ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

گوگل نمی تواند یک دنیای سخت افزاری بر اساس گوگل اسیستنت بسازد

آیا گوگل اشتباه بزرگی مرتکب می شود؟ این شرکت در حال تغییر استراتژی خود از «اول موبایل» به «اول هوش مصنوعی» است و مشکلی در عمومی شدن تغییر راهبرد خود ندارد. این اتفاق، حرکتی مهم ...

محسن وفانژاد
نوشته شده توسط محسن وفانژاد | ۱۳ مهر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

آیا گوگل اشتباه بزرگی مرتکب می شود؟

این شرکت در حال تغییر استراتژی خود از «اول موبایل» به «اول هوش مصنوعی» است و مشکلی در عمومی شدن تغییر راهبرد خود ندارد. این اتفاق، حرکتی مهم و احتمالا واجب برای یک شرکت نرم افزاری است که می خواهد میلیون ها واحد سخت افزاری را به وسیله گوگل اسیستنت بفروشد.

جلوتر که برویم، متوجه می شویم معادله گوگل برای ساخت محصولات جدید تقریبا چنین است: هوش مصنوعی + نرم افزار + سخت افزار.

این فرمول را می توان در پایه همه محصولات جدید نظیر پیکسل ۲، گوگل هوم مینی، گوگل هوم ماکس، گوگل پیکسل بادز و حتی دوربین گوگل کلیپس مشاهده کرد.

مصرف کنندگانی که علاقه ای به گوگل پیکسل نشان ندادند ممکن است به ایده تبدیل شدن تلفن به اولویت ثانی در قیاس با هوش مصنوعی ابرویی بالا بیاندازند، اتفاقی که به ندرت متوجهش خواهند شد و به درستی یا نه، هیچ ترسی از آن ندارند.

گوگل اشتباه نمی کند. هوش مصنوعی مهم ترین اتفاق در دنیای فناوری مصرف کننده محور است. هوش مصنوعی توانایی آن را دارد که نوآوری سخت افزار و نرم افزار را در هر صنعتی که فکرش را کنید پیش ببرد.

اکثر شرکت ها یا در حال فکر کردن به آن هستند، یا به شدت آن را درون محصولات خود لحاظ کرده اند. هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در مرکز پردازنده فیوژن A11 قدرتمند اپل هستند که آیفون ۸، ۸ پلاس و آیفون X را قدرت می رسانند.

با این حال، هیچ یک از شرکت ها هوش مصنوعی را بالاتر از محصولات مصرفی قرار نمی دهند. گوگل نیز متفاوت نخواهد بود، حتی با وجود پیشروی چهارشنبه شب شرکت به سوی این فناوری، بعید به نظر می رسد که گوگل در تبلیغات بعدی خود از عبارت «اول هوش مصنوعی» استفاده کند.

مرکز اشتباه

برای مصرف کنندگان، اشتراک اصلی بین همه محصولات گوگل، گوگل اسیستنت است. گوگل اسیستنت کلید اصلی دستیابی به یک دنیا با محاسبات محیطی است، جایی که در آن خانه شما تبدیل به یک محیط همیشه شنوا، بینا و آماده به پاسخگویی به درخواست ها می شود و یا می تواند واکنش هایی بر اساس ورودی های شبکه در حال رشد، هوشمند و متصل به یکدیگر گوگل داشته باشد.

برای اینکه استراتژی اکوسیستم گوگل اسیستنت کار کند، برای آنکه گوگل بتواند دیوایس های متعدد بفروشد، شرکت باید قادر باشد مصرف کنندگان را قانع کند تا از گوگل اسیستنت استفاده کنند، که احتمالا مشکل اصلی همین است.

اگر استراتژی محصولات یک شرکت را همانند یک چرخ در نظر بگیریم، که یک محصول در مرکز قرار دارد و دیگر محصولات مثل میله متصل به مرکز باشند، متوجه می شوید که چالش اصلی گوگل کجاست.

برای اپل، هاب یا محصول مرکزی آیفون است. محصولی درخشان و پر زرق و برق که مصرف کنندگان بدون توجه به قیمت و تغییرات کم یا زیادش همیشه آن را می خرند. محصولات دیگر مثل ایرپاد، اپل واچ، اپل تی وی وی سرویس هایی نظیر آی کلود، اپل موزیک و محتوای ویدیویی اپل نیز برایش درآمدزایی می کنند.

شاید برخی بگویند که اهالی مانتین ویو می خواهند گوگل هوم این هاب باشد و گوگل هوم مکس، مینی و پیکسل ۲ و دیگر محصولات نیز در کنار آن. گوگل هوم در بازار خود، سهمی ۲۳ درصدی دارد که در قیاس با سهم ۷۰ درصدی آمازون اکو اصلا دیده نمی شود. برای تبدیل شدن به هاب و هسته مرکزی، گوگل هوم باید فراگیر شود و همه جا همراه کاربر باشد اما این غیر ممکن است چون آیفون نیست و همه جا همراه کاربر باشد.

گوگل پیکسل و پیکسل ۲ باید هسته مرکزی گوگل باشند اما علی رغم بررسی های قوی، پیکسل فقط ۰.۷ درصد بازار تلفن های هوشمند را در اختیار دارد. حول این محصول نمی توان اکوسیستمی ساخت، به همین دلیل گوگل به دنبال اسیستنت است. نرم افزار و هوش مصنوعی قابل حمل هستند و می توانند درون هر کالای سخت افزاری گوگل جای بگیرند و مرحله ای از فراگیری را ارائه دهند که ساختنش توسط گوگل به وسیله سخت افزار شاید سال ها طول بکشد.

گوگل اسیستنت همه جا

گوگل اسیستنت درون دیوایس های شاخه هوم گوگل، پیکسل ها و البته پیکسل بوک خواهد بود. مثلا هوش مصنوعی درون هدفون بلوتوث گوگل با نام پیکسل باد را در نظر بگیرید که می تواند در لحظه ترجمه ارائه دهد. یا گوگل کلیپس را در نظر بگیرید که خیلی هوشمندانه شما و اعضای خانواده تان را در نظر می گیرد و تصاویر و ویدیوهای منحصر به فرد از شما ثبت می کند. همه این ها به لطف هوش مصنوعی امکان پذیر است.

انسجامی که گوگل در پی آن است به سادگی از هم می پاشد و هیچ دلیلی وجود ندارد که کسی بخواهد یک یا چند محصول سخت افزاری گوگل را بخرد.

اگر چیزی باشد که پتانسیل آوردن کاربران بیشتر را داشته باشد، آن گوگل فوتوز است. سیستم ذخیره داده های تصویری و ویدیویی گوگل کاملا بر اساس فضای ابری کار می کند، روی هر پلتفرمی هست و با مهارتی درجه یک تصاویر را مرتب می کند. مردم این روزها به تصاویر و ویدیوهای خودشان بیش از هر چیز دیگری اهمیت می دهند. هر کاری که گوگل کند تا این فضا را منسجم تر کند، راه برای سلطه سخت افزاریشان نیز ساده تر می شود. متاسفانه اما این روزها iCloud علی رغم بد نامی اش، بسیار پر استفاده است.

همه این ها تغییر می کند اگر گوگل هوم بتواند آمازون اکو را در چرخه رقابت پشت سر بگذارد یا دنیا به یک مرتبه تغییر کند و در سه ماهه آتی مردم ۶۰ میلیون پیکسل ۲ بخرند. در هر دو حالت، این دستگاه ها به مرکز توجه گوگل تبدیل خواهند شد و گوگل نیز آماده حرکت می شود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • Hussein Jafarinia
    Hussein Jafarinia | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

    الان بد نامی iCloud کجاست دقیقا؟

    • robb
      robb | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

      چندبار هک شده داداش

      • ed.salvatore
        ed.salvatore | ۱۴ مهر ۱۳۹۶

        متاسفانه کاملا درسته. هک ناجوری هم شد یه نمونش کیت آپتون بود

مطالب پیشنهادی