ثبت بازخورد

لطفا میزان رضایت خود را از دیجیاتو انتخاب کنید.

واقعا راضی‌ام
اصلا راضی نیستم
چطور میتوانیم تجربه بهتری برای شما بسازیم؟

نظر شما با موفقیت ثبت شد.

از اینکه ما را در توسعه بهتر و هدفمند‌تر دیجیاتو همراهی می‌کنید
از شما سپاسگزاریم.

شماره مجازی
آموزش

چگونه شماره مجازی بسازیم؟

شماره مجازی برای ساخت حساب کاربری یا احراز هویت کاربرد دارد و به‌صورت رایگان یا پولی در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.

تحریریه دیجیاتو
نوشته شده توسط تحریریه دیجیاتو | ۷ اسفند ۱۴۰۱ | ۲۰:۰۰

شماره مجازی یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای ساخت حساب کاربری بدون استفاده از شماره همراه واقعی، دسترسی به سرویس‌های تحریم‌شده و بهره‌مندی از امکانات متعدد دیگر است. در مطلب پیش رو به سراغ نحوه ساخت چنین شماره‌هایی، در کنار مزایا و معایب بهره‌مندی از آن‌ها رفته‌ایم.

شماره مجازی چیست؟

شمار‌ه مجازی برخلاف شماره‌های حقیقی، معمولاً توسط اپراتورها عرضه نمی‌شوند و به‌جای سیم‌کارت، از اپلیکیشن‌های اختصاصی برای ارسال و دریافت پیام یا تماس استفاده می‌کنند. چنین شماره‌هایی، ارتباطی به خطوط تلفن ندارند و کاربران می‌توانند فارغ از موقعیت جغرافیایی خود، تنها به کمک اتصال اینترنت از آن‌ها بهره بگیرند.



کاربردهای شماره مجازی

مهم‌ترین کاربرد شماره مجازی، ساخت حساب کاربری و احراز هویت در سرویس‌های آنلاین است؛ اما قابلیت‌های دیگری مثل تماس را هم در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌دهد. برخی از وب‌سایت‌ها و برنامه‌های موبایل، شماره‌های مجازی را به‌شکل رایگان عرضه می‌کنند؛ اگرچه امکان تماس در اغلب آن‌ها وجود ندارد و تنها محدود به دریافت پیام می‌شوند. در سوی دیگر، با خرید شماره‌های مجازی، می‌توان به امکانات بیشتری دسترسی داشت و نسبت به امنیت اطلاعات جابه‌جاشده هم مطمئن‌تر بود.

با استفاده از ابزار گفته شده، دیگر نیازی به پنهان کردن شماره خود در تلگرام نخواهید داشت و می‌توانید از مخفی ماندن شماره حقیقی خود، مطمئن شوید. همانطور که می‌دانید، امکان پنهان کردن شماره در واتس‌اپ وجود ندارد و اعضای گروه‌ها، می‌توانند شماره شما را مشاهده کنند. برای رفع این مشکل هم می‌توانید به سراغ استفاده از شماره مجازی بروید. نحوه بهره‌مندی از قابلیت مذکور در مطالب «چگونه برای تلگرام شماره مجازی بسازیم؟» و «چگونه برای واتس‌اپ شماره مجازی بسازیم؟» توضیح داده شده است.

مزایا و معایب شماره مجازی

شماره مجازی مزیت‌های متعددی دارد؛ اما با معایبی هم همراه است که معمولاً در اغلب سرویس‌های آنلاین دیده می‌شوند. در پایین به تعدادی از مهم‌ترین موارد اشاره شده است.

۱. دسترسی راحت

دسترسی آسان، در بیشتر موارد به‌عنوان مهم‌ترین نقطه قوت این نوع شماره‌ها شناخته می‌شود؛ زیرا چنین شماره‌هایی به دستگاه‌های دیگر مانند موبایل وابسته نیستند؛ درنتیجه امکان دریافت پیام یا تماس در تمامی ساعات روز برای آن‌ها امکان‌پذیر است. البته ناگفته نماند که اغلب سرویس‌های این شماره‌ها نیازمند اینترنت هستند؛ درنتیجه بدون اینترنت نمی‌توان از آن‌ها استفاده نمود. همچنین باید اشاره کرد که ساخت شماره یا خرید آن در زمان کوتاهی انجام‌پذیر است.

شماره مجازی

۳. حفظ حریم خصوصی

حفظ حریم شخصی و بهبود امنیت، یکی دیگر از دلایلی است که کاربران را به‌سمت استفاده از شماره‌های مذکور سوق می‌دهد. با بهره‌گیری از این شماره‌ها، دیگر نیازی نیست تا شماره شخصی خود را برای ساخت اکانت در سرویس‌های مختلف وارد کنید. شایان ذکر است که نگرانی‌هایی مثل جعل سیم‌کارت یا سرقت موبایل هم برای چنین شماره‌هایی مطرح نیست و از همین جهت امنیت بیشتری را به‌همراه دارند.

۳. پایین آوردن هزینه‌ها

کاهش هزینه‌ها، از دیگر مواردی است که موجب محبوبیت شماره‌های مجازی می‌شود. به‌دلیل استفاده از اینترنت، دیگر نیازی به پرداخت هزینه جداگانه برای تماس یا پیامک ندارید؛ اگرچه معمولاً‌ سرویس‌های معتبر از کاربران هزینه اولیه یا اشتراک را دریافت می‌کنند. بااین‌حال، اگر صاحب کسب‌وکار کوچکی هستید، بهتر است به سراغ این شماره‌ها بروید؛ زیرا مقرون‌به‌صرفه‌تر از شماره‌های سنتی خواهند بود.

۴. احتمال هک شدن

آسیب‌پذیری امنیتی، مهم‌ترین نکته منفی درباره شماره‌های مجازی است و احتمال دارد برخی افراد بتوانند با دسترسی غیرمجاز، به داده‌های شما دسترسی داشته باشند. البته چنین حالتی بیشتر برای سرویس‌های رایگان رخ می‌دهد و اگر از سرویس‌های پولی یا رایگان اما معتبر، مثل گوگل Voice استفاده می‌کنید، نیازی نیست که پیرامون امنیت شماره خود نگرانی داشته باشید. همچنین باید توجه کنید که شماره‌های رایگان در اغلب وب‌سایت‌ها به‌شکل اشتراکی در اختیار کاربران قرار می‌گیرند؛ پس از ثبت‌نام در سرویس‌های حساس یا ردوبدل کردن پیام‌های شخصی با آن‌ها خودداری نمایید.

ساخت شماره مجازی

وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های ارائه‌دهنده شماره مجازی به دو صورت رایگان و پولی فعالیت دارند. توصیه می‌شود که به دلایل امنیتی، به سراغ گزینه‌های پولی بروید و تا حد امکان از سرویس‌های رایگان دوری کنید؛ مگر اینکه شماره مذکور را تنها برای ساخت حساب کاربری یا احراز هویت در یک سرویس کم‌اهمیت نیاز داشته باشید. اکیداً توصیه می‌شود از شماره‌های مجازی رایگان، مخصوصاً شماره‌های اشتراکی، برای ساخت اکانت در پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی مثل تلگرام و اینستاگرام استفاده نکنید. در پایین به تعدادی از محبوب‌ترین برنامه‌ها و سایت‌ها برای ساخت شماره مجازی اشاره شده است.

۱. سرویس گوگل Voice

گوگل در قالب سرویس Voice اقدام به ارائه شماره مجازی به‌شکل رایگان می‌کند؛ اما این قابلیت تنها در اختیار کاربران ساکن آمریکای شمالی قرار دارد و برای ثبت‌نام در آن به کد پستی و شماره ایالات متحده یا کانادا نیاز خواهید داشت. اگر دوست یا آشنایی در این کشورها دارید، می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید تا یک حساب کاربری برای شما ایجاد نمایند؛ در غیر این صورت، امکان خریداری شماره گوگل از طریق وب‌سایت‌های داخلی با قیمت نسبتاً مناسبی وجود دارد.

شماره مجازی

باید اشاره کرد که اگرچه سرویس گوگل Voice به‌صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است، اما برخی از قابلیت‌های آن مثل برقراری تماس تنها به‌صورت پولی در دسترس قرار دارد. البته ویژگی‌های مهم مثل دریافت تماس یا پیام در آن رایگان است که می‌تواند پاسخگوی امور اغلب افراد باشد. همچنین برای استفاده از این سرویس، می‌توانید در کنار اپلیکیشن اندروید و iOS، به سراغ نسخه تحت وب روی کامپیوتر هم بروید که مزیت بزرگی محسوب می‌شود.

Google Voice
شبکه‌های اجتماعی

Google Voice

سازنده: Google LLC قیمت: رایگان دسته بندی: شبکه‌های اجتماعی
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۲۴ و ۱۳۲ مگابایت زبان: انگلیسی

۲. اپلیکیشن TextNow

برنامه TextNow یکی دیگر از راه‌های ساخت شماره مجازی است که اغلب خدمات آن به‌شکل رایگان عرضه می‌شود. این اپ از پیش‌شماره ایالات متحده استفاده می‌کند و برقراری تماس با سایر شماره‌های این کشور توسط آن رایگان است؛ اما برای تماس‌های بین‌المللی باید هزینه پرداخت کنید. سازندگان آن ادعا دارند که بیش از ۱۰۰ میلیون کاربر فعال در این سرویس ثبت‌نام کرده‌اند و از امکانات آن بهره می‌گیرند.

شماره مجازی
TextNow: Call + Text Unlimited
شبکه‌های اجتماعی

TextNow: Call + Text Unlimited

سازنده: TextNow, Inc. قیمت: رایگان - با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی: شبکه‌های اجتماعی
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۷۰ و ۲۰۸ مگابایت زبان: انگلیسی

۳. برنامه Nextplus

اپلیکیشن Nextplus هم ارائه‌کننده این نوع شماره است که برخی امکانات آن مثل دریافت پیام رایگان هستند. خوشبختانه این اپ برای هر دو سیستم‌عامل اندروید و iOS در دسترس قرار دارد؛ ولی خبری از نسخه تحت وب برای آن نیست و کاربران محدود به استفاده از طریق گوشی یا تبلت هستند.

شماره مجازی
Nextplus: Phone # Text + Call
شبکه‌های اجتماعی

Nextplus: Phone # Text + Call

سازنده: textPlus قیمت: رایگان - با پرداخت درون برنامه‌ای دسته بندی: شبکه‌های اجتماعی
سیستم عامل: اندروید و iOS حجم: ۷۵ و ۱۸۵ مگابایت زبان: انگلیسی

۴. وب سایت‌های ارائه‌کننده شماره مجازی رایگان

برخی از وب‌سایت‌ها، شماره‌های رایگانی را به‌شکل عمومی در اختیار کاربران قرار می‌دهند که امکان استفاده از آن‌ها برای دریافت پیام وجود دارد. همان‌طور که در قسمت‌های قبل اشاره شد، دسترسی به اطلاعات و پیام‌های چنین شماره‌هایی برای همه افراد امکان‌پذیر است؛ درنتیجه از آن‌ها برای ساخت حساب کاربری برای شبکه‌های اجتماعی، پیام‌رسان‌ها یا احراز هویت در سرویس‌های حساس استفاده نکنید.

شماره مجازی

۵. وب سایت‌های داخلی فروش شماره مجازی

اگر به هر دلیلی علاقه به استفاده از شماره مجازی رایگان ندارید یا نتوانستید در آن‌ها حساب کاربری ایجاد کنید، می‌توانید به سراغ گزینه‌های داخلی بروید که در اغلب موارد، با قیمت معقولی خدمات خود را ارائه می‌کنند. یکی از مزیت‌های این سرویس‌ها، ارائه شماره‌های مخصوص برای سرویس‌های خاص است؛ به‌طوری که با مراجعه به وب‌سایت آن‌ها می‌توانید یک شماره برای سایت یا برنامه خاصی تهیه کنید که معمولاً قیمت کمتری دارد.

سؤالات متداول

بهترین راه برای ساخت شماره مجازی چیست؟

اگر دوست یا آشنایی در کشورهای آمریکا یا کانادا دارید، می‌توانید از آن‌ها درخواست کنید یک شماره گوگل به‌شکل رایگان برای شما ایجاد کنند و یا از سایت‌های داخلی با قیمت مناسبی آن را تهیه کنید.

استفاده از شماره مجازی چه مزیت‌هایی در پی دارد؟

با استفاده از چنین شماره‌هایی می‌توانید در سرویس‌ها و سایت‌هایی که از شماره ایران پشتیبانی نمی‌کنند، ثبت‌نام کنید و با عدم استفاده از شماره شخصی خود، به حفظ حریم خصوصی کمک نمایید.

آیا استفاده از شماره مجازی رایگان مشکلی ایجاد می‌کند؟

معمولاً شماره‌های مجازی رایگان به‌صورت عمومی در دسترس همه قرار دارند؛ پس بهتر است از آن‌ها برای دریافت پیام‌های حساس یا ثبت‌نام در شبکه‌های اجتماعی و پیام‌رسان‌ها مثل اینستاگرام، واتس‌اپ و تلگرام استفاده نکنید.

این مطلب توسط «نیما فرشین» نوشته شده و در تاریخ 7 اسفندماه 1401 توسط «امیر امام جمعه» به‌روزرسانی شده است.

دیدگاه‌ها و نظرات خود را بنویسید
مجموع نظرات ثبت شده (28 مورد)
  • Nazanin Akbarzadeh
    Nazanin Akbarzadeh | ۲۶ اسفند ۱۴۰۱

    سلام
    وبسایت های رایگان رو لینک نزاشتین.
    اگر امکان داره قرار بدین
    ممنون

  • رضا صدر
    رضا صدر | ۲۵ آذر ۱۴۰۰

    تو سایت های ایرانی خودمونم یه سایت هست که میشه شماره رایگان گرفت
    یه سایت هست به اسم ورلدنامبر که اگه داخل اینستاگرامش منش کنیم بهمون شارژ هدیه میده و یک ساعت هایی هم در روز داخل قسمت شماره مجازی رایگانش یه تعداد شماره رایگان قرار میده.آدرسش و میزارم امیدوارم مفید باشه
    https://worldnumber.ir

نمایش سایر نظرات و دیدگاه‌ها
مطالب پیشنهادی