ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

پژو 3008 هم به ایران می آید؛ رقیبی برای کیا اسپرتیج و هیوندای توسان

نمایشگاه خودروی تهران با تمام حواشی و خبرهایش به پایان رسید و خودروسازان بزرگ دولتی که در دقیقه 90 به جمع شرکت کنندگان این نمایشگاه پیوستند و همین مسئله باعث حضور نه چندان پر قدرت ...

پویا بهرامی
نوشته شده توسط پویا بهرامی | ۳ اسفند ۱۳۹۵ | ۲۱:۰۰

نمایشگاه خودروی تهران با تمام حواشی و خبرهایش به پایان رسید و خودروسازان بزرگ دولتی که در دقیقه 90 به جمع شرکت کنندگان این نمایشگاه پیوستند و همین مسئله باعث حضور نه چندان پر قدرت آن ها شد.

کمی بعد اعلام شد که برنامه فروش پژو 2008 توسط شرکت ایران خودرو که قرار بود از اسفند 95 اجرایی شود، به اردیبهشت 96 موکول شده است و همچنان قیمت نهایی مدل عرضه شده از این خودرو در بازار ایران نامشخص است.

ایران خودرو همچنین مدل 508 پژو به عنوان یک محصول وارداتی را نیز به این نمایشگاه آورده بود تا نشان دهد برنامه همکاری با این شرکت فرانسوی تنها محدود به تولید در داخل نیست.

حال خبر از حضور دیگر محصول شرکت پژو با نام 3008 به گوش می رسد که آن هم قرار است در سال 96 در کنار پژو 508 توسط ایران خودرو به فروش برسد و عملا بخش محصولات تولیدی و وارداتی شرکت پژو به صورت 50:50 جلو خواهد رفت و ایران خودرو را  به یک شرکت وارد کننده خودرو تبدیل خواهد کرد.

در هر صورت پژو 3008 جز جدیدترین محصولات این شرکت فرانسوی است که در کلاس کراس اوور های سایز متوسط قرار می گیرد. نسل دوم پژو 3008 در نمایشگاه پاریس 2016 به صورت رسمی رونمایی و فروش آن از اوایل سال 2017 میلادی آغاز شده است.

زبان طراحی جدید پژو چه در داخل و چه در خارج خودرو خود را نشان می دهد. فاصله محوری این خودرو 2675 mm است و ارتفاع آن به 1620 mm می رسد که مشابه با رقبایی همچون تویوتا rav، رنو کولئوس و خودروسازان کره ای همچون کیا اسپورتیج و هیوندای توسان است.

در حال حاضر پژو تنها مدل محور متحرک جلو این خودرو را تولید می کند که از این نظر در پس تمامی رقبای خود قرار می گیرد. زیرا سیستم چهارچرخ متحرک یا همان AWD به استانداری در این کلاس تبدیل شده است و این مسئله  می تواند باعث کاهش دینامیک رانندگی  در این مدل شود. گرچه میزان مصرف سوخت و وزن پایین تر می تواند از مزیت های آن باشد.

پژو از موتورهای 1.2 لیتری و 1.6 لیتری توربو و تنفس طبیعی خود که در دیگر محصولات این شرکت مشاهده می شود استفاده کرده است. موتور 3 سیلندر 1.2 لیتری توربوشارژ شده با حداکثر قدرت 131 اسب بخار و موتور 1.6 لیتری توربوشارژ شده 165 اسب بخاری که قرار است در نسخه تولیدی 2008 نیز استفاده شود.

جعبه دنده 6 سرعته اتوماتیک نیز وظیفه انتقال رسانی قدرت را بر عهده دارد. قیمت این خودرو در بازار اروپا از 25 هزار یورو آغاز می شود و بسته به نوع مدل و سطح آپشن تا 40 هزار یورو هم بالا می رود.

با این حساب از حالا مشخص است که پژو 3008 به هیچ عنوان خودرو ارزان قیمتی نخواهد بود و بیش از 170 میلیون تومان قیمت خواهد خورد، رقیبی که پژو 3008 را به رقابت در سگمنت شلوغ و سخت کراس اوور های سایز کوچک نظیر کیا اسپرتیج، هیوندای توسان و حتی مدل های دست دوم هیوندای سانتافه و تویوتا RAV4 وارد خواهد کرد.

پیشرانه 1.6 لیتری توربو در نظر گرفته شده برای سری جدید پژو های وارداتی ایران خودرو با موتور خودروهای DS5 و DS6 یکسان است.

در واقع نمونه 1.6 لیتری و 165 اسبی پژو 3008 از نظر پلت فرم با DS6 که چند ماهیست در ایران عرضه می شود، اشتراک فنی دارد و این در حالیست که DS6 با قیمتی در حدود 218 میلیون تومان در زمره کراس اوور های لوکس و گران قیمت جای می گیرد.

هرچند هیچ شکی نیست که 3008 از نظر کیفیت کابین و امکانات قرار نیست در سطح و اندازه DS6 باشد، اما می توان گفت که با توجه به شباهت مشخصات فنی، اختلاف قیمت این دو خودرو چندان هم زیاد نخواهد بود، چرا که در صورت وجود اختلاف زیاد 3008 عملا می توند بازار DS6 را به مخاطره بیاندازد.

با چنین شرایطی می توان پیش بینی کرد که نسخه 1.6 لیتری و توربو 2008 هم به عنوان برادر کوچکتر 3008 خودرو ارزان قیمتی از آب در نیاید.

هرچند مدیران ایران خودرو در اولین ماه ها پس از امضای قراراد با پژو از عرضه 2008 با قیمتی در حدود 77 میلیون تومان سخن می گفتند، اما کمی بعد مشخص شد که قیمت این خودرو حداقل به اندازه رقیب مستقیمش (رنو کپچر) خواهد بود که به معنای رقمی بیش از 110 میلیون تومان است.

البته واردات به شیوه CKD ممکن است باعث کاهش قیمت 2008 نسبت به کپچر شود اما در نقطه مقابل به نظر می رسد که سری اولیه 2008 های 1.6 لیتری (مطابق نمونه ای که در نمایشگاه خودرو شهر آفتاب به نمایش در آمد) به صورت وارداتی CBU وارد بازار شوند و با توجه به قیمت جهانی می توان رقمی بیش از 130 میلیون تومان را برای این سری پیش بینی کرد.

به عبارت ساده تر رقم 77 میلیونی اولیه مدیران ایران خودرو تقریبا دست نیافتنی است و باید انتظار قیمت های بیش از 100 میلیون تومان را برای کلیه پژو های وارداتی (2008، 3008 و 508) داشت.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (24 مورد)
  • daneshju
    daneshju | ۱۶ اسفند ۱۳۹۵

    ? ? ? ? ? ? ?
    خودروی سال اروپا شد? ? ?
    تو اروپا هم کسی پژو نمیخره دیگه؟؟؟ دیدید داشتید چرت میگفتید? ? ? ?

    • Siavash Kamalian
      Siavash Kamalian | ۱۸ اسفند ۱۳۹۵

      شخصیت در حد گاو.

  • daneshju
    daneshju | ۴ اسفند ۱۳۹۵

    یکی از خوبیای نمایشگاه خودرو این بود که مردم دیگه به چشمشون دیدن که هنوزم کره ای ها در حد اروپایی ها نیستن، حتی اگه پژو باشه! هم از صحبتاشون معلوم بود هم از شلوغی غرفه ها

    • pezhman
      pezhman | ۴ اسفند ۱۳۹۵

      صنعت ایران در حد کره هست مگه

  • eslami
    eslami | ۴ اسفند ۱۳۹۵

    خیلی خیلی خوش حالم که ایرانخودرو داره با دست خودش گور خودشو می کنه به امید هوای پاک با نبود افرادناپاک

  • علی زارع
    علی زارع | ۳ اسفند ۱۳۹۵

    با ۴wd اشتباه گرفتید

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی