ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

الگوریتم تبلیغاتی گوگل به آقایان توجه بیشتری نشان می دهد

محققان دانشگاه کارنگی ملون و همچنین موسسه بین المللی علوم کامپیوتری بر اساس تحقیقاتی باور دارند که الگوریتم های تبلیغاتی توسعه یافته توسط گوگل، میان کاربران اینترنتی تبعیضاتی را قائل می شود. این محققان نرم افزاری ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۶ تیر ۱۳۹۴ | ۲۰:۰۰

محققان دانشگاه کارنگی ملون و همچنین موسسه بین المللی علوم کامپیوتری بر اساس تحقیقاتی باور دارند که الگوریتم های تبلیغاتی توسعه یافته توسط گوگل، میان کاربران اینترنتی تبعیضاتی را قائل می شود.

این محققان نرم افزاری تحت عنوان AdFisher را توسعه دادند که در اصل رفتارهای کاربران را شبیه سازی می کند. در نتیجه ی استفاده از این نرم افزار، مشخص شد زمانی که AdFisher خود را به عنوان یک کاربر آقا معرفی می کند و در خصوص یافتن شغل به جستجو مشغول می گردد، الگورتیم تبلیغاتی گوگل پیشنهادات بهتری همراه با حقوق بالاتری را به او پیشنهاد می دهد تا زمانی که این نرم افزار خود را به عنوان یک خانم معرفی می کند. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید.

Anupam Datta، یکی از محققان دانشگاه کارنگی ملون در این رابطه می گوید: «من فکر می کنم تحقیقاتمان به روشنی بیانگر این موضوع هستند که هنوز ابعاد بسیاری زیادی از الگوریم تبلیغاتی گوگل واضح نیست و این الگوریتم مشخصا به شکل تبعیض آمیزی با کاربران خود برخورد می کند.»

اگرچه این پژوهش در ماه مارس انجام شده بود اما به تازگی باز هم الگوریتم های تبعیض آمیز گوگل این روزها راه خود را به تیر اول رسانه ها باز می کنند. صرفا در هفته گذشته بود که برایتان نوشتیم سرویس Photos برخی کاربران سیاه پوست را به عنوان «گوریل» شناسایی می کند.

از طرف دیگر در ماه آوریل مشخص شده بود در صورتی که عبارت «CEO» را در بخش جستجوی تصاویر گوگل وارد کنید، صرفا یازده درصد از تصاویر یافت شده مربوط به خانم های مدیر هستند و این در حالیست که اکنون ۲۷ درصد از مدیران شرکت های آمریکایی را خانم ها تشکیل می دهند.

محققین دانشگاه یاد شده در نهایت اذعان دارند که سخت می توان تمام مشکلات را از الگوریتم گوگل دانست زیرا چنین سیستم هایی بسیار پیچیده هستند و عملکردشان نیز چندان برای عموم مشخص نیست. از طرفی، عنوان شده که این موضوع یا می تواند نتیجه هدف گیری مستقیم گوگل باشد و یا افرادی که این تبلیغات را به نمایش در می آورند.

تحلیلگران در این رابطه می گویند: «نمی توانیم به شکل قطعی اعلام کنیم که گوگل به شکل مستقیم مقصر است؛ در واقع ما باور داریم گوگل در اصل کنترل شبکه تبلیغاتی بسیار عظیم خود را از دست داده و یادگیری ماشینی این شرکت می تواند در برخی موارد به شکل غیر منتظره ای از خود عکس العمل نشان دهد.»

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (5 مورد)
  • m
    m | ۱۷ تیر ۱۳۹۴

    الان زنك ميزنم درستش كنن :D
    اخه يكي نبود ازينا ببرسه نفع كوكل تو اين قضيه جيه؟

  • سنا
    سنا | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    همین مونده بود که فمینیستها انگ مردسالاری رو به الگوریتمهای کامپیوتری بزنن. چند وقت دیگه اگه شنیدین درختها به آقایون توجه بیشتری دارن بنابراین باید از ریشه در آورده بشن تعجب نکنین. فمینیستن دیگه دست خودشون نیست :))

  • امیر
    امیر | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    اولا اگر کلمه ceo رو وارد کنیم چند تا زن مدیر نشون نمیده فقط مرد ها رو نشون میده
    چرا اطلاعات غلط میدی اخه؟

  • سام خط تیره
    سام خط تیره | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    این سیستم ها کلا الگوریتمن و امکان های مختلفی دارن بنابرین تو همه ی وضیعت ها یه واکنش نشون نمیدن اونجوری دیگه هوشمند نبودن مثلا ممکنه زمانی که شغل برا زن ها بیشتر بشه این سیستم به زن ها بیشتر توجه کنه :)

  • حامی اندروید
    حامی اندروید | ۱۶ تیر ۱۳۹۴

    خب وقتی شرکتی به یک کارمند مرد نیاز داره طبیعیه که موتور جستجوی گوگل اون شغلو به یه مرد پیشنهاد میده

مطالب پیشنهادی