پردازنده گرافیکی 1060M انویدیا واقعیت مجازی را به لپ تاپ های باریک می آورد

انویدیا به تازگی از سه پردازنده گرافیکی ویژه لپ تاپ که بر پایه معماری «پاسکال» آن طراحی شده اند پرده برداشت. این محصولات GeForce GTX 1060M، 1070M و 1080M نام دارند و با وجود آنکه مدل آخر قدرتمندترین در این سری است، احتمالا 1060M بیشترین تاثیر را روی بازار خواهد گذاشت.

علت هم این است که پردازنده یاد شده استفاده از هدست های واقعیت مجازی نظیر وایو اچ تی سی و یا آکیلس ریفت را همراه با لپ تاپ های کوچک ساده تر خواهد کرد.

مدل 1060M در اصل جایگزینی برای 970M است زیرا روی محصولات مشابهی درست مانند این نسخه مورد استفاده قرار خواهد گرفت. نکته دیگری که باید به آن اشاره گردد این است که تراشه یاد شده کلیه تکنولوژی هایی که برای معماری پاسکال ارائه شدند از جمله VRWorks و Ansel را پشتیبانی می کند.

در مورد خود چیپ هم باید بگوییم که 1280 هسته CUDA، شش گیگابایت حافظه 192 بیتی با سرعت انتقال داده 8 گیگابیت بر ثانیه دارد و سرعت کلاک پایه آن هم برابر با 1404 مگاهرتز عنوان شده. با در نظر داشتن مشخصاتی که به آن اشاره گردید 1060M گزینه ای مناسب برای بهره گیری از واقعیت مجازی و استفاده در لپ تاپ هایی به باریکی 18 میلیمتر خواهد بود و یکی از بهترین نمونه ها برای این منظور Razer Blade است.

اما اینکه این روزها چه محصولی را می توان «آماده برای واقعیت مجازی» دانست مساله ایست که ابهامات زیادی در موردش وجود دارد. آکیلس و HTC دو شرکتی بودند که هدست های خود را برای پردازنده گرافیکی ویژه دسکتاپ GTX 980 ارائه کردند اما انویدیا و AMD از آن زمان ارزان ترین کارت های گرافیکی را عرضه نمودند که به ادعای هردویشان هم گزینه های مناسبی برای تجربه واقعیت مجازی به شمار می رفتند.

انویدیا چیپ های تازه خود را در جریان یک کنفرانس خبری اختصاصی در انگلستان رونمایی کرد و برای نشان دادن قابلیت های آنها نیز بازی های واقعیت مجازی مختلفی را به اجرا درآورد.

نکته ای که باید به آن اشاره شود این است که شرکت ها برای نمایش توانمندی های چیپ های قدرتمند از بازی های سنگین گرافیکی استفاده می کنند، این در حالی است که انویدیا The Thrill of the Fight را برای این منظور برگزید؛ یک بازی بسیار سرگرم کننده اما نسبتا سبک که برای اجرا شدن تنها به یک کارت گرافیکی دسکتاپی GTX 970 نیاز دارید.

سیستم مورد استفاده برای این منظور هم یک دستگاه MSI GS43 (نسخه به روزشده ای از GS40 با پردازنده گرافیکی 1060M) انتخاب شد که کار را هم به بهترین شکل ممکن به انجام رساند. در هر حال انویدیا مدعی است که این تراشه به بهترین شکل ممکن قادر است بازی های متداول امروزی را اجرا نماید.

نوت بوک MSI در زمان اجرای بازی Doom نرخ 96.4 فریم بر ثانیه را (در وضعیت رزلوشن 1080p و تنظیمات الترا) و 51.4 فریم بر ثانیه در بازی The Witcher 3 (با رزلوشن 1080p و تنظیمات بسیار بالا) از خود به نمایش گذاشت. اضافه نماییم که بازی های قدیمی تر روی چنین سیستمی قطعا با رزلوشن های بالاتر نیز اجرا خواهند شد.

jadval

در هر حال، بعد از معرفی این محصول از سوی انویدیا، نمایندگان این شرکت اعلام داشتند 1060M یک پردازنده گرافیکی آماده برای واقعیت مجازی است و روی این مساله اتفاق نظر داشتند که نرخ «90 فریم بر ثانیه برای تجربه واقعیت مجازی ضرورت دارد» اما برای این منظور ممکن است لازم باشد تنظیمات سیستم و اجرای بازی را دستکاری نمایید تا به نتیجه مطلوب برسید.

این گفته را می توان اینطور تعبیر کرد که «بله! گرچه 1060M توان لازم را برای اجرای بازی های مبتنی بر واقعیت مجازی دارد، اما نباید انتظار داشت که آنها را با تنظیمات گرافیکی الترا اجرا کند».

انویدیا همچنین خاطر نشان کرد که وضعیت «آماده برای واقعیت مجازی» تنها در صورتی قابل تحقق است که سیستم خود را به پریز برق متصل کرده باشید و در مواردی که باتری دستگاه تمام می شود قطعا نمی توان به سرعت کلاک مورد نیاز برای آن دست پیدا کرد.

البته با کمی زیر و رو کردن صفحه بنچمارک رسمی این شرکت برای محصول یاد شده می توان اینطور نتیجه گرفت که 1060M تقریبا با GTX 980 در یک سطح قرار دارد و این امر نشان می دهد که چرا شرکت سازنده تصمیم گرفته برای دمو از یک بازی سبک استفاده نماید.

فارغ از این جزئیات اما، می توان پردازنده های گرافیکی انویدیا را پیروز این عرصه دانست. مدل 1080M از تکنولوژی SLI پشتیبانی می کند و حتی قادر است بازی ها را با رزلوشن 4K و با نرخ 60 فریم بر ثانیه اجرا نماید.

1070M هم برای لپ تاپ هایی ارائه شده که هم اکنون چیپ 980M را در خود دارند (مثلا ROG G752 ایسوس، Predator 15 ایسر و یا Origin EON 15-X). در مجموع اما شاید مدل 1060M بهترین گزینه در این مجموعه باشد.

مطالب مرتبط

معرفی نسخه اولیه هدست واقعیت مجازی فیسبوک با طراحی شبیه به عینک آفتابی

فیسبوک امروز از یک هدست واقعیت مجازی جدید مفهومی رونمایی کرد که طراحی متفاوتی با سایر دستگاه‌های VR موجود در بازار دارد و به نمایشگرهای جدیدی مجهز شده است.به گزارش  Ars Technica، محققان آزمایشگاه فیسبوک از فیلم هولوگرافیک برای ساخت یک نمونه آزمایشی صفحه نمایش واقعیت مجازی استفاده کرده‌اند که حاصل آن هدستی شبیه به عینک... ادامه مطلب

سیستم جدید واقعیت مجازی دما را با استفاده از بوهای مختلف منتقل می‌کند

محققین آمریکایی سیستمی جدید از واقعیت مجازی را معرفی کرده‌اند که می‌تواند با استفاده از بوها و عطرهای متفاوت، احساس دماهای مختلف را به بدن انسان منتقل کند. در واقع این سیستم از قابلیت‌های به خصوصی از بدن انسان به عنوان ابزاری جهت تلقین حرارت استفاده می‌کند.کارشناسان دانشگاه شیکاگو موفق شده‌اند احساسات مرتبط با دما را... ادامه مطلب

تولید ویدیوهای سه بعدی با ۴۶ دوربین؛ گوگل دنیای VR‌ را واقعی‌تر می‌کند

گوگل یکی از تاثیرگذارترین تلاش‌های خود برای تبدیل عکس‌ها و ویدیوهای سنتی به فیلم‌های سه بعدی را به نمایش گذاشت. در این ویدیو‌ها کاربر می‌تواند پرسپکتیو خود را تغییر دهد و حتی اطراف اجسام درون فریم را نیز ببیند، البته ساخت ویدیوهای «Light Field» این شرکت به ۴۶ دوربین نیاز دارد.این تکنیک جدید که در کنفرانس... ادامه مطلب

انتشار بنچمارک منتسب به کارت گرافیک گیمینگ آتی انویدیا؛ RTX 3090 در راه است؟

برای اولین بار اطلاعاتی از بنچمارک نسل بعدی کارت گرافیک انویدیا در 3DMark مشاهده شده که خبر از سرعت بالاتر نسبت به جی‌فورس RTX 2080 Ti می‌دهد.بر اساس اطلاعات بنچمارک منتشر شده پردازشگر گرافیکی جدید به امتیاز ۱۸،۲۵۷ در تست تایم اسپای 3DMark دست یافته است. در صورتی که این اطلاعات صحت داشته باشد می‌توان گفت که... ادامه مطلب

هدست واقعیت مجازی HP Reverb G2 معرفی شد؛ لنزهای رزولوشن بالا و ۹۰ هرتزی

شرکت HP در همکاری با مایکروسافت از نسل جدید هدست واقعیت مجازی Reverb رونمایی کرد. هدست Reverb G2 که برای گیمرها طراحی شده، همان رزولوشن و میدان دید نسل قبل را دارد، اما از دوربین‌های ردیابی بیشتر، کنترلر و لنزهای جدید و همچنین اسپیکرهای ساخت Valve برخوردار است.نقطه قوت اصلی هدست Reverb G2 همچنان رزولوشن... ادامه مطلب

هوش مصنوعی انویدیا تنها با تماشای بازی Pac-Man آن را از نو تولید کرد

پک‌-من که ۴۰ سال پیش وارد بازار شد، در زمان خود رکوردار مدت زمان طراحی و کدنویسی بود. این مدت ۱۷ ماه بود، اما حالا هوش مصنوعی انویدیا با نام «GameGAN AI» توانسته آن را تنها با مشاهده بازی یک هوش مصنوعی دیگر، در مدت زمان ۴ روز دوباره بسازد.هوش مصنوعی انویدیا با جفت کردن... ادامه مطلب

نظرات ۰

وارد شوید

برای گفتگو با کاربران، وارد حساب کاربری خود شوید.

ورود

رمزتان را گم کرده‌اید؟