ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کارآفرینی

۳ نکته ای که هنگام انتخاب مدیر ارشد مالی خود باید مورد توجه قرار دهید

هر ساله پنجاه میلیون شرکت جدید در سرتاسر جهان شروع به فعالیت می کنند. این در حالی است که ظرف پنج سال، نیمی از آنها دیگر حضور ندارند. جای تعجب نیست که برخورداری از منابع ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۱ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۰۰

هر ساله پنجاه میلیون شرکت جدید در سرتاسر جهان شروع به فعالیت می کنند. این در حالی است که ظرف پنج سال، نیمی از آنها دیگر حضور ندارند. جای تعجب نیست که برخورداری از منابع مالی سرشار، مهم ترین عامل بقای شرکت ها است. اما سرمایه ی زیاد در طول زمان نیازمند تسلط مالی چند جانبه برای بهینه سازی جریان پولی، رصد و اطلاع رسانی عملکرد مالی و مدیریت ریسک است. تسلط مالی مورد نیاز برای تداوم استارتاپ ها، به عملکرد سنجیده ی آنها در انتخاب مدیر ارشد مالی بستگی خواهد داشت.

ماری اِپشتاین، حسابدار ارشد VMTurbo در ارائه ی راهنمایی های مالی به استارتاپ ها ی در حال رشد، سابقه ای طولانی دارد. او می گوید: «من استارتاپ های زیادی را دیده ام که به خاطر عدم بهره مندی از راهنمایی های درست مالی، شکست خورده اند».

در ادامه ی این مطلب با دیجیاتو همراه باشید.

مدیر ارشد مالی شما باید بهترین دوست تک تک اعضای تیم اجرایی باشد؛ دوستی که کمک کند کسب و کارتان همیشه در بهترین حالت خود قرار داشته باشد. اپشتاین در این باره می گوید: «مدیر ارشد مالی یکی از اصلی ترین اعضای تیم اجرایی هر شرکتی است. او باید شانه به شانه ی تمام بخش های دیگر کسب و کار از جمله فروش، بازاریابی، و امور اجرایی کار کند».

استارتاپ ها می توانند با ثبت حساب و کتاب حقوق های پرداختی، حساب های دریافتنی و پرداختنی، و ارائه ی آنها در قالب اظهارنامه های مالی و رسید به حسابرس مالیاتی، کار خود را راه بیاندازند. اما آگاهی از اینکه چه زمانی باید خدمات پشتیبانی حسابداری را کنار بگذارند و یک مدیر ارشد مالی استخدام کنند، برای سلامت مالی کسب و کارها حیاتی است.

اپشتاین اعتقاد دارد وقتی هر ۴ معیار زیر محقق شده باشد، استخدام مدیر ارشد مالی، یک ضرورت غیر قابل انکار خواهد بود:

  1. سرمایه یا وام بانکی قابل توجهی جذب کرده باشید
  2. به فکر خرید یا ادغام باشید
  3. سعی در گسترش جهانی داشته باشید
  4. درآمدهای شما رشد سریعی داشته باشند

اما در صورتی که شرایط استخدام مدیر ارشد مالی را داشته باشید و به این موضوع فکر کنید، چگونه باید برای استارتاپ خود انتخاب درستی داشته باشید؟ همه ی مدیران ارشد مالی برای احراز این موقعیت در یک استارتاپ مناسب نیستند. اپشتاین توصیه می کند این سه نکته را هنگام تصمیم گیری در مورد انتخاب مدیر ارشد مالی خود در نظر داشته باشید:

۱- عملکرد استراتژیک از تفکر یا عملگراییِ صرف مهم تر است

کسب و کار شما به یک استراتژی مالی نیاز دارد که بتواند شما را در جمع آن ۵۰ درصد استارتاپ های موفق قرار دهد. اپشتاین می گوید: «بهترین مدیران مالی آنهایی هستند که اول چشم انداز و استراتژی را خلق می کنند، سپس آستین ها را بالا می زنند و دست به کار می شوند».

۲- هماهنگی فرهنگی از قابلیت های مالی مهم تر است

شما ممکن است خوش شانس باشید و موفق شوید بهترین مغز مالی بازار را به چنگ بیاورید و آن شخص نیز برای قرار دادن استارتاپ شما در مسیر موفقیت مالی اشتیاق زیادی داشته باشد. اما اگر فکر می کنید او نمی تواند خودش را با فرهنگی که سعی دارید بسازید وفق دهد، بهتر است از خیر او بگذرید. به قول پیتر دراکر «فرهنگ، استراتژی را به جای صبحانه نوش جان می کند». اپشتاین نیز در این باره می گوید: «اکثر کارآفرینانی که من تا به حال با آنها مواجه شده ام خوش بینی پایان ناپذیری دارند و معمولاً نقایص بالقوه ی مدل کسب و کار خود را نمی بینند. از طرف دیگر، اغلب مدیران مالی نیز شکاکیتی ذاتی دارند و این واقع گرایی در نهایت کارآفرینان را از خوش خیالی به دنیای واقعی می کشاند. اما اگر شیوه های ارتباطی این دو در تضاد باشند نمی توانند رابطه ی سازنده ای با یکدیگر داشته باشند».

۳- بهره مندی از تجربه ی مالی، بر تجربه ی کار در صنعت مورد نظر برتری دارد

بدون شک کاندیدای شما برای مدیرت ارشد مالی باید از دانش و تجربه ی کار با سرمایه گذاری پر خطر و چرخه های تأمین مالی برخوردار باشد. تیم های اجرایی که گزینه های خود را به خاطر نداشتن تجربه در صنعت حوزه ی فعالیتشان محدود می کنند، فرصت استفاده از استعداد های برتر بی شماری را از دست خواهند داد. امور مالی استارتاپ ها تفاوت چندانی با هم ندارد. اما به قول اپشتاین «یک مدیر مالی که از صنعتی دیگر می آید، می تواند حال و هوای تازه ای به کسب و کار شما ببخشد». به این ترتیب به تجربه ی مالی گزینه های مورد نظر خود بیشتر از سابقه ی فعالیت آنها در حوزه ی کاری تان اهمیت بدهید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی