ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کسب و کار

4 راهکار برای سنجش ایده های استارتاپی قبل از سرمایه گذاری

در دورانی که سیل استارتاپ های مختلف چه به صورت خصوصی و چه از طرف دانشگاه ها روانه ی بازار کار شده، کارآفرینی کار راحتی نیست. ممکن است بعضی اوقات در خلال امور روزمره ایده ای جالب ...

محسن خوشنود
نوشته شده توسط محسن خوشنود | ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۰۰

در دورانی که سیل استارتاپ های مختلف چه به صورت خصوصی و چه از طرف دانشگاه ها روانه ی بازار کار شده، کارآفرینی کار راحتی نیست. ممکن است بعضی اوقات در خلال امور روزمره ایده ای جالب و کاربردی به ذهنتان خطور کند، که البته شاید آن طور که فکرش را می کنید به درد بخور نباشد.

اگر شما هم کارآفرین هستید،  احتمالاً روزانه یک دوجین ایده ی محصول جدید، هنگامی که در دفتر کار، حمام یا پشت فرمان اتومبیل قرار دارید، به ذهنتان خطور می کند، و مدام در این فکرید که آیا کسی قبلاً اپلیکیشنی که در خیال دارید را ساخته است یا خیر.

چنانچه اینگونه نباشد، احتمالاً خیلی زود هدف استارتاپ بعدی خود را مشخص کرده و از خوشحالی در پوست خود نمی گنجید. اما پس از چند ماه می فهمید که در تصمیم گیری شتابزده عمل کرده و محصولی که در دست عرضه دارید بازار قابل توجهی ندارد.

متاسفانه چنین اتفاقی نادر نیست و حدود 42 درصد اوقات برای استارتاپ ها رخ می دهد. در این مطلب با 4 راهکار برای سنجش ایده استارتاپی خود قبل از اخذ وام و شروع پروژه آشنا خواهید شد.

  • رقبا را بشناسید

رقبا راهنماهای خوبی برای تشخیص مسیر و شناسایی کاستی های صنعت هستند. اگر رقیبی موفق با کاربران فعال در حوزه ای که انتخاب کرده اید حضور دارد، مطمعناً ایده ی شما بازار خواهد داشت. رقابت سالم در تمام صنایع مفید است، اما شناخت نقاط تمایز خود با رقبا بسیار هوشمندانه خواهد بود، خصوصاً اگر رقیب در بازار از شهرت خوبی برخوردار باشد.

بهترین نقطه برای شروع، تمرکز بر کاستی های رقیب در صنعت مورد نظر است. به عنوان مثال در سال 2009 که استارتاپ «Uber» فعالیت خود را رسماً آغاز کرد، در کشورهای زیادی از این ایده الگوبرداری شد. در کشورمان ایران هم سرویس هایی مانند تپسی و اسنپ خدمات مشابهی ارائه می دهند.

اوبر در ساعات شلوغی هزینه ی بیشتری از مسافران دریافت می کند که همین مسئله، مورد توجه یکی از استارتاپ های فعال حوزه قرار گرفت. این شرکت با راه اندازی کمپینی مبنی بر عدم دریافت هزینه ی بیشتر در ساعات خاص، موفق شد خود را از رهبر بازار متمایز کرده و سهم قابل توجهی از مشتریان را به خود اختصاص دهد.

  • به تحقیق در بازار بپردازید

حالا که از اوضاع رقابت آگاه شده اید، باید با همان دقت بازار را رصد کرده و به دنبال بهترین روشها، راه ها و پلتفرم ها برای معرفی هرچه بهتر خود باشید؛ بدین ترتیب قبل از عرضه ی محصول، توانسته اید نام خود را بر سر زبان ها بیاندازید.

روشهای مختلفی برای تحقیق در بازار وجود دارد: پرسش مستقیم از مصرف کنندگان، استفاده از خدمات مراکز نظرسنجی، و یا توزیع پرسشنامه. مثلاً می توانید یک پرسشنامه ی اینترنتی تنظیم کرده و لینک آن را از طریق شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید. مصاحبه و نظرسنجی گروهی نیز از دیگر روشهای ممکن هستند.

  • از تبلیغات اینترنتی استفاده کنید

فضای وسیع اینترنت با مخاطبینی که هر روز بر تعدادشان افزوده می شود، فرصت مناسبی برای معرفی ایده و استارتاپ در اختیارتان خواهد گذاشت. هرچند تبلیغات به هر نحو هزینه هایی به همراه دارد، اما در این مرحله چنین مخارجی در مقابل هزینه های هنگفت شکست استارتاپ در مراحل بعد، ناچیز به نظر می رسند.

ابتدا چند تبلیغ با کلمات کلیدی و ویژگی های اصلی محصول طراحی کنید. سپس این تبلیغات را در اینترنت منتشر کرده و ذکر کنید که محصولتان در ماه های آینده آماده ی عرضه خواهد شد. استارتاپ های خارجی برای انتشار تبلیغات از ابزار «Google AdWords» استفاده می کنند؛ در ایران هم بعضی وبسایت ها چنین خدماتی ارائه می دهند که می توانید از آنها استفاده کنید. در ضمن حتماً از کاربران بخواهید آدرس ایمیل خود را برای برقراری ارتباط در آینده به شما اعلام کنند.

پس از چند هفته احتمالاً نتایجی بدست خواهد آمد. اما آیا مردم به اندازه ی کافی روی لینک تبلیغات شما کلیک کرده اند؟ آیا ایمیل خود را در اختیار شما گذاشته اند؟ اگر پاسخ این سوالات مثبت است، می توانید با خیال راحت مسیر خود را برای رسیدن به هدف دنبال کنید اما اگر جواب ها منفی هستند، پیشنهاد می کنیم کلمات و عبارات را کمی تغییر داده و از وبسایت های دیگری کمک بگیرید. اگر باز هم نتایج مثبتی به دست نیامد، احتمالاً باید کمی بیشتر درباره ی ایده ی خود تامل کنید.

  • محصول خود را آزمایش کنید

اگر به دنبال بازاری مناسب و پایدار می گردید، گرفتن تاییدیه برای محصولتان بهترین کار ممکن است. اقدام برای تهیه ی تاییدیه به شما نشان می دهد که آیا محصولی که در نظر دارید ارزش سرمایه گذاری و تولید را دارد یا خیر. معمولاً استارتاپ ها در این زمینه دچار مشکل می شوند چرا که کمپانی های بزرگ، آزمایش و تایید چنین محصولاتی را فرآیندی پیچیده و همراه با ریسک می دانند.

به هر حال یافتن فرصت های تست محصول پایلوت در شرکت های بزرگ، به معنی علاقه آنها به آزمایش و بهره گیری فناوری های جدید، در تلاش برای نوآوری در صنعت مربوطه است. این کار در مقابل، فرصت ارزیابی محصول و مشاهده ی نحوه عملکرد آن در کمپانی را به استارتاپ ها می دهد.

با این اوصاف چنانچه هنوز هم نسبت به ایده ی استارتاپی خود اطمینان خاطر ندارید، احتمالاً این ایده هنوز آمادگی عرضه به بازار را ندارد. اشتیاق کارآفرینان همواره قابل ستایش است، اما اگر نتیجه ی تمام مراحل بالا منفی از آب در آمده، کم کم باید به فکر ایده ی فوق العاده ی بعدی خود باشید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی