ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

چرا اپل یک میلیارد دلار در استارتاپی چینی سرمایه گذاری کرده است؟

روز جمعه اپل خبر داد که یک میلیارد دلار در یک استارتاپ چینی به نام «Didi Chuxing» سرمایه گذاری کرده است؛ استارتاپی که اکنون در کشور چین، پرطرفدارترین سرویس حمل و نقل عمومی بوده و ...

امیر مستکین
نوشته شده توسط امیر مستکین | ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۰۰

روز جمعه اپل خبر داد که یک میلیارد دلار در یک استارتاپ چینی به نام «Didi Chuxing» سرمایه گذاری کرده است؛ استارتاپی که اکنون در کشور چین، پرطرفدارترین سرویس حمل و نقل عمومی بوده و رقیب اصلی «اوبر» به شمار می رود.

این خبر به چند دلیل، تعجب بر انگیز بود چرا که یک میلیارد دلار مبلغ کمی نیست؛ حتی برای شرکتی مثل اپل و مخصوصا اینکه اهالی کوپرتینو در سال های اخیر با احتیاط بسیار زیادی، سرمایه گذاری هایی محدود انجام داده بودند.

مورد دیگری که باید به آن توجه کرد، سرمایه گذاری اپل بر روی یک سرویس کاملاً چینی است. این شرکت البته پیش از این هم در خطوط تولید و در کارخانه های تامین کننده قطعات آیفون که در چین قرار گرفته اند، سرمایه گذاری هایی انجام داده بود ولی حجم آن به این حد نمی رسید، حال آنکه یک میلیارد دلار، برای سرویسی است که صرفا به کاربران چینی اختصاص دارد.

به هر حال اپل اکنون به عنوان یکی از مهمترین شرکت های جهان، راه تازه ای را در پیش گرفته که نشانه های جدیدی را در اختیار سهام داران قرار داده است. بیایید با هم آنها را مرور کنیم.

اپل در مورد حمل و نقل جدی است

2-musky-w1150

چند ماه قبل ایلان ماسک در مصاحبه با نشریه ای آلمانی، بیان کرد که همه می دانند اپل در حال توسعه یک خودروی هوشمند است. مدتی بعد، خود تیم کوک در نشستی که با سرمایه گذاران برگزار کرد، گفت که برای مدتی حس شب کریسمس را خواهیم داشت.

در هر صورت، اپل حالا ۱ میلیارد دلار در شرکتی چینی سرمایه گذاری کرده که کار اصلی اش، حمل و نقل کاربران و مشتریان خود است. با این همه، بسیار بعید به نظر می رسد که شرکت مورد بحث بخواهد پروژه خودرو را به عنوان یک راز سر به مهر نگه دارد.

در نهایت کمی که بیشتر وارد جزییات شوید، می بینید که احتمالا پروژه خودروی بدون راننده اپل با سرمایه گذاری تازه اش ادغام خواهد شد و در آینده، موقعیت های تازه ای برای کمپانی مذکور ایجاد می گردند.

هنوز مشخص نیست ولی به احتمال بسیار زیاد، خودروی اپل الکتریکی و بی نیاز از راننده باشد. فکر نمی کنید که «Didi Chuxing» در سال های آینده و وقتی این خودرو رونمایی و عرضه شد، اولین مشتری «Apple Car» باشد؟

بخش سرویس ها دیگر فقط «iCloud» نیست

3 am-w1150

فروش آیفون پایین آمده ولی بخش سرویس ها، درخشان ترین دوره اش را پشت سر گذاشت. سرمایه گذاران و سهام داران ولی سرویس های اپل را صرفا اپ استور، اپل موزیک و iCloud می دانند.

اما چه می شود اگر سرویس های اپل، فراتر از اپ های اینترنتی رود؟ Didi بیشتر یک شرکت سرویس دهنده است تا یک کمپانی اینترنتی. تنها محصول ویژه ای که توسعه داده، شبکه ای است که رانندگانش به آن متصل می شوند.

دسته چک اپل برای خرید شرکت های خارجی، حاضر و آماده است

شاید جالب باشد بدانید که صرفا ۲۲ روز پیش، ایده سرمایه گذاری در Didi برای اپل مطرح شده و در همین زمان اندک، اهالی کوپرتینو تصمیم به خرج کردن یک میلیارد دلار از سرمایه هنگفت خود می گیرند. به شکل کاملا واضح مشخص است که اپل در پی سرمایه گذاری های اینچنینی بوده است.

تیم کوک، مدیر عامل شرکت مذکور، اخیراً عنوان کرده بود که در پی خریدهای میلیارد دلاری است و حتی در کنفرانس ارائه گزارش مالی خود نیز تاکیدی دوباره بر همین مسئله داشت.

برای اپل که اکنون مبلغی بیش از ۲۵۰ میلیارد دلار سرمایه مشهود دارد، یک میلیارد دلار مبلغ چندان زیادی برای سرمایه گذاری نیست. توجه داشته باشید که اپل، خودش هنوز رنگ بخش عمده ای از این پول ها را ندیده و سرمایه های بسیاری دارد که در خارج از خاک ایالات متحده و پشت مرزهای این کشور قرار گرفته اند. اگر اپل بخواهد سرمایه هایش را وارد آمریکا کند، باید مالیات ۳۵ درصدی آنها را پرداخت نماید که از نظر مدیر عامل این شرکت، رقمی کاملاً غیر منطقی به شمار می رود.

در نتیجه، اپل ترجیح می دهد برخی درآمدهایی که در خارج از آمریکا به دست می آورد را در شرکت های خارجی سرمایه گذاری کند و یا آنها را بخرد، چرا که در این صورت، دیگر خبری از پرداخت مالیات هم نخواهد بود.

اوبر، دوست یا دشمن اپل؟

rtx2cito-w1150
تیم کوک، در کنار تراویس کلانیک، مدیر عامل اوبر

ماه گذشته، در یک رویداد خیریه، دیده شد که تیم کوک مدیر عامل اپل، در حال صحبت کردن با «تراویس کلانیک» (Travis Kalanick)، مدیر عامل اوبر است. شاید این آخرین باری باشد که این دو را چنین در کنار هم و دوستانه می بینیم، چرا که حالا اپل در بزرگترین رقیب اوبر در کشور چین یک سرمایه گذاری میلیاردی انجام داده است.

البته داشتن رابطه عجیبی که مخلوطی از دوستی و دشمنی است، چندان برای اپل جدید نیست. شاید بدانید که مدیر عامل قبلی گوگل، اریک اشمیت هم تا همین چند سال پیش جزیی از هیئت مدیره اپل بود. ولی چون گوگل در حال توسعه اندروید بود که به شکل مستقیم با آیفون در تقابل به شمار می رفت، از او خواسته شد تا جایگاهش را ترک کند.

هیچ یک از اعضای تیم مدیریتی اپل، جایگاهی در هیئت مدیره اوبر ندارد اما رابطه این دو شرکت، تا کنون بسیار نزدیک بوده است. به علت محبوبیت بالای اوبر در بین کاربران علاقمند به دنیای تکنولوژی، اپل در هنگام عرضه ساعت هوشمند خود، آماده بودن اپلیکیشن اوبر برای اپل واچ را یکی از برگ های برنده گجت پوشیدنی خود به شمار می آورد.

حتی وب سایت «The Information» نیز اکنون خبر می دهد که آقای کلانیک، مدیر عامل اوبر قرار بوده در هفته جاری، در مقر اصلی اپل حضور یافته و جلسه ای داشته باشد. حال باید دید مدیران عامل این دو شرکت، اگر هنوز این قرار ملاقات پابرجا باشد، چه برای گفتن به هم دارند.

چین، هنوز حساس ترین بازار برای اپل است

rtx17hoz-w1150

یکی از شناخته شده ترین سهام داران اپل به نام «Carl Ichan»، اخیراً به علت بدبینی به رشد شرکت مورد بحث در چین، تمام سهام خود از این کمپانی را به فروش رساند. حدود دو هفته پیش هم رویترز گزارش داد که تیم کوک برنامه دارد تا سری به کشور چین بزند و با مقامات عالی رتبه دولتی جلسه ای داشته باشد. گفته شده بود که این جلسه در رابطه با مسدود شدن فروشگاه های دیجیتالی اپل در چین است. حال به نظر می رسد که گفتگوها با استارتاپ Didi نیز در همان سفر به چین انجام شده اند.

اپل موفق ترین شرکت خارجی در چین است و در سال های اخیر رشدی عجیب را در این کشور تجربه کرده. در سال ۲۰۱۵، اپل موفق به کسب درآمدی ۵۹ میلیارد دلاری از چین شد.

مشخصاً کار اپل با سرزمین اژدهای سرخ به اتمام نرسیده و هم اکنون مدیران ارشد کمپانی ساکن کوپرتینو، در حال تعیین سیاست های آتی خود در رابطه با این کشور هستند. همین مسئله موجب می شود تا تصور کنیم سرمایه گذاری یک میلیارد دلاری در یکی از با ارزش ترین بازارها، تنها یک تکه از یک پازل بزرگ است.

پکن اکنون جایگاه ویژه ای برای استارتاپ هایش قائل بوده و مقامات دولتی در این بین، تلاش می کنند تا بیشتر طرفداری شرکت های چینی را بکنند. گوگل و فیسبوک به خوبی همین مسئله را درک کرده اند. به همین دلیل، اپل تصمیم گرفته تا به جای مقابله با شرکت های چینی در چین، در خود آنها سرمایه گذاری کند تا حساسیتی هم به وجود نیاید. لازم به اشاره است که شرکت های «علی بابا» و «Tencent» از دیگر سرمایه گذاران استارتاپ «Didi» هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی