ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ویجیاتو - بازی

نگاهی به شایعات پلی استیشن نئو؛ کنسولی که می تواند جنگ سخت افزاری را از نو تعریف کند

سال 2013 بود که نسل چهارم کنسول خانواده پلی استیشن پا به حیات گذاشت. هنوز هم زمان زیادی از کنفرانسی که سونی با زرنگی و تخریب رقیبش توانست جای پلی استیشن 4 را در دل ...

پوریا دانشور
نوشته شده توسط پوریا دانشور | ۱۲ خرداد ۱۳۹۵ | ۲۳:۳۰

سال 2013 بود که نسل چهارم کنسول خانواده پلی استیشن پا به حیات گذاشت. هنوز هم زمان زیادی از کنفرانسی که سونی با زرنگی و تخریب رقیبش توانست جای پلی استیشن 4 را در دل بازیکنان ناراضی از سیاست های نه چندان متشری مدارانه مایکروسافت باز کند، نمی گذرد. از آن زمان تا کنون این کنسول اوقات بسیار خوشی را سپری می کند، همین چند روز پیش بود که خبر رد شدن فروشش از مرز 40 میلیون واحد منتشر شد و آنچارتد 4، مهم ترین انحصاری سونی هم اندکی پیش عرضه شد تا مهر تاییدی باشد بر توان این کنسول قدرتمند. واقعا چه چیزی می تواند جلوی حرکت این قطار پرانرژی را بگیرد؟ ظاهرا فقط خود سونی!

شایعات تنها از کنسولی کوچک تر خبر نمی دهند، بلکه از یک کنسول با سخت افزاری قوی تر به منظور اجرای بازی ها با نرخ فریم بالاتر سخن به میان می آورند!

همه چیز از شایعاتی که چندین هفته پیش منتشر گشت آغاز شد. کوتاکو از منابع آگاهش شنیده بود که سونی قصد تولید نسخه ای جدید از PS4 را دارد. با سیاست های پیشین سونی در قبال کنسول های نسل های قبلش، حتی اگر کوتاکو هم چنین شایعه ای را پخش نمی کرد، باز هم گیمر ها انتظار عرضه نسخه های نازک تر، فوق نازک تر و خدا می داند چقدر نازک تر پلی استیشن 4 را داشتند. اما مشکل اینجا است که این شایعه تنها از کنسولی کوچک تر خبر نمی دهد، بلکه از یک کنسول با سخت افزار قوی تر سخن به میان می آورد!

پلی استیشن 4 جدید که ابتدا PS4K نام گرفته بود، از GPU ای کاملا جدید و قوی تر نسبت به برادر ضعیف ترش بهره می برد، همچنین به دلیل وجود دیگر منابع پردازش قوی تر در این کنسول، طبق شایعات امکان بازی با رزولوشن 4K هم با این کنسول ممکن می شد. اما اصلی ترین دلیل وجود این کنسول قوی تر Playstation VR بود؛ عینک واقعیت مجازی ای که سونی در قبال بازی های آن بسیار سفت و سخت برخورد می کرد. به دلیل اهمیت پرفورمنس در عناوین واقعیت مجازی، کوچکترین افت فریمی می تواند بسیار عذاب آور باشد و سونی هم اجازه انتشار عناوینی که پرفورمنس مناسبی نداشته باشند را نمی دهد. طبق شایعات مطرح شده، کنسول قوی تر این امکان را به سازندگان بازی های VR می دهد که بازی هایی سنگین تر اما با پرفورمنس بهتر برای این تکنولوژی توسعه دهند.

3019520-psvr

واکنش ها به این شایعه بسیار متفاوت بود، آن هایی که انتظار داشتند پلی استیشن 4 برای شان همانند کنسول های نسل قبل نزدیک 7 یا 8 سال عمر کند، چندان روی خوشی به این شایعه نشان ندادند، اما عده ای که چندان مشکلی برای خرید یک کنسول جدید نداشتند از شایعه عرضه کنسولی قوی تر خوشحال هم شدند. تصور دستگاهی حتی قدرتمند تر از کنسولی که قادر است آنچارتد 4 را با این حجم از جزئیات، این قدر روان اجرا کند برای شان لذت بخش بود. با این وجود عده ی بسیاری از بازیکنان و فعالان صنعت، این خبر را تنها شایعه ای بی اساس می دانستند و هیچ احتمالی برای آن متصور نبودند.

سونی هم واکنشی به این شایعات نشان نمی داد، جز این که مدیر ارشد سونی، بیان کرد که کنسولی به پرفورمنس بالاتر و قوی تر، چیزی است که سونی ممکن است توسعه آن را در نظر بگیرد! به عبارتی نه تنها ادعای عرضه PS4K را رد نکرد، بلکه به طور کاملا غیرمستقیم اعلام کرد که اگر روزی شاهد عرضه چنین کنسولی بودید تعجب نکنید!

دیگر دورانی که کنسول ها حداقل 7 سال عمر کنند به پایان رسیده و سونی قصد دارد با عرضه پلی استیشن 4 ای جدید تر و با سخت افزاری قدرتمند تر، مجددا پا به عرصه رقابت کنسول های خانگی بگذارد.

شایعه PS4K هنوز هم دهان به دهان می پیچید و خبرگزاری های مختلف این خبر را از کوتاکو نقل و انتشار می دادند، تا اینکه منبع دیگری از این شایعه سخن به میان آورد. وال استریت جورنال تقریبا مهر تاییدی بر این شایعه زد. درست همانند کوتاکو، این منبع هم عقیده داشت دیگر دورانی که کنسول ها حداقل 7 سال عمر کنند به پایان رسیده و سونی قصد دارد با عرضه پلی استیشن 4 ای جدید تر و با سخت افزاری قدرتمند تر، مجددا پا به عرصه رقابت کنسول های خانگی بگذارد.

psvr_2

ابعاد جدیدتری از PS4K در گزارش Giant Bomb منتشر شد. طبق گزارش، این کنسول که با نام رمز Neo در حال توسعه است، CPU ،GPU و RAM قوی تری نسبت به پلی استیشن اصلی خواهد داشت. بر اساس نوشته های جاینت بمب، نئو از سرعت کلاک بیشتر، سرعت رم بیشتر و پردازشگر گرافیکی قوی تری نسبت به PS4 بهره می برد. طبق اطلاعات موجود در گزارش، هارد درایو نئو پیشرفت قابل توجهی نسبت به کنسول ضعیف تر نخواهد دید، هرچند مشخص نیست که این عدم تفاوت در ظرفیت هارد درایو خواهد بود و یا در سرعت آن.

تمامی عناوین پلی استیشن 4 به دو صورت عرضه خواهند شد، یکی قابل بازی روی کنسول های کنونی، و دیگری طراحی شده به منظور بهره گیری از قدرت نئو با نرخ فریم بالاتر.

تمامی عناوین پلی استیشن 4 به دو صورت عرضه خواهند شد، یکی قابل بازی روی کنسول های کنونی، و دیگری طراحی شده به منظور بهره گیری از قدرت نئو. بازی هایی که در حالت نئو اجرا می شوند، از سخت افزار قدرتمند تر این کنسول ارتقا یافته به منظور افزایش نرخ فریم و رسیدن به مقداری ثابت و بدون افت استفاده خواهند کرد. همچنین امکان تجربه عناوین در حالت نئو با رزولوشن 4K هم امکان پذیر خواهد بود، گرچه لزوما به این معنی نیست که توسعه دهندگان حتما باید از این ویژگی بهره ببرند و بازی شان را با رزولوشن 4K عرضه کنند.

ظاهرا رزولوشن بالاتر اولویت اصلی نئو نیست، گرچه بازی ها در حالت نئو در صورت پشتیبانی نمایشگر از رزولوشن 4K به این رزولوشن Upscale خواهند شد، اما هدف اصلی نئو افزایش نرخ فریم بازی ها است و سونی هم انتظار دارد عناوین روی حالت نئو با نرخ فریمی بالاتر و یا حداقل با ثبات تر نسبت به کنسول اصلی اجرا شوند.

البته نئو قرار نیست جایگزینی برای کنسول فعلی باشد، بلکه این دو قرار است در کنار همدیگر خانواده کنسول های نسل هشتمی سونی را شکل دهند. هیچ عنوانی تنها مخصوص نئو عرضه نخواهد شد و سونی هم تحت هیچ شرایطی به توسعه دهندگان اجازه انتشار محتویات اختصاصی برای این کنسول ارتقا یافته را نخواهد داد.

PS41

اما بگذارید ببینیم که اصلا چه دلیلی وجود دارد تا سونی به فکر ارتقا کنسولش بیافتد؟ حقیقتا کنسول های نسل هشتمی، حتی پلی استیشن 4 آن قدرها هم که فکرش را بکنید قوی نیستند! به معدود عناوین انحصاری که تا حد ممکن روی کنسول ها بهینه می شوند توجهی نکنید. هر ساله چندین و چندین عنوان Thrid Party عرضه می شوند که بسیاری شان هنگام لانچ روی کنسول ها با مشکلات بسیاری مواجه اند، از نرخ فریم پایین عنوانی همانند ویچر 3 بگیرید تا لود تایم بالای بلادبورن. گرچه تمامی این مسائل به مرور با پچ ها حل شدند، اما تا کی بازیکنان باید انتظار پچ ها را بکشند؟

اما کمی با اعداد و ارقام سر و کله بزنیم:

  • CPU نئو 1.3 برابر نسبت به کنسول اصلی قوی تر خواهد بود.
  • GPU کنسول ارتقا یافته پیشرفتی 2.3 برابر نسبت به پلی استیشن اصلی خواهد داشت.
  • RAM نئو با 512 مگابایت حافظه و 24 درصد پهانای باند بیشتر، برتری کاملا محسوسی نسبت به کنسول ضعیف تر دارد.

سه سال از دوران این کنسول ها سپری شده و می بینیم شعار اجرای بازی ها با رزولوشن 1080 و 60 فریم در ثانیه آرزویی بیش نبودند

کنسول های نسل هشتمی با شعار رزولوشن 1080 و نرخ فریم 60 عرضه شدند، سه سال از دوران این کنسول ها سپری شده و می بینیم این شعار ها آرزویی بیش نبودند، اکثر بازی های هنوز هم با نرخ فریم 30 روی رزولوشن 1080 و یا 60 روی رزولوشن های پایین تر اجرا می شوند و متاسفانه بسیاری از آن ها حتی ثبات لازم را روی همین رزولوشون هم ندارند.

رایانه های خانگی هم اکنون وضعیتی به مراتب بهتر نسبت کنسول های نسل حاضر دارند، اختلاف گرافیکی و پرفورمنس به خصوص با عرضه کارت های سری هزار انویدیا به قدری افزایش خواهد یافت که تفاوت قیمت بین کنسول ها و PC با راحتی توجیح خواهد شد.

حتی کارت های سری 900 هم که احتمالا پس از عرضه کارت های جدید با قیمتی کمتر در بازار یافت خواهند شد، بسیاری از عناوین را با کیفیتی به مراتب بهتر نسبت به پلی استیشن اجرا می کنند. به عبارتی بخواهیم رو راست باشیم، کنسول ها بسیار از تکنولوژی روز عقب مانده اند، دیگر مانند گذشته نباید از ان ها انتظار طول عمری 7 ساله را داشته باشیم!

PS4-Console-ds1-670x377-constrain

نئو چه تاثیری روی کاربران پلی استشیشن 4 خواهد گذاشت؟ طبق شایعات سونی بسیار سعی می کند که در عین حال هم از پلی استیشن اصلی پشتیبانی کند و هم از نئو. اما حقیقتا هرچقدر هم سونی سعی و تلاش کند، با عرضه نئو کاربران پلی استیشن به دو دسته تقسیم خواهند شد: آن هایی که توان لازم برای خرید و یا ارتقا به نئو را دارند می توانند از این کنسول لذت ببرند، اما عده کثیری از آن 40 میلیونی که به هر دلیلی به کنسول ضعیف تر خود اکتفا خواهند کرد، چندان دل خوشی از نئو نخواهند داشت. به هر حال در ذات آدمی است که همیشه کالای بهتر و قوی تر را بخواهد!

جدا از این ها ابدا نباید تاثیر سخت افزار قوی تر در بازی های چند نفره رقابتی را دست کم بگیریم، اگر قرار است عنوانی مالتی پلیر روی پلی استیشن 4 با نرخ فریم 30 و روی نئو به صورت 60 فریم در ثانیه اجرا شود، کاربران نئو برتری فاحشی نسبت به دیگر بازیکنان خواهند داشت. چگونه می توان تاثیر سخت افزار قوی تر را روی این کنسول ها خنثی کرد؟ آیا سونی سرورهایی مجزا برای هر دو گروه در نظر خواهد گرفت؟ آیا اجازه افزایش نرخ فریم در این بازی ها از توسعه دهدگان شان سلب خواهد شد؟

چه بر سر مشتریان وفادار سونی و برند پلی استیشن خواهد آمد؟ بخواهیم رو راست باشیم، عده کثیری از دارندگان پلی استیشن 4 اصلا و ابدا با عرضه کنسولی قوی تر موافق نیستند! می توان گفت همان موج مخالفتی که در ابتدای نسل در مخالفت با سیاست های مایکروسافت در قبال اکس باکس وان شک گرفت را هم اکنون در این سمت جنگ کنسول ها شاهد هستیم!

آیا عرضه نئو به معنی کاهش سهم سونی از بازار کنسول های خانگی خواهد بود؟ چگونه سونی می تواند با سیل بازیکنان خشمگینی که هر روز با جمع آوری امضا و ایمیل فرستادن به سونی مخالفت شان را نشان می دهند روبرو شود؟

صادقانه بگوییم به هیچ کدام از این سوال ها نمی توانیم جواب بدهیم! در حقیقت این سوال های بی جواب خود از دلایلی بودند که ما هیچ گاه کنسولی ارتقا یافته و بین نسلی را شاهد نبودیم. اما حال که سونی تصمیم گرفته با عرضه نئو، نسل کنسول های بازی را مجددا تعریف کند، بار دیگر این سوال ها مطرح می شوند. باید منتظر بمانیم و ببینیم که سیاست های این شرکت ژاپنی در قبال عرضه نئو چه خواهد بود.

ps4_glacier_white_dualshock

اما چرا نئو؟ چرا سونی یک نسل جدید از کنسول هایش را معرفی نمی کند؟ چرا PS5 به بازار عرضه نخواهد شد؟ ظاهرا نسل فعلی هنوز تمام نشده و بازی ها آن قدری پیشرفت نکرده اند که یک جهش بین نسلی را شاهد باشیم. تفاوت در نرخ فریم ظاهرا از دید سونی به معنی تغییر نسل نیست و بازی ها هم روی هر دو کنسول عرضه خواهند شد. با این حال با عرضه نئو، بی شک کنسول گیمینگ مجددا تعریف خواهد شد. برخلاف رایانه های خانگی، کنسول ها نیازی به ارتقا در دوران حیات شان نداشتند اما نئو عملا این پیش فرض ها را به هم خواهد ریخت.

در پایان، نئو چه هنگام و با چه قیمتی عرضه خواهد شد؟ هنوز چیزی مشخص نیست، ممکن است در همین E3 پیش رو این کنسول معرفی شود و در اواخر همین امسال وارد بازار  شود، شایعات بسیاری مطرح کرده اند که این کنسول پیش از PSVR و یا تقریبا همزمان با آن عرضه خواهد شد. همچنین طبق گزارشات منتشر شده، ظاهرا تمامی عناوینی که قرار است پس از اکتبر سال جاری انتشار یابند، باید از هر دو کنسول پشتیبانی کنند، پس شاید بتوان اکتبر را زمان عرضه تقریبی این کنسول در نظر گرفت.

ps4

قیمت این کنسول هم هنوز در هاله ای از ابهام است، اگر واقعا قرار باشد که بازی ها با رزولوشن 4K روی این کنسول قابل بازی باشند، نئو باید با قیمتی بالاتر از 1000 دلار عرضه شود که چنین قیمتی با سیاست های ساخت یک کنسول خانگی به طور کلی در تضاد است! اما اگر گزارشات منتشر شده از سخت افزار جدید این کنسول را قبول کنیم، احتمالا نئو قیمتی استاندارد خواهد داشت، یا اندکی بالاتر از قیمت کنسول فعلی و  یا شاید هم دقیقا هم قیمت با آن، که در این صورت قیمت کنسول فعلی کاهش خواهد یافت.

به هر حال هنوز هم نئو در حد شایعه است، شاید در E3 ببینیم که این کنسول هم نسخه باریک تر PS4 بوده و خبری از سخت افزار قدرتمند تر نیست، گرچه شایعات به حدی معتبرند که عملا باید منتظر رونمایی از پلی استیشن 4 ای قوی تر در همین سال باشیم! این که نئو چه تاثیری در صنعت ویدیوگیم خواهد داشت، سوالی است که نمی توان تا پیش از عرضه اش به آن پاسخی مطمئن داد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (11 مورد)
  • Arman
    Arman | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    اگه سونی پشتیبانیشو از ps4 قطع نکنه و عناوین همچنان بر روی ps4 عرضه بشن فکر نمیکنم دارندگان ps4 بجز اینکه نتونن بازیارو با فریم ریت بالاتر اجرا کنن و از واقعیت مجازی استفاده کنن خیلی ضرر کنن حداقل امیدوارم که بیش از این ضرر نکنن

  • dex
    dex | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    اگه قرار باشه برای کنسول ها هم هر سال مدل جدید بیاد به شخصه ترجیح میدم برم سمت pc که حداقل قابل ارتقاعه نه این که هرسال ی مدل جدید بگیری

  • امیر
    امیر | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    خیلی کار مسخره ایه اه اه با کلی ذوق و شوق ی ما نیس گرفتم حالا جدیدش بیاد

  • TNT
    TNT | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    یه جور به سونی خرده میگیرید که انگار مایکروسافت همین رویه رو پیش نگرفته،خوبه حتی عکس یه نمونه پروتوتایپ از کنسول جدید مایکروسافت به بیرون درز کرده بود و خود دیجیاتو هم خبر و عکسش رو قرار داده بود :|، در ضمن این طرفداران مثلا خشمگین قراره چی کار کنن مثلا؟کنسول شون رو به نشانه ی اعتراض به سونی بندازن سطل آشغال و برن ایکس باکس وان بگیرن و وسط راه هم یادشون بیفته که :اوه صبر کن تازه یادم افتاد که ماکروسافت دقیقا همین برنامه رو برای ایکس باکس وان ریخته! به طور خلاصه افراد ناراضی هیچ کاری به جز همون فرستادن امضا به سونی و مایکروسافت نمیتونن بکنن چون که هر ۲ این کمپانی ها سخت سعی دارن که به بازار واقعیت مجازی ورود پیدا کنند در حالی که کنسول هاشون توان کافی رو برای اجرای عناوین واقعیت مجازی رو به درستی و بدون delay و تاخیر و lag نداره(الحمدالله ایکس‌باکس وان که با جی پی یو ای با نصف قدرت ps4 به هیچ وجه توان اجرای عناوین واقعیت مجازی رو نداره) در نتیجه تنها راهی که جلوشون هست ارتقاء سخت اقزار هست، چه کاربران مخالفش باشند چه نباشند،در حقیقت این ۲ کمپانی (حداقل سونی) هدف اصلیشون از ارتقاء سخت افزار کسب فریم ریت بیشتر نیست بلکه ورود به حوزه واقعیت مجازی هست وگرنه در اواسط نسل قبل نیاز به فریم ریت بیشتر در بازی ها برای تجربه بدون لگ و پایدارترشون(مثلا عنوان red dead redemption رو میشه مثال زد که کلا هرجا ازدحام جمعیت کمی افزایش پیدا میکرد افت فریم هم شدیدا افزایش پیدا میکرد) از این نسل بسیار بیشتر احساس میشد ولی دیدیم که سازندگان تغییر سخت افزاری خاصی تو کنسول هاشون اعمال نکردن.

    • Divan Greedy (thankyouaj)
      Divan Greedy (thankyouaj) | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

      خوبه حتی عکس یه نمونه پروتوتایپ از کنسول جدید مایکروسافت به بیرون درز کرده بود / خواب دیدی ؟؟ کدوم عکس ؟؟

      • TNT
        TNT | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

        همین دیجیاتو یه ۲-۳ هفته پیش گذاشته بود،فک کنم واسه تاییدیه fcc بود، اصلا ظاهر اصلی خود کنسول مشخص نبود چون یه نمونه پروتوتایپ بود

    • پوریا دانشور
      پوریا دانشور | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

      با سلام
      دوست عزیز، هدف ما از این مقاله صرفا نگاه به شایعات پیرامون نئو و تاثیراتی که ممکنه روی این صنعت بگذاره بوده. ما به خوبی از کنسول های میان نسلی سایر شرکت ها آگاهیم و مقالاتی هم در مورد اون ها منتشر خواهیم کرد، این طور نیست که فقط شایعات کنسول میان نسلی سونی رو پوشش بدیم.
      در مورد واقعیت مجازی هم در همون ابتدای مقاله ذکر کردیم که ممکنه هدف کنسول نئو تنها رفع مشکلات بازی های واقعیت مجازی باشه، اما از اون جایی که در نوشتن این مطلب وظیفه داشتیم تمامی شایعات موجود رو پوشش بدیم، به افزایش فریم سایر بازی ها که شایعات داغ این روز های نئو هستند هم اشاره کردیم.
      موفق باشید

      • TNT
        TNT | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

        ممنون به خاطر وقتی که گذاشتید و پاسخ دادید

  • mr.mr
    mr.mr | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

    خدا کنه حداقل یه قطعه ای باشه که بامتصل کردنش به ps4 قدرتش افزایش پیدا کنه...
    یا امیدوارم کنسولی جدیدی در کار نباشه...از الان تو فکر اینم با اومدن نئو چقد تو خریدن ps4 ضرر کردم.چون اون اوایل خریدم 1600...یه جورایی نظرم در رابطه با سونی داره عوض میشه،اصلا احترام سرش نمیشه...

    • BVB
      BVB | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

      درسته حس میکنی ضرر کردی ولی حرفت منطقی نیست و اصلا ربطی به احترام سونی به مشتری‌ها نداره. موبایل میخری ۳ تومن بعد ۱ سال مدل جدید تر میاد. الان هم PS4 داره قدیمی میشه و پی‌سی کاملا قدرت بیشتری داره و دست بازی‌ساز براش باز تره. سونی هم مجبوره. توی دوران بدی ساختن نسل جدید رو. یهو تکنولوژی رفت جلو و دیگه نمیشه کاریش کرد

    • parsa_masoudi
      parsa_masoudi | ۱۳ خرداد ۱۳۹۵

      حتما اون جدیده قیمتش خیلی بیشتر از این هست پس
      اگر هم دیدی اونو خواستی میتونی بفروشی پول بیشتری بزاری جدیدرو بگیری

      تکنلوژی مثل زمان و عمر میمونه صبر نمیکنه در حال حرکته

      نمیشه به خاطر این که یکی پراید خریده 20 م
      دعا کنه ماشین ارزان نشود

      اگه خودرو شما ارزان شود خودرو های دیگر هم ارزان میشه و حق انتخواب بیشتر

مطالب پیشنهادی