ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

بررسی تلویزیون

بررسی دیجیاتو: تلویزیون SUHD سامسونگ ؛ چشم اندازی نو

تا چند سال پیش تمام تمرکز سازندگان تلویزیون ها روی فناوری سه بعدی بود. این فناوری به دلایل مختلفی از جمله گران بودن، نیاز به تجهیزات جانبی و محدودیت هایی که برای چشم ایجاد می ...

عماد ساعدی
نوشته شده توسط عماد ساعدی | ۱۱ مهر ۱۳۹۴ | ۲۲:۴۵

تا چند سال پیش تمام تمرکز سازندگان تلویزیون ها روی فناوری سه بعدی بود. این فناوری به دلایل مختلفی از جمله گران بودن، نیاز به تجهیزات جانبی و محدودیت هایی که برای چشم ایجاد می کرد، چندان مورد استقبال قرار نگرفت و هر چند نسبت به قبل فراگیر تر شده، اما هنوز به جایگاه مناسبی دست نیافته است.

از طرف دیگر، دانشمندان ژاپنی پی بردند که شاید بتوان با فناوری سه بعدی، بتوان بُعد را شبیه سازی کرد اما با افزایش رزولوشن تصویر، می توان بسیار بهتر و دقیق تر این قابلیت را عملی ساخت. با افزایش رزولوشن، جزئیات افزایش پیدا می کند و افزایش جزئیات باعث نمایش بهتر عمق تصویر خواهد شد که در نهایت به مورد یاد شده می رسد. مهم ترین مزیت چنین قابلیتی، عدم نیاز به عینک سه بعدی برای تماشای عمق تصویر است.

تلویزیون های 4K نیز قدمی در همین راستا هستند و به سرعت دارند فراگیر می شوند. البته هنوز تا رزولوشن ایده آل فاصله زیادی داریم اما شرکت های سازنده سعی دارند با ارائه قابلیت های خاصی در موتور پردازش تصویر و طراحی ساختار تلویزیون، تجربه بهتری را برای شما فراهم کنند.

نمونه بارز آن، تلویزیون های SUHD سامسونگ هستند که با رزولوشن 4K و طراحی خمیده، سعی دارند جزئیات و عمق تصویر را یک جا به شما ارائه کنند. قبلاً در مورد تلویزیون های UHD زیاد خوانده اید. اما در مورد SUHD چه می دانیم؟ این تلویزیون سامسونگ ویژگی عجیب و غریبی ندارد و یک تلویزیون LED است، مثل دیگر تلویزیون های بازار. اما تمام تفاوت در همان حرف S خلاصه می شود؛ سامسونگ معمولاً حرف S را برای محصولات برتر خود استفاده می کند. در اینجا نیز با تلویزیونی 4K، خمیده، هوشمند و سه بعدی طرف هستیم که می خواهد برترین تجربه تصویری را برای شما به ارمغان بیاورد.

در ادامه مطلب با بررسی دیجیاتو از تلویزیون خمیده SUHD سامسونگ همراه باشید.

طراحی

samsungtv (21)

این تلویزیون در سری JS سامسونگ جای می گیرد و مدل 65 اینچی آن برای بررسی در اختیار ما قرار گرفته بود. طراحی آن نسبت به سری عادی UHD بهبود هایی داشته و ظریف تر شده است. تلویزیون انحنای ملایمی دارد که زیبایی آن را دو چندان می کند. دور آن نیز قاب فلزی بافت داری قرار دارد.

اطراف تلویزیون هیچ دکمه ای نیست و سامسونگ سعی کرده تا حد ممکن، موارد زاید را حذف کند.

اطراف تلویزیون هیچ دکمه ای نیست و سامسونگ سعی کرده تا حد ممکن، موارد زاید را حذف کند. تنها دکمه ای که روی تلویزیون وجود دارد، دکمه چند کاره ای است که به صورت چند جهته طراحی شده و برای خاموش و روشن کردن و جا به جایی در منوها می توانید از آن استفاده کنید. البته چندان قابل استفاده نیست و بدون کنترل تلویزیون احتمالاً دچار مشکل خواهید شد.

samsungtv (20)

حاشیه اطراف پنل تلویزیون کم است و از این بابت جای خوشحالی وجود دارد که بیشتر فضای تلویزیون به تصویر اختصاص داده می شود. البته سامسونگ در این مورد هنوز از ال جی عقب تر است که تلویزیون های بدون قاب تولید می کند و آن هم با ضخامت 4.5 میلی متری.

تلویزیون SUHD 65 اینچی سامسونگ، بر خلاف ظاهر نسبتاً ظریفش، سنگین است و وزنی برابر 33 کیلوگرم (بدون پایه) دارد. این در حالی است که بخش زیادی از بدنه تلویزیون که در پشت آن قرار گرفته، به خاطر کاهش وزن دستگاه از جنس پلاستیک است.

samsungtv (17)

یکی از اقدامات خوب سامسونگ که در تلویزیون های قبلی UHD این شرکت نیز دیده بودیم، انتقال درگاه های تلویزیون به خارج از بدنه آن است که هم موجب کاهش تجمع سیم ها در پشت دستگاه و هم کاهش ضخامت تلویزیون می گردد.

تمامی درگاه ها در یک جعبه قرار گرفته اند که کره ای ها آن را One Connect Box می نامند. این جعبه به تلویزیون وصل می گردد و تمامی سیم ها و رابط ها، به این جعبه متصل می شوند. بنابراین در پشت تلویزیون تنها دو سیم وجود خواهد داشت: سیم برق و سیم رابط One Connect Box.

samsungtv (16)

از درگاه های این تلویزیون برایتان بگوییم. خوشبختانه تلویزیون SUHD JS9500 از این نظر کاملاً غنی است. One Connect Box دارای 4 درگاه HDMI، 3 درگاه USB، درگاه کامپوننت و کامپوزیت، شبکه، ورودی RF، خروجی IR و خروجی صدا است. همچنین از وای فای و بلوتوث نیز بهره می برد.

با بلوتوث و وای فای علاوه بر قابلیت اتصال دستگاه های مختلف، می توانید محتوای گجت های خود را به صورت زنده و بی سیم با استفاده از DLNA و Mirror Sharing روی تلویزیون نمایش دهید. استفاده از این قابلیت ها در این تلویزیون آسان است و هر کسی می تواند به راحتی تنظیمات آن را انجام دهد.

samsungtv (13)

تلویزیون جدید سامسونگ از Smart Hub نیز برخوردار است و از قابلیت های رایج تلویزیون هوشمند مثل قابلیت وبگردی، شبکه های تلویزیونی اینترنتی و اپلیکیشن ها و بازی های مختلف بهره می برد. کار کردن با چنین سیستمی با کنترلر هوشمند سامسونگ صورت می گیرد که دارای قابلیت تشخیص حرکت و تاچ پد است.

همچنین برای برخی امور می توانید از دستورات صوتی استفاده کنید. متأسفانه سامسونگ فراموش کرده بود کنترل هوشمند این تلویزیون را داخل جعبه بگذارد و ما نتوانستیم کارکرد آن را بررسی کنیم.

یکی دیگر از مواردی که سامسونگ فراموش کرده بود در جعبه بگذارد، عینک سه بعدی بود. و ما جز این که بگوییم این تلویزیون از فناوری سه بعدی پشتیبانی می کند، حرف دیگری درباره این قابلیت تلویزیون نداریم. این تلویزیون یک دوربین هم دارد که با استفاده از آن می توانید به مکالمه تصویری بپردازید یا از دستورات حرکتی استفاده کنید. اما فراموشکاری سامسونگ هنوز ادامه دارد و خبری از دوربین در جعبه تلویزیون نیست.

کیفیت تصویر

samsungtv (8)

حال می رسیم به ویژگی اصلی این تلویزیون یعنی همان بخشی که سامسونگ حرف S را به آن اختصاص داده است. S می تواند نماینده ویژگی های مختلفی باشد، Smart، Stunning، Stylish، Super High Quality، یا حتی اشاره ای به نمایشگرهای Super AMOLED. خلاصه این «S» بیانگر ویژگی های برتر این تلویزیون است.

در بررسی کیفیت تصویر، معمولاً المان هایی مثل رنگ، کنتراست، جزئیات و ... مورد توجه قرار می گیرد. سامسونگ برای جلب توجه بیشتر، برای تمامی این موارد، اسم گذاشته تا آن ها را خاص تر جلوه دهد. به هر حال، جنبه کیفی آن ها برای ما اهمیت بیشتری دارد.

samsungtv (2)

با روشن کردن تلویزیون، اولین موردی که توجه شما را به خودش جلب می کند، کنتراست بسیار بالای آن است که رنگ مشکی را با خلوص زیادی نشان می دهد و به تصاویر عمق می بخشد. سامسونگ برای پویاتر شدن رنگ ها، از یک فناوری جدید به نام Nano Crystal Color استفاده کرده که تصاویر را با رنگ های شاداب تر و شفاف تر بازسازی می کند. این قابلیت، به تصاویر جلوه ای مانند آنچه در نمایشگرهای Super AMOLED می بینیم، می دهد.

«رنگ» شاخص ترین ویژگی تلویزیون SUHD سامسونگ است.

در حقیقت، «رنگ» شاخص ترین ویژگی تلویزیون SUHD سامسونگ است. پنل این تلویزیون از سیستم رنگ 10 بیتی پشتیبانی می کند که نسبت به 8 بیت دیگر تلویزیون ها، یک رده بالاتر قرار می گیرد. رنگ ها با استفاده از فناوری یاد شده، به صورت مسقیم از پشت تابانده می شوند و قابلیت تولید نور تا حداکثر 1000 نیت را دارند. قابلیت نوردهی مستقیم (Back Lighting) برای کل LED های پنل تلویزیون اعمال شده که در نوع خود منحصر به فرد است.

این قابلیت و نبود لایه دیگری بین LED های رنگی پیکسل ها و نمایشگر، خلوص رنگ قابل توجهی را ارائه می کند. همچنین امکان تولید نورها را به صورت نزدیک به واقعیت و تماشای تلویزیون در محیط های پرنور را فراهم می سازد.

samsungtv (11)

این فناوری واقعاً تماشای تصاویر را لذت بخش می کند و جلوه بی نظیری به تصاویر می بخشد. اما این مزیت، خودش نقطه ضعف تلویزیون SUHD سامسونگ هم محسوب می شود. همه ما رنگ های با طراوت را دوست داریم اما جایی که تصاویر از حالت طبیعی خارج شوند، خط قرمز است. متأسفانه این مشکل در تلویزیون جدید سامسونگ هم وجود دارد. برای مثال وقتی FIFA 16 را در آن بازی کردیم، رنگ چمن غیر طبیعی و اشباع شده بود.

از این مورد که بگذریم، وضوح و کیفیت تصویر این تلویزیون بسیار عالی است. یکی دیگر از ویژگی های منحصر به فرد این تلویزیون، قابلیت بازسازی جزئیات و افزایش وضوح است به طوری که برای تماشای محتوای با رزولوشن پایین تر از 4K، مشکل چندانی نخواهید داشت و تصاویر با جزئیات قابل قبولی نمایش داده می شوند.

این موتور علاوه بر افزایش جزئیات و وضوح تصاویر، قابلیت بزرگنمایی بدون افت کیفیت محتوای معمولی به UHD را نیز دارد که البته برای هر رزولوشنی مناسب نیست. برای استفاده واقعی از این قابلیت بهتر است فیلم های Full HD را در آن پخش کنید.

samsungtv (10)

برای عاشقان فیلم و آن هایی که می خواهند برای نسل بعدی محتوای ویدیویی آماده شوند، پشتیبانی تلویزیون از HDR ضروری است. موتور HDR (High Dynamic Range) می تواند تصاویری را که از نظر نور مشکل دارند و دچار حالت نور زدگی (نور زیاد) یا ضد نور ( سیاه شدن تصویر) شده اند، بازسازی و متعادل کند تا رنگ ها و نور آن به میزان قابل قبولی برسند؛ مشابه همان قابلیتی که دوربین اکثر تلفن های هوشمند دارد.

تلویزیون SUHD سامسونگ از HDR پشتیبانی می کند.

همچنین یک موتور پردازش عمق تصویر نیز در این تلویزیون تعبیه شده که متناسب با پرسپکتیو و لایه بندی تصاویر، عمق آن ها را تغییر می دهد. این قابلیت در کنار خمیده بودن تلویزیون، باعث می گردد در هنگام تماشای تلویزیون، عمق را واقعاً احساس کنید.

samsungtv (7)

احتمالاً شما هم با کشیدگی و مات شدن تصویر برخورد کرده اید؛ مشکلی که با حرکت سریع دوربین یا حرکت ناگهانی سوژه رخ می دهد. علت اصلی این مشکل، پایین بودن نرخ نوسازی تصویر (Refresh Rate) است. تلویزیون نمی تواند با سرعت حرکت سوژه یا دوربین، تصویر را بازسازی کند و تصویر کشیده و مات می شود. تلویزیون SUHD سامسونگ با نرخ نوسازی 120 هرتز، این مشکل را برطرف نموده و در آن، تصاویری روان و بدون کشیدگی مشاهده خواهید کرد.

سامسونگ برای بیان میزان روان بودن تصویر، معیاری به نام Motion Rate اعلام کرده که موارد مختلفی که در این ویژگی نقش دارند مثل نرخ نوسازی، سرعت پردازش و فناوری به کار رفته برای تولید نور را در بر می گیرد. در این تلویزیون، مقدار Motion Rate برابر 240 اعلام شده است.

تمامی قابلیت های یاد شده، پردازش های سنگینی دارند که بر عهده چیپ Smart TV w سامسونگ هستند. این چیپ 8 هسته پردازشی دارد و سامسونگ می گوید که قدرتمندترین چیپ پردازشی اش را در این تلویزیون به کار برده است. البته در کارکرد منوهای تلویزیون لگ و کندی محسوسی وجود دارد اما در پردازش و پخش تصاویر، مشکلی به چشم نمی خورد.

بنچمارک ها

samsungtv (5)

حال نوبت به بررسی کیفیت تصاویر تلویزیون SUHD سامسونگ می رسد. این تلویزیون عملکرد بسیار خوبی در این بخش از خود نشان می دهد و در رده یکی از بهترین تلویزیون ها قرار می گیرد.

دقت بازسازی رنگ ها بعد از کالیبره کردن تصویر، فوق العاده بالا است. تصویر بالا و پایین به ترتیب قبل و بعد از کالیبره کردن را نشان می دهند.
دقت بازسازی رنگ ها بعد از کالیبره کردن تصویر، فوق العاده بالا است.
تصویر بالا و پایین به ترتیب قبل و بعد از کالیبره کردن را نشان می دهند.
مقدار گاما پس از کالیبره کردن (سمت راست)، نزدیک به 2.4 گیگاهرتز یعنی استاندارد جهانی ITU است.
مقدار گاما پس از کالیبره کردن (سمت راست)، نزدیک به 2.4 گیگاهرتز یعنی استاندارد جهانی ITU است.
رنگ ها با دقت خوبی تولید می شوند.
رنگ ها با دقت خوبی باز تولید می شوند.
نمودار اشباع رنگ ها که نشان می دهند رنگ ها پس از اشباع، چه قدر به رنگ واقعی خود نزدیک هستند.
نمودار اشباع رنگ ها که نشان می دهند رنگ ها پس از اشباع، چه قدر به رنگ واقعی خود نزدیک هستند.

سیستم صوتی

samsungtv (3)

تلویزیون JS9500 در بخش تصویر واقعاً فوق العاده عمل می کند اما از نظر صوتی حرف چندانی برای گفتن ندارد. البته از بسیاری از تلویزیون ها بهتر است اما از تلویزیونی در این رده، انتظار بیشتری داشتیم. تلویزیون SUHD سامسونگ دارای 60 وات توان است که 40 وات آن به دو اسپیکر 20 واتی، و 20 وات آن به دو ساب ووفر 10 واتی اختصاص دارد. این سیستم صوتی 4.2 کاناله در بالای تلویزیون قرار گرفته و از صدای دالبی و DTS Premium Sound 5.1 نیز پشتیبانی می کند.

تلویزیون JS9500 از نظر صوتی حرف چندانی برای گفتن ندارد.

میزان شفافیت و بلندی این سیستم صوتی در حد مطلوبی است اما در بخش باس واقعاً ضعیف است. کافیست صدای دارای باس را کمی زیاد کنید تا اسپیکرها به خرخر بیفتند و نویز تحویل شما بدهند. بنابراین اگر به فکر خرید چنین تلویزیون مدل بالایی هستید، حتماً یک سیستم صوتی خوبی هم برای آن تهیه کنید.

جمع بندی

samsungtv (1)

تلویزیون SUHD سامسونگ بدون شک یک انتخاب عالی برای داشتن یک تجربه تصویری لذت بخش است. نمایشگر منحنی، کیفیت تصویر و رزولوشن 4K، رنگ های با طراوات و کنتراست بالای آن، تصاویری چشم نواز تولید می کنند. این ها از یک طرف و قابلیت های فراوان آن مثل هوشمند بودن، فناوری سه بعدی، اتصال راحت به گجت ها با DLNA و Mirror Sharing، آن را بین دیگر تلویزیون ها متمایز می سازند.

البته مشکلاتی مثل اشباع رنگ بیش از حد در بعضی موارد و سیستم صوتی ضعیف نسبت به قیمت و رده خود نیز در این تلویزیون وجود دارند. البته اگر حاضر می شوید برای یک تلویزیون اینقدر هزینه کنید، می توانید ضعف سیستم صوتی آن را با خرید یک سیستم صوتی خوب برطرف کنید. با این وجود، می توانید از این مشکلات در مقابل کیفیت تصویر بی نظیر این تلویزیون بگذرید.

تلویزیون 65 اینچی سری JS9500 سامسونگ با قیمت 5000 دلار به فروش می رسد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (31 مورد)
  • محسن
    محسن | ۲۶ دی ۱۳۹۴

    سلام خداوکیلی سراغ الجی نرید من سه سامسونگ 46 سری 5 داشتم خواستم ارتقاء بدم یه الجی 4K 55UF680 خریدم افتضاحه خاک بر سرشون جلوی سامسونگ قدیمی من کم آورد تصویرش مثل پلاسماست.

  • mohsen
    mohsen | ۱۳ دی ۱۳۹۴

    ایا js9000دوتیونر است ؟ دربعضی سایتها ی فروش اعلام شده .ممنون میشوم دوستانی که شناخت دارند اعلام فرمایند

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی