ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

تیم کوک: شرکت ها باید مانند انسان ها برای خود ارزش هایی داشته باشند

تا این لحظه که تیم کوک سکان مدیریت اپل را در اختیار داشته تنها یک بار کنترل احساسات از دستش خارج شده و آن یک مرتبه نیز در جریان حضورش در نشست سالانه سهامداران اتفاق ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰

تا این لحظه که تیم کوک سکان مدیریت اپل را در اختیار داشته تنها یک بار کنترل احساسات از دستش خارج شده و آن یک مرتبه نیز در جریان حضورش در نشست سالانه سهامداران اتفاق افتاده.

ماجرا از این قرار است که در نشست سال 2014 سهامداران اپل، یکی از نمایندگان اتاق فکر محافظه کاران این شرکت از کوک خواست که تعهد بدهد صرفا گام هایی را بر می دارد که برای اپل سودزا هستند.

واکنش کوک اما به این گفته بسیار تند بود.

او اظهار داشت: وقتی ما تلاش می کنیم امکان استفاده از محصولاتمان را برای نابینایان فراهم نماییم من به این بازگشت سرمایه توجه نمی کنم. اگر از من می خواهید تنها کارهایی را انجام دهم که برایم بازگشت سرمایه دارند بهتر است که سهام خود را بفروشید.

البته آن اظهار نظر را می توان بهترین دیدگاه مطرح شده از سوی کوک در دوران تصدی مقام مدیرعاملی اپل تا به امروز قلمداد کرد. با این همه وی در مصاحبه ای که اخیرا با یکی از نشریات داشته این دیدگاه را تکرار کرده و تصریح نموده: باورم این است که شرکت ها هم باید مانند مردم برای خود ارزش هایی داشته باشند.

یک تغییر بزرگ

solar-yaks

دوران فعالیت اپل تحت لوای تیم کوک این ماه پنج ساله می شود و یکی از بزرگ ترین تغییرات در این بازه زمانی، اقداماتی است که از سوی این شرکت انجام گرفته اند اما از دیدگاه یک سرمایه گذار توجیه اقتصادی ندارند و در مقابل سیاست اجتماعی هوشمندی محسوب می گردند.

برخی از اقدامات اپل شاید تغییری در خط مشی کلی آن ایجاد نکنند اما در دراز مدت می توانند تحول آفرین باشند.

برخی نمونه ها به شرح زیرند:

  • اپل زمین های وسیعی را به پنل های خورشیدی مجهز کرده و حتی شرکتی را راه اندازی کرده تا انرژی پاک را به تامین کنندگان خود بفروشد.
  • در گزارش سال 2015 این شرکت آمده است: ما خواهان مناقشه برسر تغییرات اقلیمی نیستیم و صرفا می خواهیم آن را متوقف کنیم. 93 درصد از انرژی مورد استفاده این شرکت از نوع تجدیدپذیر است.
  • اپل Lisa Jackson را به استخدام خود در آورد که از مدیران سابق سازمان حفاظت از محیط زیست آمریکا بود تا از این طریق مشکلات زیست محیطی و سیاست گذاری های آن را بهبود ببخشد.
  • کوپرتینویی ها علنا با FBI برسر ضرورت کرک کردن آیفون یک تروریست جنگیدند و این مساله را اخلاقی قلمداد نمودند.
  • اخیرا نیز غول فناوری آمریکایی به مخالفت با افزوده شدن اموجی تفنگ به کیبورد آیفون پرداخته و این اموجی را به نوع اسباب بازی و آب پاش تغییر داده است.

البته بخشی از این تعهدات اخلاقی از آنجا ناشی می شوند که شرکت ساکن کوپرتینو بیشتر تلاش دارد برای دراز مدت برنامه ریزی کند نه یک فصل آتی اش.

در واقع همین چشم انداز دراز مدت است که به اپل امکان می دهد در زمینه ماشین های خودران، محصولات حوزه سلامت و دیگر تکنولوژی های تازه ای که شاید هیچگاه رنگ واقعیت به خود نگیرند سرمایه گذاری نماید.

اضافه نماییم که اپل و تیم کوک تنها شرکت ها و مدیرعامل هایی نیستند که تشخیص داده اند رشد و سیاست های دراز مدت استراتژی بهتری نسبیت به در نظر گرفتن سود در کوتاه مدت است. با این همه ارزش سهام این شرکت فاکتوری بسیار مهم در نظر سهامدارانش به شمار می رود و اینکه هر از چندگاهی در این باره ابراز نگرانی کنند امری کاملا عادی قلمداد می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • heydar hejazi
    heydar hejazi | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

    درسته از لحاظ اخلاقی حرف قشنگی زده ولی ایا اگه میخواست که کمکی به بشریت کنه چرا گوشی های گرون میسازه و تا الان تکنولوژی خاصی برای آسان شدن زندگی نساخته و حتی محصولات خودش باعث شده اشک خیلیا دربیاد اونم بخاطر انحصار طلبی بیش از حد، مثل کسی که کلی البوم کمیاب جمع کرده و بعد با اتصال به ایتونز یک لپ تاپ شخص دیگه کل اون البومو پاک کرده یا برای تعمیر گوشیاش این اخر پدر ملتو دراورد. یا یه pdfنمیشه راحت رو گوشی خوند یا.... کلا شعاراش قشنگه فقط البته تو کشور ما چون خوششون از محدودیت میاد کلا اپل در صدر فروش قرار میگره???

    • JustME
      JustME | ۲۰ مرداد ۱۳۹۵

      اول اينكه هر كسى به اندازه سهم خودش به بشريت كمك ميكنه و نبايد انتظار داشته باشي يه شركت بياد و كارى رو انجام بده كه يه حاكميت و مردمانش انجام نميدن! و بهتره آدم هميشه انگشت اشاره رو سمت خودش بگيره و اين سوالها رو هر روز از خودش بپرسه! دوم اينكه اكثر چيزهايى كه گفتى تقريبا بى سر و ته بود و جواب خاصى نداره.
      موفق باشى دوست عزيز

مطالب پیشنهادی