ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

4 میلیارد نفر از جمعیت زمین هر سال به مدت یک ماه با بحران کم آبی روبرو هستند

طبق برآوردهای صورت گرفته دست کم چهار میلیارد نفر از جمعیت زمین، هر سال به مدت یک ماه با مشکل کمبود آب روبرو می شوند و تقریبا نیمی از این جمعیت در چین و هند ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰

طبق برآوردهای صورت گرفته دست کم چهار میلیارد نفر از جمعیت زمین، هر سال به مدت یک ماه با مشکل کمبود آب روبرو می شوند و تقریبا نیمی از این جمعیت در چین و هند زندگی می کنند.

این یافته ها که امروز در نشریه «پیشرفت های علمی» یا Science Advances منتشر گردید نشان می دهد که کمبود آب شدید بیشتر از آنچه تصور می شد مردم دنیا را تحت تاثیر قرار می دهد و همین مساله نگرانی ها در مورد پایداری میزان مصرف آب های شیرین دنیا را تحت تاثیر قرار داده.

براساس مطالعات قبلی بین 1.7 الی 3.1 میلیارد نفر از مردم دنیا تحت تاثیر کمبود آب شدید قرار دارند اما این یافته ها برپایه داده های سالانه ای اعلام شده بود که اختلافات در میزان مصرف و عرضه آب لازم در سرتاسر سال را در نظر نگرفته بود.

در مقاله ای که امسال منتشر شد، پژوهشگران با استفاده از داده های ماهانه گردآوری شده درمورد الگوهای مصرف و عرضه آب های شیرین موفق شدند میزان کمبود آب بین سال های 1996 میلادی تا 2005 را تخمین بزنند.

بر اساس این گزارش، از 4 میلیارد نفری که در سرتاسر زمین سالانه به مدت یک ماه با مشکل کمبود آب شدید روبرو می شوند، 130 میلیون نفرشان در ایالات متحده آمریکا زندگی می کنند (عموما در ایالت های کالیفرنیا، تگزاس و فلوریدا).

دیگر کشورهای تحت تاثیر نیز عبارتند از بنگلادش (130 میلیون نفر) پاکستان (120 میلیون نفر) و نیجریه (110 میلیون نفر).

Arjen Hoekstra استاد مدیریت آب در دانشگاه Twente هلند و از مولفان مقاله ای با عنوان «همه ما به آن وابسته هستیم» در این باره گفت: کمیاب بودن آب یک مشکل جهانی است که همه ما را تحت تاثیر قرار  می دهد.

همزمان با رشد جمعیت دنیا تقاضا برای آب شیرین نیز افزایش پیدا کرده است و بیشترین میزان مصرف هم در بخش کشاورزی اتفاق می افتد. همچنین پیش بینی شده که در سال های آتی با تغییرات اقلیمی این بحران تشدید شود و در نهایت با پدیده هایی نظیر خشک سالی های شدید و کمبود آب در برخی از بخش های دنیا روبرو خواهیم بود.

مولفان این مقاله پیشنهاد داده اند که برای میزان مصرف آب هر فرد یا بخش سقف تعیین شود و از این طریق آب را به شیوه ای مقرون به صرفه تر مصرف گردد. Hoeksra باور دارد که می توان با برچسب گذاری محصولات برحسب مصرف آب آنها عموم مردم را نسبت به این بحران هشیارتر کرد.

بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد در نشست انجمن جهانی اقتصاد که ماه گذشته برگزار شد از شکل گیری یک گروه اضطرار خبر داد که وظیفه دارد راهکارهای مناسب برای کاهش بحران کمبود آب را ارائه دهد اما به باور Hoeksra به اقدامات عملی تری برای این منظور نیاز است.

وی اظهار داشت: ما در 5 سال گذشته علاقمندی زیادی را نسبت به این موضوع شاهد بوده ایم و انتظار داریم که ظرف پنج سال آتی این روند همچنان ادامه پیدا کند.  وی در ادامه گفت: اما البته امیدواریم که اقدامی در سطح جهانی صورت بگیرد که هنوز هم چنین مساله ای رخ نداده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • مصطفی
    مصطفی | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    آب هست ولی کم هست

  • کامران
    کامران | ۲۵ بهمن ۱۳۹۴

    بهشون گفتم خوب از آب استفاده کنن

مطالب پیشنهادی