ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

راهنمای خرید

بهترین دوربین های سال 2017 به انتخاب دیجیاتو

سال 2017 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و حالا زمان آن رسیده که مروری داشته باشیم بر بهترین دوربین هایی که امسال در بازار جهانی و داخلی خوش درخشیدند. البته انتخاب بهترین ها ...

حمید مقدسی
نوشته شده توسط حمید مقدسی | ۳ دی ۱۳۹۶ | ۲۲:۰۰

سال 2017 به روزهای پایانی خود نزدیک می شود و حالا زمان آن رسیده که مروری داشته باشیم بر بهترین دوربین هایی که امسال در بازار جهانی و داخلی خوش درخشیدند. البته انتخاب بهترین ها اگر غیرممکن نباشد، بسیار دشوار است، چون عکاسان حرفه ای و علاقه مندان به این حوزه هرکدام نیازهای کاملاً متفاوتی دارند.

ما در انتخاب بهترین دوربین های سال 2017 در دسته بندی های مختلف، جدید و به روز بودن دستگاه را در کنار ارزش خرید آن در نظر گرفته ایم و البته در برخی موارد، دو گزینه با قیمت های مختلف را معرفی کرده ایم. با این حال حتماً می توانید گزینه های دیگری را هم در این لیست جای دهید.

بهترین کامپکت استاندارد: کانن IXUS 285 HS

دوربین های کامپکت استاندارد که به «Point and Shoot» هم معروف هستند، مجموعه ای از قابلیت های پایه عکاسی را با قیمتی معقول در اختیار شما قرار می دهند و به راحتی می توانید آنها را داخل جیب یا کیف خود حمل کنید.

البته با افزایش چشمگیر کیفیت دوربین های تلفن همراه، بازار کامپکت های خانگی روز به روز کوچک تر می شود ولی مزایای نظیر لنزهای بزرگ و با کیفیت، بزرگنمایی اپتیکال بیشتر و تنظیمات دستی هنوز هم برخی کاربران را به به سمت این دسته از محصولات می کشاند. ما در این دسته دوربینی را انتخاب کردیم که علاوه بر قیمت مناسب، توانایی فیلمبرداری تمام اچ دی را هم داشته باشد.

کانن IXUS 285 HS دوربین جدیدی در بازار محسوب نمی شود، اما ویژگی های برجسته آن باعث شده تا هنوز هم خریداران زیادی را به خود جلب کند. در ادامه مشخصات اصلی این دوربین را مرور می کنیم:

  • وزن 147 گرم
  • حسگر 1/2.3 اینچی 20 مگاپیکسلی
  • بزرگنمایی اپتیکال 12 برابری
  • فیلمبرداری فول اچ دی
  • وای-فای و NFC داخلی
  • قیمت حدود 600 هزار تومان

این دوربین به لطف پردازشگر تصویر +4 DIGIC کانن و محدوده ISO از 80 تا 3200 واحد تجربه خوبی از عکاسی در محیط های کم نور را حاصل می کند اما در حالت زوم 12x به خاطر بسته شدن دیافراگم (f/7.0) باید نور مناسبی را در محیط داشته باشید. در مجموع کانن IXUS 285 HS در رده قیمتی زیر 200 دلار یکی از بهترین گزینه ها محسوب می شود.

بهترین کامپکت سوپرزوم: کانن SX720 HS

معمولاً پیدا کردن دوربینی که هم کوچک باشد و هم بزرگنمایی اپتیکال بالایی را ارائه دهد، کار دشواریست، چون لنز این دوربین ها به فضای بسیار زیادی نیاز دارد و ساختن لنزهای جمع شدنی با این مقدار زوم هم از عهده هر شرکتی بر نمی آید.

در این بخش هم کانن گزینه های متعددی را پیش روی شما قرار می دهد که بهترین آنها با در نظر گرفتن فاکتور قیمت و امکانات، مدل SX720 HS است.

این دوربین رکورد دار بزرگنمایی اپتیکال در بین دوربین های کامپکت است (در کنار مدل SX730 که چند ماه قبل معرفی شده اما در بازار کشورمان به سختی یافت می شود) و لنز زوم 40 برابری را در بدنه ای با ضخامت 6.4 میلیمتر جای داده است. مشخصات اصلی این دستگاه را در ادامه مرور می کنیم:

  • وزن: 270 گرم
  • حسگر 1/2.3 اینچی 20 مگاپیکسلی
  • بزرگنمایی اپتیکال 40 برابری
  • فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • وای-فای و NFC داخلی
  • قیمت حدود یک میلیون و دویست هزار تومان

پردازشگر پیشرفته DIGIC 6 کانن همراه با فناوری تثبیت هوشمند تصویر به کمک لرزشگیر اپتیکال به شما کمک می کند تا در زوم بالا هم بتوانید تصاویر بدون لرزشی ثبت کنید. کنترل دستی کامل و کیفیت عالی این دوربین می تواند نقص هایی همچون فقدان صفحه نمایش لمسی یا عکسبرداری خام (RAW) را بپوشاند.

پیشنهاد جایگزین: سونی HX90V

اگر محدودیت بودجه ندارید، می توانید دوربین سونی HX90V را هم مد نظر قرار دهید که اگرچه از نظر بزرگنمایی به کانن SX720 نمی رسد اما قابلیت های دیگری از جمله منظره یاب، نمایشگر متحرک، عکاسی پیاپی سریع تر و شارژدهی بیشتر را در اختیار شما قرار می دهد. این دوربین هم اکنون با قیمتی در حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان در کشورمان به فروش می رسد.

بهترین کامپکت پیشرفته: کانن G9X II

دوربین های کامپکت پیشرفته معمولاً سنسور بزرگ تری نسبت به کامپکت های خانگی دارند و امکانات بسیار پیشرفته ای را در مجموعه ای کوچک و جمع و جور فراهم می کنند. عکاسان حرفه ای در مواقعی که توانایی جابجایی دوربین های DSLR بزرگ و لنزهای متعدد را ندارند، به کامپکت های پیشرفته روی می آورند.

خانواده دوربین های سری G کانن و سری RX سونی بهترین معرف های این دسته به شمار می روند اما زمانی که فاکتور قیمت را در نظر بگیریم، کانن حرف اول را می زند. دوربین G9X Mark II که به تازگی جایگزین نسل قبلی شده، کیفیت کم نظیری را در کلاس و رده قیمتی خود ارائه می کند. ابتدا ویژگی های اصلی آن را مرور می کنیم:

  • وزن 206 گرم
  • حسگر 1 اینچی 20 مگاپیکسلی
  • بزرگنمایی اپتیکال 3 برابری
  • فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • وای-فای، بلوتوث و NFC داخلی
  • قیمت حدود یک میلیون و ششصد هزار تومان

این دوربین کیفیت تصویر فوق العاده ای دارد، به خصوص در حساسیت ایزوی بالا که معمولاً نقطه ضعف کامپکت های بازار محسوب می شود. طراحی ظریف و سبک، گشودگی بالای دیافراگم (f/2.0)، فوکوس خودکار دقیق و ثبت متوالی 8 عکس در هر ثانیه با رزولوشن کامل را می توان در زمره ویژگی های خوب کانن G9X II قرار داد.

البته نقاط ضعفی مانند ثابت بودن نمایشگر، فقدان منظره یاب، میدان دید محدود لنز و حجم کم بافر هم مواردی هستند که باید پیش از خرید به آنها توجه کنید.

پیشنهاد جایگزین: سونی RX100 IV

اگر از نظر هزینه محدودیت ندارید و می خواهید بهترین دوربین را در این رده تهیه کنید، می توانید به دوربین های سری RX100 سونی هم فکر کنید. این سری که اکنون به نسل پنجم رسیده قیمت نسبتاً بالایی دارد (حدود سه میلیون تومان برای سری چهارم، حدود چهار میلیون تومان برای سری پنجم) ولی علاوه بر کیفیت فوق العاده تصاویر، قابلیت های خوبی نظیر منظره یاب، فیلمبرداری 4K، نمایشگر قابل تنظیم، لنز عریض تر، عکاسی متوالی سریع (16 فریم بر ثانیه) و بافر بزرگ تر را در اختیارتان قرار می دهد.

بهترین کامپکت مقاوم: نیکون W300

اگر اهل ماجراجویی هستید و همزمان به عکاسی هم علاقه مندید، باید به دنبال دوربینی باشید که در برابر سقوط، سرما و به خصوص آب مقاوم باشد. یکی از بهترین دوربین هایی که در این دسته می توانیم معرفی کنیم، مدل W300 ساخت شرکت نیکون است. ابتدا مشخصات این محصول را مرور می کنیم:

  • وزن 231 گرم
  • حسگر 1/2.3 اینچی 16 مگاپیکسلی
  • بزرگنمایی اپتیکال 5 برابری
  • فیلمبرداری 4K
  • ضد آب تا عمق 30 متر
  • قیمت حدود یک میلیون و هشتصد هزار تومان

نیکون W300 یکی از حرفه ای ترین دوربین های مقاوم محسوب می شود و تا عمق 30 متری آب دوام می آورد، ضمن اینکه از دمای 10- درجه سانتیگراد و سقوط از ارتفاع 2.4 متری هم جان سالم به در می برد. قابلیت فیلمبرداری 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه یا فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه، سیستم موقعیت یاب پیشرفته و نمایشگر OLED با کیفیت، از دیگر ویژگی های برتر این دوربین به شمار می روند.

پیشنهاد جایگزین: فوجی فیلم XP120

اگر به دنبال گزینه اقتصادی تری برای سفرهای تفریحی و هیجان انگیز خود هستید، می توانید دوربین XP120 شرکت ژاپنی فوجی فیلم را هم در نظر داشته باشید که با قیمت حدود 900 هزار تومان، قابلیت های مناسبی را در اختیارتان قرار می دهد. این دوربین هم حسگر 1/2.3 اینچی 16 مگاپیکسلی دارد و 5 برابر بزرگنمایی اپتیکال ارائه می کند، ضمن اینکه تا عمق 20 متری آب هم سالم می ماند. محدودیت فیلمبرداری به رزولوشن فول اچ دی، فقدان GPS و کیفیت پایین تر تصویر در مقایسه با محصولات مشابه، از جمله نقایص این دوربین به شمار می روند.

بهترین دوربین شبه SLR (بریج): پاناسونیک FZ1000

دوربین های شبه SLR یا بریج، محصولاتی شبیه دوربین های حرفه ای هستند اما لنز قابل تعویض ندارند و به جای آن، یک لنز بزرگ و با کیفیت با بزرگنمایی اپتیکال بسیار بالا را ارائه می کنند، در حالی که در دوربین های DSLR برای دستیابی به این سطح از بزرگنمایی باید لنزهای بسیار بزرگ و سنگینی را با خود همراه داشته باشید.

پاناسونیک FZ1000 با اینکه دوربین جدیدی محسوب نمی شود اما همچنان به عنوان یکی از بهترین های این رده ایفای نقش می کند. مشخصات این دوربین از قرار زیر است:

  • وزن 833 گرم
  • حسگر 1 اینچی 20 مگاپیکسلی
  • بزرگنمایی اپتیکال 16 برابری
  • فیلمبرداری 4K
  • وای-فای و NFC داخلی
  • قیمت حدود سه میلیون تومان

کیفیت تصویر عالی با سیستم حذف نویز پیشرفته در کنار لنزهای لایکا با گشودگی دیافراگم f/2.8 می تواند هر عکاسی را راضی کند و قابلیت ضبط ویدیوهای 4K، عکاسی خام (RAW)، کنترل های کامل دستی و وای-فای داخلی هم نیاز حرفه ای ها را برآورده خواهد ساخت. ابعاد بزرگ FZ1000، فقدان نمایشگر لمسی و زوم اپتیکال کمتر در مقایسه با رقبا را می توان از نقاط ضعف اصلی این دوربین قلمداد کرد.

پیشنهاد جایگزین: سونی RX10 III

پاناسونیک دوربین بهتر و جدیدتری به نام FZ2500 هم دارد که بزرگنمایی اپتیکال بیشتر، نمایشگر لمسی و بافر بزرگ تر را ارائه می کند، اما با توجه به قیمت حدود 5 میلیون تومانی آن بهتر است سردمدار اصلی این رده یعنی سری RX10 سونی را مد نظر قرار دهیم.

سری سوم دوربین RX10 سونی با قیمت حدود 6 میلیون تومان در بازار کشورمان به فروش می رسد که برای یک دوربین بریج واقعاً زیاد است اما حسگر 1 اینچی در کنار لنز زایس با بزرگنمایی 25 برابر و گشودگی دیافراگم f/2.4 می تواند این قیمت را توجیه کند. توانایی فیلمبرداری با نرخ 1000 فریم بر ثانیه هم از ویژگی های منحصر به فرد این دوربین به شمار می رود.

بهترین DSLR سطح مبتدی: نیکون D3400

نیکون D3400 جایگزین یکی از بهترین دوربین های DSLR سطح مبتدی یعنی D3300 شده و از نظر مشخصات فنی اصلی تفاوت چندانی با آن ندارد، اما چندین قابلیت کاربردی از جمله بلوتوث داخلی، باتری بسیار قوی تر و حافظه بافر بزرگ تر برای عکس های خام را به آن افزوده است. در ادامه مشخصات اصلی این دوربین را مشاهده می کنید:

  • وزن 400 گرم (650 گرم با کیت لنز)
  • حسگر APS-C با رزولوشن 24 مگاپیکسل
  • عکاسی متوالی 5 فریم در ثانیه
  • فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • محدوده ایزو 100 الی 25600 واحد
  • قیمت بدنه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان
  • قیمت با کیت لنز 55-18 میلیمتری حدود یک میلیون و هفتصد هزار تومان

نیکون D3400 در رده قیمتی زیر 2 میلیون تومان یکی از بهترین دوربین ها برای شروع عکاسی به شمار می رود. بدنه کوچک و سبک، فوکوس خودکار خوب، شارژدهی عالی (ثبت 1200 عکس با یک بار شارژ) و کیفیت عکس مطلوب از جمله ویژگی های خوب این دوربین است، اما فقدان نمایشگر لمسی و وای-فای داخلی در زمره کمبودهای آن جای می گیرند.

پیشنهاد جایگزین: کانن EOS 200D

اگر کمی بیشتر هزینه کنید، می توانید دوربین جدید کانن یعنی مدل 200D (یا SL2) را بخرید که قابلیت های بیشتری از جمله نمایشگر متحرک و لمسی، وای-فای داخلی و شاتر سریع تر را در اختیارتان می گذارد، اما از نظر کیفیت تصویر چندان تفاوتی با نیکون D3400 ندارد، ضمن اینکه در این بازه قیمتی گزینه های بهتری را پیش رو دارید. کانن EOS 200D با کیت لنز 55-18 میلیمتری در حال حاضر با قیمت حدود 2 میلیون و پانصد هزار تومان به فروش می رسد.

بهترین DSLR سطح متوسط: کانن EOS 800D

دوربین 800D کانن که حدود 7 ماه قبل معرفی شد، رقیب قدرتمندی برای DSRL های میان رده نیکون (سری 5) محسوب می شود و قابلیت های نسبتاً حرفه ای را در اختیار شما قرار می دهد. مشخصات این دوربین از قرار زیر است:

  • وزن 750 گرم همراه با کیت لنز
  • حسگر APS-C با رزولوشن 24 مگاپیکسل
  • عکاسی متوالی 6 فریم در ثانیه
  • فیلمبرداری فول اچ دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه
  • 45 نقطه فوکوس
  • قیمت بدنه حدود دو میلیون و ششصد هزار تومان
  • قیمت با کیت لنز 55-18 میلیمتری حدود سه میلیون تومان

از جمله برتری های اصلی این دوربین نسبت به نسل های قبلی (750D و حتی 760D) می توان به فناوری فوکوس خودکار دوال پیکسل و پردازشگر تصویر پیشرفته DIGIC 7 اشاره کرد که 14 برابر سریع تر از DIGIC 6 عمل می کند. کیفیت تصویر عالی و فوکوس خودکار سریع و دقیق (حتی در حالت Live View) و عملکرد ساده را هم باید در فهرست ویژگی های مثبت این دوربین قرار دهیم. البته کانن همزمان با مدل 800D دوربین حرفه ای تر 77D را هم معرفی کرده که کنترل بیشتری را در اختیار عکاس قرار می دهد اما از نظر کیفیت تصویر و عملکرد کلی، تفاوت چندانی با 800D ندارد.

گزینه جایگزین: نیکون D5600

دوربین نیکون D5600 اوایل سال 2017 عرضه شد و قیمت نسبتاً کمتری در مقایسه با کانن 800D دارد، به همین دلیل افرادی که هزینه برایشان اهمیت دارد یا به تجربه کاربری نیکون عادت کرده اند، می توانند این محصول را هم در نظر بگیرند. نیکون D5600 با کیت لنز 55-18 میلیمتری هم اکنون به قیمت حدود دو میلیون و هفتصد هزار تومان در بازار کشورمان حضور دارد.

بهترین DSLR سطح حرفه ای: نیکون D7500

نیکون امسال با معرفی مدل D7500 در بخش DSLR های رده بالا (سنسور کراپ)، فاصله قابل توجهی با نزدیک ترین رقیبش یعنی کانن EOS 80D پیدا کرد. این دوربین یک محصول همه کاره به تمام معنا با مشخصات زیر است:

  • وزن 1200 گرم با کیت لنز
  • حسگر APS-C با رزولوشن 21 مگاپیکسل
  • عکاسی متوالی 8 فریم در ثانیه
  • فیلمبرداری 4K
  • فوکوس 51 نقطه ای
  • قیمت بدنه حدود چهار میلیون و پانصد هزار تومان
  • قیمت با کیت لنز 140-18 میلیمتری حدود پنج میلیون و پانصد هزار تومان

حسگر 21 مگاپیکسلی و پردازشگر تصویر EXPEED 5 که پیش از این در مدل حرفه ای و گران قیمت D500 دیده بودیم، حالا به بدنه ای ارزان تر آمده و همان کیفیت تصویر برتر را نوید می دهد. عملکرد کم نظیر سنسور در ایزوهای بالا (تا 6400 واحد)، فوکوس خودکار بسیار سریع و دقیق، و عکاسی متوالی سریع با حجم بافر بالا، در فهرست شایستگی های نیکون D7500 جای می گیرند.

بهترین DSLR فول فریم: نیکون D850

شاید نگاهی گذرا به برچسب قیمت این دوربین شما را از خرید آن منصرف کند، اما مشاهده تصاویر ثبت شده با نیکون D850 می تواند نظرتان را تغییر دهد. این دوربین به راحتی از عهده عکاسی مناسبتی، خبری، حیات وحش، استودیویی، اکشن و طبیعت بر می آید و شما را تا مدت ها از خریدن دوربین جدید بی نیاز خواهد کرد. مشخصات اصلی D850 از قرار زیر است:

  • حسگر فول فریم 45.4 مگاپیکسلی
  • فوکوس خودکار 153 نقطه ای
  • عکسبرداری متوالی با نرخ 7 فریم در ثانیه
  • فیلمبرداری 4K
  • وای-فای و بلوتوث داخلی
  • قیمت بدنه حدود 16 میلیون تومان

فوکوس خودکار سریع این دوربین هیچگاه عکاس های ورزشی را ناامید نخواهد کرد، ضمن اینکه باتری استاندارد داخل آن تا 1840 شات را پشتیبانی می کند. همچنین توانایی عکاسی متوالی با نرخ 6 فریم بر ثانیه در حالت Live View و با شاتر الکترونیکی هم به عکاسان مناسبتی کمک می کند تا به صورت کاملاً بی صدا به ثبت وقایع بپردازند. محدوده ایزوی D850 از 64 تا 25600 واحد تغییر می کند که تا حدود 6400 واحد هیچگونه نویزی نمی بینید.

البته اگر به دنبال یک دوربین فول فریم همه کاره با قیمت مناسب هستید، می توانید کانن EOS 6D II را هم در نظر بگیرید که هم اکنون بدون لنز با قیمت حدود 7.5 میلیون تومان در بازار موجود است.

بهترین دوربین بدون آینه اقتصادی: کانن EOS M100

چند سالیست که دوربین های بدون آینه با لنز قابل تعویض، به خاطر ابعاد کوچک و کیفیت بالا محبوبیت زیادی را کسب کرده اند. در این حوزه سونی یکی از برترین محصولات را ارائه می کند که البته قیمت نسبتاً بالایی هم دارند. کانن امسال در این حوزه هم دوربین خوش قیمت و مناسبی را به نام EOS M100 معرفی کرده که می توانید مشخصات آن را در ادامه ببینید:

  • حسگر APS-C با رزولوشن 24 مگاپیکسل
  • فوکوس خودکار هیبریدی PDAF و دوال پیکسل با حداکثر 49 نقطه فوکوس
  • عکسبرداری متوالی با نرخ 6.1 فریم بر ثانیه
  • رابط کاربری بسیار ساده
  • قیمت با کیت لنز 45-15 میلیمتری حدود دو میلیون و 350 هزار تومان

این دوربین به جدیدترین حسگر CMOS دوال پیکسل کانن مجهز شده که فقط در DSLR های رده بالای این کمپانی دیده می شود و فوکوس سریع و دقیق را در کنار کیفیت عالی تصویر، تضمین می کند. نمایشگر قابل تنظیم و لمسی، بازه دینامیکی خوب و لنز جمع و جور از نقاط قوت، و سادگی بیش از حد رابط کاربری، محدود بودن فیلمبرداری به رزولوشن 1080p و ارگونومی نه چندان خوب هم از جمله نقاط منفی M100 هستند.

بهترین دوربین بدون آینه: سونی A7R III

اوایل آبان ماه امسال، سونی یکی از بهترین دوربین های بدون آینه جهان را به نام A7R III معرفی کرد که به زودی توانست تمام نگاه ها را به خود خیره سازد و بهترین امتیاز سنسور را از مرکز تخصصی DxOMark بگیرد. مشخصات اصلی این دوربین را در ادامه مرور می کنیم:

  • حسگر فول فریم 42 مگاپیکسلی
  • فوکوس خودکار هیبریدی با 399 نقطه تشخیص فاز
  • عکاسی متوالی با نرخ 10 فریم بر ثانیه
  • فیلمبرداری 4K
  • قیمت بدنه حدود 13 میلیون تومان

سونی اولین شرکتی است که دوربین های فول فریم بدون آینه را به دنیای عکاسی معرفی کرد و حالا نوبت به نسل سوم A7R رسیده که رقیب مستقیم بهترین دوربین DSLR همه کاره جهان یعنی نیکون D850 به شمار می رود. پردازشگر تصویر Bionz X و حسگر پیشرفته این دوربین می تواند 15 استاپ بازه دینامیکی کامل را در ISO 100 در قالب یک فایل خام 14 بیتی ذخیره کند و بافر پر ظرفیت آن هم توانایی ذخیره سازی 28 فایل خام را دارد. لرزشگیر اپتیکال 5 محوره داخل بدنه که با هر لنزی سازگار است و عملکرد بی نظیر در ایزوهای بالا هم از جمله ویژگی های مثبت سونی A7R III هستند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (15 مورد)
  • Navid Azadeh
    Navid Azadeh | ۵ دی ۱۳۹۶

    بهترین دوربین به نظر من دوربینیه که بهترین عکاس پشتشه... وسلام...

  • Hamed A
    Hamed A | ۴ دی ۱۳۹۶

    واقعا کامنت شما نشانه شخصیت شماست.

  • pouya s
    pouya s | ۴ دی ۱۳۹۶

    مقاله خوبیه و کاش زودتر زده بودید یه نکته هم بگم اگر کسی مثل من برای استفاده روزمره می خواد و تعویض لنز مهم هم نباشه g9 مارک دو عالیه من اشتباها بدون آینه کنن eosرا گرفتم تو فیلمبردای همش باید حواست به فوکوس بودن لنز باشه و احتمال عکس و فیلم تار گرفتن زیاده وقت و حوصله باید بگذاری

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی