راهنمای استراتژی های موثر در لیگ آو لجندز؛ Garen The Might of Demacia
بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی ...
بازی های ویدیویی به مرور زمان، بیشتر و بیشتر به صحنه رقابتی وارد می شوند، عناوینی که روزی تنها به عنوان یک سرگرمی به آن ها نگاه می شد، امروزه به عنوان ورزش های الکترونیکی شناخته می شوند. سردمدار عناوین رقابتی هم بازی های سبک MOBA هستند، بازی هایی با گیم پلی عمیق و تکیه زیاد بر کار تیمی، هر ساله بازیکنان و تیم های زیادی را برای رقابت فرا می خوانند.
با وجود مسابقات با شکوه این عناوین، هنوز هم موبا بستری است که بازیکنان غیر حرفه ای هم می توانند از آن لذت ببرند. مخاطبین اصلی این سبک بازیکنانی هستند که خارج از مسابقات حرفه ای و بیشتر به منظور سرگرمی و گاهی به چالش کشیدن مهارت های شان این بازی ها را تجربه می کنند.
لیگ آو لجندز محبوب ترین عنوان موبا است که میلیون ها بازیکن در سرتاسر جهان دارد. پیشتر به منظور آشنا سازی پلیرها با عناوین موبا و لیگ او لجندز، مکانیزم های ابتدایی این عنوان را در یک سری از مقالات توضیح دادیم. حال به سراغ راهنمایی هایی عمیق تر خواهیم رفت و از این پس هر هفته، یکی از هیرو های لیگ آو لجندر را معرفی کرده و نحوه بازی با او را آموزش خواهیم داد.
Garen, The Might of Demacia
سلامتی: 616 واحد در لول یک، 2049 واحد در لول هجده
بازیبابی سلامتی: 7.8 واحد در هر پنج ثانیه در لول یک، 16.3 واحد واحد در هر پنج ثانیه در لول هجده
مقاومت در برابر آسیب فیزیکی: بر حسب لول، بین 27.5 الی 78.5
مقاومت در برابر آسیب جادویی: بر حسب لول، بین 32.1 تا 53.4
قدرت آسیب رسانی ضربات عادی: 58 واحد در آغاز بازی، 134 واحد در لول هجده
سرعت ضربه زنی: 0.625
سرعت حرکت: 340 واحد در هر ثانیه
مقدمه
گرن از آن تانک هایی است که از قدرت ضربه زنی بالایی برخوردارند. قدرت آسیب رسانی بالای وی در کنار ظرفیت سلامتی فراوان و مقاوت بالایش در برابر آسیب های جادویی و فیزیکی، وی را به یک هیرو تاپ قدرتمند تبدیل می کند. گرن هیرو هایی است که می تواند همزمان در تیم فایت ها هم بر روی اهداف مهم متمرکز شود و آسیب فراوانی به آن ها وارد کند، هم در برابر ضرب های سنگین دشمنانش مقاومت کنند.
در واقع هدف از طراحی گرن (البته بهتر است بگوییم هدف از طراحی مجدد او، زیرا که گرن از جمله هیرو هایی بوده که قابلیت هایش طی زمان دست خوش تغییر شده) هم همین بوده. قابلیت های گرن که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد، به وی اجازه می دهند که تمامی تمرکزش را بر روی حریف مهم تر معطوف کند و در این حین نقشش را به عنوان یک تانک هم تا حدی برای هم تیمی هایش بازی کند.
نقش برخی از هیرو ها، خصوصا هیرو های تانک، شروع کننده است. این هیرو ها قادرند تیم فایت را با برتری دادن به تیم خود آغاز کنند. گرن هم گرچه از تانک ها به شمار می رود، اما قدرت شروع یک فایت را ندارد و باید منتظر هم تیمی هایش بماند. گرن بیشتر به سمت یه هیرو آسیب زن متمایل است تا یک تانک. گرچه قدرت مقاومت بالایی دارد، اما در فایت ها به اندازه سایر تانک ها موثر نیست.
شاید تمامی آن چه که در بالا گفتیم باعث ایجاد یک تضاد در ذهن شما شده باشد. آخر گرن تانک است یا هیرو آسیب زن؟ حقیقت این است که نقش گرن وابستگی بسیاری به آیتم های او دارد. می توان وی را به آیتم های تمام تانکی مجهز کرد و یا این که فقط و فقط قدرت آسیب رسانی اش را افزایش داد. اما اگر بخواهیم تنها بر روی آیتم های تانکی تمرکز کنیم، توانایی آسیب رسانی بالقوه ای که وی به لطف قابلیت هایش دارد به هدر می رود. بخواهیم تنها به آیتم های آسیب رسان اکتفا کنیم، وی به راحتی از پای در می آید.
در واقع باید بگوییم که گرن ترکیبی است از این دو، یا آن طور که خود لیگ می گوید، یک فایتر! گرن قدرت دفاعی بالایی دارد اما با این حال در برابر بسیاری از تانک های بازی سر فرود می آورد و اگر حریفان قدرت مندی مقابلش قرار گرفته باشند راحت از پای در می آید. قدرت آسیب رسانی بالایی هم دارد، اما باز هم در مقابل هیرو های کری حرفی برای گفتن ندارد. در واقع بین قدرت آسیب رسانی و خصلت های تانکی گرن تعادل بر قرار است. وی آن قدری قدرت بقا دارد که بتواند در بسیاری از نبرد های یک به یک برنده بیرون بی آید. اما در نبرد های تیمی شدیدا باید با هم رزمانش همکاری کند.
نقاط قدرت و ضعف
+
خصلت های گرن در ابتدای بازی وی را به یک تاپ لینر بسیار قدرتمند تبدیل می کنند. در ابتدا و اواسط بازی، گرن از آن هیرو های گردن کلفت است. به راحتی از پای در نمی آید و تا جای ممکن هم به حریفش آسیب وارد می کند. اگر تک و تنها به مصاف گرن بروید، احتمال زیادی وجود دارد که از کرده تان پشیمان شوید! در تاپ لین گرن هیرو قلدری هم هست! با پرروئی تمام به سمت حریفش یورش می برد و به وی آسیب وارد می کند و قبل از این که هیروی حریف بخواهد جوابش را بدهد، فرار می کند.
- گرن به لطف خصلت های دفاعی قدرتمند و برخی از قابلیت هایش، از پایداری بسیار خوبی برخوردار است. وی می تواند در ابتدای بازی در لین در مقابل اکثر هیرو ها دوام بیاورد و به آن ها آسیب قابل توجهی وارد کند.
- ضربه های گرن هم نسبتا قدرتمند اند. قابلیت هایش هم آسیب بسیاری را به حریفان وارد می کنند. به همین دلیل گرن در فاز انتهایی بازی می تواند بر روی کری های تیم مقابل تمرکز کند و آن ها را از پای در بیاورد. البته جدا از کری ها، گرن می تواند به تانک ها هم آسیب بسیاری وارد کند.
- گرن از هیچ کدام از منابع انرژی (همانند مانا) استفاده نمی کند. به همین دلیل جنبه مدیریت مانا به طور کامل از این هیرو حذف می شود. بازیکنان فقط باید کول داون قابلیت ها شان را مد نظر داشته باشند.
-
به محض این که در نقش گرن در زمین بازی ظاهر می شوید، یکی از بازیکنان تیم مقابل بابت ساده بودن بیش از حد این هیرو و قدرت زیادش شروع می کند به غر زدن. اعتراض آن ها این است که چرا چمپیونی که چندان نیازی به مهارت ندارد، تا این هم حد قوی است. اما واقعیت این است که این هیرو ابدا آن طور که بعضی ادعا می کنند بیش از حد قدرتمند نیست و نقاط ضعف بسیاری دارد. بعلاوه گرچه قابلیت های اش به ظاهر ساده اند، اما خوب بازی کردن با وی نیاز به تجربه فراوان دارد. گرن تحرک بالایی ندارد، حریفانش راحت می توانند از وی فرار کنند و خودش هم به سختی می تواند از مخمصه بگریزد.
- در بین قابلیت های گرن ، قابلیت Crowd Control قدرتمندی یافت نمی شود.
- گرن به گونه ای طراحی شده که به یکی از هیرو های تیم حریف آسیب بیشتری وارد کند. به همین دلیل گرچه گرن می تواند آن هدف خاص را به راحتی از پای در بیاورد، اما در مقابل 4 حریف دیگرش آن قدر ها هم قدرتمند نیست.
- گرن به طور کلی کند است و تحرک بالایی ندارد. هر چند یکی از قابلیت هایش به وی سرعت می بخشد. اما این سرعت اضافه برای فرار از مخمصه کافی نیست.
قابلیت ها
Perseverance: اگر برای مدتی ضربه ای به گرن از سمت هیرو های حریف و یا هیولا های جنگل وارد نشود، نرخ بازیابی سلامتی وی به طرز قابل توجهی افزایش خواهد یافت.
جمله بالا قابلیت پسیو گرن را بسیار کلی و بدون ذکر جزئیات توصیف می کند. بیایید نگاه دقیق تری به این قابلیت داشته باشیم.
در لول های یک تا ده، اگر برای 9 ثانیه، ضربه ای به گرن از سمت هیرو های حریف و هیولا های جنگل وارد نشود، در هر ثانیه 0.4 درصد از سلامت وی بازیابی می شود، تا زمانی که وی آسیبی را از سمت هیولاهای جنگ و یا هیرو های حریف متحمل شود.
در لول های یازده تا پانزده، اگر برای 6 ثانیه، ضربه ای به گرن از سمت هیرو هایی حریف و هیولا های اپیک جنگل وارد نشود، در هر ثانیه 0.8 درصد از سلامت وی بازیابی می شود. تا زمانی که وی آسیبی را از سمت هیولا های اپیک جنگل و یا هیرو های حریف متحمل شود.
در لول های شانزده تا هجده، اگر برای 4 ثانیه، ضربه ای به گرن از سمت هیرو هایی حریف و هیولا های اپیک جنگل وارد نشود، در هر ثانیه 2 درصد از سلامت وی بازیابی می شود. تا زمانی که وی آسیبی را از سمت هیولا های اپیک جنگل و یا هیرو های حریف متحمل شود.
پس در سطوح 11 به بعد، آسیب ناشی از هیولا های غیر اپیک قابلیت پسیو گرن را متوقف نمی کند. همچنین در سطح 16، قدرت این قابلیت به طرز بسیار زیادی افزایش می یابد.
- قابلیت پسیو گرن قدرت بقای بالایی را به وی می بخشد. اما متاسفانه این قابلیت در ابتدای بازی آن قدر ها هم قوی نیست. پس در لین باید با دقت بازی کنید. اگر سلامتی تان بیش از حد کم شد، احتیاط پیشه کنید و مورد هجوم حریف تان قرار نگیرید تا پسیو تان متوقف نشود. صبر کنید تا این ابیلیتی فعال شود و سلامتی تان را بازیابی کند.
- دقت کنید، اگر نیاز دارید که سلامتی تان بازیابی شود، به عبارتی مایلید که پسیو تان برای مدتی طولانی فعال باقی بماند، از موج مینیون ها فاصله نگیرید و زیر برج تان پناه نبرید. در این صورت هم گلد شان را از دست می دهید و هم امتیازات تجربه شان را. در عوض در چمن های کنار لین مخفی شوید. این گونه دیگر امتیازات تجربه را از دست نخواهید داد.
- دقت کنید که در لول های 16 به بالا، قابلیت پسیو گرن قدرت بقای وی را بالا می برد، ولی او را نامیرا نمی کند! تک نفره به به دل دشمن نزدید. شکیبا باشید و در کنار تیم تان بازی کنید. اگر سلامتی تان بیش از حد کاهش یافته، اما فایت هنوز به اتمام نرسیده و تنها وقفه ای در آن ایجاد شده، لازم نیست که بیس نروید و تیم تان را تنها بگذارید. برای 4 ثانیه از فایت فاصله بگیرید تا سلامتی تان بازیابی شود.
Decisive Strike: این ابیلیتی ابتدا تمامی افکت هایی که سرعت حرکت گرن را کم کرده اند از بین می برد و سپس سرعت حرکت وی را برای مدتی محدود 30 درصد افزایش می دهد. در پنجره زمانی 4.5 ثانیه ای پس از فعال سازی این قابلیت، ضربه عادی بعدی گرن آسیب بیشتری را وارد خواهد کرد و هدف را سایلنس (به این معنی که حریف نمی تواند از قابلیت هایش بهره ببرد) می کند.
این قابلیت در سطح یکش سرعت حرکت گرن را برای 1.5 ثانیه افزایش می دهد. با هر بار ارتقا 0.5 ثانیه به این بازه زمانی افزوده خواهد شد. یعنی در سطح پنجمش، این قابلیت برای 3.5 ثانیه به گرن سرعت حرکت بیشتری می بخشد.
قدرتی که این قابلیت به ضربه های عادی گرن اضافه می کند، 40% از خصلت Attack damage گرن در تمامی سطوح بعلاوه 30 واحد در سطح یک، 55 واحد در سطح دو، 80 واحد در سطح سه، 105 واحد در سطح چهار و 130 واحد در سطح پنج است.
- از این قابلیت مدام برای اذیت کردن حریف تان در ابتدا بازی بهره بگیرید. البته باید هنگام استفاده از آن هنگامی که هنوز سطح پایینی دارد احتیاط کنید. زیرا که در ابتدا این قابلیت تنها برای 1.5 ثانیه سرعت گرن را بالا می برد. این زمان برای این که گرن خود را به حریف برساند و به او ضربه بزند کافی است، اما برای بازگشت کفایت نمی کند! پس با مدیریت زمان، سعی کنید تا خود را را به دام نیندازید.
- دلیلی برای استفاده نکردن از این قابلیت وجود ندارد! گرن مانایی ندارد که بخواهد به اتمام برسد پس می توانید این قابلیت را برای وارد کردن آخرین ضربه به مینیون ها هم به کار ببرید. فقط یادتان باشد که به این قابلیت برای فرار از گنک ها و خطرات جدی و یا برای رسیدن به حریف و تمام کردنش کارش نیاز پیدا خواهید کرد. هنگام استفاده از آن دقت کنید.
- دقت کنید که این قابلیت تنها هنگام فعال شدن افکت های کم کننده سرعت را از بین می برد. به این معنی که پس از فعال سازی اش هنگامی که سرعت حرکت گرن افزایش یافته، حریفان می توانند قابلیت های کم کننده سرعت حرکت را بر روی گرن بکار ببرند. پس اگر می خواهید از این قابلیت استفاده کنید و می دانید که حریف تان می تواند سرعت حرکت تان را کم کند. صبر کنید تا ابتدا از قابلیتش استفاده کند، سپس این ابیلیتی را فعال کنید.
- تنها همین قابلیت است که به گرن تحرک می بخشد. پس برای فرار ها و یا وارد شدن به درگیری به این قابلیت نیاز پیدا خواهید کرد. شرایط را به دقت بررسی کنید تا بتوانید در بهترین وقت ممکن این قابلیت را فعال کنید. نکات بالا را برای استفاده از این قابلیت در نظر داشته باشید.
- نکته مهم دیگر در مورد این قابلیت این است که زمان بین دو ضربه شما را ریست می کند. بگذارید دقیق تر توضیح دهیم. بین هر دو ضربه متوالی گرن مدتی فاصله است که این زمان بسته به سرعت ضربه زنی او دارد. اما اگر بلافاصله پس از اولین ضربه تان این قابلیت را فعال کنید، دیگر نیازی نیست که برای ضربه بعدی (که اتفاقا به دلیل این قابلیت از قدرت هم بیشتری برخوردار است) منتظر بمانید. در نبرد با دیگر هیرو های نزدیک زن، این قابلیت را فعال کنید تا بتوانید به جای دو ضربه، سه ضربه وارد کنید که یکی آسیب بسیار سنگین تری را وارد می کند.
Courage: پسیو: هر بار که گرن واحدی را از پای در آورد، 0.25 مقاومت اضافه در برابر آسیب های جادویی و فیزیکی پاداش خواهد گرفت. این مقاومت اضافه از سقف 30 واحد فراتر نمی رود.
اکتیو: برای چند ثانیه، تمامی ضربه های وارد بر گرن 30 درصد آسیب کمتری را به او وارد می کنند. در سطح یک این قابلیت برای 2 ثانیه فعال باقی خواهد ماند. با هر بار ارتقا سطحش یک ثانیه به این بازه زمانی اضافه خواهد شد.
- پسیو این قابلیت، به صورت پشته ای کار می کند! یعنی هر چه که واحد های بیشتری (تا سقف 120 واحد) را از پای در بیاورید، مقاومت شما در برابر ضربه ها در ادامه بازی بیشتر خواهد شد. این پسیو اهمیت وارد کردن لست هیت را برای گرن دو چندان می کند. باید هر چه زودتر 30 واحد مقاومت اضافه را در برابر آسیب های فیزیکی و جادویی کسب کنید تا کارتان در ادامه بازی ساده تر شود و تانکی تر شوید.
- این قابلیت برای گرن بسیار مهم است، اما از آن جا که وی به سایر قابلیت هایش بیشتر نیاز دارد، دیر تر از سایر قابلیت ها به سطح نهایی خواهد رسید. یعنی که برای مدتی طولانی در بازی، این قابلیت تنها 2 ثانیه از قدرت ضربه های وارد بر گرن می کاهد و 23 ثانیه هم کول داون دارد! به همین دلیل هم استفاده درست از این قابلیت، فوق العاده مهم و حیاتی است. به حرکات حریف تان چه در لین و چه در فایت ها دقت کنید، هنگامی که احساس کردید حریف قرار است بر روی تان کمبو اجرا کنند این قابلیت را فعال کنید تا آسیب کمتری دریافت کنید.
Judgment: گرن برای 3 ثانیه، شمیرش را حول خود می چرخاند و به تمامی واحد های دشمن یکه در شعاع چرخش شمشیرش باشند آسیب وارد می کند. گرن بسته به لولش بین 5 تا 10 بار شمشیرش را در این 3 ثانیه می چرخاند و آسیبی هم که هر چرخش وارد می کند به سطح خود این قابلیت و مقدار قدرت ضربه زنی گرن وابسته است. اگر تنها یک واحد در محدوده چرخش شمشیر گرن باشد، آسیب وارد بر او بیشتر می شود.
بعد از یک ثانیه، گرن می تواند این ابیلیتی را مجددا فعال کند تا از چرخش بایستد. در این صورت زمان باقی مانده از کول دان این قابلیت کم می شود. در طول مدتی که این قابلیت فعال است، گرن به سایر واحد ها برخورد نخواهد کرد و از آن ها رد می شود.
- این قابلیت بین تمامی ابیلیتی های گرن بیشترین قدرت آسیب رسانی را دارد. به مرور و در جریان بازی هم تعداد چرخش های گرن بیشتر می شود و هم آسیبی که به ازای هر چرخش وارد می کند. همچنین این قابلیت از ابیلیتی های منطقه ای به شمار می رود. یعنی می تواند به تمامی واحد هایی که در اطراف گرن قرار گرفته اند آسیب وارد کند و در نتیجه در تیم فایت ها بسیار موثر است.
- دقت کنید که استفاده از این ابیلیتی در لین و برای آسیب رسانی به مینیون ها، باعث پوش شدن لاین شما خواهد شد. اگر لاین تان بیش از حد به تاور حریف نزدیک شود، هر لحظه باید منتظر گنک از سمت جانگلر تیم حریف باشید. از آن جایی که شما نمی خواهید گنک شوید، پس بهتر است لین تان را پوش نکنید. اگر نمی خواهید لین تان را پوش کنید، این قابلیت را برای از پای در آوردن مینیون ها به کار نبردید.
- دقت کنید که قابلیت های CC چرخش گرن را متوقف نمی کنند. پس اگر احتمال می دهید که حریف نزدیک زن مقابل تان شما را استان کند و سپس برای آسیب رسانی به به نزد شما بیاید، پیش تر این قابلیت تان را فعال کنید تا حتی هنگامی که استان اید هم حریف تان از دست تان در امان نباشد!
- در لین اگر می خواهید با حریف تان دوئل کنید، سعی کنید پیش از فعال سازی این قابلیت به نحوی جای گیری کنید که شمشیر گرن هنگام چرخش گرن به مینیون های حریف برخورد نکند. در این صورت آسیب بسیار بیشتری به رقیب تان خواهید رساند.
Demacian Justice: این قابلیت از دو بعد پسیو و اکتیو برخوردار است. در مورد هر کدام جداگانه توضیح خواهیم داد.
اکتیو: آلتیمیت گرن، شمشیری جادویی را بر سر دشمنانش فرود خواهد آورد و آسیب بسیاری زیادی به آن ها خواهد رساند. هر چه که مقدار بیشتری از سلامتی حریف کاسته شده باشد، این قابلیت آسیب بیشتری وارد می کند.
- این قابلیت در سطوح 1 و 2 کول داون بسیار زیادی دارد و این بدین معنی است که شما باید در استفاده از آن هوشمندانه عمل کنید. تنها هنگامی از آن استفاده کنید که حریف شانس فرار دارد، برای مثال می تواند از اسپل فلش استفاده کند و یا قابلیت هایی مشابه به آن دارد. اما اگر مطمئنید که حریف از پای در خواهد آمد، نیازی به استفاده از این قابلیت نیست.
- اما مهم ترین نکته در مورد این قابلیت این است که هر چه حریف مقدار بیشتری از سلامتی خود را از دست داده باشد، آسیب بیشری از این قابلیت دریافت می کند. این نکته ای است که بسیاری از بازیکنان تازه کار به آن توجه نمی کنند. واضح بگوییم، اگر هنگامی که 30% و یا بیشتر از نوار سلامتی حریف تان پر باقی مانده، این قبلیت را به کار نبرید. آن را برای تمام کردن کار حریف هنگامی که تنها درصد کمی از نوار سلامتی اش پر است استفاده کنید. دیده می شد که بسیاری از بازیکنان این قابلیت را در شروع نبرد و هنگامی که سلامتی حریف پر است به کار می برند! در حالی که کاملا برعکس، از این قابلیت باید به عنوان آخرین راهکار برای کشتن حریف بهره ببرید.
پسیو: حریفی که توانسته در 5 دقیقه گذشته بیشترین تعداد کیل را بدست بیاورد به عنوان Villain برگزیده خواهد شد. هنگامی که گرن با ویلن در حال نبرد است، این مقام به هیرو دیگری تعلق نخواهد گرفت.
- گرن به هیرو ویلن، دمیج بسیار زیادی را وارد می کند. طرز کار این مکانیزم به این شکل است که تمامی ضربات معمولی گرن و هر چرخش ابیلیتی Judgment علاوه بر آسیب شان در حال عادی ، یک درصد از ظرفیت سلامتی ویلن را هم در فرم ترو دمیج (آسیبی که با آرمو و مجیک رزیست کاهش نمی بابد) به وی وارد می کنند. نوع آسیب ناشی از قابلیت آلتیمیت گرن در حالت عادی جادویی است. اما اگر هدف وی ویلن باشد این آسیب به ترو دمیج تبدیل می شود.
- اگر سلامتی ویلن گرن به حدی کم شده باشد که با آلتیمیت او از پای در آید، علامتی بر روی او گمارده می شود و صدایی هم پخش خواهد شد تا بازیکن بفهمد که باید دقیقا چه زمانی از آلتیمیتش استفاده کند.
نحوه لول آپ
نحوه بازی
اویل بازی: فارم، فارم و باز هم فارم. کسب گلد چقدر برای گرن مهم است؟ فوق العاده زیاد. هم نیاز به پول دارید تا بتوانید آیتم های ضروری تان را بخرید، هم باید تا حد ممکن پسیو ابیلیتی Courage را قدرتمند کنید. پس کاملا محتاطانه در لین بازی کنیم و فقط لست هیت بگیریم؟ اصلا و ابدا! این گونه بازی کردن با گرن کاملا اشتباه است، اتفاقا برای کسب گلد بیشتر باید به حریف هم حمله کنید تا بتوانید وی را حداقل از لین بیرون کنید و یا در صورت امکان او را بکشید. پس در مواقع لازم باید به جنگ حریف هم بروید، اما کی؟
البته دقت کنید که باید با توجه به هیرو مقابل تان در لین بازی کنید، شاید حریف تان کاملا ضد گرن باشد و در نتیجه نبرد با وی چندان کار عاقلانه ای نباشد، اما به طور کلی نحوه نبرد های تک به تک در نقش گرن، فارغ از رقیبش را در ادامه توضیح داده ایم
تا لول 3 صبر کنید تا تمامی قابلیت های پایه ای تان آزاد شوند. با Decisive Strike شروع کنید، با سرعت زیاد به حریف یورش ببرید و با یک ضربه عادی مقدار قابل توجهی از سلامتی اش را بکاهید. بلافاصله Judgement را فعال کنید و خودتان را به رقیب بچسبانید تا آسیب هر چرخش به حریف وارد شود. بعد از اتمام چرخش های تان نوبت به حریف می رسد تا از شما انتقام بگیرد. این جا است که باید Courage را فعال کنید و بازگردید. اگر در طول این نبرد آسیب دیدید، نگران نباشید، پسیوتان Perseverance سلامتی تان را پر خواهد کرد. چند بار این گونه به وی حمله کنید تا بالاخره به لول 6 برسید. این بار دیگر حریف را ول نکنید و تا جایی به وی آسیب برسانید که با آلتیمیت تان Demacian Justice از پای در آید.
در ابتدا بازی بدیهیات را هم فراموش نکنید. حتما در چمن های کنار رودخانه وارد بکارید و حواس تان به مپ بازی باشد.
اواسط بازی: در دقایق 15 تا 20 بازی تیم فایت های کوچک تر شروع می شوند. گرن در این فاز از بازی در اوج قدرت خود قرار دارد. هم دمیجش بالا است و می تواند راحت کار ویلنش را یک سره کند، تانک خوبی هم به شمار می رود.
آیا گرن همواره باید بر روی ویل خود تمرکز کند؟ خیر! اگر که گرن پیروز لینش شده و اوضاع خوب و مساعدی دارد، وی باید ابتدا کری های تیم مقابل را در اولیت قرار دهد. بعد از کری نوبت به هیرو های کم جان تری که می توانند آسیب خوبی به تیم تان وارد کنند (همانند میج ها) و در اخر تانک ها و فایتر ها می رسد. حال اگر کری تیم حریف ویلن هم بود که چه بهتر. اما اگر گرن نتوانسته بود در لینش به خوبی فارم کند، وی باید سعی کند که تا حد ممکن خودش را بالا بکشد. در این صورت روی ویلن تمرکز کنید، حتی اگر ویل کری حریف هم نباشد. بدین شکل می توانید گلد راحتی کسب کنید و جلو بی افتید.
انتهای بازی: در انتهای بازی و هنگام نبرد های 5 به 5، نقش گرن مشابه با نقشش در فاز میانی بازی است، با این تفاوت که قدرت آسیب رسانی اش کمتر شده، اما به تانک قدرتمند تری تبدیل می شود. بر روی کری تمرکز کنید. اگر که کری ویلن نیست و یا که وی خارج از دسترس تان قرار گرفته، سراغ هیرو های کم جان و خطرناک بروید. با تیم تان ارتباط برقرار کنید، گرن باید بر روی ویلن تمرکز کند و حواس تیم حریف را به خود معطوف کند، در این حین دیگر هم تیمی هایش می توانند کار کری ها را یک سره کنند.
آیتم ها
ابتدای بازی، فاز لینینگ
در ابتدای بازی، با توجه به حریفی که مقابل تان قرار گرفته باید آیتم های اولیه تان را برگزینید.
اگر هیرو مقابل تان نزدیک زن است و قادر است آسیب فیزیکی سنگینی وارد کند، بهتر است که بازی را با Cloth Armor شروع کنید. زیرا که این آیتم آرمور شما را تقویت می بخشد و در نتیجه ضربات فیزیکی حریف تان آسیب کمتری به شما وارد خواهند کرد. در صورت خرید این آیتم، به لطف قیمت کمش، می توانید تعداد زیادی هم Health Potion با خود به لاین ببرید و در صورت کم شدن سلامتی تان آن ها را مصرف کنید.
اگر هیرو مقابل تان از شما تانکی تر است و می تواند در نبرد های یک به یک دخل تان را بیاورد، Long Sword بهترین انتخاب برای آغاز بازی است. این آیتم قدرت ضربات و قابلیت های تان را افزایش می دهد و وارد کردن لست هیت را هم بسیار ساده تر می کند. البته در نظر داشته باشید که این آیتم، هجومی است. اگر ترجیح می دهد امن بازی کنید و درگیر نشوید، به آیتم های دفاعی تکیه کنید.
در صورتی که در برابر هیرو های میج و یا ADC قرار بگیرید، می توانید در ابتدای بازی Boots of Speed را بخرید. شاید به عقیده بسیاری خرید این آیتم منطقی نباشد، اما حقیقت این است که گرن هیرو ای است نزدیک زن و برای این که بتواند خود را به حریفان دورزنش برساند و یا از آنها فرار کند نیاز به سرعت دارد. به علاوه قیمت این آیتم مشابه با Cloth Armor است و به گرن اجازه می دهد که Health Potion های زیادی را با خود به لین ببرید.
ادامه فاز لینینگ و اواسط بازی
در این فاز از بازی بازیکن باید به مرور نخستین آیتم های حیاتی اش را تهیه کند. باز بر حسب حریف مقابل و البته وضعیت گرن در لین باید آیتم های تان را از بین انتخاب های زیر را برگزینید.
اگر در مقابل تان هیرو نزدیک زنی قرار گرفته که آسیب فیزیکی وارد می کند، باید سراغ Chain West بروید. این آیتم گرچه تنها آرمور تان را تقویت می کند، اما قابل ارتقا به بسیاری از آیتم هایی است که گرن در ادامه به آن ها نیاز پیدا خواهد کرد.
اگر سرعت ضربه زنی هیرو مقابل تان بالاست و اکثر ضربه هایش هم از نوع کریتیکال اند، در خرید Warden's Mail به خود تان شک و تردید راه ندهید. زیرا که قابلیت پسیو این آیتم از سرعت ضربه زنی حریف تان می کاهد. در ادامه این آیتم به Randuin’s Omen ارتقا می یابد که علاوه بر آهسته کردن سرعت ضربه زنی حریف، قدرت ضربه های کریتیکالش را هم کم می کند. این آیتم در مقابل هیرو هایی چون Yasuo و Tryndamere بسیار خوب جواب می دهد.
اگر هیرو مقابل تان میج است و آسیب جادویی وارد می کند، خرید Spectre's Cowl را در اولویت قرار دهید. می گوییم در اولیت، زیرا که در حالت عادی در هر بازی بالانسی (یعنی بازی هایی که تیم مقابل تان هیرو میج هم دارد) باید این آیتم را تهیه کنید تا بتوانید در ادامه آن را به Spirit Visage ارتقا دهید. اما اگر از همان ابتدای بازی در مقابل هیرو میج قرار گرفته اید این آیتم را زودتر تهیه کنید.
اگر حریف راحتی مقابل تان قرار گرفته و یا خیلی از او جلو ترید، شاید دوست داشته باشید که قدرت ضربه زنی تان را افزایش دهید. شاید هم کلا می خواهید گرن را کمتر تانکی کنید و بیشتر به دنبال افزایش قدرت ضربات و قابلیت هایش باشید. در این صورت خرید Serrated Dirk انتخاب خوبی است. زیرا که آیتم های اصلی گرن دمیجی از این آیتم ساخته می شوند. همچنین در صورتی که حریف تان آرموش را تقویت کرده باشد، Armor Penetration ای که این آیتم برای گرن به ارمغان میاورد باز هم کار حریف را سخت خواهد کرد.
این آیتم ها آرمور و مجیک رزیست لازم را برای شما به ارمغان می آورند و در ادامه به آیتم های اصلی گرن ارتقا خواهند یافت.
آیتم های اصلی
برای گرن های تانکی، تنها (و البته بهترین) آیتم لازم برای افزایش قدرت ضربه زنی چیزی نیست جز Black Cleaver. این آیتم نه تنها قدرت ضربات گرن را افزایش می دهد، بلکه ظرفیت سلامتی او را هم بیشتر می کند و از کول داون قابلیت هایش می کاهد. بعلاوه هر دو قابلیت پسیو این آیتم برای گرن فوق العاده اند. یکی از آن ها از آرمور حریف می کاهد و در نتیجه گرن ضربه های سنگین تری را به وی وارد می کند. دومی سرعت او را پس از هر ضربه عادی افزایش می دهد که موجب می شود گرن بتواند راحت تر حریفانش را تعقیب کند. بذارید خیال تان را راحت کنیم، بلک کلیور از آن آیتم هایی است که در هر شرایطی بر روی گرن جواب می دهد.
Youmuu's Ghostblade قدرت آسیب رسانی گرن را افزایش می دهد، از کول داون قابلیت هایش می کاهد، به وی Armor Penetration می بخشد و سرعت این هیرو را زیاد می کند. روی کاغذ همه چیز عالی به نظر می رسد، اما مشکل این حا است که این آیتم به درد گرن تانک نمی خورد. این آیتم در بسیاری از موقعیت ها جواب گو نیست. برای مثال اگر تیم حریف خیلی از شما جلو تر باشد، گرن غیر تانکی به راحتی از پای در می آید. هنگامی به سراغ این آیتم بروید که تیم تان وضع خوبی دارد و حداقل یکی دیگر از هم تیمی های تان تانک است.
کفش ها
اگر هیرو مقابل تان در لین دور زن است، Boots of Swiftness انتخاب بسیار خوبی است. زیرا که به گرن اجازه می دهد خود را بر سرعت به حریفش برساند و دمار از روزگارش در بیاورد. اما دقت کنید که بهتر است در ادامه بازی این کفش را با سایر کفش ها تعویض کنید. زیرا که دیگر آیتم ها سرعت تان را افزایش خواهند داد و در ثانی پسیو دیگر کفش ها بیشتر به کارتان خواهد آمد.
Ninja tabi وقتی به کارتان می آید که در مقابل تان در لین هیرو ای قرار گرفته باشد که آسیب فیزیکی از فاصله نزدیک وارد می کند. پسیو این بوت مقداری از قدرت ضربه های حریف تان را کاهش می دهد. نکته مثبت دیگر در مورد این کفش، قیمت کم آن است. می توانید برای فاز لینینگ این بوت را تهیه کنید و در ادامه با بوت دیگر تعویضش کنید.
Mercury's Treads را می توان بهترین کفش برای گرن دانست. پسیو آن از مدت زمان قابلیت های CC می کاهد و به گرن مجیک رزیست می بخشد. در نتیجه تیم فایت ها بسیار مفید است. اگر در فایت ها زیاد استان و یا اسلو می شوید. این بوت به کارتان خواهد آمد. یادتان باشد که در صورت داشتن گلد کافی می توانید کفش تان عوض کنید. پس اگر شرایط در ابتدای بازی به گونه ای است که سایر کفش ها بیشتر به کارتان می آیند، به سراغ آن ها بروید و بعدا در صورت لزوم تغییرشان دهید.
آرمور
Dead Man's Plate برای گرن آیتمی فوق العاده است. این آیتم پسیوی دارد که با حرکت در زمین بازی فعال می شود و سرعت هیرو را افزایش می دهد. همچنین آرمور و ظرفیت سلامتی مالکش را هم بهبود می بخشد و قادر است هیرو های حریف را آهسته کند. به عبارتی هر چه که گرن لازم دارد را می توان در این آیتم یافت. خوشبختانه این آیتم نسبتا ارزان هم هست و می توان آن را به عنوان دومین و یا حتی اولین آیتم هم خریداری کرد. گرچه Dead Man’s Plate از بهترین آیتم ها برای گرن است، اما گاهی شرایط بازی شما را مجاب می کند که بیخیال آن شوید و به سراغ آیتم های دیگر بروید.
Sunfire Cape آیتمی است که به گرن آسیب جادویی می بخشد. البته اشتباه نکنید، این آیتم از جمله آیتم های تانکی به شمار می رود که قادر است ظرفیت سلامتی و آرمور گرن را تقویت کند. اما با این حال قابلیت پسیوی دارد که موجب می شود تمامی دشمنانی که در اطراف مالکش قرار گرفته اند آسیب جادویی دریافت کنند.
پیش تر در مورد Randuin's Omen توضیح دادیم. این آیتم هم ظرفیت سلامتی تان را افزایش می دهد و هم آرمور تان را. علاوه بر این از آسیب ضربه های کریتیکال دشمنان می کاهد و سرعت ضربه زنی آن ها را کم می کند. این آیتم قابلیت اکتیوی هم دارد که موجب کند شدن 35 درصدی سرعت حرکت حریفان برای 4 ثانیه می شود.
و اما Thornmail. بر خلاف سایر آیتم ها، این آیتم فقط و فقط در شرایطی خاص جواب می دهد، زیرا که فقط آرمور تان را تقویت می دهد. پسیو این آیتم، 15 درصد از آسیب وارد بر مالکش و 25 درصد از آرمور اضافه او را به منبع آسیب باز می گردادند.
اما از بین این 4 آیتم، کدام را انتخاب کنیم؟
اولا بگذارید بگوییم که دلیلی ندارد که فقط یکی از این ها را در طول بازی بخرید! می توانید 3 تای شان را تهیه کنید. در واقع تعداد آیتم هایی که برای افزایش آرمور تان در طول بازی خواهید بست، کاملا بسته به شرایط بازی دارد.
همان طور که گفتیم Dead Man’s Plate یکی از بهترین آیتم ها برای گرن است. به طور کلی هم توصیه می کنیم که این آیتم را حتما ببندید. بر حسب شرایط، می توانید در کنار آن یکی از آیتم های زیر را تهیه کنید و یا در صورت لزوم، آن را جایگزین یکی از آیتم های پایین کنید.
اگر هیرو هایی در برابر تان قرار گرفته اند که آرمور شان بسیار بالاست و به طور کلی ضد هیرو هایی اند که آسیب فیزیکی وارد می کنند، می توانید از Sunfire Cape استفاده کنید. زیرا همان طور که اشاره کردیم این آیتم آسیب جادویی وارد خواهد کرد. اگر حریف تان برای مقابله با شما آرمور بسته باشد، با مشاهده این آیتم غافل گیر خواهد شد!
اگر حریفانی دارید که سرعت ضربه زنی شان بسیار بالاست و اکثر ضربه های شان هم از نوع کریتیکال است، در خرید Randuin's Omen به خود شک و تردید راه ندید، زیرا که این آیتم کاملا بر ضد آن ها است. بنابراین در مقابل هیرو هایی چون Yasuo و Tryndamere خرید این آیتم واجب است.
Thornmail بهترین آیتم ضد هیرو های ADC به شمار می رود. زیرا که این هیرو ها به ضربه های معمولی شان اکتفا می کنند و این آیتم می تواند ضربه های شان را به آن ها باز گرداند. زمانی باید این آیتم را تهیه کنید که تیم حریف بیش از یک ADC دارد و یا ADC شان شدید قوی شده.
مجیک رزیستنس
Spirit Visage هم از آن آیتم های فوق العاده برای گرن است. ظرفیت سلامتی گرن و نرخ بازیابی آن را افزایش می دهد، از کول داون قابلیت هایش می کاهد و مقاومت وی در برابر آسیب های جادویی را بهبود می بخشد. اما شاید جالب ترین نکته در مورد این آیتم، قابلیت پسیو آن است که ابیلیتی Perseverance گرن را 25 درصد قوی تر می کند. در واقع می توان با اطمینان گفت که این آیتم، بهترین آیتم مجیک رزیست برای گرن به شمار می رود.
شرایط Maw of Malmortius تقریبا مشابه با Youmuu's Ghostblade است. کمتر روی جنبه تانکی گرن تمرکز دارد و بیشتر قدرت ضرباتش را تقویت می کند. این آیتم مجیک رزیستنس بالایی را به گارن می بخشد، اما خبری از سلامتی بیشتر نیست. در صورتی که به گرن آسیبی جادویی وارد شود که می تواند سلامتی اش را به 30 درصد کاهش می دهد، پسیو این آیتم به گرن سپری خواهد بخشید که می تواند مقدار قابل توجهی از آسیب های جادویی حریف را جذب کند. اگر در لین هیرو هایی قرار گرفته اند که آسیب جادویی وارد می کنند، می توانید این آیتم را تهیه کنید، اما یادتان باشد که اگر از آن ها عقب بی افتید، این آیتم بی فایده خواهد شد. پس تنها هنگامی به سراغ این آیتم بروید که مطمئنید از حریف تان جلو ترید.
سلامتی
Sterak's Gage هم آیتم نسبتا مفیدی برای گرن است. در حالت عادی سلامتی او را افزایش می دهد و به قدرت ضرباتش می افزاید. قابلیت پسیو این آیتم، در صورتی که گرن آسیب سنگینی را در عرض 5 ثانیه دریافت کند فعال می شود و برای 8 ثانیه هم به وی سپر می بخشد و هم قدرت ضرباتش را افزایش می دهد.
اگر نیاز به سلامتی زیاد دارید، به فکر خرید Warmog's Armor بشید. این آیتم بیشترین واحد های سلامتی را بین تمامی آیتم ها به خریدارش می بخشد. قابلیت پسیو این آیتم همانند پسیو خود گرن است و در صورتی که مالک این آیتم برای مدتی آسیب دریافت نکند، با نرخ بالایی سلامتی اش بازیابی خواهد شد.
Titanic Hydra با این که قادر است سلامتی گرن را بهبود بخشد، اما با این حال از آیتم های هجومی به شمار می رود. قابلیت های پسیو و اکتیو این آیتم در حقیقت به ضربه های عادی گرن آسیب منطقه ای می بخشند و آن ها را قوی تر می کنند.
تمامی این سه آیتم بر روی گرن جواب می دهند، اما متاسفانه اولویت با آیتم های آرمور و مجیک رزیستنس است و در اغلب بازی ها باید از میان این سه یکی را برگزینید. اما کدام یک؟
Titanic Hydra در شرایطی مناسب است که تیم تان از حریف پیش افتاده و شما نسبت به حریف بیشتر فارم کرده اید. در این صورت می توانید این آیتم هجومی که البته تا حدی خصلت های دفاعی گرن را هم تقویت می کند تهیه کنید. اگر هم که احساس می کنید قدرت آسیب رسانی آن ها کافی نیست و دیگر آیتم های تانکی کارتان را راه می اندازند، می توانید به سراغ این آیتم تانکی/هجومی بروید.
اگر اغلب هیرو های تیم مقابل کم جان اند، اما قدرت آسیب رسانی بسیار بالایی دارند، Warmog’s Armor انتخابی است مناسب، خصوصا که اگر پیشتر Thornmail را خریداری کرده اید. به لطف پسیو این آیتم و پسیو خود گرن، سلامتی تان زودتر از آن چه که فکرش را هم بکنید بازیابی می شود.
اما برای بازی های عادی و بالانس، Sterak’s gage را می توان بهترین انتخاب دانست. هم سلامتی تان را بهبود می بخشد و هم قدرت آسیب رسانی تان را. شاید در ظاهر نسبت به Titanic Hydra ضعیف تر باشد، اما قابلیت پسیوش شدیدا برای گرن سودمند است. هم قدرت ضربات وی را افزایش می دهد و هم برای چند لحظه مختصر به وی سپری قدرمتند اعطا می کند.
رون
گرن هیرو ای نزدیک زن است. برای اینکه بتواند خود را به حریفش برساند، نیاز به سرعت حرکت بالایی دارد. همچنین تمامی قابلیت هایش هم برد کمی دارند و به همین دلیل گرن باید همواره خود را به حریفش بچسباند. با استفاده از دو Greater Quintessence of Movement Speed، می توان سرعت حرکت گرن را تا حد قابل قبولی افزایش داد.
برای افزایش قدرت آسیب رسانی گرن می توانید از یک Greater Quintessence of Attack Damage و نه Greater Mark of Attack Damage بهره ببرید. بدین ترتیب وارد کردن ضربه آخر به مینیون ها هم ساده تر می شود که برای گرن بسیار مهم است.
هیرو های میج اصولا در ابتدا بازی قدرت آسیب رسانی چندانی ندارد، بلکه با خرید آیتم و در انتهای بازی به حریفانی فوق العاده ترسناک تبدیل خواهند شد. به همین دلیل بهتر است با تقویت مجیک رزیست، مقاومت خود را در برابر قابلیت های این گونه هیرو ها تا حد ممکن بالا ببرید. صفحه رون مخصوص گرن را با Greater Glyph of Scaling Magic Resist پر کنید تا مقاومت تان در برابر آسیب های جادویی تا حد ممکن بالا برود.
گرن از هیرو های تاپ لین است و در نتیجه اغلب حریفان مقابلش هم ضربه های فیزیکی وارد می کنند. اصولا قدرت آسیب رسانی این گونه هیرو ها از همان ابتدای بازی هم زیاد است! پس گرن را به نه Greater Seal of Armor مجهز کنید تا کارتان در لین و صد البته در ادامه بازی راحت تر شود.
مستری
اسپل ها
اسپل Flash بهترین اسپل برای گرن است. زیرا که هم به وی امکان رساندن خود را به حریف می دهد، هم می تواند وی را از مخمصه برهاند. حتما حتما یکی از اسپل های تان باید Flash باشد. اما برای اسپل دوم، بسته به شرایط و یا سلیقه تان یکی از موارد زیر را برگزینید.
Ignite برای تمام کردن کار هیرو ها استفاده می شود. در صورتی که آن ها این شانس را دارند که از گرن فرار کنند، حتما از این اسپل بر روی شان استفاده کنید تا کارشان یکسره شود. همچنین اگر در برابر شما هیرو هایی قرار گرفته اند که می توانند در مدت زمان کمی سلامتی شان را بازیابی کنند، استفاده از ایگنایت بسیار مفید است، زیرا که از نرخ بازیابی سلامتی شان می کاهد.
Teleport بین تمامی هیرو های تاپ لین بسیار محبوب است. می توان از این اسپل برای بازگشت سریع به لین استفاده کرد. در این صورت نه از فارم جا می مانید و نه امتیازات تجربه از دست می دهید. علاوه بر این، می توانید از تلپورت برای گنک هم استفاده کنید. کافی است به یاران خود در لین پایین بگویید که در بوش های پشت دشمن وارد بکارند تا بتوانید بدان تلپورت کنید.
دیدگاهها و نظرات خود را بنویسید
برای گفتگو با کاربران ثبت نام کنید یا وارد حساب کاربری خود شوید.
گرن یکی از مزخرفترین حریف ها برای تاپ لین کسترهاست!
.
به شخصه خیلی از پلیرهای حرفه ای گرن کشیده ام... و در عین حال کیف میکنم از بازی کردن جلوشون!
این بازی افلاینم داره ؟
با سلام
خیر، امکان افلاین بازی کردن وجود نداره.
اما می توانید به صورت تکی با هوش مصنوعی بازی کنید که البته اون هم نیاز به اتصال به اینترنت داره.