ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

مدیر عامل اپل از پایان عصر کامپیوترهای شخصی، آیپد پرو و امنیت دیجیتال می گوید

ظاهر داخلی یک شرکت را برای خود مجسم کنید و ببینید در ۱۰ سال گذشته، چه تغییراتی در آن حاصل شده اند. در طول این دوره، گاهی نحوه لباس پوشیدن کارکنان تغییر کرده، گاهی میزهای ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۱۹ آبان ۱۳۹۴ | ۲۲:۰۰

ظاهر داخلی یک شرکت را برای خود مجسم کنید و ببینید در ۱۰ سال گذشته، چه تغییراتی در آن حاصل شده اند. در طول این دوره، گاهی نحوه لباس پوشیدن کارکنان تغییر کرده، گاهی میزهای قدیمی، جای خودشان را به نمونه های جدیدتر داده اند و البته قوّت اینترنت هم به شکل چشم گیری افزایش یافته، اما کارکنان هنوز در برابر همان کامپیوترهایی می نشینند که اگرچه شاید اجزای داخلیشان بروز رسانی شده باشد اما فرم طراحی آنها کاملا یکسان است.

برخی از لپ تاپ استفاده می کنند و بعضی ترجیح نمی دهند از کامپیوترهای رومیزی و قدرتمند خود دل بکنند. شاید در میان جوانان و کاربران حرفه ای دنیای تکنولوژی، در سال های اخیر موبایل های هوشمند و تبلت ها غوغا به پا کرده باشند اما راستش را بخواهید، این محصولات چندان به درد محیط های ادارای و کاری نمی خورند. این محیط ها همچنین اتکای ویژه ای دارند به همان دستگاهی که روزی به عنوان مرکز دیجیتالی دنیای کاربران شناخته می شد؛ محصولی که PC نام دارد.

در این میان ولی، پایه های دنیای کامپیوترهای شخصی که روزی بسیار استوار بودند، این روزها کمی تا قسمتی لرزان شده اند، اپل هم با درک همین موضوع به سراغ توسعه محصولی رفته که حالا قرار است جایگزینی باشد برای PC و این طور که به نظر می رسد، با ارزش ترین برند جهان، برنامه های ویژه ای برای ایجاد تحول در «نحوه کار کردن» دارد.

مدیر ارشد عملیاتی اپل، خیلی بدون تعارف و با پیکانی که به شکل مستقیم به قلب PC نشانه رفته، می گوید:‌ «من فکر می کنم اکنون، زمانی که یک کاربر به یک کامپیوتر شخصی نگاه می کند، پیش خود می گوید که چرا باید این محصول را بخرم؟ واقعا، چرا باید یک PC خرید؟»

بیراه نیست اگر بگوییم که بزرگان وال استریت و به طور کلی تحلیلگران، عاشق آیفون و فروش اعجاب انگیزش هستند. بخش عمده ای از درآمدی که اپل را تبدیل به بزرگترین کمپانی جهان کرد از سوی همین آیفون تامین می شود و حالا، با توجه به اینکه بیشتر تحلیلگران باور دارند بازار تبلت ها محکوم به شکست است، اپل تصور می کند که «آیپد پرو» می تواند باعث کسب درآمدهای بسیاری برایش شود. در ادامه با دیجیاتو همراه باشید و بیایید ببینیم آقای کوک، مدیر عامل اپل برای دفاع از محصولی که در نگاه اول شباهت بی بدیلش به سرفس پرو را فریاد می زند، چه برای گفتن دارد.

«بله، متصور هستم که آیپد پرو می تواند جایگزینی برای نوت بوک و حتی کامپیوتر شخصی برای تعداد بسیار بسیار زیادی از کاربران باشد. معتقد هستم که اشخاص پس از استفاده از این محصول، احساس خواهند کرد که به دیگر دستگاه ها نیاز چندانی ندارند و تنها محصول ضروری دیگر، موبایلشان است.»

این ها گفته های تیم کوک است؛ شخصی که در آلابامای آمریکا متولد شده و لهجه ای خاص دارد که مخصوص جنوبی های آمریکاست. با همان لهجه‌ی خاص و سلیس اش که ادا کننده تک تک کلمات به شکل جداگانه است، با حرارت جملات فوق را بر زبان می آورد.

وی باور دارد که دو دسته از کاربران آیپد پرو را خواهند ستود: «اگر اهل دنیای طراحی هستید، آیپد پرو برایتان محصولی بی نظیر است و پس از بهره گیری از آن، دوباره نخواهید خواست اکه از یک «پد» استفاده کنید.» دسته دوم اما عشاق موسیقی و محتوای رسانه ای هستند: «سیستم صدا و اسپیکرهای این تبلت واقعا قدرتمند هستند و شما را حیرت زده خواهند کرد.»

_Apple-CEO-Tim-Coo_3496121b-w600

پس از ارائه آیفون هایی با نمایشگر بزرگ تر و همچنین آیپد پرو، برخی تحلیلگران باور پیدا کرده بودند که اکنون فروش آیپد مینی به شکل قابل توجهی کاهش خواهد یافت. جالب اینجاست که خود آقای کوک هم با این تحلیل موافق است و می گوید: «تصور می کنم اگر یک کاربر از نمونه پلاس آیفون استفاده کند، طبیعتا علاقه کمتری به خرید آیپد مینی نشان خواهد داد.» وی البته باور دارد که درخواست برای آیپد مینی به شکل کامل سقوط نخواهد کرد.

او معتقد است که بسیاری از کاربران، شب هنگام به وسیله آیپد مینی در تخت خود به مطالعه می پردازند و استفاده از محصول یاد شده در قیاس با بهره گیری از یک موبایل، دست کم برای مطالعه بسیار دلپذیرتر است.

شرکت اپل تا کنون آمارهای دقیقی از فروش ساعت هوشمند خود را نیز ارائه نداده، اما کوک می گوید که در دوره سه ماهه فعلی، آنها خواهند توانست رکورد جدیدی را در خصوص فروش ساعت برای خود به ثبت برسانند. وی سپس در مورد مزایایی که این محصول برای سلامتی کاربران دارد سخن می گوید و اظهار می کند که ساعت اپل، جان یک نوجوان را نجات داده است. شخصی که به وسیله اپل واچ متوجه می شود که پس از ورزش فوتبال [آمریکایی]، ضربان قلبش به شکل غیر عادی بالا مانده. او به بیمارستان می رود و دکتر پس از معاینه اش، می گوید که اگر به پزشک مراجعه نمی کرد، تا پایان روز جان خود را از دست می داد.

tim_cook_suit-800x533-w600

آقای کوک همچنین خبر می دهد که اپل برنامه های ویژه ای برای پروژه های مرتبط با سلامتی کاربران در سر می پروراند. برنامه هایی که شاید چندان سود آور نباشند و به مزاق وال استریت خوش نیایند. او می گوید که اپل واچ، یک محصول کاملا مرتبط با صنایع پزشکی نیست چرا که برای محقق شدن این موضوع، اپل مجبور می شد مجوزهای سازمان غذا و داروی آمریکا را دریافت کند و این پروسه، بسیار طولانی می شد. وی می گوید:‌ «ما تمایلی نداریم اپل واچ را وارد پروسه بررسی در سازمان غذا و داروی آمریکا بکنیم اما بدم نمی آید محصولی هم رده را در این پروسه طولانی قرار دهیم. اما در هر صورت اپل واچ این پروسه را طی نخواهد کرد، دلیل هم این است که وارد شدن به این چرخه، ما را از نوآوری در این محصول بازخواهد داشت. چرخه های بررسی سازمان غذا و دارو بی نهایت پیچیده هستند. اما می توانیم با مورد دیگری همین کار را انجام دهیم، اکنون دقیقا نمی دانم آن مورد چیست، شاید یک اپلیکیشن باشد، شاید چیز دیگر.»

تیم کوک در مورد Apple TV جدید که به تازگی عرضه شده هم نظرات جالبی دارد؛ محصولی که می تواند تلویزیون شما را [اگر به اینترنت کاملا نامحدود و پرسرعت متصل هستید!] دگرگون کند، دستگاهی که می توانید با آن حرف بزنید، از او بخواهید برایتان جملاتی که در یک فیلم پخش می شوند را زیر نویس کند یا قسمتی خاص از سریال مورد علاقه تان را پخش نماید. تیم کوک می گوید فروش اولیه این محصول استثنایی بوده: «همان طور که انتظار می رفت فروش اولیه عالی بود و در چند روز ابتدایی پس از عرضه، تعداد بسیار بالایی از این جعبه مشکی رنگ به فروش رسید.»

یکی از عوامل موفقیت نمونه جدید Apple TV، پشتیبانی از اپلیکیشن هاست. مدیر عامل اپل می گوید که تا کنون، تعداد اپ هایی که برای اپل تی وی نوشته شده اند فراتر از آنچه هستند که قبلا پیش بینی کرده بود.

اما آیا اپل محتوای اختصاصی هم برای این محصول تولید خواهد کرد؟ تیم کوک اینگونه به چنین سوالی پاسخ می دهد: «باید ببینیم. سوال اساسی برای ما این است که آیا می توانیم کاری را بهتر از دیگران انجام دهیم؟ اگر پاسخ به این پرسش مثبت بود، مشخصا به سراغ انجامش خواهیم رفت. اما باید به یاد داشت که ما کاری را بی هدف آغاز نمی کنیم.»

_Apple-CEO-Tim-Coo_3496125b-w600

در انتهای صحبت هایش، تیم کوک در مورد حریم خصوصی و امنیت کاربران توضیحاتی را ارائه می دهد. اپل در واقع همیشه به عنوان شرکتی شناخته شده که به فضای خصوصی کاربرانش اهمیت ویژه ای می دهد و این اواخر، خود تیم کوک حتی کمپانی های بزرگ تکنولوژیک در دره سیلیکون را به باد انتقاد گرفته بود.

تیم کوک در این خصوص می گوید: «برای حفاظت از کاربرانی که از گجت ها استفاده می کنند، باید به رمزگذاری روی آورد. ما به رمزگذاری اعتقادی راسخ داریم و به هیچ عنوان، هیچ درب پشتی را نیز در محصولاتمان باز نخواهیم گذاشت. اصلا احساس نمی کنم مردم علاقه داشته باشند که ما ایمیل های آنها را بخوانیم، و واقعا هم چنین است، ما چنین حقی نداریم.»

[توضیح: در بحث امنیت، دو اصطلاح درب جلویی و درب پشتی مرسوم هستند. درب جلویی به وقتی گفته می شود که یک سازنده، بر فرض اپل، اختیارات کاملی به سازمان های جاسوسی کشورش بدهد تا بتوانند به راحتی مکالمات کاربران و اقدامات آنها را دنبال کنند. درب پشتی اما به راهکاری گفته می شود که از طریق آن، یک شخص یا سازمان بتواند به سیستم کاربر به شکل ریموت دسترسی پیدا کند. در این میان گاهی سازمان های جاسوسی، از شرکت های بزرگ تکنولوژیک درخواست می کنند که یک درب پشتی برای دسترسی به اطلاعات مورد نظرشان در اختیار آنها قرار دهد.]

تیم کوک ادامه می دهد: «یک درب پشتی برای دسترسی به اطلاعات کاربران، دربی است که بر روی همه باز می شود و نباید این موضوع را ساده پنداشت. باز کردن درب پشتی برای دسترسی برخی سازمان ها به اطلاعات می تواند عواقب بسیار ناخوشایندی به همراه داشته باشد.»

وی در پایان گفته هایش، ابراز امید می کند که شاید دولت ایالات متحده متوجه شود که بحث امنیت کاربران، نباید ساده پنداشته شود و همچنین امیدوار است که شرکت های کوچک تر نیز رمزگذاری داده ها را به شکل جدی تری دنبال کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (13 مورد)
  • محمدرضا
    محمدرضا | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    انشالا غروب عصر خود اپل هم نزدیکه.

  • shadow
    shadow | ۲۰ آبان ۱۳۹۴

    اشک تو چشمم جمع شد...????........چقدر منطقی محصولاتش رو تیلیغ میکنه??? فردا میرم همه محصولاتشو میخرم تا ده سال دیگه هم بقیه محصولاتشو پیش فروش میخرم???? منطق چیزه خوبیه!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی