ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نرم افزار و اپلیکیشن

بررسی نسخه جدید دکتر ساینا؛ بانک اطلاعات سلامتی، مشاوره پزشکی و نوبت دهی آنلاین

از بین تمام اپلیکیشن های حوزه سلامت و درمان که در جشنواره وب و موبایل سال گذشته مطرح شدند، «دکتر ساینا» جزو محصولاتی بود که خوش درخشید؛ اپلیکیشنی که خود را به عنوان یک بانک ...

امین بیگ‌زاده
نوشته شده توسط امین بیگ‌زاده | ۲۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۹:۰۰

از بین تمام اپلیکیشن های حوزه سلامت و درمان که در جشنواره وب و موبایل سال گذشته مطرح شدند، «دکتر ساینا» جزو محصولاتی بود که خوش درخشید؛ اپلیکیشنی که خود را به عنوان یک بانک قدرتمند اطلاعات پزشکی، دارویی و مراکز خدمات درمانی کشور معرفی کرد و به واسطه عملکرد خوبش موفق شد که عنوان بهترین اپ حوزه سلامت سال 95 از دیدگاه مردم و همچنین دیجیاتو را از آن خود کند.

دکتر ساینا موفق شد که عنوان بهترین اپ حوزه سلامت سال 95 از دیدگاه مردم را از آن خود کند

حالا تقریبا شش ماه از آن دوره گذشته و تیم دکتر ساینا طی این مدت با انتشار به روز رسانی های مستمر سخت در تلاش بوده تا ضمن پوشش نقاط ضعف قبلی، قابلیت های سرویس خود را گسترش بدهد.

اگر به خاطر داشته باشید قبلا به معرفی اپلیکیشن دکتر ساینا پرداخته بودیم. اما به بهانه عرضه نسخه جدید اپلیکیشن یک بار دیگر تصمیم گرفتیم تا نگاهی به آن داشته باشیم؛ قابلیت های جدید را با هم مرور کنیم و ببینیم که آیا دکتر ساینا توانسته که با همان قدرت و اعتماد به نفس گذشته در مسیر پیشرفت و تکامل قدم بگذارد؟ در ادامه با ما همراه باشید.

بانک سلامت جایی است که به اطلاعات تمام داروهای شیمیایی و گیاهیی، بیماری ها، نتایج آزمایشات، بیمارستان ها و مراکز درمانی دسترسی خواهید داشت.

تمرکز دکتر ساینا در نسخه 1.4.3 بر سه موضوع اساسی بوده: رابط و تجربه کاربری، تکمیل اطلاعات قبلی و بخش مشاوره آنلاین پزشکی. بگذارید اول از همه با رابط کاربری شروع کنیم.

با دانلود نسخه جدید اپلیکیشن به وضوح تغییرات مثبتی را در محیط کاربری می بینید. دکتر ساینا به خوبی از آن رابط کاربری شلوغ و پر از آیتم اضافه نسخه قبلی فاصله گرفته و تلاش کرده که با خلوت کردن محیط جلوی سرگردان شدن کاربر را بگیرد. باید بگوییم نتیجه کار بسیار مثبت و مطلوب بوده است.

دکتر ساینا به طور کلی از چهار بخش تشکیل شده: بانک سلامت، نوبت دهی، مشاوره پزشکی و بخش پروفایل که بعضی از آن ها جزو بخش های جدید و بعضی دیگر قدیمی هستند.

اول از همه به بانک سلامتی می پردازیم؛ بخشی که اطلاعات پزشکی و مراکز درمانی کشور را در بر می گیرد. تیم دکتر ساینا در نسخه جدید بیش از همه چیز روی «تکمیل» اطلاعات این بخش متمرکز بوده و این موضوع را می توانید به خوبی با نگاهی به اطلاعات مراکز درمانی شهر محل زندگی تان متوجه بشوید.

تمرکز دکتر ساینا در نسخه 1.4.3 بر سه موضوع اساسی بوده: رابط و تجربه کاربری، تکمیل اطلاعات قبلی و بخش مشاوره آنلاین پزشکی

نسخه جدید دکتر ساینا آرشیو اطلاعات مراکز درمانی و داروخانه های سراسر کشور را از نسخه های قبلی تکمیل تر کرده، آدرس ها تصحیح شده و شماره تلفن های جدید جایگزین شده اند، به طوری که می توان گفت که حالا تمام شهرهای بزرگ و مهم کشور را پوشش می دهد. نکته خوب این که یک بار بارگذاری تمام این ها کافیست که برای همیشه به طور آفلاین هم به آن ها دسترسی داشته باشید.

در بخش بانک سلامت می توانید با انتخاب استان و شهر، نزدیک ترین داروخانه ها، آزمایشگاه ها، بیمارستان ها و مراکز تصویر برداری نزدیک به محل زندگی تان را پیدا کنید. این امکان از روی نقشه هم برایتان فراهم شده که برای رفتن به سوی این مراکز نیازی به خروج از دکتر ساینا نداشته باشید.

البته به نظر می رسد که مسیریابی از روی نقشه هنوز به ثبات لازم نرسیده، چرا که گاها به مشکل فورس کلوز بر می خورید یا اینکه اصلا نقشه اپلیکیشن بارگذاری نمی شود. این مشکلات فنی باعث شده که خیلی نتوانید روی مسیریابی نقشه دکتر ساینا حساب باز کرده و فقط به خواندن آدرس اکتفا کنید.

موتور جستجوی خوب دکتر ساینا شما را سریعا به اطلاعات مورد نیازتان می رساند. هر چند که جای خالی فیلترهای تخصصی جستجو در آن احساس می شود.

اما دکتر ساینا در بخش بانک سلامت خصوصیات بسیار خوبی دیگری هم دارد که خوشبختانه تکمیل شده و از نسخه های قبلی به نسخه جدید منتقل شده اند. تفسیر نتایج آزمایشات، توضیح کامل بیماری ها و علل پیدایش و چگونگی درمان آن ها و توضیح خواص داروهای گیاهی و شیمیایی رایج از جمله این امکانات ارزشمند هستند.

این اطلاعات فوق العاده مفید به شما کمک می کنند که درک درستی از بیماری ها و علاج شان داشته باشید و با خواندن و آموختن آن ها سالم تر زندگی کنید. حدس می زنیم بخش گیاهان دارویی جزو بخش هایی از دکتر سایناست که از آن لذت بیشتری خواهید برد.

بانک اطلاعات دکتر ساینا بدون تردید ارزشمندترین دستاورد این اپلیکیشن محسوب می شود که آن را به طور رایگان به کاربرانش ارائه کرده، اما «نحوه» ارائه این اطلاعات موضوعی است که می توان به آن انتقاد کرد.

بانک اطلاعات دکتر ساینا بدون تردید ارزشمندترین دستاورد این اپلیکیشن محسوب می شود

دکتر ساینا اگر چه موتور جستجوی قدرتمندی دارد، اما به دلیل آنکه اطلاعاتش تفکیک نشده هستند امکان دارد که در جستجوی موارد خاص به مشکل بخورید. مثلا فرض کنید که در بخش «داروها» به دنبال یک داروی مسکن درد می گردید. اما با نوشتن کلمه «مسکن» به هیچ نتیجه ای در دکتر ساینا نمی رسید و حتما باید نام تجاری داروی مد نظرتان را برای جستجو بلد باشید.

این مشکل در مورد تمام بخش های بانک اطلاعات دکتر ساینا هم صدق می کند. مثلا در مورد بخش بیماری ها، تمامی آن ها (بیماری های پوستی، قلبی، عفونی، مقاربتی و ...) همگی پشت سر هم و فقط بر اساس حروف الفبا ردیف شده اند نه بر اساس نوع و اثری که روی بخش های مختلف بدن می گذارند.

جستجوگر دکتر ساینا هم از فیلترهای جستجو بی بهره است که این مسئله هم احتمالا به تفکیک بندی نشدن اطلاعات بر می گردد. بنابراین شاید بهتر باشد که تیم دکتر ساینا در نسخه های بعدی برنامه ای برای دسته بندی منظم بانک اطلاعاتی اش داشته باشد. در این صورت کاربر خیلی راحت تر و سریع تر می تواند اطلاعات مورد نیازش را از اپلیکیشن استخراج کند.

رزرو آنلاین وقت دکتر به همان سادگی است که تصورش را می کنید.

اما می رسیم به یکی از مفیدترین قابلیت های دکتر ساینا، که چیزی نیست جز رزرو آنلاین نوبت پزشک. دکتر ساینا فعلا در مناطق محدودی از شهرهای تهران و کرج با تعدادی از مجرب ترین پزشکان خانم و آقا وارد قرارداد شده تا بتوانید از طریق اپلیکیشن و بدون نیاز به تماس گرفتن با مطب، در تاریخ و ساعت مد نظرتان وقت ملاقات بگیرید.

روند کار به همان سادگی است که فکرش را می کنید. بعد از انتخاب پزشک بسته به تخصص، حالا باید روز مراجعه را تعیین کنید. «امروز» و «اولین وقت خالی» گزینه های پیش روی شمایند که بعد از تعیین باید ساعت مراجعه را در اپلیکیشن علامت بزنید. وقت تعیین شده در پروفایل پزشک مورد نظر شما (که خودش هم عضو دکتر سایناست و پنل مخصوص خود را دارد) ثبت می شود.

بعد از این کار هم باید علی الحساب و برای رزرو وقت مبلغ 5000 تومان را به حساب مطب پزشک واریز کنید. وقتی که حضورا به ملاقات پزشک می روید هم این بیعانه پنج هزار تومانی از هزینه ویزیت شما کسر می شود.

یکی از مفیدترین قابلیت های دکتر ساینا چیزی نیست جز رزرو آنلاین نوبت پزشک

اگر چه در نسخه فعلی اپ تعداد پزشکانی که نوبت آنلاین می دهند خیلی زیاد نیستند، و فعلا این قابلیت برای شهروندان تهران و کرج محدود شده، اما امکان رزرو آنلاین وقت دکتر موضوعی است که احتمالا در آینده به شدت فراگیر می شود و شکی نیست که اوضاع در دکتر ساینا هم بدین شکل باقی نمی ماند. بنابراین دکتر ساینا را باید جزو پیشگامان راه اندازی چنین سیستمی در ایران بدانیم و مجموعه را بابت این اقدام ارزشمند جهت تقویت ارتباط پزشک و بیمار تحسین کنیم.

خصوصیت جدید و فوق العاده کاربردی دیگر دکتر ساینا هم امکان گرفتن مشاوره آنلاین از پزشکان محسوب می شود. گاهی اوقات امکان مراجعه حضوری به یک پزشک ممکن نیست اما می توان یک سری راهنمایی ها را به صورت اینترنتی هم دریافت کرد.

امکان گرفتن مشاوره آنلاین از پزشکان متخصص را باید جزو قابلیت های بسیار خوب دکتر ساینا قلمداد کنیم.

در نسخه جدید دکتر ساینا می توانید با پیدا کردن پزشک متخصص، سوالات تان را به صورت متنی یا صوتی با آن ها مطرح کنید. پزشک وظیفه دارد که حداکثر تا 10 ساعت پس از ارسال درخواست به شما پاسخ بدهد.

برای دریافت پاسخ، می بایست به پزشک حق مشاوره بدهید. این حق مشاوره بسته به تخصص پزشک می تواند متغیر باشد. اما به طور متوسط می توان گفت که بابت ارسال هر سوال (چه متنی چه صوتی) می بایست چیزی در حدود میانگین پنج هزار تومان هزینه کنید؛ هزینه ای که شاید کم نباشد اما بتواند جان انسانی را نجات بدهد.

در حال حاضر پزشکان زیادی در دکتر ساینا مشاوره نمی دهند، اما افراد حاضر همگی متخصص هستند و از امتیازاتی که دریافت کرده اند پیداست که اکثر کاربران از آن ها راضی بوده اند. بنابراین این خصوصیت را باید جزو مزایای بزرگ دکتر ساینا بدانیم و امیدوار باشیم که در آینده هم پزشکان و هم کاربران بیشتری از آن استقبال به عمل آورند.

دکتر ساینا در تلاش بوده که تمام نیازهای درمانی کاربر را به شکل زنجیره وار برآورده کند

در انتها و برای جمع بندی باید بگوییم که دکتر ساینا با هر به روز رسانی یک قدم بیشتر به تکامل نزدیک می شود، اما تا رسیدن به آن راه درازی در پیش دارد. اگر چه رابط کاربری اپلیکیشن بسیار بهتر از قبل شده و این موضوع ارتقای تجربه کاربری را به همراه داشته، اما هنوز نقص هایی مثل تفکیک بندی اطلاعات و مشکلات و باگ های کوچکی در رابط کاربری اپلیکیشن دیده می شود.

اما رایگان بودن دکتر ساینا و دسترسی آفلاین به بانک اطلاعاتی، تلاش برای تقویت ارتباط پزشک و بیمار با امکاناتی مثل مشاوره و نوبت دهی آنلاین و کمک به ارتقای سطح آگاهی جامعه در حوزه سلامت عواملی هستند که بتوانیم دکتر ساینا را یکی از مفیدترین اپلیکیشن های پزشکی و درمانی قلمداد کنیم.

دکتر ساینا در تلاش بوده که تمام نیازهای درمانی کاربر را به شکل زنجیره وار برآورده کند؛ از اطلاعات بیماری ها و روش های درمان آن ها گرفته تا یافتن مراکز درمانی و سپس رزرو آنلاین وقت دکتر یا گرفتن مشاوره از راه دور. این موضوعی است که باعث می شود برای این مجموعه و سرویس های مشابه آن آینده خوب و روشنی را متصور باشیم.

دکتر ساینا را می توانید همین حالا برای پلتفرم های اندروید و iOS از لینک های زیر دانلود کنید.

دانلود از گوگل پلی - دانلود از اپ استور - دانلود از کافه بازار

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی