ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

استفاده از فیبر کربن در دنیای پزشکی، هدف جدید کمپانی لامبورگینی

فیبر کربن هنوز با وجود استفاده نسبتا گسترده ای که در دنیای خودرو دارد، به عنوان یک ماده گران قیمت شناخته می شود؛ به دلیل همین قیمت بالا شاید بسیاری از کاربردهای دیگر آن ناشناخته مانده ...

سعید علیپور
نوشته شده توسط سعید علیپور | ۱۸ خرداد ۱۳۹۶ | ۱۸:۳۰

فیبر کربن هنوز با وجود استفاده نسبتا گسترده ای که در دنیای خودرو دارد، به عنوان یک ماده گران قیمت شناخته می شود؛ به دلیل همین قیمت بالا شاید بسیاری از کاربردهای دیگر آن ناشناخته مانده است.

در صنعت خودروسازی چند کمپانی وجود دارند که تجاربشان در زمینه به کارگیری فیبر کربن بسیار بیشتر از سایر شرکت هاست؛ لامبورگینی یکی از این کمپانی ها به شمار می رود. این شرکت ایتالیایی از مزایای فیبر کربن نهایت بهره را برده و در قسمت های مختلف محصولات خود از این ماده استفاده می کند.

به تازگی این خودروساز ایتالیایی اعلام کرده که همکاری هایی را با موسسه تحقیقاتی هوستون متُدیست آمریکا آغاز نموده و دانش و تجربه خود را در زمینه به کارگیری فیبر کربن در اختیار این موسسه قرار خواهد داد.

لامبورگینی که معمولا به ساخت خودروهای سریع شهرت دارد، باز هم وارد عرصه پزشکی شده و درباره احتمال استفاده از مواد کامپوزیتی در دستگاه های زیرپوستی و ایمپلنت های پروتزی تحقیق خواهد کرد. البته اگر چه ایمپلنت های پروتزی با جنس فیبرکربن در حال حاضر نیز مورد استفاده قرار می گیرند، اما در مقایسه با نمونه هایی که از سایر مواد ساخته شده اند بسیار گران تر هستند و شاید لامبورگینی بتواند در کاهش هزینه ساخت آنها نقش موثری ایفا کند.

یقینا این همکاری کاملا مثبت خواهد بود، چرا که علاوه بر یافتن روش هایی نوین برای کمک بهتر پزشکان به بیماران، باعث کاهش هزینه ها و افزایش عمر وسایل پزشکی که کاربرد بسیار زیادی دارند، می شود.

یکی دیگر از اهدافی که این تحقیق دنبال می کند، توسعه ایمپلنت هایی است که سازگاری و امنیت بهتری در تعامل با بافت های داخلی بدن دارند. با توجه به مزایایی مثل وزن کم، استحکام و مقاومت بالای فیبر کربن، می توان کاربردهای جدیدی را برای این ماده در دنیای پزشکی تصور کرد.

شایان ذکر است که لامبورگینی در سرزمین مادری خود نیز همکاری هایی را با برخی از انستیتوهای پزشکی و بیمارستان ها دارد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی