ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

بهترین دانشگاه های جهان برای ادامه تحصیل: مراکز آموزش عالی روسیه

روسیه با پهنه ی وسیع خود بین دو قاره و با داشتن ۹ منطقه ی زمانی (که از ۱۱ منطقه ی زمانی به این تعداد رسیده) بزرگ ترین کشور جهان به حساب می آید. برخی ...

پیام ادیب
نوشته شده توسط پیام ادیب | ۱۵ شهریور ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

روسیه با پهنه ی وسیع خود بین دو قاره و با داشتن ۹ منطقه ی زمانی (که از ۱۱ منطقه ی زمانی به این تعداد رسیده) بزرگ ترین کشور جهان به حساب می آید. برخی از لوکس ترین کاخ ها، پهناور ترین فلات ها، مرتفع ترین قله ها، سرد ترین شهر ها، استوار ترین روحیه ها و بزرگ ترین کلکسیون های عروسک دنیا در همین محدوده ی جغرافیایی جای گرفته اند.

از لحاظ فرهنگی، ادبیات یکی از برجسته ترین ویژگی های این کشور است؛ آوازه ی نویسنده ی های روس همچون تولستوی، بولگاکف، داستایوسکی و ناباکوف به خاطر خلق برخی از برجسته ترین آثار ادبی جهان در قرن نوزدهم و بیستم میلادی در تمام جهان پیچیده است.

روسیه که یکی از پر شتاب ترین رشد های اقتصادی در میان کشور های جهان و BRICS را یدک می کشد علاقه ی زیادی به بین المللی کردن سیستم آموزش عالی خود دارد و روی توسعه ی دانشگاه ها و بسط حمایت هایش از متقاضیان خارجی سرمایه گذاری زیادی می کند.

دانشگاه های روسیه

۲۱ دانشگاه در روسیه وجود دارند که نامشان در میان برترین دانشگاه های جهان در سال ۱۶-۲۰۱۵ به چشم می خورد. از این میان، ۵ دانشگاه در بین ۴۰۰ دانشگاه برتر جهان هستند. روسیه در میان برترین دانشگاه های منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی نیز با ۶۴ دانشگاه از مجموع ۲۰۰ دانشگاه برتر این منطقه، حضور قدرتمندی دارد.

آموزش عالی روسیه با اختصاص ۳۹۰ میلیارد روبل (حدود ۶.۳ میلیارد دلار) بین سال های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ به بروزرسانی تأسیسات، تجهیزات و کادر دانشگاهی این کشور، ظرف حدود یک دهه ی گذشته دستخوش تغییرات چشمگیری شده است.

علاوه بر اینها، این کشور در سال ۲۰۰۳ متعهد شد سیستم آموزشی خود را با اکثر کشور های دیگر اروپا هماهنگ کند. این یعنی بسیاری از دانشگاه های روسیه اکنون بین دوره های ۴ ساله ی کارشناسی و ۵ ساله ی تخصصی به متقاضیان خود قدرت انتخاب می دهند. سیستم آموزش عالی روسیه در رتبه بندی برترین سیستم های آموزشی جهان جایگاه بیست و ششم را به خود اختصاص داده است.

دانشگاه دولتی لومونسف مسکو

Lomonosov Moscow State University

دانشگاه دولتی لومونسف مسکو یا به اختصار Lomonosov MSU برترین مؤسسه ی آموزشی روسیه است که برای دومین سال پیاپی بر صدر جدول برترین دانشگاه های منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی نشسته است. این دانشگاه در حال حاضر ۴۷ هزار دانشجو دارد که از این میان ۷ هزار دانشجوی کارشناسی و ۴ هزار نفر نیز خارجی هستند.

فضای دانشگاهی لومونسف تنوع زیادی دارد و در مجموع ۳۸۰ دپارتمان، ۳۹ دانشکده، ۱۵ مؤسسه ی تحقیقاتی، و ۴ موزه ی مختلف را در خود جای داده است و در سرتاسر روسیه و خارج از این کشور ۶ شعبه دارد.

دانشگاه دولتی لومونسف مسکو در فهرست برترین دانشکده های جهان در هر ۵ حوزه ی مشخص شده به طور مرتب در جایگاه خوبی قرار داشته است، اما به طور اخص به خاطر عملکرد چشمگیرش در علوم طبیعی (رتبه ی ۶۰ جهان) و رشته های هنر و انسانی (رتبه ی ۷۹ جهان) آوازه ی زیادی دارد.

پردیس دانشگاه یاد شده که پیشرو ترین دانشگاه مسکو به شمار می رود نه تنها با فرهنگ غنی پایتخت روسیه فاصله ی کمی دارد (کمتر از ۵ کیلومتر)، بلکه یکی از بزرگ ترین پردیس های دانشگاهی است که در تمام عمرتان می بینید. به ساختمان اصلی آن عنوان مرتفع ترین ساختمان آموزشی جهان را داده اند.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک

novo

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک که بهترین عملکرد را در میان دانشگاه های زیر ۱۰۰ سال عمر روسیه دارد، در سال ۱۹۵۹ تأسیس شده و در حال حاضر در رتبه بندی دانشگاه های برتر منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی، رتبه ی دوم را به خود اختصاص داده است. دانشگاه یاد شده که خیلی سریع شهرت یافت ۶ هزار دانشجو بیشتر ندارد.

دانشگاه دولتی نووسیبیرسک درست در حاشیه ی سومین شهر پرجمعیت روسیه پس از مسکو و سنت پترزبورگ قرار دارد. با اینکه شهر نووسیبیرسک را در سطح جهان نسبت به دو شهر یاد شده کمتر می شناسند، فرهنگ شکوفا و زندگی شبانه ی آن قابل توجه است و همین مسئله این شهر را به یکی از گزینه های جذاب برای دانشجویان خارجی بدل می کند.

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ

state-university

قدیمی ترین و یکی از با پرستیژ ترین دانشگاه های روسیه دانشگاه دولتی سن پترزبورگ است که در حال حاضر رتبه ی سوم برترین دانشگاه های منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده است. گفتنی است این دانشگاه سال گذشته در رتبه ی پنجم این فهرست قرار داشت.

دانشگاه دولتی سن پترزبورگ که توسط پتر کبیر در سال ۱۷۲۴ میلادی تأسیس شده، حدود ۳۰ هزار دانشجو دارد که حدود ۳ هزار تای آنها خارجی هستند. دانشگاه یاد شده با بیش از ۴۰۰ ساختمان و ۲۵ دانشکده در نقاط مختلف شهر سن پترزبورگ، دسترسی آزاد به موزه ها، بنا های یادبود و مراکز هنری این شهر را در اختیار دانشجویان خود قرار می دهد. از دو پردیس بزرگ این دانشگاه، یکی در جزیره ی واسیلیوسکی واقع است که در مرکز تاریخی این شهر قرار دارد، و یکی نیز در پترهوف که حومه ی جنوب غربی سن پترزبورگ محسوب می شود.

دانشگاه دولتی مؤسسه ی فیزیک و فناوری مسکو (MIPT)

این دانشگاه که امسال رتبه ی هفدهم برترین دانشگاه های منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی را به خود اختصاص داده در سال ۱۹۴۶ تأسیس شده و سیستم آموزشی منحصر به فردی دارد که در آن دانشجویان به طور مرتب خارج از دانشگاه مشغول تحقیق و پژوهش هستند. MIPT در فهرست رتبه بندی دانشگاه ها بر اساس رشته، در رشته ی فیزیک و نجوم جایگاه والایی دارد و در میان برترین دانشکده ها، در رشته ی علوم طبیعی سرآمد است.

دانشگاه یاد شده چیزی در حدود ۵ هزار و هفتصد دانشجو دارد و در میان کادر آموزشی آن نیز دانشمندان، فیزیکدانان و سیاستمداران متعددی وجود دارند.

دانشگاه دولتی تومسک

Tomsk-state-uni-building

دانشگاه دولتی تومسک با رتبه ی بیستم در میان برترین دانشگاه های منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی، با تاریخ تأسیس ۱۸۸۰ میلادی قدیمی ترین دانشگاه منطقه ی آسیایی روسیه به شمار می رود. این دانشگاه در حال حاضر حدود ۲۳ هزار دانشجو در ۲۳ دپارتمان دارد و بر اساس تازه ترین رتبه بندی دانشگاه های جهان از لحاظ رشته، در رشته های فیزیک، نجوم و زبان های مدرن در میان ۳۰۰ دانشگاه برتر جهان به چشم می خورد.

از جمله دیگر دانشگاه های روسیه که در فهرست ۵۰ دانشگاه برتر منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی حضور دارند می توان به اینها اشاره کرد: دانشگاه صنعتی باومن مسکو (با رتبه ۲۴)، دانشگاه ملی تحقیقات اتمی (با رتبه ی ۲۵)، دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو (با رتبه ی ۲۸)، دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ (با رتبه ی ۳۱)، دانشگاه پژوهش های ملی - دانشگاه عالی اقتصاد (با رتبه ی ۳۵)، و دانشگاه پلی تکنیک پژوهش های ملی تومسک (با رتبه ی ۴۵).

شهر های دانشجویی روسیه

روسیه به عنوان پهناور ترین کشور جهان، سبک های مختلف زندگی را در خود جای داده است. در ادامه می توانید نگاهی داشته باشید به بهترین شهر های این کشور از دید دانشجویان.

مسکو

mytravelingtheword-saint-basils-cathedral-moscow

پایتخت روسیه که در میان ۵۰ شهر برتر دانشجویی در سال ۲۰۱۶ قرار دارد، چشم های زیادی را در سرتاسر جهان به خود خیره کرده است. مسکو هم از لحاظ تاریخی و هم در عصر حاضر اهمیتی منحصر به فرد داشته و دارد. این شهر به عنوان پایتخت فرهنگی روسیه نیز شناخته می شود و در کنار یادبود ها، موزه ها، گالری ها و ساختمان های متعدد، جذابیت های زیادی برای دانشجویان دارد که همگی دانش خوبی از گذشته ی آن در اختیار آنها می گذارد.

خیابان های مسکو که حول کاخ کرملین و میدان سرخ ساخته شده اند، مجموعه ای از دایره های هم مرکز را تشکیل می دهند. هزینه های زندگی در مسکو در میان بالاترین های جهان است، با این حال در تازه ترین فهرست رتبه بندی بهترین شهر های دانشجویی جهان، مسکو به لطف شهریه های نسبتاً پایین و خورد و خوراک ارزان قیمت در برابر هزینه های بالای مسکن، امتیاز نسبتاً مناسب «مقرون به صرفه» را دریافت کرده است.

کلیسای سن باسیل که رنگارنگ ترین جاذبه ی فرهنگی مسکو محسوب می شود ممکن است ابتدا به ساکن نگاه هر کسی را به خود جذب کند، اما این شهر برای بازدیدکنندگانی که مدت بیشتری در آن اقامت دارند جاذبه های بسیار بیشتری در چنته دارد. چه دوست داشته باشید از خیابان های شلوغ فاصله بگیرید و در یک مسافرخانه ی آرام به سبک انگلیسی اقامت کنید، و چه دوست داشته باشید در یک آشپزخانه ی فرانسوی غذایی مدرن نوش جان کنید، مسکو شما را نا امید نخواهد کرد. موسیقی زنده، اپرا و تئاتر نیز از جمله دیگر جذابیت های مسکو هستند که آوازه ی جهانی دارند.

پایتخت روسیه میزبان تعدادی از برترین دانشگاه های این کشور است که از میان آنها می توان به اینها اشاره کرد: دانشگاه دولتی لومونسف، دانشگاه صنعتی باومن مسکو، دانشگاه دولتی روابط بین الملل مسکو، دانشگاه مؤسسه ی فیزیک و فناوری مسکو، دانشگاه دوستی ملل روسیه، مؤسسه ی ملی تحقیقات اتمی، دانشگاه پژوهش های ملی - دانشگاه عالی اقتصاد، دانشگاه ملی علم و فناوری، و دانشگاه اقتصاد پلخانوف.

سن پترزبورگ

canal-boats-neva-river-st-petersburg-russia_main

سن پترزبورگ که زمانی پایتخت روسیه بوده است حالا دومین شهر بزرگ این کشور و سومین شهر بزرگ اروپا (پس از مسکو و لندن) به حساب می آید. این شهر که توسط پتر کبیر در سال ۱۷۰۳ یعنی ۲ دهه پیش از تأسیس اولین دانشگاه آن بنا شده، تغییرات سیاسی و اجتماعی زیادی به خود دیده است. سن پترزبورگ پایتخت امپراطوری تزاری روسیه، و کانون انقلاب کمونیستی این کشور در سال ۱۹۱۷ بوده و طی هجوم آلمانی ها در جنگ جهانی دوم ۳ سال نیز تحت حکومت نازی ها بوده و نام آن نیز چند بار تغییر یافته است.

این شهر که گاهی اوقات تحت عنوان «ونیز شمال»، یا «پاریس شرق» از آن یاد می شود، در دهانه ی رود نوا و روی ۲۴ جزیره بنا شده که توسط صد ها پل به یکدیگر متصل شده اند. تاریخ غنی سن پترزبورگ در جاذبه های تاریخی آن از قبیل موزه ها، تماشاخانه ها، گالری ها، و هزاران بنای یادبود پراکنده در سطح شهر بازتاب یافته اند.

فرهنگ غنی این شهر نیز نظیر ندارد. بزرگ ترین گالری هنری جهان، اپرا، آثار فاخر ادبی، و بیش از ۵۰۰ کاخ به سبک باروک از جمله جاذبه های فرهنگی این شهر به شمار می روند.

از جمله دانشگاه های برتر سن پترزبورگ می توان به دانشگاه دولتی سن پترزبورگ و دانشگاه پلی تکنیک سن پترزبورگ اشاره کرد.

تومسک

اگر دوست دارید بیشتر در روسیه پیش بروید و از قضا به برف نیز علاقه دارید، تومسک می تواند مقصد دانشگاهی بی نظیری برای شما باشد. تومسک شهر کوچکی در قلب سیبری است که از لحاظ آموزش عالی تاریخچه ی طولایی دارد و خود را به عنوان شهری پیشرو در نوآوری های علمی و فناوری اطلاعات تثبیت کرده است.

در حال حاضر ۶ دانشگاه در تومسک وجود دارند، از جمله دانشگاه دولتی تومسک و دانشگاه پلی تکنیک تحقیقات ملی، که هر دو در میان ۵۰ دانشگاه برتر منطقه ی اروپای شرقی و آسیای مرکزی قرار دارند. تخمین زده می شود حدود ۲۰ درصد جمعیت این شهر را دانشجویان تشکیل می دهند و می توان انتظار داشت زبان های مختلفی در این شهر به گوش برسند. تومسک جاهای دیدنی زیادی نیز دارد. این شهر گذشته از آزمایشگاه ها و کتابخانه هایش، شهری قدیمی با هنر، موسیقی و کافه های روح بخش و سرزنده است.

مدارک مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های روسیه

اکثر دوره ها در دانشگاه های روسیه به زبان روسی تدریس می شوند. بنابراین اگر قصد داشته باشید در این کشور ادامه تحصیل دهید باید اول به این زبان مسلط شوید و در کنار درخواست پذیرش، مدرکی دال بر تسلط خود به زبان روسی نیز ارائه دهید.

اگر هنوز به آن سطحی از زبان روسی نرسیده اید که بتوانید به این زبان تحصیل کنید، برخی از دانشگاه های روسیه برای دانشجویان خارجی دوره های آمادگی یک ساله ای دارند که به شما کمک خواهند کرد خیلی سریع به سطح مورد نیاز برسید. برای آنهایی که زبان روسی شان بسیار محدود است نیز امکان تحصیل به زبان انگلیسی توسط برخی دانشگاه های این کشور فراهم شده است. تعداد دوره های کارشناسی به زبان انگلیسی در روسیه محدود، اما در دوره ی کارشناسی ارشد تعداد آنها به مراتب بیشتر است.

مدارک و شرایط مورد نیاز برای تحصیل در دانشگاه های روسیه بسته به دانشگاه و پیشینه ی تحصیلی تان می تواند آزمون ورودی و/یا مصاحبه را نیز شامل شود. سال تحصیلی روسیه از ماه سپتامبر (مهر) تا ژوئن (خرداد) بوده و به دو ترم تقسیم می شود.

ویزای دانشجویی، بورسیه و هزینه های تحصیل در روسیه

وقتی اجازه ی تحصیل در یکی از مراکز دانشگاهی روسیه را دریافت کردید، دپارتمان بین الملل دانشگاه از طرف شما درخواست ویزای تحصیلی روسیه را انجام می دهد. این پروسه باید چیزی بین ۳ تا ۵ هفته طول بکشد و هزینه ای در حدود ۴۰ دلار آمریکا در بر داشته باشد. همه ی ویزا های تحصیلی باید ظرف ۷ روز کاری پس از ورود به روسیه ثبت شوند. ویزای مذکور اقامت شما را فقط برای ۳ ماه پوشش خواهد داد، بنابراین اگر تحصیل شما در روسیه بیش از ۹۰ روز طول می کشد باید وقتی به روسیه وارد شدید درخواست تمدید ویزا بدهید. برای اقامت طولانی تر نتایج معاینات پزشکی و آزمایش HIV نیز از شما خواسته می شود.

هر سال تعداد مشخصی بورسیه ی تحصیلی نیز برای دانشجویان خارجی در دسترس قرار دارد که هزینه های تحصیل، اقامت و بیمه ی درمانی را پوشش می دهند. مبلغ آنها نیز در حال حاضر ماهانه ۷۵ هزار روبل روسیه (حدود ۱۲۰۰ دلار آمریکا) تعیین شده و مخارج سفر یا شخصی را پوشش نمی دهد. به این ترتیب باید حداقل ۵۰ دلار دیگر نیز در ماه برای این مخارج در نظر بگیرید.

کسانی که بورسیه ی تحصیلی ندارند نیز باید بسته به رشته و موقعیت جغرافیایی شان سالانه چیزی حدود ۶ هزار تا ۱۰ هزار دلار برای هزینه های جاری و زندگی خود در نظر بگیرند. هزینه ی تحصیل در دانشگاه های روسیه اخیراً افزایش یافته است اما هنوز در مقایسه با دیگر مقصد های تحصیلی جهان نسبتاً ارزان محسوب می شود. این هزینه نیز بسته به رشته و مقطع تحصیلی تان سالانه چیزی حدود ۳۹۰۰ تا ۷۷۰۰ دلار آمریکا خواهد بود.

دانشجویان اجازه ی کار پاره وقت نیز دارند و می توانند تا سقف مشخصی در دانشگاه یا هر جای دیگر به کار بپردازند. برخی دانشجویان ممکن است از درخواست اجازه ی کار معاف باشند اما بقیه باید برای آن اقدام کنند.

دریافت بیمه ی درمانی را نیز باید پیش از ورود به روسیه مد نظر قرار دهید تا مطمئن باشید در صورت نیاز، به خدمات بهداشتی و درمانی دسترسی خواهید داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (2 مورد)
  • Alone Hero
    Alone Hero | ۱۵ شهریور ۱۳۹۵

    شما سيستم را سستم نوشتيد

    • پیام ادیب
      پیام ادیب | ۱۶ شهریور ۱۳۹۵

      ممنونم تصحیح شد

مطالب پیشنهادی