ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هوندا اولین موتور هیبریدی فاقد فلزات سنگین و کمیاب را معرفی کرد

هوندا یک دهه پیش از تعهد خود به استفاده کمتر از فلزات کمیاب در کره زمین خبر داد. این خودروساز ژاپنی هفته قبل با معرفی یک موتور هیبریدی گامی دیگر در این مسیر برداشت. این ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۲۵ تیر ۱۳۹۵ | ۱۱:۰۷

هوندا یک دهه پیش از تعهد خود به استفاده کمتر از فلزات کمیاب در کره زمین خبر داد. این خودروساز ژاپنی هفته قبل با معرفی یک موتور هیبریدی گامی دیگر در این مسیر برداشت. این موتور با همکاری دیگر کمپانی ژاپنی فعال در زمینه ساخت فلزات و قسمت های مختلف بدنه اتومبیل به نام Daido Steel توسعه یافته و یک ویژگی خاص آن را از بقیه متمایز می کند.

در ساخت این موتور از فلزات سنگین و نایاب مثل دیسپروسیوم و تربیوم استفاده نشده است و به جای آنها مگنت های تولیدی Daido Steel به کار گرفته شده که این امر باعث کاهش 10 درصدی در قیمت و کاهش 8 درصدی در وزن قطعات جدید شده است.

honda-hybrid

در واقع هوندا اولین شرکتی است که موفق به ساخت یک موتور هیبریدی فاقد فلزات سنگین می شود.

سومین خودروساز بزرگ ژاپن ادعا می کند که موتور جدید میزان وابستگی به فلزات کمیاب گران قیمت که عمدتا توسط چینی ها تامین می شود را کاهش خواهد داد.

ناگفته نماند در سال 2010 به دلیل مناقشاتی که بر سر برخی مناطق جغرافیایی بین دو کشور رخ داد، چینی ها هر گونه صادرات مواد معدنی کمیاب به ژاپن را تحریم کردند.

موتورهای هیبریدی جدید پاییز امسال با مینی ون کامپکت Freed که در خیابان های قاره آسیا تردد دارد، وارد تولید انبوه خواهد شد.

در مراسم معرفی هوندا اضافه کرد که کنار گذاشتن فلزات کمیاب نه تنها باعث صرفه جویی مالی می شود بلکه باعث به دور ماندن این شرکت از نوسانات قیمتی نیز خواهد شد.

All-new-2016-Honda-Freed-1-630x331

با وجود این، موتورهای توسعه یافته جدید کماکان به مواد اولیه کمیاب وابسته هستند و به طور کامل این مساله رفع نشده است.

در ساخت این موتورها از نئودیمیوم که آن هم به میزان بسیار کم در جهان موجود است، استفاده می شود. ذخایر اصلی این ماده در آمریکای شمالی، چین و استرالیا قرار دارد.

در سال های اخیر خودروهای هیبریدی مخصوصا در کشورهای پیشرفته با استقبال بالایی مواجه شده اند، اما پیدا کردن منابعی غنی برای تامین مواد اولیه لازم مثل دیسپروسیوم و تربیوم جزو چالش های اصلی بوده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی