ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

کپی رایت
تکنولوژی

تلاش وزیر ارتباطات برای تغییر قانون کپی‌رایت در کشور

نبود وجود قانون کپی رایت در کشورمان شاید به کام مصرف‌کننده‌ها تمام شده باشد ولی از ضررهای بسیار آن برای تولید‌کنندگان داخلی نمی‌توان به راحتی گذشت. قوانین مربوط به مالکیت معنوی بسیار قدیمی و مربوط ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۴:۴۵

نبود وجود قانون کپی رایت در کشورمان شاید به کام مصرف‌کننده‌ها تمام شده باشد ولی از ضررهای بسیار آن برای تولید‌کنندگان داخلی نمی‌توان به راحتی گذشت. قوانین مربوط به مالکیت معنوی بسیار قدیمی و مربوط به سال 1348 است، زمانی که بسیاری از تکنولوژی‌های امروزی وجود خارجی نداشتند و  چنین دورنمای سخت‌گیرانه‌ای نیز در خصوص قانون کپی‌رایت پیش روی متصور نبود.

«محمد جواد آذری جهرمی»، وزیر ارتباطات، در رابطه با قانون کپی رایت عقیده دارد که این مساله بر اساس قانون تجارت سال‌های دور تدوین شده و نیازمند تغییرات اساسی و بازبینی است. وی در این باره به ایلنا می‌گوید:

«نظر ما در رابطه با قانون کپی رایت و ضرورت بازبینی آن بسیار روشن است. باید این قانون بازبینی شود. ما لایحه‌ای را تنظیم کرده‌ایم که با طی مراحل، به مجلس ارائه می‌شود. این کار شروع شده است و همکاری نزدیکی با مرکز پژوهش‌های  مجلس و سازمان‌های ذیربط از سوی وزارت ارتباطات آغاز شده است.»

قانون کپی رایت بارها دچار تغییرات شده است

بنا بر گفته‌های وزیر ارتباطات، نرسیدن به رشد لازم و مطلوب از عواقب حل نشدن مساله کپی‌رایت محسوب می‌شود. او ضمن بیان این مطلب که برخلاف گذشته شرکت‌های ایرانی امروزی، خودشان تولیدکننده محتوا، انواع نرم افزار و بازی هستند، می‌گوید: «امروز که ما تولید کننده هستیم باید قانون کپی رایت را رعایت کنیم تا به رشد مطلوب در حوزه تولید محتوا دست پیدا کنیم.»

این اظهارات وزیر ارتباطات در حالی بیان می‌شود که پا گذاشتن ایران به تیغ دولبه قانون کپی‌رایت بارها و بارها در زمان‌های مختلف توسط دولت وقت بررسی شده و عمدتا با عواقب ناگواری پیش‌بینی شده است. به‌عنوان مثال اگر ضریب نفود رایانه در‌ ایران را ۳۰ درصد در نظر بگیریم و از هر سه ایرانی به طور متوسط یک تن را صاحب یک دستگاه رایانه بدانیم، تنها برای تهیه نسخه اصلی ویندوز ده با هزینه ۱۹۹ دلاری، بیش از پنج میلیارد و صد میلیون دلار هزینه لازم است.

کپی رایت

خرید ویندوز 600 هزار تومانی کار هر کسی نیست

قابل توجه است که بدانیم میزان تولید علمی و فرهنگی قابل عرضه کشورمان به عنوان محصول تجاری یک درصد میزان استفاده‌ از محصولات مشابه جهان نیست و ما هنوز یک کشور مصرف‌کننده هستیم تا تولید‌کننده. تولیدکنندگان داخلی هم با وجود قانون کپی‌رایت قادر به ساخت بسیاری از محصولات خود نخواهند بود. جالب است بدانید مجموعه نرم‌افزارهای نصب شده بر ‌سیستم عامل‌های ویندوز و حتی عکس‌های استفاده شده در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های داخلی زیر سایه این قانون قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (38 مورد)
  • رضا حسنی
    رضا حسنی | ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

    حرف مفت میزنه، برای داخل کشور و محصولات ساخت وطن با قیمت مناسب و ارزان خووبه ،ولی بخوایم برای ویندوز پوول بدیم عمرااااا، والا من کالاف 12 نسخه زامبی 120 گیگی رو فقط پول دانلودس میدم ،دیگه بیام ویندوز زپرتی رو 600 هزار توومن پول بدم بابتش، حرف مفت میزنه اگه منظورش پول دادن با خدمات نرم افزاری شرکت های خارجی بااشه،

  • ali
    ali | ۲۶ شهریور ۱۳۹۶

    تعداد اخبار این دوستمون داره از اخبار اپل هم عبور میکنه.ماشالا!

  • Mr.Mohammad
    Mr.Mohammad | ۲۵ شهریور ۱۳۹۶

    فقط همین مونده.
    فقط و فقط کپی رایت وقتی باید بیاد که تحریمها کلا برداشته بشه(حالا با این شرایط من که بعید میدونم بشه)والا ما باید یه پولی هم به سود دلال های کالا ها وخدمات خارجیهها خرج کنیم.بعلاوه این وسط دولت و دلال ها و خارجیها سود میکنن اما ما مردم از هرطرف ضرر میکنیم.تصور کنید از adobe reader تا انتی ویروس و بازی و تک تک فیلم های تاینی و... بخواید پول بدید.ایا با درامدد ما ایرانیا(منظور عامه مردمن نه 4درصد...)ممکنه؟مسلما نه
    پس این وسط فقط دولت و دلالا سود میکنن نه ما.

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی