ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

پلیس استرالیا باج افزار واناکرای را مقصر صدور 8000 قبض جریمه رانندگی اشتباهی دانست

پلیس استرالیا اخیرا مجبور شده که به خاطر آلودگی دوربین های ترافیکی ایالت ویکتوریای این کشور به ویروسی که احتمالا باج افزار واناکرای باشد، 8000 هزار قبض جریمه رانندگی برای سرعت غیر مجاز و گذر ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۷ تیر ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰

پلیس استرالیا اخیرا مجبور شده که به خاطر آلودگی دوربین های ترافیکی ایالت ویکتوریای این کشور به ویروسی که احتمالا باج افزار واناکرای باشد، 8000 هزار قبض جریمه رانندگی برای سرعت غیر مجاز و گذر از چراغ قرمز را باطل کند. همانطور که می دانید، واناکرای باج افزار مشهوری است که از ماه گذشته با سرعتی عجیب در رایانه های مبتنی بر ویندوز انتشار یافته و پس از قفل کردن سیستم، برای آزاد کردن مجدد آن از قربانی طلب باج می کند.

پلیس ایالت ویکتوریا هنوز در مورد این که ویروس آلوده کننده دوربین های ترافیکی دقیقا چه بوده کاملا مطمئن نیست. به گفته مقامات پلیس ویروس مورد بحث از طریق USB انتشار یافته و موجب شده که دوربین های ترافیکی به طور پیوسته ریبوت شوند، و این خصوصیتی است که با رفتار شناخته شده از واناکرای مطابقت ندارد. اما در هر صورت این ویروس هر چه که بوده موفق شده که نزدیک به 100 مورد از 280 دوربین جاده ای ایالت ویکتوریا را آلوده نماید.

ویروس مورد بحث از طریق USB انتشار یافته و موجب شده که دوربین های ترافیکی به طور پیوسته ریبوت شوند

تا زمانی که بررسی پلیس روی دوربین ها برای اطمینان از این که ویروس مذکور روی پروسه ثبت تخلف آن ها اثرگذار نبوده به اتمام نرسد، کلیه قبض های جریمه ای که در بازه زمانی 6 تا 22 ژوئن (یعنی از زمان آپلود ویروس روی سرور تا زمان پاک شدن کامل آن) صادر شده باطل خواهند شد. البته به گفته داگ فرایر، معاون رییس پلیس ویکتوریا در صورتی که مشکلی پیدا نشود این قبض ها مجددا صادر می شوند.

طبق تحقیقات به عمل آمده از سوی پلیس، به نظر می رسد که انتشار ویروس از طریق USB کار یکی از کارمندان بخش تعمیر و نگهداری دوربین های ترافیکی بوده است. اوایل هفته گذشته پلیس استرالیا اعلام کرد که فقط 55 مورد از این دوربین ها آلوده شده و پروسه صدور قبض جریمه فقط برای همین تعداد دستگاه متوقف گشته، اما پس از این اتفاق کاشف به عمل آمد که ویروس 42 دوربین دیگر را هم گرفتار خود کرده است.

به همین خاطر چاره ای برای پلیس باقی نماند تا کلیه دوربین های ایالت (که به 280 مورد می رسند) را برای آلودگی به ویروس مورد بررسی قرار بدهد. با آنکه هنوز باج افزار واناکرای را نمی توان مقصر اصلی این اتفاق دانست، اما احتمالش بسیار بالاست که یک ویروس موجب اختلال در دوربین های امنیتی ایالت ویکتوریای استرالیا شده باشد.

محققان حوزه امنیت سال هاست که در خصوص آسیب پذیری سیستم هایی مثل دوربین های ترافیکی در برابر حمله های ویروسی هشدار می دهند، و به نظر می رسد پلیس ویکتوریا آنقدر بدشانس بوده که سیستم ثبت تخلف ترافیکی اش به عنوان یکی از نخستین سیستم های آلوده به حمله های ویروسی در رسانه ها مطرح گردد.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (1 مورد)
  • . .
    . . | ۷ تیر ۱۳۹۶

    واچ داگز؟؟؟؟

مطالب پیشنهادی