ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تبلت

بررسی دیجیاتو: تبلت Sony Xperia Z4

بازار تبلت ها نسبت به زمانی که سونی اولین تبلت ۱۰ اینچی خود را عرضه کرد تفاوت زیادی کرده. در آن زمان Xperia Z2 یک نمونه بسیار با کیفیت اندرویدی محسوب می شد که iPad اپل را به ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱ مرداد ۱۳۹۴ | ۰۰:۰۰

بازار تبلت ها نسبت به زمانی که سونی اولین تبلت ۱۰ اینچی خود را عرضه کرد تفاوت زیادی کرده. در آن زمان Xperia Z2 یک نمونه بسیار با کیفیت اندرویدی محسوب می شد که iPad اپل را به چالش کشیده و رقیب مستقیمی برای آن به شمار می رفت.

از آن زمان تا امروز کاهش فروش و افول اقبال کاربران به تبلت ها ادامه دارد که دلایل متفاوتی را می توان برای آن برشمرد. سونی اما بدون توجه به افت بازار با قدرت تمام به ایجاد بهبود در تبلت های باکیفیت خود و جایگزین کردن مدل های پیشین با نمونه های بهتر ادامه می دهد.

Xperia Z4 محصول تازه سونی است که در ادامه این روند، جایگزین مدل پیشین شده است. در بررسی اختصاصی این محصول با دیجیاتو همراه باشید تا ببینیم تبلت جدید چقدر برای رقابت با نمونه های بسیار موفقی مثل iPad Air 2 و دیگر رقبای قدرتمند اندرویدی مثل HTC Nexus 9 و حتی Surface 3 مایکروسافت آمادگی دارد.

طراحی

IMG_7075

سونی آنقدر به طراحی اومنی بالانس خود اطمینان دارد که با وجود گذشت ۲ سال از رونمایی تلفن هوشمند Xperia Z و معرفی این زبان طراحی، نیازی برای ایجاد تغییر عمده در آن احساس نکرده و هربار با عرضه هر دستگاه تازه، تنها اندکی بهبودهای ظاهری نسبت به مدل پیشین را مشاهده می کنیم. «اکسپریا زد ۴» نیز در ادامه همین روند در نگاه اول کاملا نسل پیشین خود یعنی Xperia Z2 را تداعی می کند.

چه اعتقاد داشته باشید رویکرد طراحی سونی خسته کننده است و چه از طرفداران آن باشید تفاوتی نمی کند، در هر حال تبلت تازه این سازنده، یکی از باریک ترین و سبک ترین های ۱۰ اینچی بازار است. مدل «زد ۲» هم در زمان خود سبک و باریک ترین بود و حالا ژاپنی ها باز هم موفق شده اند در مدل تازه این مشخصات را بهبود دهند.

ضخامت ۶.۱ میلی متری این دستگاه برابر بهترین نمونه مبتنی بر iOS بوده و وزن ۳۹۳ گرمی مدل LTE آن نیز با ۱۰ درصد کاهش نسبت به نسل پیشین، ۵۱ گرم از آیپد ایر ۲ سبک تر است. این دستگاه از نمونه قبلی حاشیه های کمتری هم دارد و درنتیجه طول و عرض آن ۱۲ و ۵ میلی متر کاهش یافته است. همه این موارد «زد ۴» را در زمره خوش دست ترین تبلت های ۱۰ اینچی و از نزدیک ترین نمونه ها به دستگاه های قابل استفاده با یک دست قرار می دهد.

IMG_7208

گوشه های گرد نوار اطراف دستگاه نیز باعث می شود این تبلت با وجود اندازه بزرگ، ارگونومی مناسبی داشته باشد. این گوشه ها ضمنا مثل باقی بدنه مات نیستند و به نظر می آید برای محافظت بیشتر در مقابل سقوط، از جنس متفاوتی ساخته شده باشند.

در اطراف این کمربند نواری شکل می توان دکمه ها و درگاه های معمول را یافت، در یک سو درگاه حافظه و سیم کارت (برای مدل LTE) مشاهده می شود و در سوی دیگر نیز دکمه صدا و پاور قرار دارند، که این دومی به سمبل زبان طراحی اومنی بالانس نیز تبدیل شده است.

IMG_7092

نکته جذاب اما در درگاه Micro-USB دستگاه نهفته، جایی که سونی پس از موفقیت در حذف درپوش این قسمت برای تلفن های هوشمند ضد آب اخیر خود، حالا کاربران تبلت پرچمدارش را نیز از باز و بسته کردن درپوش برای هربار شارژ یا اتصال دستگاه به کامپیوتر بی نیاز کرده است.

سونی برخلاف تلفن های هوشمندش، در ساخت تبلت های خود بجای شیشه، از پلاستیک ماتی استفاده می کند که هرچند قابل مقایسه با فلز و شیشه نیست، اما در عوض باعث سبکی دلپذیر این دستگاه ها شده و آنقدر با کیفیت و مستحکم هست که لمس آن حس استفاده از یک تبلت رده بالا و خوش ساخت را به کاربر منتقل کند.

IMG_7090

این پلاستیک از نوع پلی کربنات بوده و نسبت به نمونه هایی مثل نکسوس ۹، بسیار سخت تر اثر انگشت به خود جذب می کند، اما به همان نسبت هم پاک کردن آلودگی ها از روی آن دشوارتر است، البته شاید این مورد در رنگ دیگر «زد ۴» یعنی سفید، به گونه دیگری باشد.

طراحی بخش پشتی کاملا ساده و شکیل انجام شده و غیر از لوگوی سازنده و دوربین مورد دیگری مشاهده نمی شود. برای حفظ هرچه بیشتر سادگی نمای بدنه حتی اطلاعات مربوط به استانداردهای دستگاه نیز همانند مدل Xperia Z3 Tablet Compact به داخل شیار حافظه منقل شده اند.

IMG_7210

سونی در طراحی «زد ۴» محل اسپیکرها را کمی پایینتر برده تا محل قرارگیری دست کاربر جلوی پخش صدا را نگیرد، هرچند در عمل باز هم مشکل تاحدودی باقیست، مگر اینکه از تبلت به شکل برعکس استفاده کنید. شاید بهتر بود اسپیکرها بجای پایین، به یک سوم بالایی انتقال داده می شدند.

سازنده ژاپنی که در تلفن های هوشمند اخیر سری Xperia مثل +Z3 (بررسی دیجیاتو) و M4 Aqua (بررسی دیجیاتو) کانکتور Dock را حذف کرده بود، اکنون در آخرین تبلت خود نیز این درگاه را کنار گذاشته تا بتواند ساخت به زعم خود «باریک ترین تبلت ۱۰ اینچی دارای روشن ترین نمایشگر 2K» را ممکن کند.

نمایشگر

IMG_7171

مشخصات نمایشگر استفاده شده در نسل پیشین آنقدر خوب بود که اگر سونی مجددا از همان استفاده می کرد هم انتقاد چندانی وجود نداشت، این سازنده اما به دست یافته های قبلی خود بسنده نکرده و رزولوشن صفحه نمایش «زد ۴» را تا ۱۶۰۰ در ۲۵۶۰ و چگالی پیکسلی را تا ۲۹۹ پیکسل در هر اینچ افزایش داده است که حتی از تراکم ۲۶۴ پیکسل در اینچ iPad Air 2 هم بیشتر بوده و نمایشگر این دستگاه را تبدیل به بهترین نمونه ۱۰ اینچی موجود در بازار کرده است.

سونی همچنین در تبلت پیشین خود یعنی Xperia Z3 Compact از یک نمایشگر ۸ اینچی استفاده کرده بود که هرچند کیفیت مطلوبی داشت اما رنگ ها را دور از واقعیت نشان می داد. بررسی نمایشگر «زد ۴» نشان می دهد انتقادات پیشین باعث شده سونی این نقیصه را در مدل جدید رفع کند.

IMG_7177

نمایشگر ۱۰.۱ اینچی «زد ۴» از نوع LTPS بوده و با استفاده از تکنولوژی Triluminous تا ۱۳۰ درصد بازه رنگهای استاندارد sRGB را نمایش می دهد. موتور X-Reality نیز برای کاهش نویز و افزایش جزئیات بکار گرفته شده است. چنین نمایشگری باعث شده هرنوع استفاده از تماشای ویدیو و استفاده از اپلیکیشن ها گرفته تا مرور صفحات وب و مطالعه توسط این تبلت لذت بخش باشد، البته تا موقعی که در محیط داخلی حضور داشته باشید، چرا که با وجود افزایش ۴۰ درصدی میزان روشنایی «زد ۴» نسبت به «زد ۲» و ثبت رقم حدود ۵۰۰ نیت، باز هم عملکرد صفحه نمایش در زیر نور خورشید، با توقع کاربر و عملکرد بسیار عالی نمایشگر در فضاهای داخلی فاصله دارد.

IMG_7179

حاشیه های نمایشگر نیز نسبت به مدل پیشین کمتر شده و قابل قبول هستند و زاویه نمایش نیز از دیگر مواردی است که به لطف بهره مندی تکنولوژی IPS در سطح مطلوبی قرار دارد. سونی معمولا در تبلت های خود از شیشه محافظ گوریلا گلس استفاده نمی کند و این بار نیز لایه محافظ نمایشگر را «شیشه مقاوم شده توسط فرایندهای شیمیایی اعلام کرده است». روی این شیشه نیز یک لایه ضد جذب اثر انگشت قرار گرفته که البته چندان هم خوب عمل نکرده و کاربر ملزم است دائما سطح نمایشگر را پاک کند.

سخت افزار

IMG_7079

سونی در برخی از بازارهای جهان تبلت «زد ۴» را به شکل باندل همراه کیبورد اختصاصی بلوتوث به فروش می رساند تا نشان دهد این دستگاه از ابتدا به عنوان چیزی بیش از صرفا یک تبلت طراحی شده است. کیبوردی که به سادگی و با آهنربا به بدنه تبلت متصل شده و با ارائه امکاناتی مثل ترک پد و قابلیت قرارگیری در زاویه های مختلف، گجت شما را به یک نت بوک ۷۰۷ گرمی و ۲۲ میلی متری (در ضخیم ترین قسمت) تبدیل می کند.

هرچند برای رسیدن به قابلیت های فراتر از تبلت به قدرت پردازشی بالاتر از آن نیز احتیاج است، سونی اما به استفاده از برخی بالاترین نمونه های موجود در صنعت ابزارهای موبایل بسنده کرده که البته جایی برای تردید و پرسش در مورد عملکرد دستگاه به عنوان یک تبلت باقی نمی گذارند.

IMG_7136

«زد ۴» یکی از اولین تبلت هایی است که از چیپست ۶۴ بیتی ۸ هسته ای اسنپدراگون ۸۱۰ با ۴ هسته ۱.۵ گیگاهرتزی Cortex-A53 و ۴ هسته ۲ گیگاهرتزی مبتنی بر Cortex-A57 استفاده می کند. این چیپست همچنین به ۳ گیگابایت حافظه رم و پردازنده گرافیکی Adreno 430 مجهز است و در کنار آن ۳۲ گیگابایت نیز حافظه داخلی در نظر گرفته شده که ۲۱ گیگابایت از آن در اختیار کاربر قرار داشته و از طریق درگاه MicroSD تا ۱۲۸ گیگابایت قابل افزایش است.

«زد ۴» در بنچمارک ما با اپلیکیشن Antutu امتیاز حدود ۵۴۰۰۰ را کسب کرد که بالاتر از رقبایی مثل نکسوس ۹ و انویدیا شیلد قرار می گیرد و هیچ شک و شبهه ای در مورد قدرت پردازشی دستگاه باقی نمی گذارد. سوالی که باقی می ماند اما در مورد مشکل داغ شدن بیش از حد چیپست یاد شده است، مشکلی که گریبان بسیاری از تلفن های هوشمند اخیر را گرفته بود، از جمله آخرین پرچمدار خود سونی یعنی +Xperia Z3 که در بررسی آن در دیجیاتو، خصوصا در هنگام عکاسی و فیلم برداری با پیغام های متعددی در زمینه گرمای بیش از حد و بسته شدن اپلیکیشن ها مواجه شده بودیم.

Screenshot_2015-07-22-17-04-42

برای بررسی بیشتر این موضوع عملکرد دستگاه را با اجرای بازی های گرافیکی و پخش ویدیوهای Full HD و اجرای چندین اپلیکیشن سنگین در کنار هم آزمودیم. نتیجه اینکه هرچند داغ شدن بدنه دستگاه کاملا محسوس بود، اما اختلالی در عملکرد دستگاه ایجاد نشد و تبلت بدون تاخیر و پیغام خطا به ایفای وظایف پردازشی خود پرداخت.

بر این اساس می توان گمان برد که در ساخت «زد ۴» از نسخه ۲.۱ چیپست یاد شده استفاده شده باشد که به گفته کوالکام مشکلات پیشین در آن رفع شده اند. در این نسخه قدرت واحد پردازش گرافیکی نیز از ۶۰۰ به ۶۳۰ مگاهرتز افزایش یافته و همه این موارد در مجموع باعث شده اند تبلت جدید سونی یکی از قدرتمند ترین های بازار بوده و واهمه ای از رویارویی با پیشرفته ترین ابزارهای موبایل موجود در بازار نداشته باشد.

IMG_7203

«زد ۴» همچنین از گواهینامه های IP65 و IP68 برای مقاومت در برابر آب و غبار برخوردار است و سونی موفق شده در تبلت جدید درپوش پلاستیکی درگاه USB را نیز حذف کند که این مورد در راحتی استفاده از تبلت در هنگام شارژ و اتصال به کامپیوتر تاثیر بسزایی دارد.

هرچند «زد ۴» می تواند تا مدت نیم ساعت غوطه ور بودن در عمق تا ۱.۵ متر را تحمل کند، اما عملکرد نمایشگر دستگاه تا حد زیادی با خیس شدن مختل می شود و ضد آب بودن تبلت نیز بطور کلی از خصوصیاتی نیست که به اندازه تلفن های هوشمند کاربرد داشته باشد و بیشتر برای عدم نگرانی کاربر در صورت خیس شدن دستگاه زیر باران و دارا بودن امکان شستشوی محصول ارائه شده است.

 نرم افزار

IMG_7118

«زد ۴» جزو اولین محصولات سونی است که به شکل پیش فرض از اندروید آب نبات چوبی نسخه ۵.۰ بهره می برد و روی آن نیز رابط کاربری همیشگی سونی قرار داده شده. روزگاری منتقدین آیپد می گفتند این دستگاه آیفونی است که کش آمده، امروز اما واقعا «زد ۴» یک تلفن هوشمند ۱۰ اینچی از سری Z است، دقیقا با همان رابط کاربری. سونی حتی به خود زحمت بازنگری و تغییر اندازه مواردی مثل نوار نوتیفیکیشن ها را هم نداده و این بخش با همان عرض کم مناسب نمایشگرهای کوچک، در تبلت بزرگ ما هم حضور دارند.

Screenshot_2015-07-22-15-55-19

برای بررسی بیشتر قابلیت های نرم افزاری این تبلت وارد صفحه قفل شدیم که در آن نوتیفیکیشن ها به سبک اندروید خالص در پایین ساعت صف کشیده و در بخش زیرین صفحه نیز میانبرهایی برای دسترسی به دوربین، صفحه خانگی و بخش تماس قرار دارند. سوایپ از بالا نیز منوی کشویی شامل دکمه (toggle) های مورد نیاز برای کنترل بخش های مختلف سیستم عامل را ظاهر می کند که از طریق آنها می توان به فعال و غیر فعال کردن موارد مرسوم مثل وای-فای، بلوتوث، اینترنت سیم کارت و غیره پرداخت.

Screenshot_2015-07-22-15-58-41

پس از حذف برخی اپلیکیشن های پیش فرض توسط سامسونگ، اکنون سونی از نظر داشتن اپلیکیشن های زائد در مضان اتهام قرار دارد. «زد ۴» نیز در همین راستا همراه با اپلیکیشن های پیش فرض متعددی عرضه می شود که هرچند برخی از آنها مثل فیس بوک یا اسکایپ کاربردی هستند، اما برخی دیگر مثل اپلیکیشن های مربوط به سرویس های اختصاصی سازنده، هرگز برای بسیاری از کاربران مورد استفاده قرار نگرفته و تنها فضای حافظه داخلی را به خود اختصاص داده و قابل پاک کردن نیز نیستند.

Screenshot_2015-07-22-16-07-48

یکی از امکانات رابط کاربری سونی برنامک ها یا Small Apps هستند که هرچند روی تلفن های هوشمند به دلیل کوچک بودن نمایشگر کمتر قابلیت استفاده دارند، اما در اینجا می توان تمام پتانسیل های این امکان سودمند را بکار گرفته و از طریق آن نسخه کوچکی از اپلیکشن های مختلف را روی برنامه های دیگر باز کرد. سازنده به شکل پیش فرض اپلیکیشن های مرورگر وب، ماشین حساب، تایمر و Screen Capture را ارائه کرده و برنامک های بیشتر نیز از فروشگاه نرم افزاری گوگل پلی قابل دانلود هستند که از جمله آنها می توان به نرم افزارهای تقویم، نت برداری و ایمیل اشاره کرد.

Screenshot_2015-07-22-16-20-41

رابط کاربری سونی همچنین به اپلیکیشن های دیگری نیز مجهز است که در پایان به کارکرد برخی از آنها اشاره می کنیم.

  • Lifelog: برای ثبت خودکار فعالیت های کاربر از طریق حسگرهای دستگاه و ارائه آمار در زمینه های مختلف مثل تعداد قدم های طی شده، میزان خواب، زمان صرف شده برای گوش دادن به موسیقی، تماشای فیلم، مرور وب و...
  • Backup & Restore: برای پشتیبان گیری خودکار و دستی اطلاعات کاربر بر روی حافظه MicroSD یا USB و سپس بازگردانی آنها در مواقع لزوم.
  • OfficeSuite: برای ساخت و ویرایش فایل های مجموعه آفیس مثل Word، Excel، Powerpoint و همچنین PDF.
  • Sketch: برای نقاشی با قلم یا انگشت روی تبلت به شکل دفترچه یا بوم نقاشی
  • Movie Creator: برای تدوین فیلم های گرفته شده با دوربین دستگاه یا ساخت خودکار فیلم از عکس ها و فیلم های موجود در گالری کاربر.
  • Video: اپلیکیشن پخش فیلم با پشتیبانی از زیرنویس فارسی و امکان مرور اطلاعات فیلم ها و سریال ها از طریق اینترنت. این اپلیکیشن از codec های متعدد مثل AVI، MP4، MKV، MOV پشتیبانی می کند اما فاقد قابلیت پخش فرمت WMV است.
  • Album: گالری عکس ها با قابلیت ویرایش، پشیبان گیری آنلاین و دسته بندی تصاویر بر اساس مکان، افراد و تاریخ. این اپلیکیشن همچنین قادر است با اتصال به شبکه های اجتماعی کاربر مثل فیس بوک و پیکاسا و فلیکر، تصاویر موجود روی این حساب را نیز در گالری به نمایش درآورد.
  • SmartConnect: اپلیکیشن اتوماسیون برای انجام خودکار موارد تعیین شده توسط کاربر، مثل باز شدن اتوماتیک نرم افزار پخش موسیقی و تغییر میزان بلندی صدا در صورت اتصال هدفون، یا باز شدن اپلیکیشن ساعت و سایلنت شدن دستگاه در صورت اتصال شارژر.
  • PS4 Remote Play: از طریق این اپلیکیشن کاربر می تواند بازی های پلی استیشن ۴ را روی تبلت استریم کرده و به انجام بازی از طریق دسته کنترلر بپردازد، که البته برای انجام آن به خرید دانگل مخصوص و کنسول PS4 نیاز است.

تبلت سونی در مجموع به امکانات کاربردی متعدد و مناسبی برای رفع انواع نیاز ها مجهز است، اما بکار گرفتن رابط کاربری تلفن های هوشمند بدون تغییر، باعث شده المان های تصویری این رابط کاربری روی تبلت با یکدیگر تناسب نداشته و علاوه بر کاهش جذابیت بصری، بخش زیادی از فضای نمایشگر بزرگ دستگاه نیز بدون استفاده باقی مانده و هرز برود.

دوربین

IMG_7149

هرچند کسی از یک تبلت توقع ندارد بهترین عکس ها را بگیرد، اما با توجه به اینکه سونی سنسور بسیاری از ابزارهای موبایل رقیب را می سازد، جای تاسف و تعجب دارد که تبلت پرچمدار خودش نتواند عکس هایی به خوبی محصولات دیگران بگیرد. البته دوربین ۵.۱ مگاپیکسلی جلویی به خوبی کفاف مکالمه تصویری و سلفی گرفتن را می دهد، اما دوربین ۸.۱ مگاپیکسلی عقب به هیچ وجه در سطح یک پرچمدار نیست، حتی برای یک تبلت ۱۰ اینچی.

IMG_7160

دوربین «زد ۴» در عوض قابلیت های متعددی برای سرگرمی دارد که می توان نارسایی های این بخش در عکاسی را تاحدی جبران کند. در ادامه به معرفی نمونه های پیش فرض ارائه شده توسط سازنده می پردازیم (لازم به ذکر است که موارد بیشتری نیز برای اضافه کردن به این حالت ها از طریق انتخاب بخش Downloadable در اپلیکیشن دوربین قابل دانلود هستند).

  • AR mask: برای قرار دادن صورت حیوانات و افراد دیگر بجای صورت کاربر به شکل زنده.
  • AR Fun: برای انجام بازی های ساده واقعیت افزوده مثل پرتاب توپ یا پاشیدن رنگ روی اجسام داخل تصویر به شکل زنده.
  • AR Effect: برای قرار دادن موجودات فانتزی مثل دایناسور روی تصویر به شکل زنده.
  • Face in picture: برای قرار دادن صورت کاربر با استفاده از دوربین جلو، روی تصویر ثبت شده توسط دوربین عقب به شکل همزمان.
  • Sound Photo: برای ثبت تصویر به همراه کلیپ های صوتی به شکل همزمان، برای ایجاد عکس های صدادار.
  • Creative Effect: برای اعمال افکت های تصویری روی فیلم یا عکس به شکل زنده.
  • Sweep Panorama: حالت پانوراما برای ثبت تصاویر عریض.
  • Manual: برای اعمال تنظیمات به شکل دستی که امکان تغییر وایت بالانس، رزولوشن و موارد دیگر را در اختیار کاربر می گذارد.
  • Multi Camera: قابلیت دیگری که روی تبلت بیشتر از تلفن های هوشمند کاربرد دارد، برای مشاهده تصاویر چند دوربین روی نمایشگر تبلت به شکل همزمان و ایفای نقش کارگردان برای تصویر برداری از زوایای مختلف.

Screenshot_2015-07-22-17-20-07

عکس گرفتن با تبلت به اندازه کافی مشکل است، اما «زد ۴» علاوه بر آن، استعداد زیادی برای ثبت تصاویر به شکل تار دارد. در آزمایش کارایی این دوربین خصوصا در شب و با استفاده از تنظیمات خودکار مجبور بودیم برای ثبت یک تصویر بدون مشکل چند بار عکاسی را تکرار کنیم که نتیجه در نهایت چندان هم چنگی به دل نمی زد. در روز هرچند تصاویر با نویز کمتر و کیفیت مناسبی ثبت می شدند، اما در کل بهتر است به استفاده از دوربین جلوی دستگاه برای انجام مکالمات تصویری بسنده کرده و چندان روی دوربین عقبی حساب نکنید. شاید اگر سازنده دستگاه سونی نبود یا تصاویر ثبت شده در شب کیفیت بهتری داشتند می توانستیم عملکرد دوربین «زد ۴» را در حد یک تبلت قابل قبول بدانیم، قضاوت را در این مورد به شما می سپاریم.

کیفیت صدا

IMG_7183

«زد ۴» با توجه به نمایشگر بزرگ و ضخامت و وزن کم خود یک گزینه مناسب برای استفاده های صوتی و تصویری است و سونی نیز پیش از آنکه سازنده تبلت باشد، یک برند خوش نام و قدیمی در صنعت محصولات صوتی تصویری به شمار می رود. از همین رو توقع ها در مورد عملکرد دستگاه در زمینه بالا می رود.

آخرین تبلت سونی به قابلیت پخش صدای استریو مجهز است و برای این منظور از ۲ اسپیکر بهره می برد که به شکل زیبایی درون نوار دور دستگاه تعبیه شده اند. این اسپیکر ها در ۲ طرف تبلت و کمی پایینتر از وسط قرار داده شده اند تا دستان کاربر جلوی پخش صدا را نگیرد.

کیفیت صدای «زد ۴» را با پخش موسیقی امتحان کردیم، نتیجه اینکه شفافیت و تفکیک صدا در سطح مطلوبی قرار دارد و نسبت به «زد ۲» و «زد ۳ کامپکت» بهبود محسوسی مشاهده می شود، اما برای استفاده از دستگاه در فضاهای خارجی یا تماشای فیلم لازم است صدا را بلندتر کنید که در این صورت کیفیت تا حد محسوسی کاهش یافته و صدا دچار دیستورشن می شود که البته این مورد تاحدی با امکانات نرم افزاری ارائه شده در زمینه پخش موسیقی قابل جبران است. در مجموع اما می توان گفت تا زمانی که به صدای بلند و حداکثر توان اسپیکرها احتیاجی نداشته باشید کیفیت پخش موسیقی «زد ۴» کاملا راضی کننده است.

IMG_7083

سونی همچنین برای پخش موسیقی اپلیکیشن Music را ارائه کرده که در حقیقت همان Walkman با نام جدید است. این اپلیکیشن به امکانات متعددی مجهز است که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

  • +ClearAudio: برای تشخیص بهترین حالت پخش صدا بر اساس نوع موسیقی
  • Dynamic Normalizer: برای یکسان سازی میزان بلندی صدا برای موسیقی های دریافت شده از منابع مختلف
  • اکولایزر دستی: مجهز به افکت های متنوع برای سبک های مختلف
  • DSEE HX: برای افزایش کیفیت فرمت های صوتی فشرده مثل MP3
  • (Surround Sound (VPT: شبیه سازی صدای فراگیر
  • Automatic Optimization: برای ایجاد بهبودهای خودکار روی صدا بر اساس نوع هدفون مورد استفاده توسط کاربر.

قابلیت های ارتباطی

IMG_7143

«زد ۴» در ۲ نسخه Wi-Fi و LTE عرضه می شود که مورد دوم قابلیت پشتیبانی از سیم کارت 4G را برای مکالمه و استفاده از اینترنت داراست. این تبلت برای مکالمه و پیام رسانی مختلفی مجهز است که در ادامه به معرفی برخی از آنها می پردازیم.

  • منشی تلفنی برای ضبط پیام روی حافظه
  • امکان کاهش یا افزایش سرعت پخش صدای مکالمه به شکل زنده
  • اکولایزر دو حالته برای افزایش شفافیت صدا
  • امکان رد تماس با ارسال پیامک خودکار از پیش تعیین شده
  • شماره گیری سریع
  • قابلیت انتقابل تماس (Call Forwarding)
  • حالت انتظار پشت خط در هنگام مکالمه (Call Waiting)
  • صندوق صوتی
  • ویبره
  • ارسال پیامک با قابلیت انتخاب از بین پیام های از پیش تعیین شده (Templates)
  • گروه بندی لیست مخاطبین در دسته های خانواده، همکاران، مورد علاقه ها و غیره
  • پشتیبان گیری و بازیابی لیست مخاطبین از طریق حساب کاربری گوگل

باتری

IMG_7192

«زد ۴» همانند نسل پیشین خود به یک باتری ۶۰۰۰ میلی آمپر ساعتی مجهز است که با توجه به کاهش ضخامت مدل جدید حفظ این ظرفیت در نوع خود پیشرفت محسوب می شود، اما پیش از پرداختن به عمر باتری دستگاه، لازم است به خاطر داشته باشید این بار با نمایشگری مواجه هستیم که تعداد پیکسل های آن ۸۰ درصد افزایش داشته و از این نظر جزو پرتراکم ترین های بازار است، ضمن اینکه در زیر آن هم یکی از قوی ترین چیپست های موجود ایفای وظیفه می کند.

برای مقایسه بطور مثال در نظر داشته باشید iPad Air 2 به باتری ۷۳۴۰ میلی آمپر ساعتی و گلکسی تب اس ۱۰.۵ از یک باتری با ظرفیت ۷۹۰۰ میلی آمپر بهره می برند و نمایشگر هردو این دستگاه ها نیز از نظر تراکم پیکسلی در سطح پایین تری قرار دارد. در عمل اما شرایط برخلاف روی کاغذ، به هیچ وجه نگران کننده نیست.

«زد ۴» هرچند از نظر عمر باتری بهترین تبلت موجود در بازار نیست، اما با توجه به ضخامت، کیفیت نمایشگر و قدرت پردازشی عملکرد مناسبی را در زمینه از خود به نمایش می گذارد و در آزمایش های ما موفق شد زمان نزدیک به ۱۳:۳۰ ساعت را برای پخش ویدیو ثبت کند.

IMG_7124

نکته اما اینجاست که مصرف باتری برخی از اپلیکیشن ها بسیار بالاست. بطور مثال ۱۰ دقیقه استفاده از دوربین دستگاه موجب شد حدود ۸ درصد از شارژ باتری کاهش یابد، اما در کل می توان گفت دستگاه قادر است در یک استفاده ترکیبی و متعادل کارکردی بیش از ۸ ساعت را ارائه کند که برای اکثر کاربران حتی در سفرهای طولانی کافی خواهد بود.

علاوه بر این رابط کاربری سونی از حالت ذخیره باتری Stamina Mode نیز بهره مند است که به دلیل قابلیت های ارتباطی این دستگاه می تواند هم اندازه تلفن های هوشمند سونی برای کاربر مفید باشد. با فعال کردن این حالت دستگاه با خاموش کردن نمایشگر اتصال اینترنت را قطع کرده و عملکرد اکثر اپلیکیشن ها را نیز در پس زمینه متوقف می کند تا شارژ دستگاه کمتر مصرف شود. همچنین گفتنیست در این حالت امکانات اضافه تری مثل کاهش قدرت سخت افزاری دستگاه برای افزایش حداکثری عمر باتری، یا مشخص کردن اپلیکیشن های مورد نظر برای فعال باقی ماندن در حالت stand by نیز وجود دارند.

جمع بندی

IMG_7189

«زد ۴» هرچند از لحاظ ظاهری نسبت به نسل پیشین خود تغییر چندانی نکرده، از نظر سخت افزاری اما به بهترین های بازار مجهز شده است. نمایشگری با بالاترین تراکم پیکسل که تماشای ویدیو و مطالعه را لذت بخش می کند به همراه قدرت پردازش بالا که استفاده از دستگاه را در حتی در سفر های طولانی امکان پذیر می کند.

ضخامت ۶.۱ میلی متری «زد ۴» باعث شده در کنار iPad Air 2 باریک ترین ۱۰ اینچی بازار باشد، اما وزنش از آن هم کمتر است، موردی که در کنار عمر باتری مناسب، «زد ۴» را تبدیل به گزینه مطلوبی برای استفاده در بازه های طولانی مدت می کند.

سونی برای این محصول حتی یک کیبورد اختصاصی بلوتوث هم طراحی کرده که با استفاده از آن کاربر می تواند از «زد ۴» به شکل یک نت بوک ۲۲ میلی متری و ۷۰۷ گرمی استفاده کند. کاربران PS4 هم می توانند با استفاده از قابلیت Remote Play از طریق تبلت خود به انجام بازی های کنسول بپردازند.

«زد ۴» در حقیقت مجموعه ای سبک، باریک و ضد آب از امکانات سرگرمی و کاربردی است که می تواند نیاز های مختلف کاربران از تفریح صرف، تا استفاده های جدی تر رفع کند. بگذارید این طور به پایان ببریم، دوست نداشتن این محصول با در نظر گرفتن تمام خصوصیات فوق دشوار است، هرچقدر هم رابط کاربری آن بی قواره باشد. پس اگر از زبان طراحی ساده و مینیمال سونی لذت می برید و مشکلی هم با قیمت بالای این دستگاه ندارید، می توانید صرف نظر از نوع نیازهای خود، روی «زد ۴» به عنوان یکی از بهترین تبلت های اندرویدی حال حاضر در بازار حساب کنید.

نکات مثبت

  • ضخامت و وزن بسیار کم
  • نمایشگر عالی
  • قدرت پردازش بالا
  • ضد آب و غبار

نکات منفی:

  • رابط کاربری غیر بهینه برای تبلت
  • عملکرد ضعیف دوربین پشتی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (60 مورد)
  • Reza
    Reza | ۲ اسفند ۱۳۹۴

    تبلته خوبی به نظر میرسه ولی خوب به کار همه نمیاد. مثلا تو بحث دوربین و حافظه رم کم گذاشته. نبود فلش ازار دهندست.

  • mr_block
    mr_block | ۹ آبان ۱۳۹۴

    از کجا میشه خرید دیجی کمک کن

  • mr.block
    mr.block | ۹ آبان ۱۳۹۴

    سلام کسی می دونی از کجا میشه تهیه اش کرد دیجی یه خرده کمک کن

  • amir
    amir | ۱ شهریور ۱۳۹۴

    مرسی از سایت خوبتون.بچه ها میشه به من بگین کدوم تبلت بهتره تبلت سونی زد 4 یا سونی زد 3 یا آیپد مینی 3 و آیپد ایر 2 مرسی تشکر

  • Armin Abdi
    Armin Abdi | ۵ مرداد ۱۳۹۴

    مرسی از بررسی خوب و به موقع حتی از بعضی وبسایت های خارجی هم زودتر بررسی کردید. جا داره اینجا ازتون دل خور باشم که چرا xperia z3 plus رو هم مثل این دستگاه کامل بررسی نکردید؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی