ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

تکنولوژی

اپل می گوید iOS در برابر Meltdown و Spectre آسیب پذیر است

روز گذشته، بخش اعظمی از اخبار به دو آسیب پذیری Meltdown و Spectre اختصاص داشتند. این آسیب پذیری ها، تقریباً تمام پردازنده های کامپیوتر و موبایل را تحت تاثیر قرار می دهند و Spectre به ...

شایان ضیایی
نوشته شده توسط شایان ضیایی | ۱۵ دی ۱۳۹۶ | ۱۱:۰۰

روز گذشته، بخش اعظمی از اخبار به دو آسیب پذیری Meltdown و Spectre اختصاص داشتند. این آسیب پذیری ها، تقریباً تمام پردازنده های کامپیوتر و موبایل را تحت تاثیر قرار می دهند و Spectre به خاطر تاثیرش روی پردازنده های ARM، به صورت خاص خطری بزرگ برای دیوایس های اندرویدی و iOS به حساب می آید. تا به این لحظه می دانیم که پچ امنیتی ژانویه گوگل قرار است کاربران را از ذخیره شدن پسووردها در مرورگر یا پسوورد منیجر مصون نگه دارد.

حالا اپل هم وارد صحنه شده و اخیراً اعلام کرده تمام دیوایس های Mac و دیوایس های مبتنی بر iOS در برابر Spectre آسیب پذیر هستند. با این حال، اپل می گوید پیش از این، در به روزرسانی iOS 11.2 دستگاه های آیفون، آیپاد و آیپد در برابر Meltdown امن شده اند. از طرف دیگر، اپل واچ به خاطر اجرای watchOS در معرض خطر نیست.

اپل توضیح می دهد که برخلاف نگرانی های کاربران، این به روزرسانی ها سبب کاهش سرعت دستگاه هایی که آنها را دریافت کرده اند نشده اند. یک به روزرسانی دیگر نیز به زودی برای مرورگر سافاری منتشر می شود تا از کاربران در برابر Spectre محافظت کند. اپل می گوید این آپدیت می تواند به کاهش سرعت مرورگر منجر شود؛ اما تنها در حد 2.5 درصد.

Meltdown و Spectre از قابلیتی در پردازنده های امروزی به نام Speculative Execution سوء استفاده می کنند. این قابلیت با اجرایی کردن چند دستورالعمل به صورت همزمان، سرعت را افزایش می دهد؛ و احتمالاً هنگام رخنه هکرها، این دستورالعمل ها با ترتیب متفاوتی دنبال می شوند. برای افزایش کارایی، پردازنده پیش بینی می کند که مسیر کدام شاخته محتمل تر است و حتی پیش از اتمام شاخه، به اجرایی کردن دستورالعمل ها ادامه می دهد. اگر پیش بینی اشتباه باشد، Speculative Execution به حالتی باز می گردد که از چشم نرم افزار دور می ماند.

اپل می گوید در حال حاضر هچ آسیب پذیری شناخته شده دیگری وجود ندارد که کاربران را تحت تاثیر قرار دهد. این کمپانی ساکن کوپرتینو افزوده که برای آلودگی دستگاه به Meltdown و Spectre، دانلود یک اپلیکیشن کفایت می کند؛ بنابراین به تمام کاربران iOS و Mac پیشنهاد می شود که اپلیکیشن های خود را از منابع معتبر، مانند اپ استور دریافت کنند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی