ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

ابزاری که نابینایان را از طریق زبانشان قادر به دیدن می کند

اخیراً دستگاه جدیدی به تائید سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده رسیده که به نابینایان ساکن این کشور امکان می دهد تا از طریق زبان خود پیرامونشان را مشاهده نمایند. به گفته ...

رضا مقدری
نوشته شده توسط رضا مقدری | ۱ تیر ۱۳۹۴ | ۱۳:۰۰

اخیراً دستگاه جدیدی به تائید سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده رسیده که به نابینایان ساکن این کشور امکان می دهد تا از طریق زبان خود پیرامونشان را مشاهده نمایند.

به گفته رابرت بکمن، مدیر اجرایی Wican Inc، ابزار مذکور برای ۲۵۰.۰۰۰ آمریکایی عمیقاً نابینا و فاقد واکنش به نور مناسب تشخیص داده شده و می تواند در ازاء ۱۰.۰۰۰ دلار، تا حد زیادی آنها را در رابطه با دنیای اطرافشان آگاه سازد.

در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

دستگاه مورد بحث که BrainPort V100 نام گرفته از سه جز تشکیل شده و طرز کارش بدین صورت است که تصاویر را از طریق دوربینی تعبیه گشته بر روی عینکی که کاربر به چشم می زند تهیه کرده، آنها را به کنترلری دستی هدایت نموده و در نهایت جزئیات جهان پیرامون پس از پردازش، به ابزاری یک اینچ مربعی که بر روی زبان فرد قرار دارد و دارای ۴۰۰ نقطه شبیه ساز الکتریکی است فرستاده می شوند.

آقای بکمن می گوید نابینایان به مرور الگوهایی که بر روی زبان شان از طریق پالس های الکتریکی شبیه سازی خواهد شد را شناسایی کرده و می توانند تشخیص دهند چه اشیایی در مقابل شان قرار دارد.

وی می افزاید نمی خواهیم به کسی امید بی مورد دهیم، افراد لازم است به صورت مداوم با این تکنولوژی به تمرین پرداخته و عملکردش را اندک اندک یاد بگیرند.

کسانی که برای اولین بار BrainPort را تجربه نموده اند قادر بوده اند در یک مسیر بیضی به شکل منظم حرکت کرده یا یک خط سفید روی زمین را دنبال نمایند. گفته می شود با قدری تلاش بیشتر فرد قادر خواهد بود به آسانی و کاملاً مستقل در راهرو ها قدم زده، کلمات کوتاهی از قبیل "خروج" را خوانده و از روی شکل اجسام فرق یک توپ با یک موز را تشخیص دهد و در نهایت به سطحی از مهارت برسد که بتواند دارت بازی کند.

ناگفته نماند که دیوایس فوق الذکر بر طبق وب سایت شرکت سازنده اش در سال ۲۰۱۳ مجوزهای لازم برای عرضه در اروپا را کسب کرده.

ویلیام مایسل، قائم مقام سازمان نظارت بر مواد غذایی و دارویی ایالات متحده می گوید چنین ابزارهایی می توانند زندگی میلیون ها نفر در سراسر جهان را برای همیشه دستخوش تغییر نمایند. اما این نکته را نباید از یاد برد که لازم است به صورت مداوم محصول ابداعی را بهبود بخشیده و پیشرفته ترش کنیم تا سطح کیفی زندگی افراد معلول مرتباً بهتر شود.

از جمله دیگر مسائل حائز اهمیت در رابطه با BrainPort قیمت نسبتاً بالا و قابل توجه اش است و در همین راستا کمپانی تولید کننده ی آن سعی دارد تا شرکت های بیمه را به پرداخت هزینه های مرتبط ترغیب نماید. آقای بکمن خاطر نشان می کند که متاسفانه بسیاری از افراد نابینا تمکن مالی چندانی هم ندارند و پرداخت ۱۰.۰۰۰ دلار تقریباً برایشان امکان پذیر نخواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (10 مورد)
  • رهگذر
    رهگذر | ۱ تیر ۱۳۹۴

    دو نفر اولی که نظر دادید
    سوالی ازتون داشتم
    آیا واقعا متن رو خوندید و بعد نظر دادید؟
    یا عنوان رو خوندید و فقط خواستید یه چیزی گفته باشید؟

    • عـــامـر
      عـــامـر | ۱ تیر ۱۳۹۴

      حالا نمیدونم منظورتون منه یا نه ولی بله بنده کاملشو‌خوندم حتی ۲ بار چون بار اول نفهمیدم چطور‌ کار میکرد

      • رهگذر
        رهگذر | ۱ تیر ۱۳۹۴

        خیر قربان منظورم حضرتعالی نبودید.
        لحظه ای که این مطلب رو نوشتم، دو نظر دیگه در لیست بالاتر از نظر شما بود که مقصود اونها بودند.

  • حامی اندروید
    حامی اندروید | ۱ تیر ۱۳۹۴

    خدایا تمام نابینایان را شفا بفرما .
    خیلی سخته خدا بهشون صبر بده .
    امیدوارم در اینده ای بسیار نزدیک بشه بهشون بینایی بخشید با کمک الله السماوات و الارض.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی