ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

پیام رسان‌های بومی
تکنولوژی

آیا اعطای وام‌های 5 میلیاردتومانی برای تقویت پیام رسان‌های بومی مشکلی را حل می‌کند؟

«سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر از اعطای وام 5 میلیارد تومانی بدون بهره، بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته برای‌ توسعه پیام‌رسان‌های بومی داده و گفته که 5 پیام رسان معتبر برای ...

آرش پارساپور
نوشته شده توسط آرش پارساپور | ۲۸ دی ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰

«سید ابوالحسن فیروزآبادی»، دبیر شورای عالی فضای مجازی خبر از اعطای وام 5 میلیارد تومانی بدون بهره، بدون ضمانت‌نامه سخت و با سفته برای‌ توسعه پیام‌رسان‌های بومی داده و گفته که 5 پیام رسان معتبر برای این امر در نظر گرفته شده‌اند که اسامی آنها بعدها ذکر خواهد شد. او معتقد است که می‌توان ظرف یک سال از انحصار و وابستگی پیام‌رسان‌های خارجی همچون تلگرام خارج شد.

فیروز آبادی باور دارد که اکنون بیشتر پلتفرم‌ها و سیستم‌عامل‌ها آمریکایی هستند و ما با توسعه شبکه بدون توسعه بومی این موراد، صرفا در حال لوله‌کشی برای شرکت‌های خارجی هستیم تا از ظرفیت‌ها و کاربران کشور ما استفاده کنند:

«از بین سیستم‌عامل‌های موجود در دنیا که قبلاً حتی اروپایی هم بودند امروز فقط سیستم‌عامل‌های آمریکایی ماندند و روی موبایل نیز سیستم‌عامل‌های اندروید و IOS قرار دارند که آنها نیز آمریکایی هستند. از سوی دیگر سرویس‌های ابری نیز در اختیار شرکت‌های آمریکایی ازجمله آمازون و گوگل هستند و به عبارتی شرکت‌های آمریکایی صاحب پلتفرم و سرویس‌های ابری تا پشت دروازه‌های ما می‌آیند و پلتفرم داخل سیستم (سیستم‌عامل) نیز آمریکایی است.»

اما آیا مشکلی که کاربران با پلتفرم‌ و پیام رسان‌های داخلی دارند، صرفاً بحث کیفیت آنهاست و می‌توان با تزریق پول به آنها برای توسعه، مشکل را حل کرد؟ مدیر روابط عمومی پیام رسان بیسفون پلاس مساله اعتمادسازی مردم را مهم‌تر از مسائل و مشکلات مالی پیام‌رسان‌های بومی می‌داند. او به دیجیاتو می‌گوید: «بیشتر از آنکه سرمایه به این بخش تزریق شود، اگر فرصت‌ها و اعتماد سازی برای ما انجام شود، می‌توانیم نوعی درآمدزایی داشته باشیم.»

پیام رسان‌های بومی

او صحبت مسئولین درباره پیام‌رسان‌های بومی را مساوی با ریزش مخاطب آنها می‌داند و معتقد است که این‌ها نشانه‌ای از عدم اعتماد مردم به بخش دولتی است. وی شایعه اینکه پیام‌رسان‌های بومی قصد حذف با معادل‌های بین‌المللی خود را دارند رد کرده و معتقد است که حضور این پیام‌رسان‌ها هم برای عده‌ای ضرورت دارد:

«بسیاری از کسب‌وکارها و افرادی که مراودات بین‌المللی دارند و حتی برای مسائلی چون برندینگ و مارکتینگ، استفاده از پیام‌رسان‌های بین‌المللی ضروری است. برخی از پیام‌رسان‌های بومی حتی خودشان در تلگرام بات و یا کانال خبری دارند.»

روابط عمومی بیسفون اقدامات پیام‌رسان‌های بومی را در قبال مدل‌های بین‌المللی یکی از ویژگی‌های آنها می‌بیند که می‌تواند برگ برنده این نوع پیام‌رسان‌ها برای کاربران ایرانی و داخل کشور باشد:

«برخی اقدامات را مدل‌های بومی می‌توانند انجام بدهند و برخی را مدل‌های جهانی. تمام پیام‌رسان‌ها آرزوی رسیدن به ابعاد جهانی شدن را دارند ولی در حال حاضر باید تلاش کرد تا در مدل بومی موفق شویم. برخی اقدامات همچون پرداخت‌های بانکی با شبکه شتاب و یا مکان یابی دقیق محلی و... از جمله مواردیست که از پس مدل‌های خارجی بر نمی‌آید، همچنین قول یک سوم شدن ترافیک پیام‌رسان‌ها یا قراردادهای آنها با برخی ISPها برای رایگان شدن حجم حین استفاده از آنها، از دیگر مسائلیست که در حیطه فعالیت یک پیام رسان بین‌المللی نمی‌گنجد.»

«ناصر غانم زاده»، کارآفرین استارتاپی اما در وهله اول به مانند گفتگوی قبلی خود با دیجیاتو، مساله وام دادن به استارتاپ‌ها را محکوم می‌کند و آن را یک اقدام کاملاً اشتباه می‌داند. او معتقد است اعطای این وام‌ها می‌تواند عواقب وحشتناکی داشته باشد و صاحبان کسب‌وکار را دچار مشکلات عدیده‌ای کند. او به دیجیاتو می‌گوید:

«بحث پیام‌رسان‌ها مبحث پیچیده‌ای است ولی اتفاقی که اکنون در حال رخ دادن است یعنی حمایت و صحبت درباره آنها به نوعی نوشدارو بعد از مرگ سهراب به شمار می‌رود. پیام‌رسان‌ها در کشور ما در نطفه نسخه‌شان پیچیده شد، زمانی که هنوز پیام‌رسان غالبی در کشور پا نگرفته بود، برخوردهایی با این برنامه‌ها شد که بسیار دور از انتظار بود. می‌شد با حمایت همان موقع از این برنامه‌ها، آنها را بال و پر داد و مردم را به سمت آنها سوق داد، به نوعی اعتماد آنها را جلب کرد.»

پیام رسان‌های بومی

غانم زاده از نگرانی جمعی عموم مردم می‌گوید و با استناد به آمار 70 درصدی بستر اینترنت کشور، این رقم را نگران‌کننده می‌داند چرا که در هر صورت این دیتا و اطلاعات مردم کشور است که معلوم نیست به کجا می‌رود:

«در هر صورت اتفاقات الان می‌تواند درسی باشد برای اینکه از استارتاپ‌های نوین دیگر در همین بدو شروع کار حمایت‌های لازم را داشته باشیم، البته این حمایت‌ها اگر صرفا از نظر مالی باشد چندان کارآمد نیست چرا که مشکلات بسیار بیشتر از این حرف‌هاست.»

«سید جعفر خورشاد»، مدیرعامل پیام‌رسان سروش نیز در گفتگو با دیجیاتو دریافت 5 میلیارد تومان وام را در کنار پرورش ساخت یک سری زیرساخت‌ها امری مناسب می‌داند اما معتقد است که این وام به خودی خود دردی را دوا نمی‌کند. خورشاد به دیجیاتو می‌گوید:

«بسیاری از سرویس‌های اینترنتی مثل ویدیو استریمینگ، سرویس‌های کلاود و یا Push Notification قوی در ایران وجود ندارد و هرچقدر هم هزینه بدهیم بازهم سرویس قدر و در حد بین‌المللی در ایران پیدا نمی‌کنیم. این زیرساخت‌ها در کشور وجود ندارد و متاسفانه دولت هم اقدامی موثر در این باره انجام نداده است. توسعه‌دهنده‌های اندروید و طراحان UI و... اپلیکیشن نیز در سطح بسیار بالا در ایران یا نیست و حتی افراد حرفه‌ای هم که با شرکت‌های بزرگ کار می‌کنند، راضی کننده نیستند.»

پیام رسان‌های بومی

او از عدم اعتماد کاربران نیز به عنوان یک مشکل اساسی پیام‌رسان‌ها یاد می‌کند که صرفا با هزینه کردن حل نمی‌شود، مدیرعامل سروش معتقد است که دکمه‌ای به نام اعتماد وجود ندارد که بتوان با فشار دادن آن اعتمادها را بازگرداند: «باید بحث‌های امنیتی را به مردم به طور شفاف توضیح داد، این اطلاعات مردم و این حجم از پنهای باند کجاست؟»

خورشاد از تجربه کاربری افراد تازه‌کاری می‌گوید که بین پیام‌رسان سروش و واتس‌اپ، درصد بیشترشان سروش را بهتر عنوان کرده‌اند و ضمن اشاره به مخالفت با انحصارطلبی معتقد است که باید چند پیام‌رسان در کنار یکدیگر به فعالیت بپردازند:

«اینکه ما به یک پیام‌رسان، چه خارجی چه داخلی وابسته باشیم کار درستی نیست، شاید روزی آن سرویس نخواهد خدمات ارائه بدهد، آن موقع چه می‌شود؟ مشکلات پیام‌رسان‌های داخلی زیاد هست و همه هم با پول حل شدنی نیستند، ولی حل‌نشدنی هم نیستند.»

پیام رسان‌های بومی

مدیرعامل پیام‌رسان سروش از شکست نسبی دولت الکترونیک نگرانی خود را ابراز می‌کند و باور دارد که می‌توان بعضی از سرویس‌های درون این سیستم را وارد پیام‌رسان‌ها کرد. او با اشاره به «وی‌چت» که در چین 54 سرویس را جدا از «چت کردن» در خود جای داده، به این مساله اشاره می‌کند که می‌توان بسیاری از سرویس‌ها را در سیستم پیام‌رسان‌های داخلی جا داد. خورشاد سپس به مساله مهم امنیت پیام‌رسان‌های بومی اشاره می‌کند و دولت را بازیگر اصلی این جریان می‌داند:

«نظارت بخش دولتی بر امنیت اطلاعات در اینجا می‌تواند به نوعی تضمین به همراه بیاورد. سر مبحث سرویس‌های SMS هم در اوایل دهه هشتاد این شایعات و صحبت‌ها پیرامون نظارت بر اطلاعات پیامک‌ها وجود داشت ولی به تدریج از بین رفت. این بحث عدم امنیت پیام‌رسان‌های بومی هم به تدریج درست خواهد شد و دولت می‌تواند با نظارت خود و اعمال قوانینی برای رعایت حداقل‌ موارد امنیتی برای این شبکه‌ها، اهمیت این موضوع را دوچندان کند.»

مبحث پیام‌رسان‌های بومی با اینکه سال‌ها پیش در کشور آغاز شده بود ولی به تازگی با اوج گرفتن فیلترینگ تلگرام و عواقب آن دوباره داغ شده و توجه دولت را به سوی خود جذب کرده است و باید دید در نهایت انتخاب کاربران به کدام سو خواهد بود.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (117 مورد)
  • gramophon music
    gramophon music | ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۷

    ایا دیوار موفق نیست؟اپارات موفق نیست؟دیجی کالا موفق نیست؟درسته کپی هستن اما موفق نیستن؟شاید عزیزانی اینجا باش که کوچ از وایبر به تلگرام رو یادشون باشه من اون موقه که تلگرام تازه امده بود عضو شدم به هر کی میگفتم عضو شو میگفت به درد نمیخوره وایبر خوبه شلوغه من فکر میکردم تلگرام فراگیر نمیشه اما 3 شب وایبر قطع شد و میلیون ها ایرانی همچین کوچ کردن به تلگرام که که بعد از گذشت سالها هنوز باورم نمیشه .یه موقه ای یه کچلو پیش خودوتون فکر نکنید پیام رسان ایرانی فرارگیر نمیشه این اتفاق میفته باورتون هم نمیشه

  • saeed jld
    saeed jld | ۱۲ اسفند ۱۳۹۶

    شخصا به نظرم پیام رسان داخلی فقط در دو صورت میتونه موفق عمل کنه اولین و مهمترینش بحث امنیت هست و این که تضمین کنن هیچ کسی هیچ گونه نظارتی بر محتوای رد وبدل شده نداشته باشه(که بعید میدونم همچین تضمینی هیچوقت محقق بشه)دوم هم بحث جامعه آماری اون پیام رسان هست مثلا وقتی من نصب کردم و دیدم پشه هم پر نمیزنه چه فایده و استفاده ای داره بازمریخی ها که نمیخوام چت کنم !؟

  • smartfartak
    smartfartak | ۴ بهمن ۱۳۹۶

    خانه هوشمند فرتاک، مشاور - طراح و مجری هوشمند سازی ساختمان
    http://smartfartak.ir

  • masoud4880
    masoud4880 | ۳ بهمن ۱۳۹۶

    حیف این هزینه که صرف هیچ میشه

  • iranrooyesh
    iranrooyesh | ۲ بهمن ۱۳۹۶

    ایران رویش پنجره ای رو به کسب وکار - اشتغال ، کارآفرینی و راه اندازی استارتاپ www.iranrooyesh.ir

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی