ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

توسعه روشی جدید و کم هزینه برای ساخت ژنوم

توالی و ساخت ژنوم همواره عملیاتی پر هزینه بوده و به عنوان مثال ممکن است تا صدها هزار دلار هزینه در بر داشته باشد اما اخیراً محققان موفق شده اند روش جدیدی با نام «3D ...

حسام الدین جعفری
نوشته شده توسط حسام الدین جعفری | ۷ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

توالی و ساخت ژنوم همواره عملیاتی پر هزینه بوده و به عنوان مثال ممکن است تا صدها هزار دلار هزینه در بر داشته باشد اما اخیراً محققان موفق شده اند روش جدیدی با نام «3D genome assembly» را توسعه دهند که می تواند توالی و ساخت ژنوم را با صرف سرمایه ای کمتر از ده هزار دلار ممکن سازد.

گفتنی است پیشتر دانشمندان با کمک کامپیوتر، کدهای ژنی کوچک را به یکدیگر متصل می کردند اما آنها در روش تازه با استفاده از نقشه های ژنی می توانند یک توالی را به سرعت تولید کنند. از آنجایی که در روش جدید تنها به خواندن بخش کوچکی از DNA نیاز است، از این رو هزینه ها بسیار کاهش خواهد یافت.

محققان برای آزمایش متد «3D genome assembly»، نخستین بار سه کروموزوم از پشه تب زرد را گرد هم آوردند اما مسلماً موجودات پیچیده تر احتیاج به کار و صرف وقت بیشتری خواهند داشت. با این حال نکته قابل توجه این است که کاهش چشمگیر هزینه های مصرفی، استفاده از این روش را بیش از گذشته ممکن می سازد.

ناگفته نماند دانشمندان امیدوار هستند که با استفاده از متد معرفی شده، در آینده ای نزدیک پشه هایی با ژن های اصلاح شده را ببینیم که در مقابل ویروس هایی نظیر زیکا مقاوم بوده و جلوی گسترش آنها را بگیرند. علاوه بر آن متد مورد اشاره می تواند به محققان در یافتن تغییرات ژنتیکی مربوط به بیماری های خاص کمک کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی