ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا ویندوز 10 به شیوه ای متفاوت از نسخه های پیشینش عرضه خواهد شد؟

سال ها پیش از آنکه مردم برای دریافت جدیدترین مدل آیفون، سرما و گرمای شدید را در صف های طولانی تجربه کنند، بی صبرانه به انتظار عرضه جدیدترین نسخه از ویندوز می نشستند و برای آنکه ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۵ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

سال ها پیش از آنکه مردم برای دریافت جدیدترین مدل آیفون، سرما و گرمای شدید را در صف های طولانی تجربه کنند، بی صبرانه به انتظار عرضه جدیدترین نسخه از ویندوز می نشستند و برای آنکه در زمره نخستین کاربران نسخه جدید این سیستم عامل قرار بگیرند، ساعت ها در صف می ایستادند.

20 سال پیش بود که بیل گیتس و جی لنو به میان انبوهی از گیک های مایکروسافت آمدند تا در نیمه های شب خبر مهمی را به آنها بدهند و آن خبر چیزی نبود جز از راه رسیدن ویندوز 95. ویندوز 10 همراه با قابلیت ها و امکانات بی شمار از راه رسید و مراسم رونمایی آن برای همیشه در ذهن بسیاری حک شد.

حالا اما نوبت به نسخه نهایی از سیستم عامل محبوب مایکروسافت رسیده. همانطور که می دانید ویندوز 10 تا چند روز دیگر از راه می رسد و این در حالی است که نسخه نهایی کمترین شباهت را به نسخه های قبلی اش دارد.

 

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

طبق خبرهای منتشر شده قبلی، در تاریخ هفتم مرداد ماه امسال ویندوز 10 به عنوان یک آپدیت رایگان در اختیار کاربران نسخه های 7 و 8 آن قرار می گیرد و در وهله نخست نیز آنهایی می توانند از این نسخه استفاده کنند که نرم افزار یاد شده را تست کرده باشند.

maxresdefault

کاربرانی هم که برای دریافت آپگرید ثبت نام کرده باشند دریافت کنندگان بعدی هستند و دست آخر تمامی کامپیوترهای خانگی که قابلیت اجرای این سیستم عامل را داشته باشند، از آن بهره مند خواهند شد.

نسخه های پولی ویندوز 10 نیز در قالب DVD و حافظه های فلش در اختیار خریداران قرار می گیرد اما امکان خرید این نسخه ها بلافاصله پس از عرضه (یعنی در تاریخ هفتم مردادماه) قابل تهیه نخواهند بود.

از همین رو تنها راه عملی برای دریافت ویندوز 10 در تاریخ هفتم مردادماه این است که یک کامپیوتر جدید را خریداری نمایید که حتی در این صورت هم انتخاب های زیادی پیش رویتان قرار ندارد چراکه شرکت ها، عرضه محصولات و طرح های جدیدشان را متوقف کرده اند و منتظر فصل بازگشایی مدارس و بالا رفتن آمار فروش شان هستند.

اما تغییر ایجاد شده در نحوه عرضه ویندوز 10 نیز نشانه دیگری از یک تغییر بزرگ در مایکروسافت است. برای نخستین بار از دهه 1980 میلادی، ویندوز حالت تدافعی به خود گرفته و بخش عمده از سهم خود در بازار پی سی را به مک واگذار کرده. جالب است بدانید که حتی نرم افزارهای سازمانی و کاری هم که زمانی جزو بخش های تحت تسلط بی چون و چرای این شرکت بودند حالا در معرض خطر از دست رفتن قرار دارند.

از همین مایکروسافت بر آن شده تا برای همگام شدن با تغییرات و گرایشات عصر کنونی، برخی عادات قدیمی اش را کنار بگذارد. این شرکت سیستم ارائه دو ساله پکیج های نرم افزاری اش را کنار گذاشته و در عوض تصمیم گرفته که بخش اعظمی از آنها را به صورت اشتراکی در اختیار کاربرانش بگذارد.

از طرفی، کمپانی یاد شده به خوبی بر عرضه آپدیت های تقریبا فوری گوگل برای کروم بوک واقف است و می داند که اپل تصمیم گرفته الگویی یک ساله را برای عرضه آپدیت های مربوط به سیستم عامل مک دنبال نماید.

از همین رو نباید انتظار داشت که مراسم عرضه ویندوز 10 نیز چیزی شبیه به ویندوز 95 باشد. حتما تایید خواهید کرد که در چند سال گذشته ارائه آپدیت برای ویندوز کمتر خبرساز شده و عرضه ویندوز 7، 8 و ویستا به هیچ وجه از لحاظ اهمیت با ویندوز 95 برابری نکرده اند با این همه، ویندوز 10 مسیری کاملا متفاوت از نسخه های پیشینش را در پیش گرفته و انتظار می رود که با اتفاقی کاملا تازه روبرو باشیم.

در این مراسم دیگر خبری از سخنرانی طولانی مدیران عالی رتبه مایکروسافت در نیویورک نخواهد بود و در عوض شرکت مورد بحث تصمیم گرفته که مراسم هایی را در 13 شهر بزرگ دنیا برای طرفدرانش برگزار کند که از آن جمله می توان به مجموعه بی نظیر مکعب آبی در پکن، میدان Mary Fitzgerald در ژوهانسبورگ آفریقای جنوبی و بام منهتن اشاره نمود.

البته این به معنای کم اهمیت بودن ویندوز 10 برای اهالی ردموند نیست و بلکه برعکس؛ با در نظر داشتن استقبال کمرنگی که از ویندوز 8 و ظاهر متفاوتِ مبتنی بر کاشی آن به عمل آمد، این مراسم اهمیت ویژه ای برای مدیران مایکروسافت پیدا کرده.

مایکروسافت در اوج ناامیدی حالا به یک عامل محرک نیاز دارد و موفقیت و یا عدم موفقیت آن نیز چند ماه پس از عرضه ویندوز 10 مشخص می شود، نه تعداد هوادارانی که می تواند در روز عرضه، گرد هم بیاورد. اما برای نائل آمدن به این مهم، این شرکت رسم همیشگی اش که همان تبلیغات تازه برای ویندوز جدید است را کنار نگذاشته و این روند را با جدیت دنبال می کند.

نسخه نهایی؟

هدف از ارائه ویندوز 10، آنطور که مدیران شرکت ارائه دهنده گفته اند این است که فاصله و اختلاف موجود میان نسخه های 7 و 8 را کم کند و از سویی نیز پشتیبانی از اپلیکیشن های سازگار با دستگاه های موبایل را نیز افزایش داده و در عین حال بخش اعظمی از خصوصیات اینترفیس کلاسیک ویندوز را نیز نگه دارد.

در ویندوز 10 همچنین اینترنت اکسپلورر قدیمی و سالخورده با مرورگری تازه به نام اج جایگزین می شود که کورتانا را در خود دارد؛ همان دستیار صوتی عرضه شده برای ویندوز فون.

علاوه بر این، گفته می شود که نسخه نهایی از ویندوز به گونه ای طراحی شده که تلاش های پراکنده مایکروسافت در طراحی نرم افزار برای دستگاه های مختلف را با یکدیگر یکپارچه سازی می کند.

bd62abce-5c30-4d52-8192-ad645a8d460b

lumia-1520-review-34-970-80

ویندوز 10 در واقع به گونه ای طراحی شده که قابلیت اجرا روی دستگاه های مختلف شامل کامپیوتر شخصی، تبلت، موبایل، اکس باکس و حتی دستگاه های جدیدتر شامل هدست واقعیت مجازی هولولنز را هم دارد.

مایکروسافت نیز امید دارد که تنوع ابزارهای پشتیبانی شونده توسط این نسخه، بتواند در نهایت به جذب هر چه بیشتر توسعه دهندگانی بیانجامد که تا پیش از این به خاطر دردسرهای توسعه نسخه های مختلف از یک اپلیکیشن برای ابزارهای مختلف، کمتر به سمت ویندوز می آمدند.

و البته ردموندی ها سعی دارند با عرضه این نسخه از ویندوز، سیستم عامل خود را از یک نرم افزار به نوعی سرویس تبدیل کنند و برای اطمینان از عدم نادیده گرفتن شدن تغییرات اعمال شده، از کاربرانی که نسخه خانگی ویندوز 10 را روی سیستم هایشان نصب کرده اند، خواسته اند که اجازه آپدیت خودکار سیستم عامل مذکور را به آنها بدهند.

اینکه به روز رسانی یاد شده به چه نحو انجام می شود مساله ایست که جز با گذر زمان مشخص نخواهد شد، در هر صورت برخی با در نظر گرفتن طرح های مایکروسافت برای ارائه مستمر آپدیت، ویندوز 10 را نسخه «نهایی» از این سیستم عامل خوانده اند.

درست است که ویندوز 10 وعده ارائه آپدیت های مستمری را به کاربران می دهد با این همه، حقیقت این است که اصلاح نحوه استفاده افراد از کامپیوترها صرفا با ارائه پچ های قابل دانلود برای سیستم های کنونی محقق نمی شود و به تغییری بزرگ در این رابطه نیاز است. از همین رو، ارائه یک نسخه جدید و پر زرق و برق از ویندوز موفقیتی را برای مایکروسافت به ارمغان خواهد آورد که با عرضه آپدیت های روتین نمی توان به آن رسید.

با در نظر داشتن همه این موارد، شاید بهتر باشد اینطور بگوییم که علیرغم نامعلوم بودن زمان از راه رسیدن نسخه نهایی ویندوز، روشن است که مایکروسافت در ویندوز 10 متوقف نمی شود و همچنان برای به دست آوردن سهم خود از بازار با رقبایش می جنگد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (29 مورد)
  • reza_zarchi
    reza_zarchi | ۶ مرداد ۱۳۹۴

    فقط من یک سوال داشتم راجع به اونایی که سرفیس پرو دارند...
    همونطور که میدونید کسایی که آپدیت رایگان به ویندوز ۱۰ رو میگیرن فقط یک سال میتونن از اون استفاده کنن (مگر اینکه جزو دسته ی تست کننده های insider باشن). آیا این یک سال رایگان شامل تبلت های خود مایکروسافت یعنی سرفیس پرو هم میشه یا اونا دائمی رایگان هستند؟

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۵ مرداد ۱۳۹۴

    خدایا عاقبت مارا با این ویندوز10 به خیرکن ....................................

  • یحیی
    یحیی | ۵ مرداد ۱۳۹۴

    من نسخه پیش نمایشو نصب کردم ولی اون آیکون که تو تسکبار باید بیاد واسه آپدیت اصن نیست.کسی میدونه مشکل چیه؟

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی