ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

خودرو

هرآنچه که باید از شوینده های انژکتور بدانید؛ اکسیر جوانی موتور

نسبت تراکم موتور، بنزین سوپر، عدد اکتان.  قطعا ارتباط بین این واژه ها برایتان روشن است. اینکه از بنزین معمولی استفاده کنیم یا بنزین سوپر، و یا اینکه از بنزین سوپر استفاده کنیم یا بنزین معمولی ...

سبحان نظری
نوشته شده توسط سبحان نظری | ۱۴ آذر ۱۳۹۶ | ۲۱:۰۰

نسبت تراکم موتور، بنزین سوپر، عدد اکتان.  قطعا ارتباط بین این واژه ها برایتان روشن است. اینکه از بنزین معمولی استفاده کنیم یا بنزین سوپر، و یا اینکه از بنزین سوپر استفاده کنیم یا بنزین معمولی همراه با مکمل سوخت، داستان مفصلی است که می توانید با داشتن شناخت از نسبت تراکم موتور خودرویتان و یا با خواندن بروشور، بسته به نوع خودرو، انتخابی درست داشته باشید.

اما بحثی که در اینجا به آن خواهیم پرداخت در ارتباط با گروه متفاوتی از مکمل های سوخت، یعنی تمیزکننده های انژکتور و موتور خواهد بود. انژکتور شوی ها با بطری های رنگ به رنگ و جذاب در لوازم یدکی و اتوسرویس ها، قطعا توجه شما را هم به خود جلب کرده اند.

گاهی آن ها محلول کمکی روغن به حساب می آیند و گاهی هم مکمل سوخت و کمک رسان موتور های پر سرصدا. بسته بندی این اقلام از محصولات جانبی خودرو، همیشه دلنشین و جذاب است.

محصولاتی با قیمتی متوسط و قابل قبول، و گاهی گران و غیرمنطقی. در اینجا اولین سوالی که مطرح می شوداین است  که "آیا واقعا مکمل های سوخت تاثیری ایجاد می کنند یا تنها با جیبمان سر و کار دارند؟"

این سوالی است که از مهندس مکانیک متخصص محصولات افترمارکت 3M، دوان ریچارتسون، پرسیده ایم. و در پاسخ ریچارتسون تاکید کرد: "بله و برای اینکه خیالتان راحت شود باید بگویم چند تغییر محسوس را مشاهده خواهید کرد، که شخصا آن را ضمانت می کنم."

باید اضافه کنیم این اظهار نظر کاملا درست است بخصوص اگر شرایطی را که ساختار کربن را به هم می ریزد و باعث ته نشینی آن در موتور می شود را نیز در نظر بگیریم مانند مسافرت های کوتاه در هوای سرد. حالتی که عملکرد موتور را به هم خواهد ریخت و مصرف سوخت را هم افزایش خواهد داد.

مکمل های سوخت

کریس بارکر، مدیر سرویس های تخصصی رویال پرپل نیز  در پاسخ به ایمیل ارسالی ما، گفته های ریچارتسون را بازگو کرد و اشاره داشت که امروزه سوخت ها، پایداری کمتری  نسبت به گذشته دارند و این مسئله به دلیل استفاده از اتانول به عنوان ترکیب افزایش دهنده اکتان بنزین است.

مشکل آنجاست که الکل با اکسیژن ترکیب می شود و به عنوان یک ترکیب جانبی امولسیون شده غیر قابل سوخت درمیاید. رفته رفته این پدیده و انباشته شدن هرچه بیشتر آن، انژکتور سوخت و دریچه های ورودی و خروجی موتور را مسدود می کند که مشکلاتی نظیر تضعیف عملکرد و افزایش استهلاک موتور، بالارفتن مصرف سوخت، استارت خوردن های سخت و ... را به وجود می آورد.

 با مصرف منظم تمیزکننده ها می توان این مواد ته نشین شده را از بین برد. بنا به گفته ریچارتسون مصرف سالی یک بار این مواد ترکیبی می تواند بسیار برای خودرو مفید باشد. مخصوصا برای خودروهای بنزینی که  همانطور که گفته شد برای از بین بردن اتانول موجود در بنزین های امروزی کافی است آنها را به باک پر خودرو خود اضافه کنید.

بنا بر اطلاعات اتوسرویسِ 3M ، میانگین کارکرد سالانه 12000 الی 13000 مایل (20000 کیلومتر) در شرایط مختلف آب هوایی برای مشتریان ثبت شده که مصرف سالانه مکمل های سوخت طبق همین آمار پیشنهاد شده است.

اما اگر راننده ای به طور معمول مسافت های کوتاه کوتاه را طی می کند، یا در ناحیه ای با آب و هوای سرد است و یا در منطقه ای با حجم ترافیک بالا، پیشنهاد می کنیم که یک مکمل سوخت را در هر 3000 مایل یا همان 5000 کیلومتر استفاده کند چرا که شرایط مذکور فرم گرفتن مواد ته نشین را تشدید می کنند.

  کربن

اگر بخواهیم در ارتباط با مواد مضر ته نشین شونده صحبت کنیم باید از کربن به عنوان دشمن شماره یک یاد کرد! واقعیت این است که این ماده کثیف، دوری ناپذیر است.

ریچارتسون از آن به عنوان اصلی ترین ماده جانبی تولیدی بنزین یاد می کند. سوالی که مطرح می شود این نیست که چه باید کرد تا از ته نشینی این ماده سیاه جلوگیری کرد، چرا که راهکاری وجود ندارد! سوال این است که کربن چگونه با این سرعت تعجب برانگیز در هر خودرو و با هر راننده ای انباشته می شود؟

کربن، موتور یک خودرو یا کامیون را ، درست به مانند یک کوره تبدیل می کند. کافی است به موتور خودروتان کاری نداشته باشید و صبر کنید پنج سالی بگذرد. آن وقت است که به قول ریچارتسون کثافت سیاه همه موتورتان را فرا خواهد گرفت.

البته عوامل مهمی نیز هستند که کوچکترین نقصی در عملکردشان ، میزان کربن ته نشین شده را تشدید می کنند. مانند سیستم گردش مجدد گازهای اگزوز (EGR) یا تهویه محفظه میل لنگ (PCV) و یا حتی انژکتور سوخت.

همچنین بنا بر گفته بارکر فاکتور مهم دیگر خود بنزین است. مخصوصا وقتی در شهرها و کشور های مختلف کیفیت و نوع بنزین فرق می کند گاهی حتی وضعیت غیر قابل پیش بینی می شود.

مکمل چگونه عمل می کند؟

علاوه بر حلال ها و مواد پاک کننده، یکی از اصلی ترین مواد مورد استفاده در انژکتور شوی ها ، ماده شیمیایی پلی ترامین یا بطور خلاصه PEA است که این ماده دشمنی موثر برای کربن های ته نشین شده است.

دقیقا مشابه عملکرد صابون در رختشویی، پلی ترامین دوده های ناشی از کربن را تمیز می کند. وقتی مقدار مشخصی از  PEA در کنار کربن قرار می گیرد به راحتی ساختار کربن در هم می شکند و به مواد ریز و کوچک تبدیل می شود. در چنین شرایطی کربن به راحتی از اگزوز خارج خواهد شد.

جمع بندی

گذشته از هر آنچه که تا به اینجا مطرح شد، گاهی در شرایطی خاص، مکمل ها اثر سوء خواهند گذاشت. برای روشن شدن "شرایط خاص" کافی است به وضعیت موجود در کشورمان بپردازیم. اول از همه نبود استانداردهای لازم برای شمار زیادی از محصولات موجود در بازار و عدم کنترل و بررسی درست آن هاست.

دوم اینکه در اکثر موتورهای خودرو های فرسوده موجود در کشور، به دلیل خام سوزی و نداشتن استاندارد های لازم و از طرف دیگر استفاده دائم از بنزین ناسالم، حجم زیادی مواد ته نشین شده وجود دارد که اگر قرار باشد بعد از چندین سال برای اولین بار از تمیزکننده ها استفاده شود، این مواد تمام ترکیبات ته نشین شده را در خود حل می کند و در مسیر عبور سوخت، لوله های بنزین، پمپ بنزین و همچنین سوزن انژکتور را کثیف می کند.

به همین دلیل است که سازمان استاندارد و ستاد بهینه سازی مصرف سوخت استفاده از مکمل ها را توصیه نمی کنند؛ از طرف دیگر خودروسازان نیز در اطلاعیه های مختلف به مشتریان خود گوشزد می کنند که اضافه کردن انواع مکمل بنزین، شوینده انژکتور روغن بنزین و تقویت کننده اکتان در هیچ یک از محصولات تولیدیشان توصیه نمی شود و در این اطلاعیه ها آمده است که مصرف مواد نامبرده گذشته از لغو گارانتی خودرو، می تواند برای خودرو مشکل آفرین باشد.

با این اوصاف توصیه می کنیم تنها اگر خودروتان صفر است از این مواد به طور منظم استفاده کنید اما اگر خودروتان علاوه بر فرسوده بودن تا به حال تجربه استفاده از مکمل های سوخت را نداشته است، بهتر است همینجا برای همیشه فراموششان کنید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (7 مورد)
  • KARIZSHOP
    KARIZSHOP | ۷ آذر ۱۳۹۷

    من ی برند آلمانی خریدم استفاده کردم واقعا عالی بود کلا ماشین جوون گرفت هم انژکتور تمیز کرد هم کل ریل سوخت برند GAT به نظرم داخل ایران فقط برای بنز و BMW و پورشه استفاده میشه کاملا تاثیر داره:apple:

  • Mreza Mahdavi
    Mreza Mahdavi | ۱۵ آذر ۱۳۹۶

    همین دیجیاتو چند ماهه پیش مقاله باور هایی که به غلط باور شده اند که همین مکمل ها هم‌توش بود

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی