ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

فناوری eSIM چگونه سیم کارت ها را متحول می کند؟

تکنولوژی Embedded-SIM یا سیم کارت مجتمع که به اختصار eSIM خوانده می شود نخستین بار در سال 2013 میلادی معرفی شد تا اتصال به شبکه های سلولی را برای کاربران راحت تر نماید. متاسفانه اما، از ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

تکنولوژی Embedded-SIM یا سیم کارت مجتمع که به اختصار eSIM خوانده می شود نخستین بار در سال 2013 میلادی معرفی شد تا اتصال به شبکه های سلولی را برای کاربران راحت تر نماید. متاسفانه اما، از آن زمان تاکنون، مجموعه استانداردهایی که استفاده از این تکنولوژی را برای مصرف کنندگان ساده تر نماید، تدوین نشده است.

البته باید اضافه کنیم که ائتلاف GSM حدودا یک سال پیش برای آنکه پشتیبانی از این تکنولوژی را در دستگاه های مختلف سرعت بدهد، مجموع  قوانین خود در این رابطه را به روز رسانی کرد.

از آن زمان تاکنون، نام های بزرگی نظیر مایکروسافت، اینتل و کوالکام همکاری های تازه ای را برای توسعه و تولید نسل جدید کامپیوترهای هوشمند مجهز به eSIM آغاز کردند. در نتیجه انتظار می رود که به پاس همین تلاش ها ظرف چند سال آتی شاهد استفاده از این فناوری در انواع مختلفی از گجت ها باشیم.

اگر آشنایی کافی با این مبحث ندارید، لازم است اشاره کنیم که عبارت سیم (SIM) از سرواژه های subscriber identity module به معنای ماژول هویتی مشترک گرفته شده و یک قطعه پلاستیکی کوچک با ابعاد و اندازه ناخن است که در داخل جایگاهی قرار می گیرد که درون تلفن های همراه، لپ تاپ ها، تبلت ها و یا اسمارت واچ ها در نظر گرفته شده است.

اما به طور عام، سیم کارت ها بیشتر درون اسمارت فون ها تعبیه می شوند و دربرگیرنده یک شماره مرجع یکتا برای حساب کاربری شما هستند که به واسطه آن، اپراتورهای موبایلی مثلا می دانند، هزینه های تماس را از چه کسی بگیرند.

این کارت همچنین مقداری حافظه آنبورد دارد که می توانید از آن برای ذخیره سازی تعداد اندکی از شماره های تماس مخاطبان خود و همچنین پیامک هایتان استفاده نمایید.

اما همانطور که تایید می کنید، دست گرفتن و جا انداختن یک کارت پلاستیکی کوچک درون جایگاهش به منظور برقراری ارتباط با شبکه موبایلی ضمن دشواری هایی که دارد، دیگر روشی کهنه و منسوخ به حساب می آید و حالا بهترین گزینه برای پشت سر گذاشتن این دوران eSIM ها هستند.

eSIM تکنولوژی سیم کارت های معمولی را درون مودم یا پردازنده قرار می دهد

eSIMها در واقع تکنولوژی تشخیصی کارت های پلاستیکی را در داخل پردازنده دستگاه یا خود مودم یکپارچه سازی می کنند. به عنوان مثال در مورد چیپ های اینتل می توان گفت که این فناوری درون مودم XMMTM 7260 آن که هم اکنون در بازار وجود دارد و همچنین مدل آتی اش به نام XMM 7360 پشتیبانی خواهد شد. کوالکام هم تکنولوژی مذکور را در چیپست اسنپدراگون 835 پیاده سازی خواهد کرد.

اما این بدان معنا نیست که برای استفاده از فناوری مذکور باید دستگاه تازه ای را خریداری نمایید. اگر گجت مدنظرتان دارای درگاه سیم کارت است آنگاه می توانید با بهره گیری از یک آداپتور از این تکنولوژی بهره بگیرید.

علاوه بر این، آنطور که کارشناسان امر می گویند، کاربران این نوع سیم کارت ها صرفا محدود به استفاده از خدمات یک اپراتور نخواهند بود و به لطف قاعده ای به نام تامین از راه دور سیم کارت (یا به اختصار RSP) میتوانند چندین پروفایل یا اکانت مختلف را در خود ذخیره کنند و در نتیجه به راحتی و بدون نیاز به خرید سیم کارت جدید، اپراتور خود را تغییر دهند.

ائتلاف GSM که در واقع مدافع منافع بیش از 800 اپراتور موبایلی در سرتاسر دنیاست در ماه مارس گذشته استانداردهای RSP خود را به روز رسانی کرد تا قابلیت های آن را فراتر برده و پشتیبانی از این قواعد را علاوه بر اسمارت فون ها برای سایر گجت ها نیز فراهم نماید.

در این تصویر گیر اس 3 سامسونگ را مشاهده می کنید که یکی از اولین دستگاه های مصرفی پشتیبانی کننده از eSIM به شمار می رود.

گفتنی است که تا به امروز تی-موبایل، AT&T و بیش از 20 ارائه دهنده شبکه موبایلی در سرتاسر دنیا اعلام کرده اند برای ورود کامپیوترهای مجهز به eSIM به بازار همکاری هایشان با مایکروسافت را آغاز کرده اند.

مایکروسافت اعلام کرده که قصد دارد فرایند انتخاب اپراتور را به بخشی از اینترفیس ویندوز 10 بدل کند

البته اینکه در جریان همکاری مذکور دقیقا قرار است چه اتفاقاتی رخ دهد، موضوعی است که هنوز مشخص نشده، با این همه، مایکروسافت هم در مقابل اعلام کرده که قصد دارد فرایند انتخاب اپراتور را به بخشی از اینترفیس ویندوز 10 بدل کند.

ظاهرا این انتخاب هم به سادگی گزینش یک شبکه وای فای خواهد بود و بعد تنها کاری که باید انجام شود این است که کاربر به ویندوز استور مراجعه کرده و مقدار دیتای مورد نیازش را خریداری نماید.

برپایه اطلاعاتی که شرکت های Deutsche Telecom و T-Mobile در جریان کنفرانس ماه مارس GSM ارائه کردند، در این فرایند احتمالا کاربر باید نوعی کد فعالسازی که از سوی اپراتور در اختیارش قرار گرفته را هم در بخش تنظیمات دستگاه وارد نماید.

به لطف eSIMها ضمن اینکه در جریان سفرهای خود از مراجعه به فروشگاه های فیزیکی برای خرید سیم کارت معاف خواهید شد و دیگر مجبور نیستید برای قراردادن سیم کارت درون جایگاهش به دنبال سوزن و دیگر ابزارهای کمکی بگردید، این فرصت نیز برای شرکت ها فراهم می شود تا محصولات خود را با ابعاد و قطر کمتری تولید نمایند.

البته چون سیم کارت ها در گجت هایی نظیر لپ تاپ یا موبایل فضای زیادی را به خود اختصاص نمی دهند، انتظار می رود که این مساله بیشتر روی محصولات پوشیدنی موثر باشد.

باید اشاره کنیم که هنوز ماه ها تا بهره گیری صنعت از مزایای eSIMها زمان باقیست، اما با در نظر داشتن حمایت برندهای بزرگی نظیر ایسوس، لنوو و اچ پی از این طرح (که همگی متعهد شده اند کامپیوترهای پشتیبانی کننده از eSIM بسازند، روشن است که در آینده مزایای استفاده از این تکنولوژی بیشتر از قبل بر همگان روشن خواهد شد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • | ۱ تیر ۱۳۹۶

    ???

  • az_83
    az_83 | ۳۱ خرداد ۱۳۹۶

    کسی از طرح نامحدود همراه اول خبری داره؟ کدش عوض شده؟ دیگه تو *۱۰۰۰*۲# نیستش!!!

  • Moslem Zare
    Moslem Zare | ۳۰ خرداد ۱۳۹۶

    خیلی ها بخاطر ای سیم بودن٬ گیر اس۳ نخریدن . معلوم نیس کی اینجا بیاد

مطالب پیشنهادی