ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

علمی

سرطان مومیایی مصری 2000 سال دیر تشخیص داده شد

پزشکی نوین به ما کمک کرده تا مرگ و میر انسان معاصر را تا حد زیادی کاهش دهیم، اما گاهی اوقات درمان برخی بیماری ها به دهه ها پیشرفت نیاز دارد. همین وضعیت 2000 سال ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۲۱ آذر ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰

پزشکی نوین به ما کمک کرده تا مرگ و میر انسان معاصر را تا حد زیادی کاهش دهیم، اما گاهی اوقات درمان برخی بیماری ها به دهه ها پیشرفت نیاز دارد. همین وضعیت 2000 سال قبل برای مردی مصری به وجود آمد و دکترها چند قرن بعد سر بالینش رسیدند.

علت مرگ: تومور بدخیم در ساق پا

به تازگی یک مومیایی 2000 ساله توجه پزشکان متخصص را به خود جلب کرده است. آنها جسد این مرد که سال ها قبل در مقبره ای واقع در مصر کشف شد را در «بیمارستان کروس» شهر «سیراکیوس» (در ایالات نیویورک آمریکا) سی تی اسکن کردند تا دلیل مرگش را بفهمند. جالب اینجاست که تحقیق نتیجه داد و معلوم شد که او به خاطر سرطان از دنیا رفته است.

دکتر «مارک لوینسان» که اجرای این پروژه را بر عهده داشت، می گوید توموری بدخیم در نازک نی (یکی از استخوان های ساق پا) این فرد شناسایی شده. چنین توموری در دنیای مدرن هم به ندرت دیده می شود و همین موضوع باعث شده تا محققین به آن علاقه پیدا کنند.

اگرچه علت مرگ این مومیایی مشخص شده، اما شناخت وضعیت زندگی او به هیچ طریقی ممکن نیست و دانشمندان نمی توانند تلاش پزشکان مصر باستان برای درمان او را شناسایی کنند. تشخیص علت بیماری، شناسایی موقعیت تومور و درمان آن احتمالاً فراتر از دانش آن زمان بوده، با این حال نمونه هایی از اعمال جراحی در کتیبه ها و اسناد باستانی مصر دیده شده است.

این جسد 2000 ساله چند سال قبل هم مورد ارزیابی قرار گرفته بود اما پزشکان موفق به تشخیص دقیق علت مرگش نشده بودند. حالا پیشرفت اسکنرها به کمک آنها آمده تا جزئیات بیشتری را شکار کنند و این سرطان بدخیم را شناسایی نمایند، اتفاقی که 2000 سال قبل می توانست جان این مرد را نجات دهد.

BGR
دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (3 مورد)
  • pouya s
    pouya s | ۲۲ آذر ۱۳۹۶

    معلومه سرطان از فدیم وجو داشته

  • Abolfazl
    Abolfazl | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    تیترو خوندم زدم زیر خنده :D

  • ‌شکور حسین
    ‌شکور حسین | ۲۱ آذر ۱۳۹۶

    عالی بود مخصوصا تیتر ???

مطالب پیشنهادی