ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

آِست کوین ارز دیجیتالی جدید کشور استونی
تکنولوژی

استونی ارز دیجیتالی Estcoin را توسعه می دهد؛ آیا یورو زیر سوال می رود؟

استونی قصد دارد اولین کشور دنیا باشد که ارز دیجیتالی را در اختیار شهروندان الکترونیک خود می گذارد. بر اساس گزارش رویترز این پول که «Estcoin» نام دارد قرار است به عنوان پاداش به افرادی ...

علی باقرزاده
نوشته شده توسط علی باقرزاده | ۳۰ آذر ۱۳۹۶ | ۰۰:۰۰

استونی قصد دارد اولین کشور دنیا باشد که ارز دیجیتالی را در اختیار شهروندان الکترونیک خود می گذارد. بر اساس گزارش رویترز این پول که «Estcoin» نام دارد قرار است به عنوان پاداش به افرادی پرداخت شود که کسب و کار آنلاین خود را در این کشور راه اندازی می کنند. این ارز در آینده با استفاده از تأیید هویت آنلاین افراد با امکان اتصال به یورو به کار خواهد رفت.

پشتوانه Estcoin چیست؟

این ارز پشتوانه ای دولتی دارد و به کمک «ویتالیک بوترین» (Vitalik Buterin)، موسس ارز دیجیتالی اتریوم توسعه داده خواهد شد. اِست کوین قرار است از طریق «عرضه اولیه سکه» (ICO) به بازار عرضه شود. بدین ترتیب امکان تبادل آن با ارزهای فیزیکی رایج امکان پذیر خواهد بود.

استونی و شهروندان الکترونیک

استونی با ابداعات دیجیتالی چندان بیگانه نیست. این کشور کوچک اروپایی، اولین کشوری است که به شهروندان تمام دنیا حق شهروندی الکترونیک خود را ارائه می دهد. با اعطای این حق یک شناسه دیجیتالی به افرادی که در واقع شهروند این کشور نیستند ارائه می شود. به واسطه این شناسه افراد می توانند به خدماتی از جمله فرایند های پرداخت، بانکداری و امور مالیاتی این کشور دسترسی داشته باشند.

«کاسپر کورجوس» (Kaspar Korjus) مدیرعامل سازمان شهروندی الکترونیک استونی اعلام کرده:

«پشتیبانی دولت از عرضه اولیه سکه (ICO) موجب می شود افراد بیشتری در آینده کشور سهیم شوند و نه تنها سرمایه لازم [برای استونی] را فراهم کنند، بلکه با تجربه، تخصص و ایده های خود کمک کنند که سریع تر رشد کنیم».

تا سال 2025 به واسطه اِست کوین به میزان 1.8 میلیارد یورو سرمایه وارد استونی خواهد شد

به گفته کورجوس تا کنون شهروندان الکترونیک، 1.4 میلیون یورو را با خود به استونی آورده اند. بر اساس گزارش ها تا سال 2025 حجم سرمایه گذاری های خارجی از این طریق به 1.8 میلیارد یورو خواهد رسید. مدیر سازمان شهروندی الکترونیک همچنین گفته که اِست کوین قصد دارد به این روند سرعت دهد و در عین حال بودجه اضافه ای را برای توسعه جامعه دیجیتالی این کشور فراهم آورد. به عقیده او:

«اگر کشور ارزهای رمزپایه را با آغوش باز نپذیرد، دولت فرصت استفاده از [این] قابلیت قدرتمند برای رشد اقتصاد را از دست خواهد داد»

مشکلات طرح شهروند الکترونیک استونی

در عین حال یکی از مشکلات طرح شهروند الکترونیکی استونی این است که کمپانی ها می توانند از پرداخت مالیات شانه خالی کنند. بدین ترتیب دولت از ارائه خدماتی از جمله راه سازی، توسعه زیر ساخت ها و ... باز خواهد ماند.

بانک مرکزی اروپا همچنان یورو را به عنوان ارز مرجع خود قبول دارد

تشخیص هویت در این سیستم بر اساس این ایده بنا شده که به علت اتصال کیف پول دیجیتالی شهروندان الکترونیک به هویت الکترونیکی که توسط دولت ایجاد شده، هرگز کیف پول دیجیتالشان در خطر نمی افتد. این مسئله به نظر خوب می رسد، ولی مشکلات خاص خود را دارد. در حالی که به گفته کورجوس این ارز نیازی به دخالت بانک مرکزی اروپا ندارد، ولی این بانک اعلام کرده که در مورد مسئله اِست کوین هیچ مشورتی از آنها گرفته نشده. همچنین بانک مرکزی اروپا همچنان یورو را به عنوان تنها ارز مرجع قبول دارد.

در پاسخ به این مشکل کورجوس معتقد است که هرگز به دنبال ایجاد ارزی جایگزین برای یورو نیستند. ولی می توان برخی از مزایای غیر متمرکز بودن ارزهای رمزپایه را با اعتماد پذیری و ثبات یورو ترکیب کرد و سپس با استفاده از ایده شهروند الکترونیک محدودیت های مورد نظر را بر اِست کوین اعمال نمود.

این مسئله می تواند مقامات بانک مرکزی اروپا را خشمگین کند. بر اساس گزارش رویترز اگر اِست کوین به صورت گسترده به کار رود و در روند اقتصاد حوزه یورو تأثیر بگذارد، این بانک اقدام به مداخله خواهد کرد.

استونی چندی پیش اولین سفارت داده را در لوکزامبورگ تاسیس کرد تا سرورهایی را در آن ایجاد کند

به نظر می رسد مقامات این کشور در توسعه زیر ساخت های دیجیتالی خود مصمم هستند؛ زیرا چندی پیش اولین سفارت داده (Data) استونی در کشور لوکزامبورگ افتتاح شد تا بدین ترتیب زمینه ها برای پیاده سازی اولین سرور استونی در لوکزامبورگ به عنوان بخشی از خاک استونی ایجاد شود. قرار است در این سرور اطلاعات حساس ویژه نگهداری شوند. در نهایت گذر زمان مشخص خواهد کرد که آیا استونی در زمینه پیاده سازی ارز دیجیتالی ویژه خود موفق خواهد بود یا خیر.

اگر به مطالب حوزه ارزهای رمزپایه علاقه دارید، می توانید در مورد ارز دیجیتالی OilCoin با پشتوانه ذخایر نفتی و فناوری بلاک چین و مبارزه آن با کاپیتالیسم مطالعه نمایید.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی