ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

استراتژی رشد

با کلمه ای آشنا شوید که می تواند زندگی تان را متحول کند

اگر به شما بگویند یک کلمه می تواند شما را خوشحال تر، سالم تر و موفق تر کند، چه می کردید؟ به طور قطع از آن استفاده می کردید. اما این کلمه ی جادویی چه می ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۳:۳۰

اگر به شما بگویند یک کلمه می تواند شما را خوشحال تر، سالم تر و موفق تر کند، چه می کردید؟ به طور قطع از آن استفاده می کردید. اما این کلمه ی جادویی چه می تواند باشد؟ پیدا کردن این کلمه با خود شماست.

توصیه ی بالا از سوی نویسندگان کتاب «کلمه ای که زندگی تان را متحول خواهد کرد» یعنی دن بریتون، جیمی پیج و جان گوردون مطرح شده است. سه نویسنده ی مذکور که خودشان نیز سال ها از همین تکنیک استفاده کرده اند، در کتاب یاد شده برای کشف و سپس استفاده از کلمه ای که می تواند الهام بخش و انگیزه بخش افراد شود، فرایندی چند مرحله ای معرفی کرده اند.

آنها توضیح می دهند که چرا اکثر قول هایی که ما به خودمان می دهیم با شکست مواجه می شوند: چون از آنها تنها برای تغییر دادن عاداتمان استفاده می کنیم، نه خودمان. آنها می نویسند «حقیقت این است که چند پاراگراف یا حتی چند جمله به راحتی در ذهن کسی نمی ماند. اما یک کلمه، قابلیت این را دارد که در ذهن هر کسی بنشیند».

در ادامه خواهید فهمید کلمه ی اثرگذار خود را چگونه پیدا کنید.

۱- اول از همه خودتان را از زندگی شلوغی که دارید جدا کنید

از رایانه و تلویزیون خود فاصله بگیرید، تلفن هوشمند خود را خاموش کنید. کمی به خودتان فرصت بدهید و آرامش بگیرید و یا اینکه عمیقاً به روزهای پیش روی خود فکر کنید. برای این کار شاید لازم باشد به یک پیاده روی کوتاه بروید، زمانی را در طبیعت بگذرانید، به قلمرو خصوصی خود، هر کجا که باشد بروید، و یا افکار خود را در دفترچه ای یادداشت کنید. همه ی این کار ها می توانند در پیدا کردن این کلمه ی اثربخش به شما کمک کنند. مهم ترین مسئله این است که برای مدت کوتاهی خود را از دنیای اطراف تان کاملاً جدا و برای گوش سپردن به عمیق ترین ندای درونی خود راهی پیدا کنید.

۲- باید سه سؤال مهم از خودتان بپرسید

این سه سؤال از این قرار هستند: «به چه چیزی نیاز دارم؟» (توجه داشته باشید که این سؤال به خواسته های شما نمی پردازد، بلکه به نیاز هایتان می پردازد)، «چه چیزی سد راهم است؟» و «چه چیزی باید از زندگی ام بیرون برود؟».

اگر این سؤال ها را از خود بپرسید و عمیقاً به پاسخ آنها بیاندیشید، خواهید فهمید که حقیقتاً سؤال های قدرتمندی هستند، مخصوصاً اگر به جای خواسته ها، روی نیازهایتان متمرکز شوید. برای نمونه با پرسیدن پرسش اول ممکن است انواع و اقسام هدف های مختلف به ذهن شما راه بیابد اما اگر روی این موضوع تمرکز کنید که چه کاری باید انجام دهید که تا به حال انجام نداده اید، پاسخ حقیقی خود را خواهید یافت.

سؤال های دوم و سوم نیز به همین ترتیب و با همین نگاه، پاسخ های مشخصی در ذهن شما پیدا خواهند کرد. مثلاً خیلی ها در پاسخ سؤال سوم ممکن است بیرون راندن «احساس تنهایی» یا «ترس از طرد شدن» را مهم ترین نیاز خود قلمداد کنند.

پس خوب به این فکر کنید که نیاز شما چیست، چه چیزی شما را از رسیدن به این نیاز باز می دارد (حتی اگر فقط در ذهن خودتان باشد)، و چه چیزی باید از زندگی تان کنار گذاشته شود.

۳- روح و جسم خود را پذیرای آن کنید

اگر خوب به این سؤال ها فکر کنید، کلمه ی مورد نظر خودش به سراغتان خواهد آمد. نویسندگان کتاب یاد شده سؤال دیگری نیز مطرح می کنند: «چه تغییری باید در درون خود انجام دهم؟». این سؤال بسیار خوبی است، چون به جای آنکه شما را به جستجوی کلمه ی الهام بخشتان وادار کند، آن را به سمت شما دعوت می کند. این سه یا چهار سؤال را از خودتان بپرسید و واقعاً به پاسخ درونی تان گوش بسپارید. به این ترتیب یک یا حد اکثر دو سه کلمه باید از باقی کلمات متمایز شوند.

۴- اجازه دهید کلمه ی شاخص شما همیشه الهام بخشتان باشد و زندگی تان را متحول کند

این یعنی کلمه ی ویژه ی خود را در زندگی روزمره تان برجسته کنید، به گونه ای که در طول روز بارها برایتان یادآوری شود. مثلاً می توانید از آن به عنوان اسکرین سیور استفاده کنید، یا اینکه آن را قاب بگیرید و به دیوار اتاقتان بزنید، از آن به عنوان صفحه ی قفل موبایلتان بهره بگیرید و یا آن را در امضای ایمیل خود قرار دهید.

قطعاً آن را با دیگران نیز در میان بگذارید، به ویژه اطرافیان نزدیک که از شما حمایت و به شما در راه رسیدن به اهدافتان کمک می کنند. در میان گذاشتن آن با همکاران و تشویق آنها به انجام این کار نیز به همه ی شما کمک می کند در روز های پیش رو (به ویژه سال جدید که چیزی تا رسیدنش باقی نمانده) متمرکز تر و اثربخش تر زندگی کنید. پیدا کردن کلمه ی الهام بخش حتی برای تیم های کاری و شرکتتان نیز مؤثر واقع می شود و تمام دست اندر کاران آن را در یک راستا قرار می دهد.

هرچه آن را با افراد بیشتری در میان بگذارید، تعداد کسانی که در رسیدن به آن شما را یاری می کنند بیشتر خواهد بود. در پایان شما را با تعدادی از کلماتی که برای افراد مختلف نتیجه بخش بوده اند آشنا می کنیم: ارتباط، تعادل، هدف، تلاش، عشق، فرصت، خواستن، و قدردانی.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • هدف
    هدف | ۲۳ بهمن ۱۳۹۴

    عالی بود

  • نحوه خونه
    نحوه خونه | ۲۱ بهمن ۱۳۹۴

    از اینطور مطالب دیجیاتو خیلی خوشم میاد. انرژی دهنده و مثبت :)

مطالب پیشنهادی