ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با ژائو ویگو آشنا شوید؛ مردی که ماموریتش تحقق اهداف بلند چین برای صنعت چیپ است

چین تمام تلاش خود را به خدمت گرفته تا وابستگی اش را به تکنولوژی های تولید چیپ خارجی کم کند و برای محقق نمودن سیاست های پکن در این رابطه، شاید هیچکس مناسب تر از ژائو ویگو نباشد. ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۷ مرداد ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

چین تمام تلاش خود را به خدمت گرفته تا وابستگی اش را به تکنولوژی های تولید چیپ خارجی کم کند و برای محقق نمودن سیاست های پکن در این رابطه، شاید هیچکس مناسب تر از ژائو ویگو نباشد.

ویگو که تنها 48 سال سن دارد در سمت مدیر عاملی شرکتی به نام Tsinghua Unigroup به ایفای نقش می پردازد که در واقع بازوی سرمایه گذاری دانشگاه دولتی چینهوا است و ظرف دو سال اخیر میلیاردها دلار را صرف خریداری شرکت های تولید کننده چیپ کرده.

هدف از این خریدها آنطور که ژائو می گوید استفاده از دانش شرکت های خارجی و ایجاد صنعت بسیار پیشرفته تولید چیپ در کوتاه ترین زمان ممکن است.

در ادامه این مطلب با دیجیاتو همراه باشیدتا بیشتر با برنامه های این فرد موفق آشنا شوید.

اما اگر بخواهیم نگاهی منصف داشته باشیم، قراردادهای منعقد شده توسط شخص ژائو است که شرکت Tsinghua Unigroup را شکل داده و آن را به شکوفایی رسانده است؛ شرکتی که تا همین دو سال پیش تحت تملک دولت این کشور قرار داشت و صرفا با تولید اسکنر و فروش داروهای گیاهی اموراتش را می گذارند و کاری با بلندپروازی های چین برای تسلط بر صنعت چیپ دنیا نداشت.

چین امید دارد که سالانه بیش از 20 درصد بر میزان فروش کمپانی های تولید کننده چیپ آن افزوده شود و عاقبت در سال 2020 میلادی به رقم 56.3 میلیارد دلار برسد.

از سال 2013 میلیادی، این کشور سالانه بیش از 200 میلیارد دلار را صرف واردات چیپ از کشورهای خارجی کرده است که براساس اعلام صنعت نیمه رسانای این کشور، با میزان واردات نفت چین در آن سال برابری می کند.

حالا ژائو چشمانش را به هدف بزرگ تری دوخته. آنطور که در گزارشات آمده است Tsinghua Unigroup در نظر دارد شرکت میکرون را خریداری نماید که پس از سامسونگ، عنوان دومین تولید کننده بزرگ DRAM دنیا را در اختیار دارد و فروش سالانه آن برابر با 23 میلیارد دلار است.

در صورت تحقق یافتن این امر، می توان میکرون را بزرگ ترین شرکت آمریکایی خریداری شده از سوی یک کمپانی چینی در نظر گرفت. البته ماجرا صرفا به این نقطه ختم نمی شود و ژائو در نظر دارد که در ادامه خریدهای بیشتری را انجام دهد و به حوزه های دیگری از جمله اینترنت و رایانش ابری نیز ورود پیدا کند.

اما بگذارید نگاهی داشته باشیم به شرکت تحت سرپرستی این مدیر 48 ساله؛ Tsinghua Unigroup که سال گذشته 20 درصد از سهام خود را در ازای دریافت مبلغ 1.5 میلیاد دلار به اینتل واگذار کرد در سال 2014 میلادی رقمی بالغ بر 1.5 میلیارد دلار را از فروش چیپ های تولیدی اش به جیب زد.

براساس برآوردهای صورت گرفته، تا پایان امسال، این رقم به 1.77 میلیارد دلار خواهد رسید و مجموع فروش این شرکت نیز از مرز 8.1 میلیارد دلار می گذرد.

گو ونجون، تحلیلگر ارشد شرکت تحقیقاتی iCwise که در شانگهای استقرار دارد، می گوید: این کمپانی پول زیادی را در  اختیار دارد و تلاش می کند که در هر زمینه بهترین باشد. اما تلاش آن برای یافتن دارای های ارزشمند، باعث خواهد شد که زیر ذره بین شرکت های خارجی قرار بگیرد.

اگر خاطرتان باشد در سال 200 میلادی که هوآوی تصمیم به خرید یک شرکت آمریکایی فعال در زمینه تکنولوژی سروری به نام 3Leaf گرفته بود، به خاطر ارتباطاتش با ارتش چین، از انجام این معامله منع گردید و چه بسا همین سرنوشت نیز در مقابل شرکت تحت سرپرستی ژائو قرار داشته باشد.

سناتور جمهوری خواه، جان مکین پیشتر نگرانی هایی را در رابطه با پیامدهای امنیتی خرید شرکت های آمریکایی توسط Tsinghua Unigroup مطرح کرده بود و حتی درخواست انجام یک بررسی دقیق و موشکافانه را توسط کنگره، وزارت دفاع و دیگر نهادهای دولتی این کشور ارائه نمود.

به گفته تحلیلگران: «دولت ایالات متحده آمریکا قطعا اجازه خرید میکرون را به ژائو نخواهد داد چراکه این شرکت هم از لحاظ استراتژیکی و هم به لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی برای این کشور دارد.»

ژائو اظهار داشته که قراردادهای قبلی به امضا رسیده توسط شرکت وی، هیچگونه نگرانی امنیتی را به دنبال نداشته اند. در سال 2013 میلادی Tsinghua Unigroup شرکت Spreadtrum Communications را در ازای پرداخت 1.7 میلیارد دلار خریداری کرد که نام آن در لیست نزدک نیز آمده بود. کمی بعد هم با پرداخت 910 میلیون دلار RDA Microelectronics را خریداری کرد که در زمینه تولید چیپ فعالیت دارد. 51 درصد از سهام کمپانی چینی H3C Technologies که از زیرگروه های HP محسوب می شود هم خرید امسال این کمپانی را تشکیل می دهد.

ژائو می گوید: «الحاق شرکت های بزرگ آمریکایی و چینی باید اتفاق بیافتد و بهتر است دولت ها به جای آنکه نگاهی ملی گرایانه یا سیاسی نسبت به این کمپانی ها داشته باشند، مساله را از دیدگاه تجاری بنگرند.»

به اعتقاد بسیاری از تحلیلگران، با در نظر داشتن احتمال پایین توسعه تکنولوژی های کلیدی و پایه به صورت بومی در چین، استراتژی های ژائو در خرید شرکت های فعال در حوزه تکنولوژی می تواند برای چین زمان بخرد و آن را در بازه زمانی کوتاه تری به موفقیت برساند.

ناگفته نماند شرکت هایی که ژائو تا پیش از این خریداری کرده روی طراحی چیپ تمرکز دارند و بهترین موقعیت را برای همکاری با شرکت بین المللی تولید نیمه رسانا و ایجاد یک زنجیره صنعتی دارند. تحلیلگران بر این باورند که چین با کمک شرکت هایی که خریداری می کند احتمالا شاهد پیشرفتی قابل توجه در یک دهه آتی خواهد بود.

براساس گزارش یک شرکت تحقیقاتی مستقر در آریزونا به نام IC Insights، تا آن زمان، صنعت چیپ سرزمین اژدهای سرخ رقم فروش 373.6 میلیارد دلار را به ثبت می رساند که بیش از دو برابر 154.9 میلیارد دلار فروش صورت گرفته در سال 2014 است.

ژائو در اظهار نظرهای رسمی خود بارها و بارها ارتباطش را با دولت چین رد کرده و اعلام داشته که Tsinghua Unigroup یک شرکت بازار محور است و تصمیماتش براساس ضوابط کاری اتخاذ می شود نه چیز دیگری.

گفتنی است که 51 درصد از سهام این شرکت به کمپانی دولتی چینهوا تعلق دارد و 49 درصد باقی مانده نیز در اختیار گروه Beijing Jiankun است؛ یک شرکت سرمایه گذاری خصوصی که در سال 2004 میلادی توسط ژائو بنیانگذاری شد.

جالب است بدانید که شرکت مادر یعنی Tsinghua Holdings زمانی پسر رئیس جمهور سابق چین، هو جینتائو، را به عنوان رهبر کمونیست خود معرفی می کرد و این فرد را یکی از مدیران معنوی خود می دانست.

اما ظهور و اوج گیری یکباره Tsinghua Unigroup تمایزی قابل تامل با اوضاع این شرکت در دو سال اخیر دارد. در آن زمان (یعنی همزمان با پیوستن ژائو به این شرکت در سال 2009)، این کمپانی هنوز برای فروش اسکنر و داروهای گیاهی خود با مشکلات دست و پنجه نرم می کرد و متوجه بازار پرسود چیپ نشده بود.

وی اظهار داشته: «همه فکر می کنند که دولت حرکت رو به جلو در صنعت چیپ سازی چین را در دست دارد اما اینطور نیست. در واقع، این شرکت ها بودند که در وهله نخست اقداماتی را انجام دادند و سپس دولت، به اهمیت این بازار پی برد.»

وی اضافه کرد: دولت اطلاعات زیادی در مورد شرکت ها ندارد و همه قراردادهایی که ما امضا کرده ایم بازار محور هستند. خود ژائو شخصیتی متغیر در فضای تکنولوژی چین دارد. وی دوران کودکی اش را به حرفه چوپانی در استان Xinjiang مشغول بود. در واقع والدین وی به خاطر مخالفت هایشان با دولت در سال 1957 میلادی به این استان تبعید شده و به کار کشاورزی مشغول شدند.

اما پدر ژائو همواره به فرزندش نصیحت می کرد که در رابطه با یکی از تکنولوژی های روز مطالعه و تخصص پیدا کند و تنها در این صورت است که شانس ادامه زندگی در آن شرایط سخت را پیدا می کند.

ژائو نیز در سال 1985 میلادی در دانشگاه چینهوا پذیرفته شد و به تحصیل در رشته مهندسی الکترنیک پرداخت. وی پس از اتمام تحصیلاتش در مقطع کارشناسی ارشد کارش را در Tsinghua Holdings آغاز کرد و کمی بعد یعنی در سال 2000 نیز یک شرکت تولید کننده چیپ به نام Tongfang Guoxin Electronics را بنیان گذاشت.

وی در سال 2004، شرکت Beijing Jiankun را تاسیس کرد که تمرکزش هم روی بازار رو به رشد ملک و اکتشاف معدن قرار داشت. او با این کار توانست سرمایه ای در حدود یک میلیارد دلار را به دست بیاورد و در نتیجه جای پایش را برای برداشتن قدم های بعدی محکم نماید.

امروز گروه Beijing Jiankun که در حدود 70 درصد از سهام آن در اختیار ژائو است در حدود 1.6 میلیارد دلار سرمایه دارد. این شرکت در سال 2010 میلادی، با خرید سهام از سهام داران جزء توانست میزان سهمش را از 35 به 49 درصد افزایش دهد.

ژائو در سال های اخیر در امور خیریه نیز بسیار فعال بوده و بیش از 100 میلیون دلار به موسسات آموزشی اهدا نمود و حتی اظهار داشته که در آینده 70 درصد از دارای های شخصی اش را به دانشگاه Tsinghua اختصاص می دهد.

اما ژائو دیگر فرصت های سرمایه گذاری را هم به کلی کنار نگذاشته؛ برای نمونه در ماه جاری میلادی، شرکت Tsinghua Unigroup مبلغی در حدود 100 میلیون دلار را در یک استارتاپ نرم افزاری به نام Acadine Technologies سرمایه گذاری کرد که مشغول ایجاد یک سیستم عامل جدید برای اسمارت فون ها و دیگر دستگاه های متصل به اینترنت است.

در ماه ژوئن، Unigroup بیش از 123.8 میلیون دلار را برای خرید 15.2 درصد از سهام یک شرکت چینی به نام «500 دات کام» پرداخت کرد که در زمینه برگزاری قرعه کشی های آنلاین فعالیت می کند.

یک ماه بعد شرکتی به نام Xiamen Insight Investment Co که تحت کنترل Tsinghua Unigroup قرار دارد موافقت خود را با خرید Xueda Education اعلام نمود و بابت هر سهم آن در بازار بورس نیویورک مبلغ 5.5 دلار را پرداخت کرد.

علیرغم همه این خریدها، بازار چیپ عمده تمرکز وی را تشکیل خواهد داد و خودش می گوید: من در این حوزه سررشته دارم و خوب می دانم که چه در آن می گذرد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • آریا
    آریا | ۸ مرداد ۱۳۹۴

    اصلن دوست ندارم چین ابرقدرت بشه. یه کشور کمنیستی دیکتاتور که حتی مردمش رو سرکوب میکنه و اینترنت و آزادی بیان رو سرکوب میکنه و از نظر تعداد اعدامها در دنیا اوله و از مردمش مثل برده کار میکشه اگه بخواد جای امریکا رو بگیره باید فاتحه جهان رو خوند

  • ALI-R
    ALI-R | ۷ مرداد ۱۳۹۴

    الآن 2 ساعته دیجی هیچی نذاشته بچه ها فک کنم امشب میخان یه کارایی کنن یهو دیدی نادلا رو آوردن تا پاسخگو باشه چرا امروز دیر ویندوز داد :D
    دیوان گفت دیجیاتو سورپرایز داره!

    • R3D R4N9ER
      R3D R4N9ER | ۷ مرداد ۱۳۹۴

      نقد و بررسي ويندوز ١٠؟
      مگه ميشه؟مگه داريم؟

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۷ مرداد ۱۳۹۴

    اسمو ژاو میگو اسم منم سجاد ماهی هست خوشبختم خخخخ نه جدا از شوخی چین را روشنی را در پیش داره

  • LORD.SAJAD
    LORD.SAJAD | ۷ مرداد ۱۳۹۴

    کاشک ما یک آدم مانند ایشان داشته باشیم تا حداقل تو یه پیز در دنیا معروف باشیم.بعضی ها میگن تاریخ تاریخ تاریخ ـمریکا ما قدمت 3هزارساله داریم آمریکایی ها500 ساله اون وقت اونا کجا و ما کجا خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ قوم ازتک خخخخخ

    • Siamak Gol
      Siamak Gol | ۷ مرداد ۱۳۹۴

      طرف نشسته تو اتاقش هفتش رو به بالا میگه ما ۹۸۸۷۵۴ سال تاریخ داریم.... بعد گوشیه تو دستشو با دلارِآمریکای ۵۰۰ ساله میخره.... بعد میگه منو با آمریکا مقایسه میکنی!؟؟؟ تو میفهمی آریو بردزن کیه؟؟؟؟؟ تو منشورِ کورشو دیدی؟؟ بعد میره اونور جلو انریکه جامه میدره...
      ...
      تعدادِ خیلی زیادی از مردممون از‌ جمله خودم.. (همه نه) ..داریم تو‌ خودمون خفه میشیم... تلاش کردن یادمون رفته... احتمالِ زیاد تعدادیمون خفه میشیم و تعدادیمون میایم بیرون...
      ...
      بردزن=کسی که برد میزند..

      • ALI-R
        ALI-R | ۷ مرداد ۱۳۹۴

        به قول دیوان موافقم شدیدا :D

مطالب پیشنهادی