ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

محققین با لیزر می توانند مغز را به خواب فرو برند

تا به حال شده در میان یک مکالمه طولانی و یا حتی زمانی که سر کلاس درس هستید، احساس کنید که با چشمانی باز و هوشیارانه به خواب فرو رفته اید؟ طبق یافته های اخیر ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۲۳ مهر ۱۳۹۴ | ۱۰:۳۰

تا به حال شده در میان یک مکالمه طولانی و یا حتی زمانی که سر کلاس درس هستید، احساس کنید که با چشمانی باز و هوشیارانه به خواب فرو رفته اید؟ طبق یافته های اخیر دانشمندان دانشگاه MIT، در چنین شرایطی، شما واقعا خوابیده اید، اما نه به طور کامل، بلکه بخش های ویژه ای از مغزتان.

محققین دانشگاه MIT با بهره گیری از دانش اپتوژنتیک، موفق شدند تا بخش های مربوط به خواب در مغز موش ها را تحریک کنند و نتایج را به ثبت رسانند. آن ها به این نتیجه رسیدند که هسته مشبک تالاموس (TRN)، نه تنها امواج را برای شروع خوابی آرام ارسال می کند، بلکه کنترل مناطقی را هم به عهده دارد.

این پژوهش اخیر می تواند منجر به توسعه راهکارها و تکنیک های مطمئن تر بیهوشی و همچنین ساخت داروهای کارآمد تر برای درمان بی خوابی شود.

تکنیک اپتوژنتیک به دانشمندان اجازه می دهد تا مغز موش ها را با DNA جلبک دست کاری کرده و آن ها را به نور حساس سازند. سپس با استفاده از لیزر می توانند بخش های خاصی از مغز را مورد اصابت قرار داده و نتیجه رفتاری آن را مشاهده کنند.

تیم دانشمندان MIT با دستکاری بسیار شدید هسته مشبک تالاموس در مغز موش ها، امواج آهسته و کم قدرتی را در سراسر قشر بیرونی مغز منتشر شد و موش ها را به خواب فرو برد. با این حال، زمانی که با امواج ضعیف تر این عمل تکرار شد، هسته مشبک تالاموس امواج را صرفا در بخش های خاصی از قشر مغز منتشر کرد و موش ها رفتاری خواب آلود داشتند.

لاورا لویس، یکی از محققین می گوید علت این اتفاق، آماده شدن مغز برای تغییر به حالت خواب است و به همین دلیل، برخی از قسمت های مغز به خواب فرو می روند، حتی اگر خودتان را مجاب به بیدار ماندن کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • JC
    JC | ۲۳ مهر ۱۳۹۴

    تیتر رو باید مینوشتین

    " فیس بوکی ها هم دیگر میخوابند "

مطالب پیشنهادی