ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

نقد و بررسی‌

بررسی عملکرد چیپست هواوی نوا ۲ پلاس در مقایسه با میان رده های هم قیمت

وقتی یک تلفن هوشمند پرچمدار تهیه می کنید تکلیف مشخص است؛ بالاترین قدرت پردازش، جدیدترین فناوری های روز بازار و همه امکاناتی که قیمت نهایی محصول را تا حد زیادی بالا برده اند. اما همه ...

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۲۹ شهریور ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

وقتی یک تلفن هوشمند پرچمدار تهیه می کنید تکلیف مشخص است؛ بالاترین قدرت پردازش، جدیدترین فناوری های روز بازار و همه امکاناتی که قیمت نهایی محصول را تا حد زیادی بالا برده اند. اما همه کاربران به اینهمه امکانات نیاز ندارند، یا موافق پرداخت رقم های سرسام آور برای تلفن هوشمند نیستند، یا شاید یک موبایل دوم احتیاج دارند یا هر دلیل دیگری که باعث شده اینهمه محصول میان رده به بازار عرضه شود.

اما مسئله اینجاست که هریک از تولید کنندگان با روش متفاوتی هزینه ساخت موبایل های میان رده را کاهش می دهد و قدرت پردازش دستگاه یکی از اولین ویژگی هایی است که در این راه فدا می شود. هواوی پر فروش ترین تولید کننده موبایل در ایران به حساب می آید و بر اساس گزارش های اخیر، در سال جاری میلادی تصمیم گرفته در بازار کشورهای در حال توسعه، روی فروش محصولات میان رده تمرکز کند، بر خلاف سال های گذشته که بیشتر توجه این شرکت به طراحی پرچمداران گران قیمت معطوف شده بود.

سال قبل شاهد معرفی خانواده جدیدی به نام سری Nova بودیم که در ساخت آنها روی نیازهای کاربران جوان تمرکز شده است. نوا ۲ پلاس (بررسی دیجیاتو) عضو جدید این خانواده به حساب می آید که اخیراً به بازار عرضه شده و از ویژگی هایی مثل طراحی زیبا، دوربین دوگانه و چیپ صدای Hi-Fi بهره مند است. هواوی در نسل قبلی این محصول چیپست ساخت اسنپدراگون را استفاده کرده بود، اما این شرکت یکی از بزرگترین سازندگان چیپست موبایل به حساب می آید و تعجبی ندارد که در نسل دوم نوا پلاس، شاهد جایگزین شدن کایرین ۶۵۹ با اسنپدراگون هستیم.

حالا شرکت چینی با استفاده از چیپست ساخت خودش می تواند هزینه تولید محصول را بیشتر کنترل کند و ضمناً هماهنگی بیشتری هم بین سخت افزار و نرم افزار محصولاتش فراهم نماید. در ادامه می خواهیم عملکرد چیپست جدید را با محصولات هم قیمت نوا ۲ پلاس مقایسه کنیم.

پیش از هرچیز بد نیست یک توضیح کلی داشته باشیم در مورد ویژگی های سخت افزاری فراگیر بین میان رده های امروز بازار. در حال حاضر بیشتر موبایل های میان رده به چیپست هایی با هسته های Cortex A53 مجهز هستند. این هسته ها مصرف انرژی پایینی دارند و در کنار هسته های قدرتمند چیپست های رده بالا استفاده می شوند تا زمانی که نیاز به پردازش های سنگین وجود ندارد، دستگاه محاسبات سبک تر را با آنها انجام دهد و ذخیره انرژی باتری را کمتر مصرف کند.

در ۳ تا ۴ سال اخیر، پردازشگر گرافیکی موبایل های میان رده هم پیشرفت زیادی داشته و حالا حتی محصولات ارزان قیمت تر می توانند بازی های سنگین بازار را اجرا کنند، هرچند نباید توقع داشته باشید افت فریم یا تاخیری در هنگام بازی مشاهده نکنید. اما به طور کلی پردازنده های سری ۶ کوالکام، سری ۷ اگزینوس سامسونگ، مدیاتک های P20 و X20 و کایرین ۹۳۵ به بالا همگی از توانایی کافی برای اجرای قابل قبول عملکردهای روزمره و بازی کردن برخوردار هستند، خصوصاً اگر در کنار آنها حداقل ۲ یا ۳ گیگابایت حافظه رم هم وجود داشته باشد.

کارین ۶۵۹ که در نوا ۲ و نوا ۲ پلاس استفاده شده، نسخه بهبود یافته از کایرین ۶۵۸ به حساب می آید. این چیپست به ۸ هسته A53 مجهز است که ۴ هسته با توان ۲.۳۶ گیگاهرتز و ۴ هسته کم مصرف تر با فرکانس ۱.۷ گیگاهرتز فعالیت می کنند. پردازشگر گرافیکی آن هم Mali-T830 MP2 در نظر گرفته شده که با نسخه های قبلی این چیپست مشترک است. این تلفن هوشمند ضمناً ۴ گیگابایت حافظه رم دارد که رقم مناسبی به حساب می آید.

همانطور که در بررسی نوا ۲ پلاس مشاهده کردیم میان رده جدید هواوی با چنین ترکیبی قادر است در بنچمارک آنتوتو (که توان پردازنده دستگاه را در کنار پردازشگر گرافیکی و حافظه رم به عنوان یک مجموعه سنجش می کند) به امتیاز حدود ۶۳ هزار دست پیدا کند.

در جدول زیر می توانید امتیاز نوا ۲ پلاس را با برخی از میان رده های هم قیمت و چند پرچمدار امروزی مقایسه کنید:

نوا ۲ پلاس با امتیاز نزدیک به ۶۳ هزار، کمی پایین تر از نسل قبل از خودش و بالاتر از رقبایی مثل اکسپریا XA1 (بررسی دیجیاتو)، گلکسی A5 و A7 مدل ۲۰۱۷ (بررسی دیجیاتو) قرار می گیرد. اگر از برخی ویژگی ها مثل چیپ صدای های فای صرف نظر کنید، آنر ۸ در همین محدوده قیمت توان پردازش بالاتری دارد و با بیشتر کردن بودجه می توانید محصولاتی مثل LG G5 را تهیه کنید، هرچند بسیاری از کاربران به خرید موبایل های قدیمی پرچمدار که پشتیبانی نرم افزاری آنها به پایان رسیده است تمایلی نخواهند داشت.

اما آنچه مسلم است، نوا ۲ پلاس با وجود اینکه یکی از باریک ترین میان رده های بازار به حساب می آید، از توان پردازش کافی برای عملکردهای روزمره کاربران برخوردار است و با داشتن امکاناتی مثل چیپ صدای های-فای، دوربین دوگانه و بدنه با کیفیت و زیبای خود می تواند برای کاربران جوان که هواوی آنها را مخاطب خود قرار داده است جذاب باشد. در پایان برای آشنایی بیشتر از شما دعوت می کنیم بررسی عملکرد تصویربرداری و قابلیت های صوتی نوا ۲ پلاس را هم مطالعه فرمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (34 مورد)
  • alifattahi31
    alifattahi31 | ۲۴ اسفند ۱۳۹۶

    بدنه‌ی فلزی و خوش‌ساخت، طراحی زیبا، دوربین سلفی ۲۰ مگاپیکسلی توانمند، دوربین دوگانه و مبدل دیجیتال به آنالوگ از جمله‌ی شاخص‌ترین ویژگی‌های نوا ۲ پلاس هستند؛ ویژگی‌هایی که حتی در برخی از پرچم‌داران موجود در بازار نیز به چشم نمی‌خورند. پردازنده‌ی کرین ۶۵۹ به‌کاررفته در نوا ۲ پلاس، مصرف انرژی پایینی دارد و عملکرد نسبتا خوبی در استفاده‌های روزمره به نمایش می‌گذارد؛ ضمن آنکه حافظه‌ی رم قابل توجه ۴ گیگابایتی این گوشی، تجربه‌ی مالتی‌تسکینگ بی‌نقصی به‌ ارمغان می‌آورد. نوا ۲ پلاس عملکردی شبیه به پرچم‌داران دو یا سه سال پیش دارد و تجربه‌ی روانی از اندروید ارائه می‌کند. عکاسی گوشی در شرایط نوری مناسب، از اغلب میان‌رده‌های موجود در بازار بهتر است و دوربین سلفی تصاویری با جزئیات بالا و رنگ‌های زنده ثبت می‌کند. نمایشگر فول اچ‌دی و IPS گوشی یکی از نمونه‌های خوب بازار به شمار می‌رود و تصاویری شفاف و پویا ارائه می‌دهد. شفافیت و دقت صدای ارائه‌شده توسط نوا ۲ پلاس بسیار عالی است و به‌لطف تراشه‌ی HiFi به‌کاررفته در آن، تجربه‌ی موسیقی بسیار لذت‌بخشی توسط گوشی ارائه می‌شود.

  • مجتبی سامری
    مجتبی سامری | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

    چرا اطلاعات غلط میدید به مردم آقای نویسنده بنچمارکش 74 هزاره تصحیح کنید

  • badsina
    badsina | ۱ مهر ۱۳۹۶

    من نمیدونم دوستانی که از هواوی خوششون نمیاد چرا میان این بررسی ها رو میخونین ، اینکه تبلیغاتیه بله هست ، هواوی سرمایه گذاری خیلی کلانی برای تبلیغات این گوشی کرده ، ولی الان دقیقا مشکل شما چیه ؟ خوشت نمیاد ازین برند نیا نخون بررسیشو ، چه کاریه میای میخونی توهین مینویسی ، مازوخیسم دارید مگه

  • علیرضا محمدزاده
    علیرضا محمدزاده | ۳۱ شهریور ۱۳۹۶

    دیجیاتو.هزاران بار گفتیم آنر ۸ لایت هم بررسی کن.نظر ما کاربرا برات اهمیت نداره

  • saman azizi
    saman azizi | ۳۰ شهریور ۱۳۹۶

    چرا همه دارن اینقدر از نوا ۲ پلاس تعریف میکنن.
    ینی این قد شاخه??

    • tanatos
      tanatos | ۲۷ مهر ۱۳۹۶

      عالیه!!!

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی