ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

اوتیسم
علمی

محققان روشی را برای تشخیص اوتیسم از طریق آزمایش خون ابداع کرده اند

یکی از مشکلات مربوط به اوتیسم فقدان راهکاری مطمئن برای تشخیص این اختلال است، حالا اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «وارویک» راهی را برای تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون و اوره پیدا ...

یونس مرادی
نوشته شده توسط یونس مرادی | ۳۰ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰

یکی از مشکلات مربوط به اوتیسم فقدان راهکاری مطمئن برای تشخیص این اختلال است، حالا اما یک تیم تحقیقاتی از دانشگاه «وارویک» راهی را برای تشخیص این بیماری از طریق آزمایش خون و اوره پیدا کرده است.

«اختلالات طیف درخودماندگی» یا اوتیسم یک شرایط پیچیده عصبی است که به دلیل فاکتورهای ژنتیکی و محیطی پدیدار شده و پیامدهای مختلفی همچون ناتوانی در سخن گفتن، پردازش احساسات یا برقراری تعاملات اجتماعی را به همراه دارد.

در حال حاضر تنها راه موجود برای تشخیص این بیماری در کودکان ارزیابی های رفتاری است که چندان قابل اتکا نیست و در آن ابتلای بسیاری از کودکان به این اختلال تشخیص داده نمی شود. با این حال مطالعات انجام شده توسط محققان دانشگاه واوریک دریچه ای را به سوی تشخیص بهتر آن گشوده است.اوتیسمدر این تحقیق با استفاده از الگوریتم های پیچیده یادگیری ماشینی تفاوت های بین خون و اوره کودکان سالم و مبتلا به اوتیسم مشخص شده و بر اساس آن نشانگرهای زیستی (شاخص های قابل سنجش از برخی حالت‌ها و شرایط بیولوژیک یا زیستی) مربوط به این شرایط تعیین شده اند.

در این مطالعه خون 38 کودک مبتلا به اوتیسم و 31 کودک سالم بین 5 تا 12 ساله مورد بررسی قرار گرفته است. بر اساس این تحقیق بین اوتیسم و وجود پروتئین های آسیب دیده خاص در پلاسما ارتباط مستقیم وجود داشته و سطح «دی تیروزین» و  «محصولات نهایی گلیکاسیون» (AGE) در کودکان دارای این اختلال بالاتر است.

Naila Rabbani سرپرست این تحقیق و از زیست شناسان دانشگاه وارویک درباره دستاوردهای این مطالعه می گوید:

نتایج این تحقیق میزان دقت تست های تشخیص اوتیسم را از سطح 60 تا 70 درصد کنونی به 90 درصد افزایش می دهد و علاوه بر این برای اجرای آن نیازی به حضور متخصصان برجسته در حوزه اختلالات نورولوژی وجود ندارد.

با این حال برخی کارشناسان این حوزه اعتبار تحقیق را زیر سوال برده اند. برای مثال Max Davie از «کالج سلطنتی پزشکی و سلامت کودکان» می گوید:

این تجزیه و تحلیل روی کودکانی صورت گرفته که عموما 7 تا 8 سال داشته اند و از وجود علائم مشابه در خردسالان سخنی به میان نیاورده، به همین خاطر ممکن است نتایج آن در این رده سنی معتبر نباشد.

James Cusack مدیر علمی موسسه Autistica نیز اعتقاد دارد که این مطالعه روی نمونه های محدودی صورت گرفته و از سوی دیگر میزان تمایز بین اوتیسم و دیگر اختلالات عصبی یا شرایط ذهنی مثل ADHD در آن مشخص نشده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی