ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اتریوم چیست و چه تفاوت هایی با بیت کوین دارد؟

اتریوم (Ethereum) را میتوان ستاره پرفروغ عالم پول های رمزپایه دانست چراکه در کمتر از دو سال توانست دومین ارز دیجیتالی بزرگ دنیا شود. ارزش آن به یکباره دچار انفجار شد و زمینه را برای ...

Maryam Mousavi
نوشته شده توسط Maryam Mousavi | ۲۶ آذر ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

اتریوم (Ethereum) را میتوان ستاره پرفروغ عالم پول های رمزپایه دانست چراکه در کمتر از دو سال توانست دومین ارز دیجیتالی بزرگ دنیا شود. ارزش آن به یکباره دچار انفجار شد و زمینه را برای شکل گیری صدها ارز مجازی دیگر فراهم نمود.

ارزش اتر (واحد پول اتریم) که در سال ۲۰۱۵ میلادی رسما وارد گردش شد، با سرعتی سرسام آور افزایش یافت تا اینکه به سال ۲۰۱۷ میلادی رسیدیم. حالا هر اتر ارزشی در حدود هفتصد دلار دارد.

اتریوم چیست؟

در گروه ارزشمندترین واحدهای پول دیجیتالی اتر سومین جایگاه را بعد از دش (با ارزش حدودی هزار دلار) در اختیار دارد و ارزش کل بازار آن نیز بعد از بیتکوین در جایگاه دوم جهانی قرار دارد. تکنولوژی مورد استفاده توسط این ارز مجازی بلاکچین اتریوم نام دارد که نخستین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی توسط ویتالیک بوترین برنامه نویس ۱۹ ساله بیتکوین (در آن زمان) تعریف شد.

با گذشت زمان بر میزان محبوبیت این پول رمز پایه اضافه گردید و قیمت آن نیز همانطور که احتمالا در جریان هستید در ماه های اخیر با افزایشی بی سابقه روبرو بوده است. کل ارزش تمامی اترهای در گردش حالا برابر با 69.22 میلیارد دلار با قیمت 717.95 دلار بابت هر سکه برآورد شده. محض اطلاع شما باید بگوییم که هم اکنون ارزش بیت کوین های در گردش دنیا مجموعا 319.67 میلیارد دلار تخمین شده که در آن قیمت پایه برای هر بیت کوین 19058 دلار است.

کل ارزش تمامی اترهای در گردش حالا برابر با 69.22 میلیارد دلار است

در سال ۲۰۱۳ بوترین، اتریوم را نوعی بهبود برای بیتکوین تصور می کرد. این پلتفرم درست مانند بیت کوین نوعی شبکه پرداخت غیرمتمرکز است که پول رمزگذاری شده مختص به خود را دارد و امکان انجام عملیات های پرداخت ناشناس در اینترنت را بدون نیاز به بانک یا موسسات ثالث فراهم می آورد.

در این شبکه تراکنش های کدگذاری شده درون نوعی دفتر مرکزی غیرمتمرکز به نام بلاکچین ذخیره سازی می شوند و تمامی افراد نیز میتوانند روی شبکه آنها را مشاهده نمایند.

تفاوت هایش با بیتکوین چیست؟

از آنجا که اتریوم از نظر میزان ارزش بازار در جایگاه پس از بیتکوین قرار دارد، برخی دست به مقایسه میان این دو زده اند. برای مثال رشد سریع این ارز رمز پایه درست مانند بیتکوین باعث شده که ادعاهایی در مورد حبابی بودن بازار آن مطرح شود با این همه، طرفدارانش باور دارند که اتریوم چندین برتری نسبت به بیتکوین دارد که آن را متمایز می نماید:

نخست آنکه سرعت ایجاد بلوک ها در اتریوم بیشتر از بیت کوین است؛ منظور از بلوک همان سوابق مربوط به تراکنش های ارز رمزپایه است که به مراتب سریع تر از بیتکوین می توان ایجادشان کرد. البته همانطور که احتمالا می دانید استفاده خرده فروشان و فروشگاه های مجازی از بیتکوین به مراتب گسترده تر از اتریوم بوده با این همه هواداران اتریوم باور دارند که میزان مصرف برق مورد نیاز برای استخراج اتریوم پاییین تر است و همین مساله، آن را به گزینه بهتری برای انجام تراکنش های مالی تبدیل می کند.

اما اصلی ترین مزیت اتریوم تکنولوژی پایه آن است که امکان استفاده از اپلیکیشن های شخص ثالث را نیز فراهم می کند و کاربران صرفا به استفاده از ارز برای حضور در شبکه محدود نخواهند بود.

جذابیت بیتکوین اما در پولی نهفته است که کنترلش تنها در اختیار یک گروه قرار ندارد و نیازی نیست که از طریق یک سرور مرکزی اجرا شود؛ در مقابل فعالیت در شبکه اتریوم نتنها از طریق خود اتر که بسیاری چیزهای دیگر امکان پذیر است.

اگر فایل های خود را روی یک سرویس ذخیره سازی مبتنی بر کلاود نظیر دراپ باکس نگهداری نمایید در واقع به دراپ باکس اطمینان کرده اید تا کنترل فایل هایتان را در اختیار بگیرد اما در یک شبکه غیرمتمرکز شما سرونوشت خود را در دست دیگرانی قرار می دهید که از آن شبکه استفاده می کنند و منافعی در حفظ و نگهداری آن دارند.

در حال حاضر تعدادی اپلیکیشن بر پایه اتریوم ساخته شده و برخی استارتاپ ها از این شبکه برای درآمدزایی با کمک جمع سپاری از طریق سکه های مجازی یا ICO (که اتر یا دیگر ارزها را در ازای دریافت ژتون دسترسی به یک سرویس خاص تبادل می کنند) استفاده می نمایند.

چه عواملی بر قیمت اتریوم اثر می گذارند؟

روند افزایش قیمت اتریوم به مراتب از بیتکوین کندتر بوده است و در ۱۸ ماه نخست آغاز به فعالیتش حتی روی ۱۰ دلار ثابت مانده بود. اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی اما به تدریج ارزش این ارز دیجیتالی بالا رفت و در ماه ژوئن به رقم ۳۹۵ دلار رسید که یک ماه بعد با افت قیمت شدید روبرو شده و به ۱۵۵ دلار تنزل یافت اما در نهایت وارد یک منحنی پایدار صعودی شد.

افزایش قیمت اتریوم اما تا حدود بسیار زیادی مرهون رشد یکباره ارزش بیت کوین بود که علاقه و توجه کاربران به ارزش های آنلاین را بالا برده بود. این ارز مجازی در ماه های اخیر حمایت گسترده شرکت های بزرگ دنیا را نیز دریافت کرده است.
اما همانطور که اشاره کردیم اتریوم در برهه یا برهه هایی نیز با افت ارزش روبرو بود که این مساله نیز تا حدود زیادی به خاطر نگرانی های امنیتی و تغییرات کلی بازار از جمله فروش عمده اتریوم توسط سرمایه گذاران بزرگ یا انتشار خبرهای مختلف در رابطه با آن بوده است.
در سطرهای بالاتر اشاره نمودیم که قیمت اتریوم بالغ بر ۲۰ درصد در یک روز افت پیدا کرد که این مساله نیز به خاطر کم شدن اطمینان به آن و همچنین انتشار شایعات بی پایه و اساس در مورد مرگ بوتریون بود.

چه کسی اتریوم را ساخت؟

یکی از بزرگ ترین اسرار عالم تکنولوژی هویت سازنده بیتکوین است. گفته می شود فردی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو این ارز مجازی را ساخته و کاربران و روزنامه نگاران تلاش های نافرجامی را برای کنار زدن نقاب از چهره خالق بیت کوین داشته اند. اما بر خلاف بیت کوین هویت خالق اتریوم همواره مشخص بوده است.

بوترین یکی از شهروندان کانادایی است که در روسیه متولد شده و ایده خود برای ارز مجازی مورد بحث را در سال ۲۰۱۳ و زمانی که تنها ۱۹ سال داشت مطرح نمود و در فاصله زمانی دو سال بعد از این اتفاق ایده اش را عملیاتی کرد.

بوترین مدال برنز المپیاد کامپیوتر سال ۲۰۱۲ را دریافت کرده است

او از همان دوران جوانی استعدادی خارق العاده در ریاضیات داشت و حتی مدال برنز المپیاد بین المللی کامپیوتر سال ۲۰۱۲ را نیز برنده شد.

بوترین ۱۷ ساله بود که خبرهایی در مورد بیت کوین را از زبان پدرش شنید، به تدریج شروع به نوشتن محتوا برای وبسایت های تخصصی بیتکوین کرد.

وی ایده اش در مورد اتریوم را در سال ۲۰۱۳ میلادی و تحت عنوان نوعی «شبکه استخراج غیرمتمرکز ترکیب شده با پلتفرم توسعه نرم افزاری» مطرح نمود.

او بعد از دریافت  فلوشیپ تیل به ارزش ۱۰۰ هزار دلار در سال ۲۰۱۴ میلادی از دانشگاه واترلو انصراف داد. اواخر همان سال بوترین به همراه کارآفرین کانادایی جوزف لوبین شرکتی به نام Ethereum Switzerland GmbH را راه اندازی کردند.

چند نفر از اتریوم استفاده می کنند؟

تقریبا دوازده میلیون نفر در سراسر دنیا از کیف پول های رمزپایه حاوی اتر استفاده می کنند. این کیف پول ها به نوعی می توان اکانت های اتریوم دانست که افراد می توانند بیشتر از یکی از آنها داشته باشند. البته در ماه های اخیر تعداد کیف پول های صرفا حاوی اتر افزایشی قابل توجه یافته و رقم ثبت شده ۱.۶ میلیون نفر در ماه می را پشت سر گذاشته است.

این پول را می توان صرف خرید چه آیتم هایی کرد؟

اتریم درست مانند دیگر ارزهای مجازی به خاطر ناشناس بودن و امنتیش در برابر جعل و سرقت شناخته شده است چراکه طبق آنچه گفته شد تراکنش های مربوط به آن در یک شبکه غیرمتمرکز صورت می گیرند. در این شبکه کاربران می توانند مبالغ هنگفتی را بدون نیاز به پرداخت مالیات (بخاطر نبود واسطه هایی نظیر بانک ها) منتقل نمایند.

اتر را می توان در برخی فروشگاه های آنلاین و البته از طریق مسترکارت های پول مجازی و ویزا کارت ها صرف نمود. علاوه بر این می شود آن را در کیف پول های آنلاین پس انداز نمود و در بهترین زمان ممکن به فروش رساند تا بالاترین سود را به جیب زد.

روی اتریوم سرمایه گذاری کنیم؟

قیمت اتریوم در ماه های اخیر افزایشی قابل توجه پیدا کرده و احتمال می رود که این روند در ماه های آتی نیز ادامه داشته باشد. پول های رمزپایه اما ماهیتی غیرایستا دارند و آنطور که کارشناسان امر هشدار داده اند این حباب هر لحظه امکان ترکیدن دارد اما باید در نظر داشت که اتریوم و پول های مجازی دیگری از جمله بیت کوین بسیاری را ظرف تنها چند هفته میلیونر کرده اند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (8 مورد)
  • iran persia
    iran persia | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    داخل ایران به علت وضع بی کاری اکثر جوون ها، خیلی سودجو با استفاده از این موقعیت به اسم روش سریع پولدار شدن و ... دارن کلاه برداری میکنن. پول با تلاش و فکر به دست میاد، نه یه شبه ...

  • Ali Ourashmahmoudsalehi
    Ali Ourashmahmoudsalehi | ۲۷ آذر ۱۳۹۶

    سلام.ممنون از مطالب مفید.
    کسی اگه اتریوم فروشی داره حتما ارتباط برقرار کنه با من تلگرام
    @aliourash

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی