ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

به مناسبت 5 سالگی اینستاگرام: چرا این اپلیکیشن تغییرات اندکی را به خود دیده؟

امروز اینستاگرام 5 ساله می شود. این شرکت چندی پیش توسط فیسبوک خریداری شد و در این مدت دستخوش تغییرات زیادی گردید؛ برای نمونه امکان بارگذاری ویدئو به آن اضافه شد، فیلترهای ویرایش عکس آن ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۵ مهر ۱۳۹۴ | ۲۱:۰۰

امروز اینستاگرام 5 ساله می شود. این شرکت چندی پیش توسط فیسبوک خریداری شد و در این مدت دستخوش تغییرات زیادی گردید؛ برای نمونه امکان بارگذاری ویدئو به آن اضافه شد، فیلترهای ویرایش عکس آن بهبود یافت، پای تبلیغات به صفحه اصلی اش باز شد و قابلیت های دیگری نظیر امکان ارسال مستقیم پیام و جستجو هم به آن اضافه گردید و در نهایت موفق شد 400 میلیون کاربر را با خود همراه نماید.

با این همه سبک و سیاق کلی این سرویس که همانا اشترک گذاری به یادماندنی ترین لحظه های زندگی در قالب یک تصویر ثابت و چهار گوش است، هیچ تغییری نکرد.

به همین مناسبت سایت fastcodesign مصاحبه ای انجام داده با کوین سیستروم موسس و بنیانگذار این سرویس و همچنین تیم طراح آن در رابطه با استراتژی ثابت اینستاگرام ظرف 5 سال اخیر و راز ماندگاری و حفظ محبوبیت آن.

با دیجیاتو همراه باشید.

3051606-inline-i-0-logos-copy

کوین با لبخندی نیش دار که تا حدودی هم نشانه رضایت اوست می گوید: «من روزم را با گفتن این جمله شروع می کنم: ما چطور این سرویس را حفظ کردیم؟»

شرکت های دیگر معمولا یادشان می رود که هدف کلی شان چیست. البته من ابدا قصد ندارم که درس های حوزه کسب و کار را برای شما بازگو کنم. بلکه در مورد چرایی راه اندازی اینستاگرام حرف می زنم. علت اینکه ما در وهله نخست اقدام به راه اندازی این سرویس کردیم این است که به باورمان عکس ها و فیلم ها عاقبت به ابزاری غالب برای برقراری ارتباط بدل می شوند و تا به امروز این مساله را فراموش نکرده ایم.

اینکه در پست های اینستاگرام خبری از متن نیست و یا اینکه امکان اشتراک گذاری لینک در آن وجود ندارد همگی علت دارند. این سرویس به اشتراک گذاری لینک مربوط نمی شود و با لفاظی و داستان سرایی کاری ندارد. اینستاگرام فقط و فقط به یک مساله مربوط می شود و آن جهان پیرامونمان است.

حالا 5 سال از زمان ارائه اپلیکیشن اینستاگرام می گذرد و نسخه نهایی آن فرق چندانی با نسخه اولیه اش ندارد و به سختی می توان آنها را از یکدیگر تمیز داد.

وقتی این جمله بعدا پیش روی تیم طراحی اینستاگرام مطرح شد، ایان اسپالتر سرپرست واحد طراحی آن در حالی که خنده ای بلند را سر می داد اظهار داشت «باور کنید کارهای زیادی هم اکنون روی این اپلیکیشن در حال انجام است.»

ایان سیبلر یکی از طراحان تیم اظهار داشت: وقتی تصویری از نسخه اولیه اینستاگرام را به دیگران نشان می دهیم تعجب می کنند که ما در این سال ها اینجا چه کرده ایم. تلاش ما این است که به اصول اولیه و شکل اصلی اینستاگرام پایبند باشیم اما باور کنید که ما همه چیز را تغییر داده ایم؛ برای نمونه یک موتور جدید و همچنین قطعات تازه ای را به این ماشین در حال حرکت اضافه کرده ایم.

3051606-inline-i-1-5-years

اما چرا اینستاگرام دستخوش تغییراتی تا این حد اندک شده

اگر می خواهید بدانید که چرا تغییرات ظاهری اینستاگرام تا این اندازه اندک بوده علت این است: اینستاگرام در اصل برای آیفون طراحی شد و بعد از 5 سال از آن زمان، همه ما هنوز هم تقریبا از همان موبایل (یا دستگاه هایی که با الهام از آن ساخته شدند) استفاده می کنیم.

اینستاگرام در اصل نسخه مختصر و جمع و جوری از اپلیکیشن Burbn است که سیستروم نتوانست تمام قابلیت های مد نظرش را در آن بگنجاند و در نتیجه با حذف اغلب امکانات مورد نظرش، در قالب یک اینترفیس اشتراک گذاری عکس آن را ارائه کرد.

شعار اصلی مهندسان و طراحان اینستاگرام نیز تا به امروز تغییری نکرده و همچنان همین عبارت است که «ابتدا ساده ترین کار را انجام دهید». زمانی که ما مشکلی را مقابل دیدگان خود داریم، برای یافتن راهکار در مساله عمیق می شویم. اما وقتی حرف از عمل به میان می آید این پرسش در نظرمان شکل می گیرد که ساده ترین راه برای انجام کار چیست؟

اسپالتر در ادامه می گوید: مساله ساده اندیشی نیست بلکه نکته این است که از رنگ و لعاب دادن بیش از اندازه به کار جلوگیری کنیم، در نتیجه حاصل کار با نیازهای 90 درصد از جمعیت کاربران همخوانی خواهد داشت.

مساله ساده اندیشی نیست بلکه نکته این است که از رنگ و لعاب دادن بیش از اندازه به کار جلوگیری کنیم، در نتیجه حاصل کار با نیازهای 90 درصد از جمعیت کاربران همخوانی خواهد داشت.

افزودن شدن امکان اشتراک گذاری ویدئو به اینستاگرام نیز به همین پیروی مهندسان و دست اندرکاران این اپلیکیشن به فلسفه همراه کردن 90 درصدی کاربران اشاره داد. در واقع کاربران چنین امکانی را طلب کردند و اینستاگرام نیز آن را عرضه نمود.

اسپالتر در ادامه حرف هایش می گوید: ما به هیچ وجه نمی خواهیم یک ویدئو پلیر از اینستاگرام بسازیم و صرفا قصدمان این است که امکان اشتراک گذاری این نوع محتوی را نیز برای کاربرانمان فراهم نماییم. برای این منظور از کاربرانمان سوال می کنیم که ساده ترین شیوه برای مشاهده ویدئو در اینستاگرام برای شما چیست و سپس همان را پیاده سازی می کنیم.

در مورد امکانات و قابلیت های اصلی اینستاگرام هم (که البته بسیار کم هستند) تیم طراحی معمولا کارش را با مشاهدات خود شروع می کند و به تعاملات هر روز مردم با این محصول دفت می کند.

این در حالی است که برای اغلب کسب و کارها درک رفتار کاربر بسیار دشوار است چراکه این مساله یا غیرقابل مشاهده است یا اینکه به سختی می توان تشخیصش داد و به همین دلیل تیم طراحی با بررسی عکس های پست شده در اینستاگرام به معنای واقعی کلمه در خواهند یافت که گرایش مردم به کدام سمت است.

اسپالتر در ادامه می گوید: اینکه شاهد شکل گیری جامعه ای از کاربران باشید که محتوی تولید می کنند و به صورت مستمر ببینید که مردم دقیقا با محصول تولید شده شما چه می کنند امری فوق العاده است.

به این ترتیب، اگر در همین حین، تیم طراحی گرایش تازه ای را مشاهده کنند، تیم داده ای، آن گرایش را با آمار و ارقام دقیق تجزیه و تحلیل می کند تا مشخص نمایند که آیا افزوده شدن یک قابلیت و امکان جدید ارزشش را دارد یا خیر.

همین فرایند تصمیم گیری در نهایت به توسعه اپلیکیشن Layout انجامید که به کاربران امکان می دهد عکس های خود را مونتاژ نمایند. اقدام اخیر اینستاگرام برای ایجاد پشتیبانی از عکس های عمودی و افقی علاوه بر انواع مربعی نیز حاصل همین کنکاش گرایش کاربران و رفتارشان در اپلیکیشن است.

در این مورد، تیم داده ای دریافتند که به 25 درصد از تمامی عکس های منتشر شده در اینستگرام یک نوار سفید رنگ اضافه شده است تا به شکل مربعی درآیند و همین امر باعث شد که شرایط اشتراک گذاری عکس ها در این سایت دستخوش تغییر شود.

سیستروم می گوید: ما دریافتیم که این روند به این زودی ها از بین نمی رود، پس تصمیم گرفتیم که به جای مبارزه با خواست مردم خود را با آن هماهنگ نماییم و بهترین تجربه را بسازیم. او ادامه می دهد که شرکت ها باید مرتبا محصول خود را توسعه دهند چراکه در غیر اینصورت از رقبای خود عقب می مانند.

3051606-inline-i-2-5-years-later-the-most-surprising-part-about-instagram-is-that-no-ones-ruined-it

چرا هنوز تغییرات زیادی در دست انجام است؟

همانطور که گفته شد اینستاگرام در طول عمر 5 ساله خود دستخوش تغییرات اندک اما متعددی شد، با این همه، قابل ملموس ترین آپدیت ها برای آن ظرف دو ماه اخیر ارائه شدند و برای نمونه امکان اشتراک گذاری عکس های مستطیلی به آن اضافه گردید یا اینکه قابلیتی به نام Search and Explore برایش در نظر گرفته شد که به شما امکان می دهد تصاویر مربوط به رویدادهای مختلف را از طریق هشتگ آنها جستجو نمایید.

نکته دیگر اینکه پلتفرم مورد بحث اخیرا به محلی برای نمایش تبلیغات بدل شده؛ موضوعی جنجال برانگیز که طراحان فیسبوک مشغول رایزنی تبادل نظر با تیم اینستاگرام در مورد آن هستند.

این سرویس رقبایی نظیر اسنپچت، واین و توییتر دارد که رشدی فزاینده را تجربه می کنند و مهم تر از همه اینکه تیم 13 نفری طراحان اینستاگرام بسیار جوان هستند و ارشدترین آنها تنها 2.5 سال می شود که در این شرکت مشغول به کار شده.

ما چند سال تجربه کار موفق داریم و می توانیم همچنان همان رویه قبل خود را ادامه دهیم و امیدوار باشیم که اوضاع برایمان مساعد باشد. اما در این صورت پاره ای از مشکلات رخ خواهند داد. مثلا فیسبوک را در نظر بگیرید: این شرکت واقعا موفق ظاهر شد اما طولی نکشید که تلفن های همراه اهمیت پیدا کردند و فیسبوک نیز طبیعتا، گذاری قابل توجه به این پلتفرم داشت اما حالا به هیچ وجه در جایگاه مناسبی قرار ندارد. یک شرکت باید تکنولوژی خود را به بهتری شیوه ممکن طراحی کند و در ابتدای امر همه جوانب را در نظر بگیرد.

از همین رو ورود اینستاگرام به فرمت های جدید می تواند تصمیمی خطرناک با آینده ای نامعلوم برای آن باشد. به یاد داشته باشید که این پلتفرم در وهله نخست برای استفاده روی دستگاه های موبایل طراحی شده است: یک فید قابل اسکرول از عکس های بزرگ که به سادگی هم بتوان آنها را اشتراک گذاری کرد.

اما اینستاگرام روی دسکتاپ بدون دوربین و آن نمایشگر لمسی ابزارهای موبایل صرفا یک سایت تصویری دیگر است مثل خیلی های دیگر. هرچند این سرویس روی یک پوشیدنی نظیر اپل واچ به خاطر فرمت خاص عکس ها در آن، کمی بهتر به نظر می آید.

ناهماهنگی ها زمانی رخ می نمایانند که ظاهر اینستاگرام را در واقعیت مجازی متصور شوید: در این صورت چه اتفاقی برای سادگی این فید رخ می دهد؟

زمانی که از سیستروم سوال شد این سرویس چطور می خواهد خود را درون پلتفرم های آتی جای دهد صرفا به خط مشی کلی این شرکت اشاره کرد.

اینستاگرام به ثبت و اشتراک گذاری لحظه های به یادمادنی کاربران اختصاص دارد. صرفا مقیاس کاری که ما انجام می دهیم را در نظر بگیرید. اگر بتوانیم امکانی را برایتان فراهم نماییم که علاوه بر اشتراک گذاری عکس تولد خود با دوستانتان، بتوانید به لطف واقعیت مجازی در رویدادی حضور پیدا کنید که در نقطه دیگری از دنیا در حال برگزاری است (مثلا جام جهانی یا کنسرت خواننده محبوب تان) آن وقت چطور؟

اینها مواردی هستند که باید شما به عنوان کاربر اینستاگرام امکان تجربه کردنشان را داشته باشید و باید بگوییم که ما نیز همواره به خواست کاربرانمان اهمیت میدهیم.

در حال حاضر ظاهرا بهترین روش برای ثبت و اشتراک گذاری آن لحظه های ناب عکس است اما نمی توانم قول بدهم که این مساله برای همیشه ثابت بماند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (12 مورد)
  • Nima_Asbagh
    Nima_Asbagh | ۱۸ مهر ۱۳۹۴

    همه ما هنوز هم تقریبا از همان موبایل (یا دستگاه هایی که با الهام از آن ساخته شدند) استفاده می کنیم??

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    در کل به نظرم نباید این و فیسبوک و توییتر و ... باهم مقایسه بشن / مقایسشون اشتباهه چون هرکدوم ویژیگی های خاص خودشو داره که باعث می شه برتری داشته باشه نسبت به بقیه /

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    اینستاگرم ، شبکه اجتماعی محبوب من / اولین بار با ایپد 1 باهاش کار کردم / بعد که فیسبوک خریدش شدم کاربرش / کلن هر چه از فیسبوک دراید خوش است / اولین عکسم 158 هفته پیش / حالا که حرف از اینستاگرم شد این ویدیو نشون دهنده اینه که چه جوری باید برای کنفرانس مایکروسافت اماده بشی
    https://instagram.com/p/8fHnc0RVQ8/?taken-by=divangreedy8
    ویندوز فون 10 موقع خاموش شدن بهت می گه اخرین چیز تقویمت چیه / خیلی باحاله این ویژیگی

  • Divan Greedy (thankyouaj)
    Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    به جای اینکه روز به روز مشکلات سایت برطرف بشن ، برعکس بیشتر می شن / این نوار وردپرس دیگه چیه بالای هر مطلب می یاد /

  • ط ـوسی
    ط ـوسی | ۱۵ مهر ۱۳۹۴

    ۴-۴/۵سال پیش باهاش آشنا شدم و تا دوسال پیش اکانت داشتم اما پاک کردمش ... دلیلش یادم نیست :|

    برتریشم نسبت به باقی شبکه ها سادگیش میدونم

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی