ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی دیجیاتو: Sony Xperia XA Ultra

اندکی پیش سونی تصمیم گرفت برای حل مشکلات بخش تولید موبایل خود، توسعه ی تلفن های هوشمند پیشین را متوقف کرده و یک خانواده ی جدید با عنوان سری X را معرفی نمود که شامل ...

سینا گلستانه
نوشته شده توسط سینا گلستانه | ۱ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۲:۰۰

اندکی پیش سونی تصمیم گرفت برای حل مشکلات بخش تولید موبایل خود، توسعه ی تلفن های هوشمند پیشین را متوقف کرده و یک خانواده ی جدید با عنوان سری X را معرفی نمود که شامل محصولات پرچمدار، میان رده و پایین رده ی این تولید کننده ی ژاپنی می شد.

از آن زمان کاربران علاقه مند کنجکاو هستند بدانند رویه ی جدید سونی به کدام سمت است و آیا این شرکت می توانند با عرضه ی محصولات این خانواده، بر مشکلات پیشین فائق آمده و به سودآوری برسد یا خیر.

حالا به فاصله ی کوتاهی پس از عرضه ی Xperia X (بررسی دیجیاتو)، Xperia XA (بررسی دیجیاتو) و نسخه ی Performance از این تلفن هوشمند، چهارمین ابزار موبایل خانواده ی X با نام Xperia XA Ultra عرضه شده که یک فبلت میان رده با اندازه ی 6 اینچ به حساب می آید.

هرچند فبلت تازه به خانواده ی محصولات سری X تعلق دارد، اما سونی پیش از این ساخت فبلت های مختلفی از جمله Xperia Z Ultra، T2 Ultra و C5 Ultra را در سابقه ی خود دارد و حالا «اکسپریا اکس ای اولترا» تازه ترین محصولی است پسوند اولترا را پس از نام خود دارد.

اکنون باید دید تغییراتی که شرکت ژاپنی انجام داده می تواند معضلات پیشین را حل کرده و از دل آنها محصولی موفق در اختیار کاربران قرار دهد، یا باز هم با یک تلفن هوشمند پر از جنجال، اما خالی از صرفه ی خرید مواجه هستیم.

در ادامه ی مطلب با بررسی دیجیاتو از «اکسپریا اکس ای اولترا» همراه باشید.

طراحی

IMG_0512

به دلیل نوع و سادگی زبان طراحی سونی، همواره حاشیه های اطراف نمایشگر در تلفن های هوشمند این شرکت بیشتر از دیگران به چشم آمده و مورد انتقاد بوده است، تا اینکه ژاپنی ها با ساخت Xperia C5 Ultra نشان دادند مشکل از عدم توانایی نیست و اگر بخواهند، می توانند محصولی با ناچیز ترین حاشیه های اطراف نمایشگر را به تولید برسانند.

حالا «اکس ای اولترا» هم در ادامه ی همین روند طراحی شده، با این تفاوت که این بار عملاً هیچ حاشیه ای در چپ و راست صفحه نمایش به چشم نمی خورد و در این بخش تنها یک نوار بسیار باریک سیاه رنگ، پنل نمایشگر را از نوار فلزی اطراف بدنه جدا کرده است.

IMG_0560-w600

حاشیه های اندک نمایشگر علاوه بر این سایز «اکس ای اولترا» را کاهش داده و موجب شده این فبلت 6 اینچی از نظر اندازه فاصله ی زیادی با محصولات 5.7 اینچی نداشته باشد.

برای نمونه نسخه ی 2016 از Galaxy A7 سامسونگ را در نظر داشته باشید که با وجود 3 اینچ اندازه ی کوچکتر نمایشگر، از هر طرف تنها 2 میلی متر از «اکس ای اولترا» جمع و جور تر است. نسبت نمایشگر به بدنه نیز در فبلت سونی 76 درصد است که حدود 2 درصد از رقیب کره ای بالاتر است.

ضخامت بدنه ی «اکس ای اولترا» با 8.4 میلی متر تقریباً از همه ی رقبای 5.7 اینچی حدود 1 میلی متر بیشتر است و نزدیک به فبلت هایی مثل Galaxy Note 7 قرار می گیرد که احتمالاً به دلیل وجود قلم درون بدنه، از دیگر رقبا ضخیم تر هستند.

IMG_0530-w600

وزن دستگاه نیز خصوصیت دیگری است که اگر به خرید یک محصول 6 اینچی تمایل دارید لازم است آن را در نظر داشته باشید، چرا که «اکس ای اولترا» 190 گرم وزن دارد و این موضوع کاملاً هنگام استفاده از دستگاه محسوس است (برای مقایسه بد نیست بدانید نسخه ی عادی Xperia XA تنها 134 گرم وزن دارد).

البته شاید بخشی از اینکه بالا بودن وزن دستگاه کاملاً محسوس است به این موضوع مربوط باشد که زبان طراحی سونی از زاویه های تخت و نسبتاً تیز تشکیل شده، هرچند سازنده در این محصول تلاش کرده با ایجاد انحناء در لبه های بدنه، ارگونومی دستگاه را بهبود دهد.

اما در هر حال باید بدانید با وجود تمام انحناء و بهبودهای اضافه شده، ارگونومی یک فبلت 6 اینچی با وزن 190 گرم و بدنه ی تقریباً تخت، هرگز نمی تواند به خوبی یک تلفن هوشمند 5.7 اینچی با بدنه ی خمیده باشد.

IMG_0481-w600

اما جنس بدنه ی ساخته شده از پلی کربنات دستگاه مناسب است و با وجود پلاستیکی بودن حس مناسبی منتقل می کند، هرچند توصیه می کنیم چندان هم برای تشخیص حس بدنه دستگاه را لمس نکنید، چون باز هم با تلفن هوشمندی از طرف سونی مواجه هستیم که در مقابل جذب اثر انگشت از خود مقاومت زیادی نشان نمی دهد.

در مورد رنگ های بدنه هم باید بدانید دستگاه در سه رنگ سفید، سیاه و طلایی به تولید رسیده است.

IMG_0514-w600

هرچند نمایشگر بدون حاشیه باعث شده «اکس ای اولترا» به Xperia C5 Ultra شباهت زیادی داشته باشد، اما با این حال کلیات طراحی دستگاه نسبت به نسخه ی عادی Xperia XA تغییر چندانی نداشته و هنوز هم می توان با یک نگاه گفت فبلت جدید به خانواده ی محصولات سری X تعلق دارد.

البته با این تفاوت که این بار یک لنز بزرگ به همراه فلش در کنار لوگوی سازنده در بالای نمایشگر به چشم می خورد و یادآوری می کند که C5 Ultra از اجداد محصول جدید به حساب می آید و در ساخت دستگاه روی علاقه مندان سلفی حساب ویژه ای باز شده است.

IMG_0429-w600

تنها اسپیکر مونوی دستگاه در پایین بدنه روی فریم فلزی قرار گرفته که محل مناسبی به حساب نمی آید و به راحتی زیر دست کاربر قرار می گیرد. کمی آن طرف تر هم درگاه Micro USB مشاهده می شود که نشان می دهد سونی همانطور که پیشتر هم اعلام کرده بود هنوز تصمیمی برای به خدمت گرفتن استاندارد جدید USB نوع C در محصولات خود ندارد.

در سمت راست بدنه درپوش کارت حافظه و سیم کارت قرار دارد که طراحی آن مثل محصولات پیشین سونی است، در نتیجه احتمالاً تصور می کنید محصول در برابر آب مقاوم باشد، اما این طور نیست و «اکس ای اولترا» از گواهی IP بهره نمی برد.

IMG_0405-w600

در طرف دیگر دکمه ی شاتر فیزیکی به همراه دکمه های کنترل صدا به چشم می خورند که در محل مناسبی واقع شده و دسترسی به آنها به راحتی انجام می گیرد. اما نکته ی عجیب اینکه کمی بالاتر دکمه ی پاور دایره شکل معمول سونی را مشاهده می کنیم که به محل همیشگی خود بازگشته و جای حسگر اثر انگشت در محصولات اخیر را گرفته است.

سونی در حالی حسگر اثر انگشت را در این محصول کنار گذاشته که این قابلیت حتی بین محصولات اقتصادی هم فراگیر شده و این بار دیگر سازنده نمی تواند مثل درگاه USB نوع C اعلام کند مزیتی در استفاده از آن ندیده است.

IMG_0453-w600

در مجموع باید گفت «اکسپریا اکس اولترا» از طراحی ساده و معمول سونی برخوردار است که با دیگر محصولات سازنده فاصله ی چندانی ندارد و طرفداران این نوع طراحی آن را خواهند پسندید.

البته باید اشاره کنیم در دست گرفتن یک فبلت عظیم و سنگین هرگز به راحتی محصولات کوچکتر نیست و طراحی تخت بدنه هم موجب شده این موضوع محسوس تر باشد، اما در عوض نمای ظاهری دستگاه به دلیل حاشیه های اندک نمایشگر نسبت به دیگر محصولات سازنده زیبا تر به نظر می رسد.

نمایشگر

IMG_0532-w600

هرچند بر اساس نحوه ی نامگذاری «اکس ای اولترا» نسخه ی بزرگتر Xperia XA (بررسی دیجیاتو) به حساب می آید، اما سازنده در این فبلت به دلیل اندازه ی بزرگتر، رزولوشن نمایشگر را از 720 به 1080 افزایش داده و این موضوع موجب شده تراکم پیکسل ها در هر اینچ از نمایشگر این محصول 367 باشد.

البته باید بدانید با این وجود نمی توان از این فبلت میان رده توقع رقابت با نمایشگر QHD محصولات رده بالا را داشت، اما با این وجود می توان گفت وضوح و کیفیت صفحه نمایش تقریباً قابل قبول است.

این نمایشگر 6 اینچی 2.5D به لطف تکنولوژی IPS از زاویه دید مناسبی برخوردار است و میزان خوانایی زیر نور خورشید به لطف روشنایی بالا کافی به نظر می رسد، هرچند میزان بازتاب از سطح نمایشگر می توانست کمتر باشد.

IMG_0426-w600

سازنده در این فبلت برخلاف دیگر محصولات سری X فناوری Triluminos را مورد استفاده قرار نداده است، اما لازم است بدانید این موضوع هنگام استفاده از دستگاه چندان محسوس نیست و رنگهای صفحه نمایش دستگاه به اندازه کافی پویا و چشم نواز هستند، هرچند نسبت به فناوری AMOLED در رده ی پایین تری قرار می گیرند.

سازنده البته امکان شخصی سازی نحوه ی نمایش رنگهای نمایشگر را برای نرم افزار دستگاه در نظر گرفته است که توسط سه اسلایدر برای رنگ های قرمز، سبز و آبی انجام می گیرد.

علاوه بر این دو حالت Mobile Bravia 2 و Super Vivid نیز قابل انتخاب هستند که اولی میزان نویز را کاهش و جزئیات تصویر را در اپلیکیشن های گالری و ویدیو پلیر افزایش می دهد. حالت دوم نیز با افزایش گاما باعث می شود تصاویر پر زرق و برق تر به نظر برسند.

نرم افزار

IMG_0493-w600

فبلت جدید سونی هم مثل دیگر محصولات سری X به اندروید مارشملو مجهز است. اگر کاربر سونی باشید، می دانید که این شرکت تمایل چندانی به ایجاد تغییر و تحول های چشمگیر در رابط کاربری محصولات خود ندارد و برخلاف رقبایی مثل ال جی یا سامسونگ کمتر شاهد اضافه شدن قابلیت های پر تعداد (و گهگاه بی مصرف) در محصولات این شرکت هستیم.

هرچند این موضوع رابط کاربری سونی را به اندروید خالص شبیه کرده، اما در عوض اگر پیش از این کاربر این شرکت بوده باشید با تهیه ی فبلت تازه هم احساس ناآشنایی نخواهید داشت.

شباهت به اندروید خالص البته به معنای عدم وجود قابلیت های اضافه بر سازمان نیست. برای نمونه با استفاده از بخش Theme ها می توانید ظاهر رابط کاربری را شخصی سازی کنید یا امکان بک آپ گرفتن از بخش های مختلف سیستم روی کارت حافظه یا حافظه ی جانبی USB وجود دارد.

این قابلیت موارد متنوعی را شامل می شود که از جمله ی آنها می توانیم به کانتکت ها، پیام ها و حتی تنظیمات دستگاه اشاره کنیم. علاوه بر این می توانید به دستگاه بگویید هنگام متصل شدن به شبکه وای-فای یا موقع شارژ شدن، به شکل خودکار از محتویات خود پشتیبان گیری نماید.

حالت استفاده ی یکدستی نیز ویژگی دیگر رابط کاربری سونی است که بیشتر از هرجا در «اکس ای اولترا» کارایی خواهد داشت. این حالت به سادگی با یک سوایپ فعال می شود و می توانید تعیین کنید که صفحه به سمت چپ کوچک شود یا راست.

علاوه بر این می توانید اندازه ی دقیق صفحه را مطابق میل خود تنظیم کنید و با یک اشاره نیز تصویر به حالت تمام صفحه در خواهد آمد.

دوربین ها

IMG_0552-w600

گذشته از نمایشگر بزرگ و بدون حاشیه، می توان دوربین 21.5 مگاپیکسلی پشت بدنه و دوربین جلویی 16 مگاپیکسلی جلوی دستگاه را قابل توجه ترین ویژگی فبلت جدید به حساب آورد.

این محصول ضمناً مثل دیگر تلفن های هوشمند سری X به سیستم فوکوس خودکار مبتنی بر تشخیص فاز و کنتراست مجهز است و از فناوری دنبال کردن سوژه نیز پشتیبانی می کند.

دوربین جلو ویژگی متمایز کننده ی فبلت جدید از محصولات دیگر است

رزولوشن بالای دوربین عقب نیز موضوع دیگری است که «اکس ای اولترا» را از دیگر محصولات با پسوند اولترا جدا کرده و به تلفن های هوشمند خانواده ی X نزدیک می کند، چرا که تاکنون در محصولات موسوم به اولترای سونی شاهد به کار گیری دوربین های 12 تا 16 مگاپیکسلی بوده ایم که حالا در فبلت جدید این میزان نزدیک به دوبرابر افزایش یافته است.

اما آنچه «اکس ای اولترا» را از دیگر محصولات موجود در بازار متمایز کرده این است که فبلت جدید در زمره ی معدود تلفن های هوشمند موجود به حساب می آید که حتی دوربین جلوی آن نیز به لرزشگیر اپتیکال مجهز است.

IMG_0425-w600رابط کاربری دوربین با دیگر محصولات سری X و حتی آخرین تلفن های هوشمند سری Z یکسان است و تجربه کاربری مشابهی را در اختیار شما قرار می دهد.

با ورود به این بخش دکمه ی شاتر نرم افزاری و دکمه ی تنظیمات را در سمت راست در اختیار خواهید داشت و با سوایپ کردن به بالا و پایین می توانید بین حالت های مختلف تصویربرداری با تنظیمات دستی، فیلمبرداری یا حالت خودکار سوییچ کنید. البته باید توجه داشته باشید که تنظیمات دستی تنها به انتخاب وایت بالانس و ایزو محدود است.

Screenshot_20160523-105455

 حالت های متنوع پیشین نیز کماکان وجود دارند و «اپلیکیشن های دوربین» نامیده می شوند که به لطف آنها می توانید خودتان را با بازی ها و امکانات مختلف دوربین سرگرم نمایید.

Screenshot_20160523-124520

و اما در مورد کیفیت تصویربرداری، باید بگوییم این تلفن هوشمند نیز مثل محصولات پیشین از عملکرد قابل قبولی برخوردار است. در نور روز میزان جزئیات کافی است و رنگها عموماً نزدیک به واقعیت ثبت می شوند.

DSC_0093-w600

اگر دوربین به شکل خودکار حالت HDR را فعال کند یا شما روی حالت تنظیمات دستی این کار را انجام دهید، کنتراست تصویر باز هم افزایش یافته و عکس هایی با کیفیت هرچه بهتر در اختیار خواهید داشت.

البته باید توجه داشته باشید در صورت فعال بودن HDR، به دلیل قدرت پردازش نه چندان بالای دستگاه، انجام پردازش روی تصاویر چند ثانیه ای زمان می برد و بهتر است این حالت را برای عکس برداری از سوژه های سریع و متحرک استفاده نکنید.

DSC_0097-w600

در شرایط کم نور اما عملکرد دستگاه تا حدی تحت تاثیر قرار می گیرد. میزان نویز بالا باعث کاهش جزئیات می شود و حتی گاهی اوقات به دلیل تار بودن تصویر لازم است عکسبرداری را برای رسیدن به وضوح کافی تکرار کنید، هرچند همواره این اتفاق تکرار نمی شود.

DSC_0124-w600

عملکرد فلش دستگاه نیز مناسب است. قدرت این فلش برای روشن کردن فضای پیرامون کافی به حساب می آید و تغییری نیز در طبیعی بودن رنگ ها ایجاد نمی کند.

DSC_0126-w600

اما به دوربین جلوکه می رسیم، کیفیت تصاویر در مقایسه با محصولات دیگر شگفت انگیز به نظر می رسد و می توان کیفیت و حتی امکانات متنوع آن را در سطح دوربین عقب بسیاری از محصولات به حساب آورد.

سلفی های ثبت شده با این دوربین از جزئیات کافی، نویز ناچیز و رنگهای پویا برخوردار هستند، در حدی که می توان آنها را تاحدی اشباع نیز به حساب آورد. البته برای رسیدن به کنتراست بهتر و رنگهای مناسب تر می توانید حالت HDR را نیز فعال کنید.

image

هنگام عکسبرداری در شب نیز عملکرد جذب نور و میزان نویز در مقایسه با دوربین جلوی محصولات دیگر چشمگیر است و می توان آن را با دوربین عقب بسیاری از تلفن های هوشمند مقایسه کرد.

DSC_0134-w600

علاوه بر این در صورت نیاز می توانید با استفاده از فلش پر قدرت جلوی بدنه، تصاویری با وضوح و جزئیات کافی به ثبت برسانید. این فلش ضمناً از حالت های متنوعی برخوردار است که می توانید تفاوت نحوه ی نور دهی آنها را در تصویر زیر مقایسه کنید.

image

هرچند تلفن های هوشمند سونی از معدود محصولات مجهز به دکمه ی شاتر فیزیکی هستند، اما سازنده علاوه بر این در فبلت جدید، این امکان را در نظر گرفته که مثل محصولات ال جی دست خود را جلوی تصویر گرفته و شاتر دوربین را بدون نیاز به فشردن هیچ دکمه ی سخت افزاری و نرم افزاری فعال کنید.

دوربین جلوی این فبلت از دوربین عقب تلفن های هوشمند بسیاری بهتر است

در مورد عملکرد فیلمبرداری نیز لازم است اشاره کنیم که «اکس ای اولترا» قادر است ویدیوها را با رزولوشن 1080 و حداکثر 30 فریم در ثانیه ثبت کند و امکان تصویربرداری 4K برای دستگاه در نظر گرفته نشده است.

اما در عوض هر دو دوربین عقب و جلو به لرزشگیر اپتیکال مجهز هستند که این موضوع کیفیت تصویر برداری را افزایش می دهد، هرچند در نهایت نمی توان گفت «اکس ای اولترا» از این نظر یکی از بهترین های بازار است.

در پایان از شما دعوت می کنیم گالری نمونه عکس های ثبت شده با دوربین «اکسپریا اکس ای اولترا» را مشاهده نمایید.

سخت افزار

IMG_0576-w600

سونی برای «اکس ای اولترا» هم همان پردازنده ی Helio P10 (موسوم به MT6755) را در نظر گرفته که پیشتر در مدل Xperia XA مشاهده کرده بودیم و یکی از محصولات رده پایین مدیاتک مربوط به سال 2015 به حساب می آید. پردازنده ی دستگاه 2 گیگاهرتز قدرت دارد و از 8 هسته ی Cortex-A53 تشکیل شده است.

هرچند این پردازنده مبتنی بر معماری 28 نانومتری ساخته شده و چندان هم جدید و قدرتمند نیست، اما جالب است بدانید در کنار 3 گیگابایت حافظه ی رم از عهده ی اجرای رابط کاربری دستگاه تقریباً قابل قبول است و تاخیر های چشمگیر حداقل در ابتدای امر مشاهده نمی شوند، اما در مجموع توانایی دستگاه نسبت به مدل C5 Ultra تغییر چندانی نداشته است.

Screenshot (82)

برای مقایسه لازم است بدانید بسیاری از رقبا هم به سخت افزار کمابیش مشابهی مجهز هستند، از جمله Moto X Play، Galaxy A8 ،Oppo R7 Plus (بررسی دیجیاتو) با چیپست اسنپدراگون 615، اما رقیبی مثل Xiaomi Mi Max هم وجود دارد که به لطف چیپست جدیدتر اسنپدراگون 650 از عملکرد به مراتب مناسب تری برخوردار است.

اجرای بازی های سنگین با این فبلت امکان پذیر است اما در هر حال با محصولی میان رده مواجهه هستید

پردازشگر گرافیکی دستگاه نیز Mali-T860MP2 در نظر گرفته شده که با مدل XA یکسان است، اما جالب اینکه با وجود بالاتر بودن رزولوشن «اکس ای اولترا» هر دو محصول از عملکرد گرافیکی تقریباً یکسانی برخوردار هستند.

بر اساس امتیاز بنچمارک آنتوتو می توان گفت «اکس ای اولترا» هم مثل برادر کوچکتر خود از عهده ی اجرای بازی های گرافیکی بر خواهد آمد، اما احتمال دارد در بخش های شلوغ بازی ها با کمی تاخیر مواجه شوید.

Screenshot (83)

در نهایت لازم است اشاره کنیم که «اکس ای اولترا» تنها در یک نسخه ی 16 گیگابایتی ساخته شده و از این میزان حدود 8 گیگابایت در اختیار نرم افزار دستگاه قرار دارد، بر همین اساس توصیه می کنیم در صورت تهیه ی این محصول خرید کارت حافظه را نیز در نظر داشته باشید.

پخش موسیقی

IMG_0461-w600

تنها اسپیکر «اکس ای اولترا» مثل Xperia XA پایین بدنه قرار دارد که محل مناسبی به حساب نمی آید و به سادگی دست کاربر هنگام استفاده از دستگاه باعث سد شدن صدا خواهد شد.

اما جالب است بدانید برخلاف مدل کوچکتر، اسپیکر فبلت جدید از بلندی مناسبی برخوردار است. وضوح و کیفیت پخش نیز کاملاً قابل قبول است، هرچند باید توجه داشته باشید که با افزایش صدا تا آخرین درجه، میزان قابل توجهی نویز به گوش خواهد رسید.

عملکرد اسپیکر نسخه ی اولترا از برادر کوچکتر خود مناسب تر است

قابلیت های نرم افزاری سونی در زمینه صدا اما همانطور که توقع می رود در این محصول وجود دارند و می توانید با استفاده از آنها تا حدی عملکرد دستگاه را در این بخش بهتر کنید، از جمله قابلیت +ClearAudio که به شکل خودکار کیفیت پخش را بهبود می دهد، اکولایزر دستی برای شخصی سازی نحوه ی پخش صدا، شبیه ساز صدای فراگیر و Dynamic normalizer که سطح بلندی صدای فایل ها را یکدست می کند و با کنترل این موضوع، تاحدی موجب کاهش نویز اسپیکر خواهد شد.

Digiato Xperia XA Review SS02
هدفون این تلفن هوشمند برای بررسی در اختیار ما قرار نگرفت اما اگر همان مدل معمول همیشگی باشد می توان گفت از کیفیت متوسطی برخوردار است و به دلیل طراحی نه چندان ارگونومیک به هیچ عنوان داخل گوش حس دلپذیری نخواهد داشت.

امکانات ارتباطی

IMG_0558-w600

فبلت جدید سونی در دو نسخه تک سیم و دو سیم کارته تولید شده و از امکاناتی مثل بلوتوث 4.1، NFC و وای-فای سری a/b/g/n  برخوردار است که البته آخرین نسل از این فناوری ارتباطی به حساب نمی آید و اندکی قدیمی تر است.

این محصول همچنین از رادیوی اف ام بهره می برد و درگاه MicroUSB دستگاه از OTG پشتیبانی می کند. علاوه بر این باید بدانید دستگاه از کارت حافظه پشتیبانی می کند و در صورت تمایل می توانید میزان حافظه ی داخلی دستگاه را حداکثر تا 200 گیگابایت دیگر افزایش دهید.

باتری

IMG_0474-w600

سونی یک باتری 2700 میلی آمپر ساعتی را برای «اکس ای اولترا» در نظر گرفته که با توجه به اندازه ی دستگاه رقم چندان مناسبی به نظر نمی رسد و حتی از بسیاری تلفن های هوشمند کوچکتر هم کمتر است.

اما نکته ی عجیب تر اینکه همین سازنده برای فبلیت قبلی خود یعنی C5 Ultra (بررسی دیجیاتو) یک باتری با ظرفیت 2930 میلی آمپر ساعت را مورد استفاده قرار داده بود. حتی محصول کوچکی مثل Z5 Compact (بررسی دیجیاتو) با اندازه ی 4.6 اینچ به یک باتری با ظرفیت 2700 میلی آمپر مجهز بود که با این فبلت 6 اینچی یکسان است.

اما با این وجود باید بدانید «اکس ای اولترا» قادر است تا نزدیک 8 ساعت به پخش ممتد ویدیو و حدود 7 ساعت وبگردی بپردازد و بر همین اساس می توان تخمین زد با هر شارژ حدود یک روز و نیم کاربر را همراهی نماید.

جمع بندی

IMG_0556-w600

هرچند قیمت «اکسپریا اکس ای اولترا» هنوز اعلام نشده، اما سازنده می گوید این فبلت 6 اینچی به گروه قیمتی محصولات میان رده تعلق دارد و بر همین اساس می توان یک برچسب 350 تا 400 دلاری برای آن در نظر گرفت.

اما نکته اینجاست که فبلت های میان رده ی متنوعی در این رده ی قیمتی وجود ندارد و همین قدرت رقابت موضوع «اکس ای اولترا» را به طرز قابل توجهی افزایش داده است.

نمایشگر این فبلت از رزولوشن Full HD و کیفیت قابل قبولی برخوردار است و بدون حاشیه بودن صفحه نمایش جلوه ی فراگیر تری به آن بخشیده است. از طرف دیگر بدون حاشیه بودن نمایشگر در چپ و راست موجب می شود این فبلت غول پیکر کوچکتر از حد معمول باشد و از نظر اندازه نزدیک به محصولات 5.7 اینچی قرار گیرد.

IMG_0574-w600

اما آنچه حقیقتاً «اکس ای اولترا» را از تمام محصولات موجود در بازار متمایز می کند، این است که فبلت جدید سونی از یک دوربین 16 مگاپیکسلی مجهز به فلش در جلوی دستگاه بهره می برد.

نکته ی مهم تر اینکه «اکس ای اولترا» یکی از معدود محصولاتی به حساب می آید که حتی برای دوربین جلو هم به لرزشگیر اپتیکال مجهز شده و بر همین اساس عملکرد بسیار چشمگیری در زمینه ی ثبت سلفی از خود نشان می دهد.

در مجموع باید گفت اگر یک فبلت 6 اینچی با عملکرد قابل قبول، نمایشگر بدون حاشیه و دوربین سلفی چشمگیر احتیاج داشته باشید، «اکسپریا اکس ای» فبلتی است که می تواند نیاز شما را برآورده کند.

IMG_0549-w600

اما بدون تردید این محصول از ایراداتی هم برخوردار است. برای مثال وزن و ابعاد یک فبلت غول آسا را در نظر داشته باشید، حالا طراحی تخت بدنه ی محصول سونی را به یاد بیاورید و تصور کنید ارگونومی یک تلفن هوشمند با این اندازه و طراحی صاف به چه شکل خواهد بود.

هرچند همانطور که پیشتر هم اشاره کردیم رقبای چندانی در این بخش از بازار حضور ندارند، اما با پرداخت حدود 100 دلار بیشتر، می توانید تهیه ی نسخه ی 2016 از Galaxy A9 سامسونگ را در نظر داشته باشید که از سخت افزار تقریباً مشابه است اما از ارگونومی مناسب تری بهره می برد (هرچند نمی تواند به خوبی محصول سونی سلفی بگیرد).

Oppo F1 Plus (بررسی دیجیاتو) هم محصول دیگری است که از سخت افزار مشابه و نمایشگر 6 اینچی Full HD برخوردار است. با صرف اندکی هزینه ی بالاتر می توانید مدل F1 را تهیه کنید که به چیپست قدرتمندتر اسنپدراگون 652 و حافظه ی داخلی با ظرفیت 64 و 128 گیگابایت مجهز شده است.

نکات مثبت

  • عملکرد چشمگیر دوربین سلفی
  • نمایشگر بدون حاشیه (در چپ و راست)
  • ابعاد مناسب با توجه به اندازه ی نمایشگر

نکات منفی

  • عدم وجود حسگر اثر انگشت
  • ارگونومی در مقایسه با رقبا به دلیل تخت بودن بدنه
  • عمر باتری متوسط
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (57 مورد)
  • t
    t | ۱۴ مهر ۱۳۹۵

    من نميدونم چرااينقدرازگوشياي سوني بدميگن.به نظرمن بهترين ديزاين بدنه مال سونيه وسامسونگ هيچ جذابيتي نداره.سامسونگ داره ازبرندش سواستفاده ميکنه وهمون طورکه ميبينيدگوشي هاي سري نوت٧دارن منفجرميشن!!!اين نشون دهنده ي کيفيت پايين گوشي هاي جديدسامسونگه.والسلام.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی