ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی اپلیکیشن شیپور؛ مرجع نیازمندی های ایرانی ها

شیپور، یکی از مراجع مهم نیازمندی های آنلاین حال حاضر کشور شروع چندان قدرتمندی در سال 91 نداشت. از یک طرف رقیب بزرگی مثل دیوار را پیش روی خود می دید که به معنای واقعی ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

شیپور، یکی از مراجع مهم نیازمندی های آنلاین حال حاضر کشور شروع چندان قدرتمندی در سال 91 نداشت. از یک طرف رقیب بزرگی مثل دیوار را پیش روی خود می دید که به معنای واقعی کلمه در زمینه نیازمندی ها و خرید و فروش اینترنتی کالا یکه تازی می کرد و از طرف دیگر، به خاطر مشکلات فنی و ضعف رابط کاربری افراد کمی به سراغ آن می رفتند.

شیپور در حال حاضر بیش از 8 میلیون کاربر فعال دارد

اما از سال 93 و سرمایه گذاری شرکت سوئدی Pomegranate در شیپور گویی ناگهان ورق برگشت؛ رابط کاربری به طور کامل متحول شد و به لطف تبلیغات گسترده کاربران بیشتری به سوی این سرویس آمدند تا بتواند درست مثل دیوار به مرجعی مهم و قابل اعتماد برای خرید و فروش کالا تبدیل شود.

شیپور در حال حاضر بیش از 8 میلیون کاربر فعال دارد که از آن برای فروش کالاهای دست دوم و خرید مایحتاج شان استفاده می کنند. در این مطلب قصد داریم که با نگاهی دقیق خصوصیات و قابلیت هایی را بررسی کنیم که شیپور را به یکی از مهم ترین مراجع آنلاین نیازمندی های کشور تبدیل کرده اند.

به لطف چینش دقیق و حساب شده آیتم ها هر آنچه لازم دارید در صفحه اصلی اپلیکیشن در اختیارتان قرار گرفته، و فیلترهای ریز و تخصصی شما را دقیقا به آنچه نیاز دارید می رسانند.

وقتی از یک اپلیکیشن خرید و فروش کالا برای عموم مردم صحبت می کنیم طبیعتا فاکتورهای زیادی هستند که باید در طراحی مورد توجه قرار بگیرند: سادگی استفاده برای اقشار مختلف، بارگذاری سریع صفحات، زیبایی ظاهری و شاید مهم تر از همه چگونگی استفاده توسعه دهندگان از فضای کوچک و محدود نمایشگرهای موبایل و تبلت.

اگر برای لحظه ای دیدگاه مقایسه ای را کنار بگذاریم و شیپور را به قواره استانداردهای مورد انتظار از یک اپلیکیشن «خوب» بسنجیم، باید بگوییم که تیم توسعه دهنده اش به خوبی توانسته که بسیاری از فاکتورهای رسیدن به درجه خوب (و شاید عالی) را در محیط اپلیکیشن پیاده سازی کند. اما این فاکتورها چه هستند؟

شیپور خلاصه ای از تمام قابلیت هایش را در صفحه اول قرار داده است

تردیدی نیست که یکی از این فاکتورها ترکیب رنگی خوب رابط کاربری و استفاده صحیح و به جا از فضای محدود نمایشگر بوده. شیپور خلاصه ای از تمام قابلیت هایش (که شامل امکانات جستجو در آگهی ها و ثبت آگهی می شوند) را در صفحه اول قرار داده تا در همان ثانیه اول ورود بتوانید به هدف مد نظرتان از نصب اپلیکیشن برسید.

فیلد جستجو در بالاترین قسمت اپلیکیشن قرار گرفته، و فیلترهای استان مورد جستجو، گروه بندی کالاها و فیلترهای ریز تر هم کمی پایین تر از هستند تا بتوانید در کسری از ثانیه به آگهی مد نظرتان برسید. خوشبختانه به لطف چینش و نامگذاری ساده این آیتم ها تقریبا می توان گفت که شیپور برای استفاده توسط اقشار مختلف مردم نیاز به هیچ گونه آموزشی ندارد و این به تنهایی یعنی مجموعه مذکور در طراحی رابط کاربری موفق بوده است.

شیپور گروه بندی خوبی را برای کالاها در نظر گرفته، همینطور برای استان های مورد جستجو. یکی از مزایایی که فعلا در انحصار شیپور قرار دارد هم امکان جستجو در میان تمام آگهی ها از تمام استان هاست.

تمام کالاها را می توان به طور دستی در آرشیو آگهی های شیپور جستجو کرد، اگر نه گروه بندی های منظم و تفکیک شده شما را به کالای مورد نیازتان می رسانند. البته شاید امکان جستجو در شیپور می توانست از چیزی که حالا هست هم ساده تر باشد. به عنوان مثال دیوار در نسخه اخیرش امکان جستجوی صوتی را هم برای کاربران فراهم کرده که بر خلاف انتظار اکثر افراد به درستی و بسیار دقیق کار می کند.

اما بالاتر در مورد استفاده صحیح از فضای محدود نمایشگرهای موبایل صحبت کردیم. شیپور برای رسیدن به این موضوع تدابیر خوبی اندیشیده که باعث شده از منظر رابط کاربری حداقل در یکی دو زمینه بالاتر از رقبایش قرار بگیرد.

اول از همه این که می توانید از شیپور در موبایل و تبلت به جز حالت نرمال و عمودی در حالت افقی هم استفاده کنید. در این حالت به خاطر عریض تر شدن صفحه آیتم ها و نوشته ها از هم فاصله می گیرند تا با دقت و تمرکز بهتری بتوانید آن ها را بررسی کنید که جزو خصوصیات خوب این برنامه به حساب می آید. مورد بعدی هم نمایش تصاویر در ابعاد کامل است.

از شیپور در موبایل و تبلت به جز حالت نرمال و عمودی، می توانید در حالت افقی هم استفاده کنید

بر خلاف دیوار که کاربرانش را به بارگذاری تصاویر مربعی محدود کرده، شیپور عکس ها را در قطع کامل بارگذاری می کند. شاید در ظاهر موضوع پیش پا افتاده و بی اهمیتی به نظر برسد اما حقیقت این است که در بارگذاری عکس یک خانه، خودرو یا وسیله ای بزرگ کادر مربعی اصلا پاسخگو نیست و بخش زیادی از جزئیات در آن از دست می روند. بنابراین نمایش تصاویر در قطع کامل خصوصیت مثبتی است که در شیپور مشاهده اش می کنید.

چند سوایپ ساده روی تصاویر آگهی ها کافیست تا به آگهی های بعدی منتقل شوید. آگهی های مرتبط هم در پایین ترین قسمت صفحه قرار گرفته اند تا مورد های اکازیون هرگز از دیدتان پنهان نمانند.

وارد هر کدام از آگهی های شیپور که بشوید، مهم ترین آیتم ها که همان راه های ارتباطی با فروشنده هستند در پایین صفحه مستقر شده و به شکل شناور با شما حرکت می کنند. طبیعتا اطلاعات مربوط به آگهی ها را هم در ادامه می بینید که تقریبا تمام چیزهای مورد نیازتان را در بر می گیرند. تمام آگهی ها را می توانید به فهرست علاقه مندی هایتان اضافه کنید یا این که آن ها را مستقیما با دیگران به اشتراک بگذارید.

با سوایپ روی عکس آگهی می توانید به آگهی های بعدی بروید

اما شاید آگهی فروشی که باز می کنید در نظرتان مناسب نباشد. شیپور برای آنکه به سرعت به آگهی های دیگر دسترسی پیدا کنید دو قابلیت فوق العاده مفید در اختیارتان قرار داده: یکی این که با سوایپ روی عکس آگهی می توانید به آگهی های بعدی بروید، دیگری این که زیر تمام آگهی ها بخشی را به «آگهی های مرتبط» اختصاص داده تا بدین شکل امکان مقایسه قیمتی را هم داشته باشید؛ خصوصیات خوبی که هنوز در رقبای شیپور دیده نمی شود.

البته با وجود آنکه اطلاعات آگهی ها کافی به نظر می رسند، قابلیت هایی هم هستند که در صورت اضافه شدن تجربه کاربری شیپور را به میزان بیشتری ارتقاء خواهند داد. یکی از این قابلیت ها می تواند نمایش میزان بازدید از هر آگهی باشد که کاربران شیپور مدت هاست چشم انتظار اضافه شدنش هستند.

اما یکی از اهداف مهم استفاده از شیپور و امثال آن، فروش کالاست. خوشبختانه در این رابطه هم شیپور عملکرد خوب و قابل قبولی از خود به نمایش می گذارد.

انجام تمام کارهای ثبت آگهی فقط از یک صفحه؛ خصوصیت خوبی که فقط در شیپور می بینید.

در شیپور هر چه برای ثبت آگهی لازم دارید در یک صفحه واحد گنجانده شده؛ بارگذاری عکس، وارد کردن عنوان و تعیین گروه آگهی را از یکجا انجام می دهید و دکمه ثبت را می فشارید. به لطف تیم پشتیبانی 24 ساعته شیپور آگهی های شما (وقتی که در ساعات اداری باشید) در کمتر از پنج دقیقه به ثبت می رسند و این یعنی که فروش آگهی شما با سرعت بیشتری انجام می شود.

به لطف تیم پشتیبانی 24 ساعته شیپور آگهی های شما در کمتر از پنج دقیقه به ثبت می رسند

اما آیا ثبت سریع آگهی یک کالا می تواند به تنهایی ضامن فروش سریع آن هم باشد؟ باید بگوییم خیر. عوامل دیگری هم هستند که می توانند در فروش به موقع آگهی ها تأثیر گذار باشند و در شیپور هنوز آن ها را نمی بینید. یکی از آن ها را شاید بتوانیم نبود گزینه ای برای پروموت کردن آگهی بدانیم.

بر خلاف دیوار که با پرداخت هزینه می توان آگهی ها را برای بیشتر دیده شدن ارتقاء داد، شیپور هنوز از چنین امکانی برخوردار نیست. شاید به همین خاطر بوده که هنوز خیلی ها برای فروش کالا دیوار را ترجیح می دهند که اگر چه در پروسه ثبت آگهی سرعت شیپور را ندارد، اما در ظاهر شانس فروش موفقیت آمیز محصول در آن بیشتر است.

آگهی های شیپور با سرعت بسیار بالایی ثبت می شوند و برای این کار نیازی به پرداخت هیچ هزینه ای ندارید.

البته ممکن است که شیپور در تعداد آگهی ها بر رقیبانش برتری عددی نداشته باشد، اما با تلاش های بی وقفه تیم پشتیبانی آن می توان گفت که در این مجموعه کمتر به آگهی های ناسالم، غیر اخلاقی و تکراری بر می خورید که جزو مزایای آن است و می تواند عامل مهمی برای پیشرفت این مجموعه در آینده باشد.

اما اگر بخواهیم در انتها به یک جمع بندی کلی برسیم، باید بگوییم که شیپور در حال حاضر و با این سطح از امکانات یکی از کامل ترین و مورد اعتمادترین مراجع نیازمندی های اینترنتی به شمار می آید که به طور روزانه احتیاجات ده ها هزار ایرانی را برطرف می کند. طبیعتا مشکلاتی بر سر راه این اپلیکیشن وجود دارد و کم و کاستی هایی در آن هست که جلوی سرعت پیشرفت آن را گرفته اند، مشکلاتی که گفتیم و امیدواریم به مرور زمان برطرف بشوند.

اما اگر بخواهیم منصفانه به آن بنگریم، بدون ذره ای شک و تردید می گوییم که شیپور با همین سطح از امکانات به تنهایی می تواند برای تأمین تمام نیازمندی های شما کافی باشد و تا این لحظه هم امتحانش را در این موضوع به خوبی پس داده است.

برای دانلود اپلیکیشن و استفاده از شیپور می توانید همین حالا به وبسایت آن مراجعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • spatena digital
    spatena digital | ۳۰ مرداد ۱۳۹۶

    من که راضی ام , حداقل تو تهران برای یک آگهی یک عالمه تماس خوب دریافت کردم !

  • نوین
    نوین | ۲۰ مرداد ۱۳۹۶

    فقط اونجاش ک چ بخری چ بفروشی کلاه سرت میره !

  • Hamid
    Hamid | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    من که یه بار خرید کردم کلاه سرم رفت
    یه بار هم فروختم بازم کلاه سرم رف
    ???????
    کلن آدم داغونیم

  • | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    خیلی تابلوئه که دارین دیوار رو میکوبونین تا شیپور رو بالا ببرید
    بهرحال یه واقعیت یادتون رفته و اون اینکه تعداد کاربران و فروشندگان در دیوار خیلی خیلی خیلی بیشتر از شیپوره

    • امین بیگ‌زاده
      امین بیگ‌زاده | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

      به همین واقعیت که تعداد کاربران دیوار بیشتره در متن بررسی اشاره شد، همینطور به یک سری از مشکلات و محدودیت های شیپور. (لطفا متن رو کامل بخونید). اما این واقعیت رو هم نمیشه انکار کرد که شیپور طی یکی دو سال گذشته پیشرفت بسیار خوبی داشته و همین حالا خیلی ها از اون برای خرید و فروش کالا استفاده می کنند. قبلا به طور مفصل در این مطلب به مقایسه دیوار و شیپور پرداخته بودیم که اگر مطالعش کنید مطمئنا متوجه میشید که هدف تخریب هیچ کدام از این دو مجموعه نیست.
      https://goo.gl/qiLceU

      • | ۲۱ مرداد ۱۳۹۶

        بله ببخشید
        اشاره شده بود

  • soortex
    soortex | ۱۹ مرداد ۱۳۹۶

    خیلی بیخوده

مطالب پیشنهادی