرداخت ها باشیم.

Doze_Lifestyle_image.0-w600

چند هفته پیش از مراسم I/O،‌ گوگل چهارچوب خلاقیت های بکار رفته در اندروید ام را چنین تشریح کرد: «ارتقا هسته اصلی تجربه ی کاربری» و «تمرکز جدی روی برتری محصول».

اما واقعیت اندکی فراتر از این شعارها رفته؛ گوگل می خواهد موبایل هایی واقعا هوشمند را در اختیار کاربران قرار داده تا وظایفشان را به بهترین نحوه انجام دهند. الگوریتم استفاده از باتری را هوشمندانه تر سازد تا اپلیکیشن هایی که به آنها نیاز نداریم، عمر باتری موبایلمان را نبلعند. حتی منوی به اشتراک گذاری نیز تلاش کرده تا کار را آسان تر کرده و از چند کلیک مکرر، جلوگیری به عمل آورد.

اما بیش از همه ی این ها، گوگل بر روی هوش کامپیوتری اش سرمایه گذاری نموده و چشمه ای از آن را با Now on Tab , به ما نشان می دهد. باید منتظر پاییز بود و دید در عمل، زمانی که اندروید M از حالت پیش نمایش برای توسعه دهندگان خارج گشته و بر روی موبایل های جدید عرضه می شود، یادگیری ماشینی گوگل چگونه می تواند خودنمایی کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (25 مورد)
  • طاهر
    طاهر | ۴ تیر ۱۳۹۴

    سلام اگه توی اندروید ام قابلیت بستن نرم افزارهایی که شارژ باتری گوشیها رو خالی میکنن ببنده و مثل لالی پاپ نباشه عالی میشه همین مشکل و مشکل های دیگری مثل وجود باگ در نسخه لالی پاپ. و داغ شدن دستگاه که به خاطر نسخه لالی پاپ اگه خیلی با گوشی کار کنیم مخصوصا انجام بازیهای انلاین و گشت و گذار تو اینترنت یخورده بیشتر گوشی داغ میشه نسبت به کیت کات امیدوارم این مشکلات و برسی کنین و در اپدیت های آینده برطرف بشه یا علی. خدانگهدارتون

  • masoud
    masoud | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    جون مادرتون این باگ دوربین رو در نکسوس ۵ اندروید ۵.۱ فیکس کنین الان داره به سال میکشه ما دوربین میهوایم یالا :))

  • مرتضی توسلی
    مرتضی توسلی | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    دم گوگل گرم،هرچند حس خوبی بهش ندارم ولی کاربرش هستم...

  • AZ
    AZ | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    چرا انقد بدم اومده از اندروید؟! هوس کل کل زده به سرم :)))

    • maket_bivatan
      maket_bivatan | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

      هوس یه یقه ی بی دکمه و یه دو جین دندون تو دهن ریخته و چند فقره بادمجون پای چشم؟
      پس خوب جایی اومدی بسم الله اگر حریف مایی :-D

      • AZ
        AZ | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

        من که آمادم :))) آی ملت :)))

        • maket_bivatan
          maket_bivatan | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

          وایستا الان یه دونه از این فنای گوگلو میندازم به جونت تیکه تیکت کنه :-D از اینایی که تو دفتر گوگل میچرخن تا عرق از جبین کارمنداش پاک کنن

  • Mahdi Zakizadeh
    Mahdi Zakizadeh | ۱۳ خرداد ۱۳۹۴

    دقیقا! بالاخره گوگل رفت سراغ پرورش تجربه کاربری روی گوشی های اندرویدی. بی صبرانه منتظرم سیانوژنش رو روی اکسپریای داغونم تجربه کنم :D
    (اون ویدیو دومی خیلی با کیفیت بود. خدایی خیلی حال کردم)

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی