ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گارتنر از کاهش 4.3 درصدی عرضه پی سی طی سه ماهه دوم 2017 خبر می دهد

در حالی که صنعت پی سی داشت بعد از چند سال افول، دوباره به جایگاه واقعی خود باز می گشت دو موسسه گارتنر و IDC خبر از کاهش 3.3 الی 4.3 درصدی فروش کامپیوترها در ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۲۲ تیر ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰

در حالی که صنعت پی سی داشت بعد از چند سال افول، دوباره به جایگاه واقعی خود باز می گشت دو موسسه گارتنر و IDC خبر از کاهش 3.3 الی 4.3 درصدی فروش کامپیوترها در سه ماهه دوم سال جاری میلادی داده اند. البته این کاهش فروش به خاطر دلایل همیشگی (مانند ظهور موبایل های هوشمند) نبوده و اصلی ترین دلیل آن به کمبود موجودی سخت افزارها باز می گردد.

به بیان واضح تر، کمپانی های تامین کننده، قیمت برخی قطعات سخت افزاری مانند SSD ها یا پنل های LCD را افزایش داده اند تا نوعی تعادل میان عرضه و تقاضا برقرار شود؛ اما در نتیجه همین تصمیم، قیمت پی سی های برخی شرکت ها افزایش یافته و سبب شده تا مردم به خاطر برچسب قیمت بالای آن ها، به سراغ شان نروند.

نمودار گارتنر از سهم کمپانی های مختلف از بازار پی سی - همانطور که می توان مشاهده کرد، اچ پی با رشد 1.6 درصدی، لنوو را سال گذشته در صدر این جدول قرار داشت را کنار زده و با عرضه 12.6 هزار پی سی، بیشترین سهم را از بازار در اختیار دارد.

با این همه، صنعت پی سی فعلی تنها حامل اخبار بد نیست و خبرهای خوبی هم (حداقل برای گوگل) با خود به همراه آورده است. دو موسسه مورد اشاره می گویند که عرضه و فروش کروم بوک ها به مراتب از سایر حوزه های صنعت پی سی بهتر بوده و رشدی 38 درصد را پست سر گذاشته؛ و این در حالی است که حوزه پی سی به صورت کل دچار کاهش 6 درصدی در رشد شده است. کروم بوک ها بیش از هر جای دیگر، در ایالات متحده موفق هستند که به استفاده از آنها در مدارس و دانشگاه ها ارتباط دارد.

وضعیت فعلی، احتمالاً حالا که شرکت ها با مشکل کمبود موجودی مواجه نیستند، بهتر از سابق خواهد شد اما چنین مسائلی سبب می شود تا دستیابی به رویای بازگشت پی سی به دوران اوجش در کوتاه مدت تحقق پذیر نباشد. اگرچه این رویا می تواند یک روز به واقعیت تبدیل شود، اما پر واضح است که بازار فعلی هنوز در برابر کوچک ترین امواج متلاطم مقاومتی ندارد.

نمودار IDC از سهم کمپانی های مختلف از بازار پی سی
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی