ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

با MultiFab آشنا شوید؛ چاپگر ۳ بعدی دانشگاه MIT با امکان استفاده همزمان از ۱۰ ماده اولیه

تاکنون شاهد ساخت اشیاء عجیبی به وسیله چاپگرهای سه بعدی بوده ایم، از خودرو و پل فلزی گرفته تا مجتمع آپارتمانی و حتی جمجمه انسان. اما تمام پرینترهای فوق پیشرفته ای که ساخت چنین مواردی را ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۴ شهریور ۱۳۹۴ | ۰۱:۰۰

تاکنون شاهد ساخت اشیاء عجیبی به وسیله چاپگرهای سه بعدی بوده ایم، از خودرو و پل فلزی گرفته تا مجتمع آپارتمانی و حتی جمجمه انسان.

اما تمام پرینترهای فوق پیشرفته ای که ساخت چنین مواردی را ممکن کرده اند، از یک محدودیت عمده رنج می برند که اگر نبود، دامنه توانایی این ابزارهای جذاب را چند برابر می کرد، آن هم چیزی نیست جز امکان چاپ با تنها یک ماده اولیه در آن واحد؛ خواه پلاستیک باشد یا شیشه یا فلز.

حتی اگر چند میلیون دلار صرف کنید هم در نهایت می توانید یکی از پرینترهای شرکت Stratasys را تهیه و ۳ ماده اولیه موجود را با یکدیگر ترکیب کنید.

اکنون اما گروهی از محققین «دانشکده علوم کامپیوتر و هوش مصنوعی» دانشگاه MIT برای رفع این محدودیت وارد عمل شده و چاپگری ابداع کرده اند که می تواند به طور همزمان با استفاده از ۱۰ ماده اولیه اشیاء را چاپ کند، آن هم با صرف هزینه و زمان بسیار کمتر از نمونه های امروزی.

در ادامه این مطلب برای آشنایی بیشتر و مشاهده ویدیویی از عملکرد چاپگر دانشگاه MIT با دیجیاتو همراه باشید.

این چاپگر جدید که MultiFab نام دارد، به جای ترکیب کردن مواد به شکل معمول، ذرات میکروسکوپی پلیمرها را به یکدیگر آمیخته و از آنها به عنوان ماده اولیه برای چاپ به سبک پرینترهای جوهرافشان استفاده می کند.

نکته جالب تر اما اینجاست که این سیستم پیچیده با استفاده از ابزارهای معمول ایجاد شده که همگی در فروشگاه های عادی قابل خریداری هستند.

از جمله اجزای این پرینتر یک اسکنر ۳ بعدی با رزولوشن ۴۰ میکرون و گروهی از دوربین ها هستند که به شکل مداوم جسم در حال چاپ را تحت نظر گرفته و داده های مورد نیاز برای ادامه روند چاپ را به شکل مدام برای کامپیوتر مرکزی ارسال می نمایند.

همین دریافت ممتد داده ها (که نهایت حجمشان به ده ها گیگابایت می رسد) است که به دستگاه امکان می دهد روند چاپ را به شکل دائم اصلاح و کالیبره کرده و در نهایت آن را با موفقیت به پایان برساند.

با وجود این روند نظارت و کالیبراسیون دائمی، کاربران حتی می توانند قطعات مورد نظر خود را درون دستگاه قرار داده و روی آن چاپ کنند و تیم سازنده نیز در نظر دارد دستگاه را به سطحی برساند که بتوانیم یک موبایل را داخل آن قرار دهیم تا قاب محافظ در اطرافش چاپ شود.

سازندگان اعتقاد دارند وجود چنین سیستمی پتانسیل هایی تازه را در اختیار صنعت، محققین و علاقه مندان قرار می دهد تا بتوانند چیزهایی خلق کنند که تاکنون ساختشان بسیار دشوار یا حتی غیر ممکن بوده است.

در پایان می توانید ویدیویی از عملکرد چاپگر ۳ بعدی MultiFab ساخت دانشگاه MIT را مشاهده نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • علیرضا
    علیرضا | ۷ شهریور ۱۳۹۴

    نمیدونم چرا قیافه این پسره به ایرانیا میخوره !!!

  • mohammad javadd
    mohammad javadd | ۴ شهریور ۱۳۹۴

    من 3d print میخوام

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی