ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آموزش

گوگل؛ ترفندهایی فراتر از یک جستجوی ساده

لری پیج و سرگئی برین شاید هیچگاه فکرش را هم نمی کردند که شرکت شان در زمینه جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات تا این حد بر سر زبان ها بیفتد. از همان ابتدای کار هدف ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

لری پیج و سرگئی برین شاید هیچگاه فکرش را هم نمی کردند که شرکت شان در زمینه جستجوی اینترنتی، رایانش ابری و تبلیغات تا این حد بر سر زبان ها بیفتد. از همان ابتدای کار هدف اصلی گوگل و مؤسسانش سازماندهی کردن اطلاعات دنیا و  در دسترس قرار دادن آن‌ ها برای عموم بوده است.

شاید به نظر خیلی ها گوگل تنها یک موتور جستجوی ساده باشد، اما در دل آن ترفندها و روش های پنهان و گوناگونی نهفته است که کار کردن با این سرویس را لذت بخش تر از گذشته می کند؛ گوگل می خواهد کارها را برای شما ساده تر کرده و کوتاه ترین مسیر را برای دسترسی به اهداف تان در اختیار شما بگذارد.

امروزه زندگی ما بیش از پیش به اینترنت و موتور جستجو گوگل وابسته است، در همین خصوص سعی داریم در این مقاله به چند ترفند مخفی جذاب گوگل بپردازیم که داسنتن آن ها خالی از لطف نیست؛ پس تا پایان با ما همراه باشید تا با ترفندهای جستجو در گوگل بیشتر آشنا شویم.

گوگل انجام محاسبات تان را راحت می کند

موتور قدرتمند جستجو گوگل شامل یک ماشین حساب نیز می شود. این ماشین حساب نه تنها قادر است محاسبات معمولی شما را انجام دهد بلکه قادر است نتیجه محاسبات لگاریتمی و مهندسی شما را نیز در کسری از محاسبه کرده و به نمایش در آورد. کافیست دستور محاسباتی خود را همانند شکل زیر در نوار جستجو گوگل بنویسید و با زدن دکمه Enter نتیجه را مشاهده نمایید.

محدود کردن جستجو به یک وبسایت خاص

اگر می خواهید تنها در یک وبسایت خاص به جستجوی کلمات کلیدی خود بپردازید باید بگوییم که گوگل این امکان را برای شما فراهم می کند. تنها کافیست با نوشتن دستور :site و نام وبسایت مورد نظر خود در ادامه آن این کار را انجام دهید.

مثال: site: digiato.com تلگرام

تبدیل مقیاس های مختلف به یکدیگر

احتمالاً برای شما نیز پیش آمده که بخواهید مقیاسی را به مقیاس دیگر تبدیل کنید و ابزار مخصوص آن را در اختیار نداشته باشید. اگر به اینترنت و موتور جستجوی گوگل دسترسی دارید، این کار به راحتی قابل انجام است. کافیست بین دو مقیاس مورد نظر خود از حرف کلیدی in استفاده نموده و سپس روی دکمه Enter ضربه بزنید.

مثال: five metre in mile

یافتن ساعت محلی و ناحیه های زمانی مختلف

اگر می خواهید در کسری از ثانیه به ساعت محلی و ناحیه زمانی منطقه ای خاص دسترسی داشته باشید کافیست از دستور کاربردی Time in در نوار جستجو گوگل استفاده کنید. این دستور همچنین روز و تاریخ را با توجه به منطقه تنظیم شده روی سیستم تان به شما نمایش در می آورد.

پیدا کردن فایل مورد نظر خود

اگر در اینترنت به دنبال پیدا کردن فایلی با فرمت خاص هستید کافیست دستور :filetype را در نوار جستجوی گوگل بنویسید. فرض کنید به دنبال فایل پی دی اف آموزش وردپس به زبان انگلیسی هستید؛ کافیست با باز کردن وبسایت گوگل در نوار جستجو آن عبارت Learning WordPress :pdf را بنویسید تا نتایج موجود به شما نمایش داده شود.

با گوگل وضع آب و هوا را پیش بینی کنید

ممکن است پیش از سفر بخواهید وضعیت آب و هوای یک شهر یا منطقه به همراه پیش بینی وضع آن طی هفته آینده را بفهمید. برای این کار نام شهر و پس از آن عبارت کلیدی Weather (یا Forecast) را بنویسید.

گوگل در کسری از ثانیه با استفاده از منبع Weather.com وضعیت آب و هوا به همراه وضعیت بارندگی، رطوبت، سرعت وزش باد و پیش بینی وضع هوا طی هفته آینده را به شما نشان می دهد.

با استفاده از ابزار جستجوی گوگل زمان جستجو را محدود کنید

گوگل این اجازه را به شما می دهد تا نتایج جستجو خود را تنها در یک برهه زمانی خاص ببینید. ممکن است عبارتی را در نوار جستجو گوگل بنویسید و بخواهید که تنها نتایج 1 ساعت اخیر به شما نمایش داده شود. برای این کار عبارت خود را در نوار جستجو بنویسید و سپس روی دکمه Search کلیک کنید.

سپس از پایین نوار جستجو روی گزینه Search Tools کلیک کنید و پس از آن به شاخه Any time بروید. در این بخش نیز محدودیت زمانی مورد نظر خود را انتخاب کنید تا نتایج تنها در آن برهه زمانی به شما نشان داده شود. گوگل می خواهد در هر لحظه دقت نتایج جستجو شده را افزایش دهد.

استفاده از OR برای جستجو دو واژه و یا عبارت

اگر می خواهید همزمان به جستجو دو عبارت و یا واژه بپردازید کافیست از دستور OR و یا علامت | (با گرفتن دکمه میانبر \ + Shift) در میان عبارات و واژه های خود استفاده کنید. با این کار موتور جستجو گوگل می فهمد که تنها به دنبال دو عبارت مذکور هستید و پس از آن نتایج را به ترتیب و با اولویت بندی خاص به شما نشان می دهد.

جستجوی یک کلمه خاص در موتور جستجو گوگل

برای جستجوی یک کلمه خاص، آن کلمه را بین کوتیشین (گیومه) قرار دهید. این کار ممکن است نتایج به نمایش درآمده در موتور جستجو گوگل را محدود کند.

مثال: "Ben Affleck"

تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر

یکی دیگر از امکانات موتور جستجو گوگل تبدیل دو ارز به یکدیگر است. به عنوان مثال برای تبدیل واحد دلار اروپا به دلار کانادا کافیست دستور usd to euro را در نوار جستجو نوشته و سپس روی دکمه Enter ضربه بزنید. همچنین اگر می خواهید مقدار مشخصی را با استفاده از این قابلیت تبدیل نمایید، کافیست قبل از نوشتن این عبارت عدد مورد نظر خود را نیز بنویسید.

فهمیدن IP عمومی خود

موتور قدرتمند جستجو گوگل به شما کمک می کند تا IP کنونی یک کاربر را مشخص کنید. برای انجام این کار کافیست عبارت what is my ip را در نوار جستجو گوگل وارد نموده و سپس دکمه Enter را فشار دهید.

زمان طلوع و غروب خورشید با توجه به ناحیه زمانی

با استفاده از دو دستور پنهانی sunrise و sunset می توانید ساعت طلوع و غروب خورشید را نسبت به منطقه ای که در آن هستید، بیابید. این در حالی است که اگر مکان مشخصی را وارد نکنید، سیستم به صورت خودکار محلی که در آن حضور دارید را به صورت پیش فرض انتخاب و وضعیت طلوع و غروب خورشید را به شما نمایش می دهد.

یافتن آخرین نتایج تیم فوتبال محبوب تان

برای دیدن این ویژگی به سادگی هرچه تمام تر نام تیم فوتبال محبوب خود را به صورت انگلیسی در نوار جستجو گوگل وارد کنید تا نتایج اخیر آن را در فهرست نتایج گوگل مشاهده نمایید.

یافتن جدول پروازی بین دو منطقه

یکی دیگر از ویژگی های جذاب گوگل یافتن جدول پروازی بین دو منطقه خاص است. برای این کار از دستوری همچون flights from city to city استفاده کنید. با این کار جدول تمام پروازهای آن دو نقطه به همراه شرکت هواپیمایی ارائه دهنده به نمایش در می آید.

مثال: flights from Tehran to Mashhad

انجام بازی محبوب Pacman

Pacman را شاید بتوان جزو سرگرم کننده ترین و محبوب ترین بازی های آرکید استودیو BANDAI NAMCO به شمار می رود. حال اگر دل تان کمی سرگرمی می خواهد و هوس عناوین آرکید قدیمی را کرده اید کافیست دستور Packman را در نوار جستجو گوگل وارد نمایید. با این کار امکان انجام این بازی برای شما فراهم می شود.

مورب شدن صفحه نمایش

اگر دستور پنهانی askew را در نوار جستجو وارد کنید شاهد کج شدن صفحه نمایش به سمت راست می شوید.

هجوم بیگانگان به رایانه شما

استفاده از دستور پنهانی Zerg rush در نوار جستجو گوگل سبب به وجود آمدن اتفاقی عجیب می شود. با این کار حروف O گوگل به صفحه نمایش تان حمله ور شده و تمامی اجزای موجود در صفحه نمایش را از بین می برند. این یورش نوعی حمله در بازی «StarCraft» است که شخصیت «زِرگ» در آن نقش داشته.

بازی محبوب آتاری حسابی سرگرمتان می کند

برای انجام یکی از بازی های خاطره انگیز و ساده آتاری از دستور پنهان Atari breakout در نوار جستجو استفاده کنید. پس از آن به بخش Image بروید و مشغول بازی کردن شوید.

چرخش صفحه نمایش به کمک دستور Do a barrel roll

استفاده از دستور پنهانی Do a barrel roll و پس از آن ضربه زدن روی دکمه Enter سبب می شود صفحه نمایش تان به یک باره 360 درجه بچرخد.

با دستور Google in 1988 در زمان سفر کنید

اگر دوست دارید بدانید صفحه گوگل در سال 1998 به چه شکل بوده می توانید از دستور Google in 1988 برای جستجو در گوگل استفاده کنید. برای بازگشت به زمان حاضر نیز کافیست روی لینک Take me back to the present کلیک کنید.

متلاشی شدن صفحه نمایش به کمک دستور Google Gravity

این دستور پنهانی را در نوار جستجو گوگل وارد نمایید تا صفحه نمایش به یک باره متلاشی شود. اگر این دستور در صفحه نتایج به دست آمده اجرا نشد کافیست روی یکی از لینک های به نمایش در آمده کلیک کنید تا نتیجه حاصل را ببینید.

دستور Blink HTML

 با جستجوی دستور Blink HTML کلمات Blink و HTML در نتایج جستجو گوگل به صورت چشمک زن در می آیند.

دستور عجیب و غریب recursion

دستور پنهانی recursion نتایج عجیبی را در بر دارد. اگر این کلمه را در نوار جستجو گوگل وارد کنید، این سرویس باز هم همان کلمه را به شما پیشنهاد می دهد. در صورت کلیک چند باره روی این پیشنهاد مجدداً نتیجه فوق حاصل می شود.

یافتن افکت های صوتی جذاب به کمک گوگل

در صورت جستجو عبارت what sound does a dog make با افکت های صوتی جالبی رو به رو خواهید شد. این عبارت صدای حیوانات مختلف را به شما نشان می دهد. از این ویژگی می توانید برای سرگرم شدن و آشنایی هرچه بیشتر با صداهای مختلف بهره گیرید.

دریافت پاسخ های جذاب و دور از ذهن

استفاده از عبارت های fun facts یا i’m feeling curious پاسخ سؤالات زیادی را در اختیار شما می گذارد. با کلیک روی گزینه Ask another question پاسخ سؤالات دیگر نیز برایتان به نمایش در خواهد آمد.

بازی معروف دوز

با نوشتن عبارت tic tac toe (یا نوشتن عبارت فارسی بازی دوز) می توانید به انجام بازی معروف دوز مشغول شوید. پس از آن قادر هستید ضمن تغییر درجه سختی بازی با گوگل و یا یکی از دوستان تان مشغول بازی کردن شوید.

با استفاده از موتور جستجو گوگل تاس و یا سکه بیاندازید

اگر تصمیم مهمی دارید و بین یک دوراهی مانده اید می توانید از عبارت flip a coin در موتور جستجو گوگل استفاده کنید. با این کار گوگل با شیر یا خط انداختن کار شما را در تصمیم گیری راحت تر می کند. همچنین قادر هستید با استفاده از عبارت roll a die تاس بیاندازید و شانس خود را امتحان کنید.

جستجو تعریف یک واژه یا اصطلاح

به راحتی قادر هستید با درج دستور :Define و نوشتن یک واژه و یا اصطلاح در ادامه آن، تعریف سایر اصطلاحات را به کمک فرهنگ لغت گوگل بیابید.

تغییر دادن لوگوی گوگل

دستور Webdriver torso سبب می شود لوگوی گوگل با اشکالی که رنگ آن ها به صورت تصادفی تغییر می کند، جایگزین شود.

جستجو در گوگل به وسیله تصاویر

یکی از امکاناتی که گوگل در اختیار کاربران خود گذاشته است جستجو به کمک تصاویر است. بدین منظور کافیست از طریق صفحه اصلی موتور جستجو گوگل گزینه Image را از بالای صفحه انتخاب کنید. پس از آن با کلیک روی آیکن دوربین عکاسی، تصاویر خود را به صورت کشیدن و رها کردن در اختیار گوگل قرار دهید و یا آن را آپلود نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (4 مورد)
  • کلیک
    کلیک | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    در جستجوی گوگل (با آن همه ادعا!) نمی توانید جستجوی لغتی را در یک زمینه مشخص محدود کنید و کافیه یک لغت در دو زمینه متفاوت استفاده بشود(مثلا لغتی هم در پزشکی باشد و هم در هنر) تا مخلوط بیخودی از نتایج هر دو زمینه را ببینید!

  • کلیک
    کلیک | ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۶

    هنوز جستجوی گوگل پر از ایراد است. برای مثال نمی توانید وزن و اهمیت هر کدام از لغت هایی را که در جستجو استفاده می کنید را مشخص کنید!

  • MR.SRT
    MR.SRT | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    جناب سامان میرزا راهی هست که تعداد جستجو های صفحه اول رو زیاد کرد؟

  • mohamadreza
    mohamadreza | ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۶

    خوب بود ، مرسی ❤

مطالب پیشنهادی