ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

9 دلیل برای آنکه از گوگل کروم به فایرفاکس مهاجرت کنید

شکی در این نیست که کروم در گذشته پادشاه بلامنازع مرورگرهای اینترنتی به شمار می رفت، اما حداقل می دانیم در حال حاضر این برتری از بین رفته است. در حال حاضر شکاف موجود بین ...

سامان میرزا
نوشته شده توسط سامان میرزا | ۲۰ تیر ۱۳۹۶ | ۲۰:۰۰

شکی در این نیست که کروم در گذشته پادشاه بلامنازع مرورگرهای اینترنتی به شمار می رفت، اما حداقل می دانیم در حال حاضر این برتری از بین رفته است. در حال حاضر شکاف موجود بین مرورگرها بسیار کمتر شده و کاربر خود باید ببیند که با توجه به استفاده های وی کدام گزینه برایش مناسب تر است.

بر اساس سهم بازار در صورتی که اینترنت اکسپلورر را در نظر نگیریم، باید گفت که فایرفاکس متقاعد کننده ترین کاندید به شمار می رود. در طول سال گذشته استفاده از این مرورگر اینترنتی به طرز قابل توجهی افزایش یافته به طوری که این میزان از 7.7 درصد در ماه آگوست 2016 به 12 درصد در ماه می 2017 رسیده است.

اما واقعاً چرا کاربران دوباره به سراغ فایرفاکس آمده اند؟ دلایل شان برای انجام این کار چیست؟ آیا زمان آن رسیده تا شما نیز به تغییر روی بیاورید و از مرورگر کروم به زادگاه پیشین خود یعنی فایرفاکس بازگردید؟ در این مطلب قصد دارم 9 دلیل عمده که سبب مهاجرت از کروم به فایرفاکس می شود را مورد بررسی قرار دهیم. تا پایان با ما همراه باشید.

1- میزان استفاده فایرفاکس از باتری دستگاه کمتر است

بسیاری از کاربران می گویند کروم سریعتر از فایرفاکس است؛ این دیدگاه کاملاً درست است و علت آن نیز استفاده بیشتر کروم از CPU عنوان می شود. استفاده بیشتر از CPU سبب پردازش سریع تر و عملکرد بهتر می شود و به موازات آن نیز باتری دستگاه شما از این قضیه تأثیر می پذیرد. اگر واقعیت را می خواهید باید بگوییم که کروم آن قدرها هم سریعتر از فایرفاکس نیست.

به گفته مایکروسافت، داده جمع آوری شده از میلیون ها کاربر در ویندوز 10 نشان می دهد که فایرفاکس در حدود 31 درصد کم تر از کروم از باتری دستگاه ها استفاده می کند. اگر از یک لپ تاپ برای وب گردی استفاده می کنید مطمئناً این میزان یک رقم قابل توجه برای شما محسوب می شود.

2- میزان استفاده فایرفاکس از رم در تعداد تب های بالا بهینه تر است

در این خصوص دو مرورگر در شرایطی کاملاً یکسان تحت 4 آزمون قرار گرفته اند: 1 تب، 5 تب، 10 تب و 15 تب. برای انطباق نیز یک وبسایت مشخص و مشابه را به هر یک از این تب ها اختصاص دادند. در نهایت با نتایج زیر مواجه شدیم:

میزان استفاده از رم در کروم 58:

  • 1 تب — 49.2 مگابایت
  • 5 تب — 265.3 مگابایت
  • 10 تب — 533.2 مگابایت
  • 15 تب — 748.3 مگابایت

میزان استفاده از رم در فایرفاکس 53:

  • 1 تب — 116.3 مگابایت
  • 5 تب — 376.6 مگابایت
  • 10 تب — 437.0 مگابایت
  • 15 تب — 518.4 مگابایت

پیش از هر چیزی باید بدانید که کروم در تعداد تب های کمتر بهتر از فایرفاکس عمل می کند و استفاده کمتری از رم سیستم دارد. اما همین که تعداد تب های باز شده بیشتر می شود این مرورگر بار دیگر ضعف های خود را آشکار می سازد. اگر از کاربرانی هستید که هم زمان تب های زیادی را باز می کنند (مثلاً بیش از 20 تب) فایرفاکس انتخاب بهتری برای شما است.

3- فایرفاکس تنها یک مرورگر اینترنت است

این روزها دیگر با آن مرورگر سبک، سریع و فوق العاده گذشته مواجه نیستیم و حالا کروم با پیچیدگی های بیشتری همراه است. بسیاری علاقه گوگل برای تبدیل کردن کروم به یک سیستم عامل را دلیل اصلی این اتفاق ناخوشایند و ناراحت کننده می دانند.

از سوی دیگر فایرفاکس هنوز هم یک مرورگر است و تنها برای وب گردی مورد استفاده قرار می گیرد. فایرفاکس به خوبی و بی نظیری آن چه که کروم در ابتدا بود نیست اما حداقل نمی خواهد جلب توجه کند و خود را بیشتر از یک مرورگر اینترنت نشان دهد.

4- فایرفاکس به خوبی مفهوم متن باز را درک می کند

از لحاظ فنی می توان گفت که کروم متن باز است چرا که خود مانند بسیاری از مرورگرهای دیگر (همچون Opera ،Vivaldi ،Slimjet و Brave) بر مبنای مرورگر کرومیوم ساخته شده است. اما راستش را بخواهید واقعیت متن باز بودن با دسترسی کاربران به کدهای برنامه تفاوت هایی دارد.

از سوی دیگر فایرفاکس یک نقشه راه عمومی و کامل ارائه کرده است که تحت تأثیر مشترکان و اعضای انجمن این مرورگر قرار می گیرد. این امر سبب می شود تا بتوان آینده روشنی را برای مرورگری چون فایرفاکس متصور شد و اطمینان بیشتری به آن کرد.

5- فایرفاکس واقعاً به حریم خصوص اهمیت می دهد

در سال 2014 موزیلا با ارائه دعوت نامه ای به کاربران با شعار «مبارزه برای حفظ حریم شخصی بخشی از دی ان ای موزیلا است» تلاش داشت حریم شخصی آنلاین را ترویج دهد. آگاه سازی کاربران به این که چه کسی به داده آن ها دسترسی دارد، داده آن ها در چه مکانی حضور دارد و یا ممکن است به کجا برود و دادن حق انتخاب به آن ها نیز جزو این برنامه بود.

در سال 2015 مالکین موزیلا اذعان کردند که میلیون ها نفر روزانه آنلاین می شوند اما شفافیت و کنترل کافی در قالب امنیت و حافظت از حریم شخصی برای کاربران شرکت ها، توسعه دهندگان برنامه ها و دولت ها وجود ندارد. در همین خصوص موزیلا روی بخش های کلیدی همچون حفظ حریم خصوصی، امنیت و... متمرکز است.

موزیلا از سال 2014 تلاش داشت حریم شخصی آنلاین را ترویج دهد و همچنان این برنامه را در دستور کار خود قرار داده است.

اگر می خواهید در رابطه با کوچکترین جزئیات موجود اطلاع داشته باشید کافیست در سیاست های حفظ حریم خصوصی فایرفاکس جستجو کنید تا با اطلاعات بیشتری در خصوص مرورگر خود، اطلاعاتی که ممکن است توسط آن جمع آوری شود و آنچه که از این اطلاعات برای آن استفاده می شود، آشنا شوید.

در مقابل حتی اگر موزیلا در رابطه با حفظ حریم خصوصی قوی عمل نمی کرد نیز باز هم آن را برتر می دانستیم. همانطور که می دانید کروم متعلق به گوگل بوده و این کمپانی نیز به جمع آوری اطلاعات مشغول است؛ موضوعی که به مذاق بسیاری از کاربران خوش نمی آید چرا که برخی نمی خواهند اطلاعات آن ها به صورت عمومی منتشر شود.

6- فایرفاکس شخصی سازی بیشتری را به کاربران خود ارائه می کند

میزان شخصی سازی بزرگترین تفاوت فایرفاکس و کروم به شمار می رود. هر مرورگر کروم در بسیاری از سیستم عامل ها و دستگاه ها یکسان است و ظاهر ثابتی دارد. به غیر از حذف نوار ابزار یا پنهان کردن چند آیکن در کنار نوار آدرس بیشترین کاری که می توانید انجام دهید انتخاب یک پوسته متفاوت برای نوار عنوان و تب ها است.

این در حالی است که فایرفاکس گزینه های بیشتری را در این زمینه در اختیار کاربران می گذارد. می توانید تم مرورگر خود را به کلی تغییر دهید، روی آن پوسته های جدید نصب نمایید و حتی ظاهر FXChrome ،FXOpera و MX4 را در آن تقلید کنید و در همین رابطه مرورگری کاملاً متفاوت از نسخه پیش فرض بسازید.

7- فایرفاکس از افزونه های کروم پشتیبانی می کند

موزیلا با معرفی نسخه 48 مرورگر فایرفاکس پشتیبانی پایدار از WebExtensions را به کاربران معرفی کرد. WebExtensions یک API کراس پلتفرم است که به توسعه دهندگان این اجازه را می دهد تا یک افزونه مشخص ایجاد و از آن در مرورگرهای مختلف استفاده کنند.

با استفاده از WebExtensions فایرفاکس قابلیت نصب افزونه های کروم روی خود را پیدا می کند.

همه آن چیزی که در این خصوص باید انجام دهید نصب افزونه Chrome Store Foxified است. پس از آن می توانید افزونه های کروم را در فروشگاه وب این مرورگر انتخاب نموده و سپس روی دکمه Add to Firefox در سمت راست و بالای صفحه ضربه بزنید.

توجه داشته باشید که این قابلیت فایرفاکس در حال به روز رسانی است و در حال حاضر تمام افزونه های کروم توسط آن پشتیبانی نمی شود.

8- فایرفاکس دارای افزونه های منحصر به فرد است

همانطور که می دانید کروم دارای طیف وسیعی از افزونه ها است اما فایرفاکس افزونه های منحصر به فردی دارد (لیست برخی افزونه های منحصر به فرد) که برای کروم عرضه نشده اند و می توانند هر کاربری را به سوی خود جذب کنند.

بهترین مثالی که در این زمینه می توان زد افزونه Tree Style Tab است. این افزونه نوار تب را از بالا به سمت چپ مرورگر منتقل می کند و به شما این امکان را می دهد تا تب ها را به صورت درختی و منظم سازماندهی نمایید. افزونه هایی همانند Tree Style Tab می توانند کاربران را به استفاده از فایرفاکس ترغیب کنند.

9- فایرفاکس می تواند وظایف کروم را حتی بهتر از آن انجام دهد

در پایان باید گفت که تفاوت بین کروم و فایرفاکس بسیار جزئی است. شاید فایرفاکس در برخی موارد سریعتر باشد و از باتری دستگاه کمتر استفاده کند اما در نهایت به این نتیجه می رسیم که هر دو مرورگر عالی هستند. فایرفاکس قادر است هر آنچه که در کروم انجام می پذیرد را به کاربران خود ارائه کند.

 برتری های کروم نسبت به فایرفاکس چیست؟

تحت شرایطی خاص می توان گفت که کروم بهتر از فایرفاکس عمل می کند و نصب آن به عنوان یک مرورگر جانبی از الزاماتی است که هر کاربر حرفه ای باید آن را انجام دهد:

  • کروم کست تنها با کروم کار می کند.
  • توسعه وب پیشرفته در کروم ساده تر است.
  • کروم دارای طراحی ساده تری است؛ این موضوع استفاده از آن را برای کاربران مختلف آسان تر می کند.
  • اگر عمیقاً درگیر سرویس های گوگل هستید و به حریم خصوصی خود آن چنان که باید اهمیت نمی دهید، می توانید از حساب های کاربری گوگل خود برای پیکربندی پروفایل های مختلف کروم استفاده نمایید.
  • کروم هم اکنون سهم بیشتری از بازار را نسبت به فایرفاکس به خود اختصاص داده است. همچنین به نظر می رسد گوگل نفوذ قابل توجهی به تکنولوژی های وب داشته باشد. به همین دلیل وب سایت ها و اپلیکیشن های تحت وب تمایل بیشتری به کروم نشان می دهند.

آیا آماده تغییر هستید؟

آینده فایرفاکس خوب به نظر می رسد. امکانات شخصی سازی و افزونه های منحصر به فرد آن در کنار سرعت و کارایی بالا سبب شده است تا استفاده از این مرورگر را به شما پیشنهاد کنیم. آیا فایرفاکس را دوست دارید؟ دلایل تان برای مهاجرت به این مرورگر چیست؟ تجربیات خود را در این خصوص با ما به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (30 مورد)
  • Alireza Ahmadi
    Alireza Ahmadi | ۲۶ تیر ۱۳۹۶

    کروم کلا سی پی یو رو داغون میکنه ولی شکلش قشنگه?

  • saleh
    saleh | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    من از هردو استفاده میکنم
    و عادت دارم به تعداد ۲۰ تب به بالا کار میکنم

    فایر فاکس جدا بهتره
    اگر هنگ گنه خودش هننگ میکنه میره (۴۰ تب به بالا) به بقیه برنامه ها کار نداره
    ولی کروم سیستمو به هنگ میبره و خودشم هنگ میکنه(۳۰ تب به بالا)

    چون اگر به تسک منیجر برین میبینید به ازای هر صفحه ای ار کروم یک برنامه بازه که و این طوری روی سرعت سیستم خیلی تاثیر منفی داره
    من خودم در تسک منیجر قدرت cpu اختصاص یافته به کروم را کم میکنم هم برای خود کروم و هم برای دیگر برنامه ها بهتره

  • dariush_Ojabonian
    dariush_Ojabonian | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

    من چند سال پیش از فایرفاکس استفاده می‌کردم به عنوان طراح وب که امکانات خوبی در قالب افزونه داشت. و درکنارش کروم رو استفاده می‌کردم. اما فایرفاکس دیگه کلافه کننده شد از سرعت پایین و کرش کردن‌های متعدد و مصرف بالای حافظه. یک ایمیل به توسعه دهندگانش زدم و حذفش کردم و ازون موقع کروم همچنان پاسخگوست. من دهها تب باز می‌کنم و تعداد زیادی افزونه روی کروم نصب دارم و کروم به همه این نیازها به خوبی پاسخ میده و هیچ مرورگر دیگه‌ای باهاش قابل مقایسه نیست. فایرفاکس رو بیش از چند تب باز کنی میره تعطیلات. در کنار کروم از اپرا و چیزپی‌ان اش هم استفاده می‌‌کنم ولی اون هم با اینکه هیچ افزونه‌ای روش نصب نیست با گشودن چند تب کرش میکنه و مصرف رمش بالاست.

  • pouya
    pouya | ۲۱ تیر ۱۳۹۶

    کروم خیلی بهتره.هم اژ نظر رابط کاربری.هم سرعت
    حداقل تو نسخه موبایل

    • saleh
      saleh | ۲۳ تیر ۱۳۹۶

      در اندروید حرف شما شاید درست باشد ولی در ویندوز نه

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی