ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

ربات شناگر SoFi طبیعی ترین ماهی مکانیکی ساخته شده تا به امروز است [تماشا کنید]
علمی

ربات شناگر SoFi طبیعی ترین ماهی مکانیکی ساخته شده تا به امروز است [تماشا کنید]

به تازگی گروهی از محققین دانشگاه MIT با همکاری لابراتوار هوش مصنوعی CSAIL موفق به تولید نمونه اولیه ربات شناگر SoFi شده اند. رباتی که هم از لحاظ ظاهری و هم حرکات شباهت بسیاری به ...

محمد مافی‌ها
نوشته شده توسط محمد مافی‌ها | ۳ فروردین ۱۳۹۷ | ۰۸:۳۰

به تازگی گروهی از محققین دانشگاه MIT با همکاری لابراتوار هوش مصنوعی CSAIL موفق به تولید نمونه اولیه ربات شناگر SoFi شده اند. رباتی که هم از لحاظ ظاهری و هم حرکات شباهت بسیاری به ماهی های واقعی دارد.

به لطف دوربین تعبیه شده در دماغه این ماهی مکانیکی و توانایی های شنای بالای آن امکان تصویربرداری زیرآبی از حیات طبیعی بدون ترساندن ماهی ها و همچنین جاسوسی از تاسیسات مختلف به شکلی بهتر از گذشته فراهم خواهد شد.

البته SoFi نخستین ربات شناگری نیست که تا به امروز در میان دریاها به غواصی پرداخته، اما این ربات از چند نوآوری کاملاً جدید بهره می برد که آن را نسبت به سایر نمونه ها متمایز ساخته.

ربات شناگر SoFi طبیعی ترین ماهی مکانیکی ساخته شده تا به امروز است [تماشا کنید]

نخست این که تمام بدنه (چه بخش های سخت و چه بخش های نرم و انعطاف پذیر) ماهی مصنوعی MIT به روش پرینت سه بعدی ساخته شده اند، بنابراین تولید انبوه آن بسیار ارزان تر از دیگر نمونه ها خواهد بود. ضمناً درون آن یک مخزن پر از هوا فشرده تعبیه شده تا بتوان از طریق آن میزان شناوری و عمق شنای سوفی را با دقت بالایی تعیین کرد.

علاوه بر این ها ربات زیرآبی جدید قابلیت هدایت نیمه خودکار خود را دارا است. به این معنی که کافیست تا جهت حرکت آن را تعیین نمایید تا خود بتواند در آن مسیر شنا کرده و از برخورد با موانع اجتناب نماید. ضمن این که فرد هدایتگر آن می تواند به وسیله یک کنترلر تغییر شکل یافته کنسول نینتندو و از طریق اومواج صوتی آن ناوبری نماید.

اما جالبت ترین ویژگی ربات SoFi سیستم پیشران آن است که به جای استفاده از پروانه ها، از طریق باله تحتانی و همانند یک ماهی واقعی آن را به پیش می برد. یک موتور هیدرولیکی با خارج و وارد کردن آب در محفظه هایی باعث به حرکت درآمدن باله مورد اشاره می شود. بهره گیری از این روش سر و صدای کمتری ایجاد می کند، برای کاربر و حیات طبیعی اطراف بی خطر خواهد بود و همچنین ربات را دقیقاً مشابه یک ماهی واقعی می کند.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مطالب پیشنهادی